Selamat Datang
Terima Kasih Atas Kunjungan

Kendatipun sekadar catatan peribadi, mana yang baik jadikan pengajaran. Mana yang kurang sesuai jadikanlah sempadan. Dalam kehidupan ini, ada saat manis, pahit, indah, muram, genting & gembira. Semoga Allah memberkati hidup kita.

Jika Masa Lalu Bisa Diputar Kembali ..

10 Februari 2019 : Singgah sekadar nak ambil gambar.

Menjamu Mata Di Bukit Keluang

3 Februari 2019 : Photobooth baru sebagai tarikan pengunjung ke Bukit Keluang, Besut.

Singgah di Pasat Siti Khadijah, Kota Bharu

4 Februari 2017 : Kenangan Singgah di Pasar Siti Khadijah, Kota Bharu.

Masjid Selat Melaka

Destinasi wajib kunjungi jika ke Melaka sambil rehat dan solat ..

Ronda-ronda Dataran Putra, Putrajaya

Sekali-sekala ambil angin malam.

Pengalaman Mengikuti ESQ Basic Training

ESQ (Emotional Spiritual Quotion) adalah sebuah Kursus Kepimpinan dan Pengurusan yang diasaskan oleh Ary Ginanjar Agustian di bawah Syarikat ESQ Leadership Center berpusat di Jakarta. Kursus ESQ telah berkembang ke Malaysia sejak beberapa tahun lalu sehingga timbullah isu kontroversi pengharaman aktivitinya di Wilayah Persekutuan pada tahun 2009. Namun pada 22-23 November 2011 lalu aku berkesempatan mengikuti kursus ini di sebuah resort di Melaka. Kursus ESQ tak mainlah kat masjid surau atau balairaya. Maklumlah untuk executive, leader or senior officer.

Pengalaman mengikuti kursus ESQ selama dua hari itu memberikan aku sesuatu untuk dikongsikan. Tiada buku atau handsout diberikan sehingga memaksaku membuat catatan sendiri. Katanya kursus ini memerlukan penghayatan menerusi pengalaman aktiviti yang dilakukan serta kesedaran dari hati nurani. Dilarang membuat sebarang rakaman dan semuanya adalah hakcipta terpelihara ESQ.

Hari pertama dilalui dengan aku tertanya-tanya kepada diriku sendiri. Apakah yang sebenarnya cuba disampaikan oleh pihak ESQ. Aku konpius dan pening serabut memikirkannya. Patutpun kursus ini kosnya tinggi, sebab nak kena sediakan bahan serta system siaraya yang mantap bagi menghasilkan multimedia yang berkesan. Mungkin bagi setiap lagu yang dimainkan dibayar royalty kepada pemilik lagu seperti Raihan, Haddad Alwi dan Kitaro.

Dentuman Teori Big Bang
Ditekankan dengan teori Big Bang yang disahkan menerusi penemuan sains serta ayat al-Quran bagi menginsafkan kerdilnya diri serta bukti adanya Allah yang maha pencipta. Payah rupanya nak sedarkan manusia serta menimbulkan keyakinan bahawa Allah yang mencipta alam ini. Para peserta diusik hati dan perasaan, seolah-olah di paksa atau diprovok untuk merenungi, menghayati, menginsafi dan mengalirkan air mata dalam suasana kegelapan lampu dewan.

Rangkap ayat yang berulang-ulang diutarakan dengan nada mendayu dan merayu, membuatkan aku jadi bosan sehingga terlelap, walaupun dari alunan lemah lebut muzik sehingga berdentum bingit muzik memenuhi segenap ruang bilik. Mungkin lantaran aku yang sudah tua, pendekatan ini macam tidak sesuai, kecualilah bagi orang muda remaja. Zaman Rasulullah s.a.w tidak perlu multimedia. Apakah pendekatan ini sebagai nak mengganti mukjizat yang dikurniakan Allah ke atas Rasulnya bagi menimbulkan keinsafan akan kebenaran risalah yang dibawa oleh Rasulullah s.a.w.

Namun bagiku kesedaran yang cuba disampaikan oleh diperolehi dengan percuma menerusi kuliah dan tazkirah di surau masjid secara biasa walauun tanpa sebarang dentuman muzik. Sebaiknya menimbulkan persoalan lain, tetapi tidak berpeluang untuk diutarakan sepanjang program dijalankan. Apakah pendekatan ini juga dilakukan oleh pihak gereja ? Gerakan fasilitator utama di atas pentas meniru gerakan burung terbang di angkasa mengingatkan aku kepada beberapa perilaku yang dilakukan oleh pendeta keristian dan TV atau filem. Kalau teori Bing Bang dikemukakan bagi menunjukkan proses kejadian alam ini sejak 15,000 juta tahun lalu, siapakah yang mencetuskan the Bing Bang dan mengapa ia berlaku ?

Rutin Yang Melenakan
Begitulah setiap kali sesi demi sesi, bermula dengan satu aktiviti atau game, diikuti dengan pengajaran darinya dan diikuti dengan rayuan keinsafan dalam suasana gelap tetapi dilatar belakangkan dengan alunan muzik multimedia, sama ada secara santai atau berdentum-dentum.

Dalam suasana rayuan keinsafan yang cuba dibangkitkan, salah seorang akan dipilih untuk meratapi doa yang diluahkan dari isi hati keinsafan. Tidak cukup dengan itu, dipanjangkan dengan doa yang dibacakan dengan ratapan daripada fasilitator ESQ. Ia diikuti dengan berjabat tangan raya dikalangan peserta serta bersalam semut. Entahlah, mungkin kerana hatiku yang ‘keras’ atau kesombongan yang masih menebal dalan sanubariku.

165 The ESQ Way
Apa yang dapat aku fahami, pendekatan ESQ mengambil sempena dari 5 Rukun Islam, 6 Rukun Iman dan satu adalah ihsan atau fitrah. ESQ 165 merupakan satu model pembangunan diri dan kepimpinan yang ditafsirkan berasaskan 3 perkara tadi, iaitu rukun iman, rukun Islam dan ihsan.

5 tonggak atau asas kejayaan ialah mempunyai penyataan misi yang jelas ( dirujuk kepada penyataan syahadah dalam rukun Islam ), mempunyai value dan pembinaan karakter ( manifestasi daripada solat yang laksanakan ), self-control ( berdasarkan kawalan diri menerusi ibadah puasa yang ditunaikan ), mempunyai strategic collaboration dan contribution ( berdasarkan semangat zakat dan fitrah yang dikeluarkan ) serta totakl action ( berdasarkan perlakuan dalam ibadah haji yang merupakan perbuatan seperti saie dan tawaf )

Manakala 6 perkara pula yang menjadi prinsip keyakinan dan ialah ultimate principle ( berdasarkan Iman kepada Allah ), angel principle ( berdasarkan Iman kepada para Malaikat ), leadership ( berdasarkan keimanan kepada para Rasul dan Nabi ), learning continuous ( berdasarkan kepercayaan kepada kitab yang diturunkan sebagai rujukan), mempunuyai visi ( lantaran kepercayaan kepada hari akhirat yang akan dituju ) dan well-organized ( merujuk kepada qadar dan qadar, dimana usaha bersungguh dan berkesan, namun tidak semua yang diusahakan akan berhasil ).

Penekanan dibuat dimana Allah sebagai pencipta dan maha luas penciptaannnya. Kepadanya kita dikembalikan, dinilai dan dipersoalkan.

Allah telah menanamkan fitrah dan nilai-nilai murni kepada manusia sehingga jika ditanyakan kepada setiap manusia, siapa yang maha berkuasa menjadikan alam ini, tentunya mereka akan menjawab Allah. Malah dalam keadaan terdesak dan kesusahan, Allah juga yang dicari. Nilai-nilai ini lalu dihubungkaitkan dengan AsmaulHusna yang secara sedar atau tidak terjelma dalam kebanyakan mana-mana penyataan dan visi manusia dalam sesuatu organisasi.

Bukan setakat misi dan visi serta nilai Jabatanku dikaitkan dengan Asmaul-Husna, malah Rukun Negara serta senikita Jalur Gemilang pun hendak dikaitkan. Bagaimana kalau dipanjangkan kepada agama-agama lain ? Dalam kursus ini nilai samurai, kaizen serta Bushido dijadikan contoh betapa nilai-nilai baik seperti jujur, ikhlas, tanggungjawab, disiplin, adil dan perihatin. Tidak tahulah, apakah ini hendak menuju kepada 'semua agama menuju yang sama' ?

Allah Juga The Greatest Consumer
Manusia menggunakan segala rezeki serta anugerah daripada Allah dan ditekankan juga bahawa sebenarnya Allah juga adalah the greatest consumer, lantaran apa yang dihasilkan semula oleh manusia, akan dimanfaatkan oleh hamba-hamba Allah juga. Maknanya berbakti kepada Allah juga, besar tu.

Oleh yang demikian, ditekankan betapa dengan berbuat sesuatu kebaikan yang sungguh-sungguh, dimanfaat ramai hamba Allah maka segala usaha serta pengorbanan yang dilakukan dalam dunia pekerjaan kita adalah merupakan ibadah, merupakan sajadah yang panjang untuk sampai kesyurga. Perjalanan ulang alik yang dilakukan adalah umpama perlakuan tawaf atau saie. Usaha dan lontaran buah fikiran sebagai melontar jamrah. Ilmu dan pengajaran yang disampaikan kepada anak buah merupakan amal jariah yang berpanjangan.

Perkara ini sewajarnya menjadi motivasi dalam kejayaan dalam pekerjaan yang sebenarnya dan bukan pangkat, jawatan serta gaji mahal yang menjadi dorongan, lantaran itu semuanaya sementara dan tidak kekal lama. Kalau apa yang kita ‘hasilkan’ dapat dimanfaatkan untuk kebaikan maka kita dapat pahala, bagaimana pula jika digunakan oleh hamba Allah untuk kejahatan walaupun dinamakan salah guna ?

Nilai Sahaja ?
Tapi yang terkilannya, penekanan diberikan terhadap nilai, nilai dan nilai. Jika tidak diperlakukan manakah hendak dapat nilainya. Walaupun mungkin rata-rata atau 90% peserta dalam keadaan musafir, namun tidak sewajarnya dilengah-lengahkan waktu solat sehingga zuhur 1.40 tengahari ( masuk 1.00 tengahari ) dan maghrib 7.30 malam ( masuk maghrib 6.55 petang ). Bagaimana hendak mendapatkan nilai solat yang berkesan jika lewat dan perlakuan pun jadi tergesa-gesa.

Ataukah jika telah diberikan tumpuan kepada pekerjaan yang dapat dimanfaatkan kepada hamba Allah yang lain ( dikira sebagai amal jariah dan ibadah juga ), tidak perlulah solat awal waktu atau berjemaah di surau masjid. Asal solat bila-bila dan dimana, sekadar mengambil nilai solat iaitu mempunyai good character sebagai asas untuk mencapai kejayaan. Sewajarnya ditekankan apakah konsep ibadah dalam islam atau bagaimana sesuatu tugas dan perilaku boleh dikira menjadi ibadah.

Awal hari kedua, aku terasa hendak balik sahaja. Pening kepala hendak meneruskan kursus pada hari kedua. Tapi entanlah, aku gagahi juga walaupun keikhlasanku sudah boleh dipersoalkan. Aku ikuti saja satu demi satu aktiviti, game dan celotehan fasilitator ESQ sampai 7.40 malam baru selesai. Tidak nampak pulak fasilitator ESQ solat berjemaah bersama. Jamak kot, atau ini isu remeh ?

Balik rumah keesokan, mulalah aku tercari-cari dalam internet tentang ESQ dan mengapa diharamkan di Wilayah Persekutuan walaupun di negeri lain ianya OK. Salah soang daripada ofis-mateku yang beragama Keristian, hanya sempat bersama dalam sesi hari pertama. Kata beliau terdapat beberapa pendekatan yang dilakukan oleh fasilitator serta penggunaan musik, telah lama menjadi pendekatan yang dilakukan oleh gereja keristian. Mungkin kebetulan. Waullahu alam.
Share:

Aidil Adha 1432H

Alhamdulillah, buat pertama kalinya pakatan berkorban seekor lembu dari kalangan ahli keluargaku telah dapat diadakan pada hari pertama Hari Raya Korban 1432H, yang jatuh pada hari Ahad, 6 November 2011. Selalunya Adil Adha aku tak balik kampong, kerana cuti pun sehari sahaja. Berbanding dengan Aidil Adha yang lalu, peluang cuti yang agak panjang tahun ini dapat juga dimanfaatkan untuk semua ahli keluarga dapat berkumpul. Memang sudah rancang beberapa bulan lalu supaya bolehlah memulakan simpanan bulan demi bulan.

Penyembelihan dilakukan oleh Imam Masjid Pt Kadir, iaitu Imam Hj Osman yang dibantu oleh kalangan jiran tetangga pada kira-kira jam 10.30 pagi. Begitu juga proses melapah dan membungkus daging korban dilakukan secara bergotong royong dengan jiran tetangga. Alhamdulillah, urusan semuanya siap kira-kira jam 1.30 tengahari.

Walaupun apa pun, adalah diharapkan agar ibadah korban yang dilakukan bersama diterima oleh Allah s.w.t. Kalau ada rezeki nanti, bolehlah pakat-pakat untuk buat lagi pada tahun-tahun yang akan datang.



Solat Raya
Ada satu kekurangan apabila solat raya, sama ada Aidil Fitri atau Aidil Adha di kampungku, iaitu ketiadaan jemaah wanita. Maknanya wanita tidak mengambil peluang untuk solat raya. Namun pada tahun ini, aku sertakeluarga solat di masjid kampung bersebelahan. Namun jemaahnya wanitanya boleh dibilang dengan jari.


Entahlah, terasa macam tidak meriah sahaja di Masjid pagi itu. Jemaahnya pun berpakaian bukan macam raya. Takbirnya tidak bersemangat manakala khutbahnya pun bukan sahaja tersangat, tetapi entah apa isinya dan gaya penyampaiannya pun kurang jelas.

Kentut Nyaring Ketika Solat
Masjid dua tingkat, bolehdikira baru. Binaan masjid yang lamam masih kekal di sebelahnya. Namun di masjid lama ini, mengingatkan aku tentang peristiwa ketia aku di sekolah rendah dahulu.

Ketika tahiyat akhir, tetiba aku terasa hendak kentut dan aku tahan-tahankannya. Namun akhirnya tidak tertahan dan meletuslah ia, mengeluarkan bunyi yang nyaring dan 'cantikkkkkk' ... apa lagi jemaah bubudak disekitarku ada yang tertawa kuat sedang aku cuba buat tak tahu menahan 'malu'.

Kesalahan Dalam Ibadah Korban
Aku ada menerima info dan e-mel mengenai perkara ini untuk dikongsikan bersama di sini tentang beberapa kesalahan dalam ibadahkorban. Tak pastinya bagaimana dengan dalil dan nas-nya.

1. Ada beberapa golongan masyarakat yang melakukan kesilapan dengan melakukan ibadah korban pada malam hari raya. Amalan ini tidak menepati sunnah dan sekiranya dilakukan juga, sembelihan tersebut tidak dikira sebagai ‘Ibadah Korban’, kerana para ulamak mengaggap perbuatan tersebut sebagai ‘Makruh’.

2. Begitu juga dalam masalah pembahagian daging korban. Masih ada amalan di mana daging yang telah dikorbankan dibahagi kepada tujuh bahagian, manakala bahagian tertentu (biasanya kepala, bahagian rusuk, batang pinang) diperuntukkan atau dikhususkan kepada tukang sembelih sebagai upah. Tindakan ini sama sekali tidak dibenarkan, kerana setiap bahagian daging korban adalah sedekah dan sedekah sama sekali tidak boleh dijadikan sebagi upah. Sekiranya kita masih ingin memberikan upah kepada tukang sembelih, pihak yang berkongsi korban, boleh membayar lebih sedikit daripada harga sebenar binatang korban dan menyerahkan lebihan wang tersebut kepada tukang sembelih.

3. Melaksanakan ibadah korban dengan tujuan untuk menunjukkan kepada orang ramai akan kemampuan dirinya untuk melakukan korban, supaya dengan itu mereka akan dipandang mulia, dihormati dianggap sebagai orang yang hebat di sudut kemampuan kewangan, sedangkan dia sepatutnya insaf bahawa hanya korban yang disertakan dengan keikhlasan dan ketaqwaan sahaja yang diterima di sisi Allah. Firman Allah SWT maksudnya, Daging-daging korban dan darahnya itu, sekali-kali tidak dapat mencapai (keredhaan) Allah, akan tetapi (keikhlasan) yang lahir dari ketaqwaan darimulah yang dapat mencapainya. Demikianlah Allah telah memudahkan bagimu (binatang korban itu) untuk kamu supaya kamu mengagongkan Allah lantaran petunjukNya kepadamu dan berilah berita gembira kepada orang-orang yang melakukan kebaikan.”(Surah al-Haj : ayat 37)

4. Pembaziran daging korban, di mana terdapat daging korban yang lambat diagih-agihkan menyebabkan daging tersebut menjadi busuk. Di samping sikap sebahagain daripada kita yang terlalu tamak menghimpunkan daging korban, tetapi akhirnya menjadi busuk dan rosak, apabila ruang peti ais rumah kita tidak mampu memuatkan semua daging korban yang kita bawa pulang.

5. Pembahagian daging korban yang hanya ditentukan kepada kumpulan-kumpulan atau puak-puak tertentu sahaja, dengan mengenepikan hak orang lain terutama yang tinggal sejiran, sekampung atau setaman dengan kita.

6. Kedatangan ke masjid, ke surau atau ke tempat sembelihan, semata-mata untuk mendapatkan bahagian dari pembahagian daging korban, namun begitu tidak mensyukuri nikmat Allah setelah memakan dan menikmati daging korban tersebut, dengan cara melaksanakan segala perintahnya dan menjauhi segala larangannya. Malah ada di antara mereka yang tidak pernah menjejakkan kaki ke surau dan ke masjid atau bermuamalah dengan penduduk setempat.


Lagi Gambar Sekitar Aidil Adha Dan Majlis Korban
Share:

Kausar : Selamat Menghadapi SPM 2011

Belum pun SPM 2011 bermula, tapi dah buat Hari Graduasi. Itulah yang dilakukan oleh MRSM Langkawi dan aku kira juga di semua MRSM seluruh negara. Hari Graduasi ini dibuat berasaskan keputusan peperiksaan percubaan SPM yang diadakan sebaik Cuti Raya Aidil Fitri yang lalu. Aku dan isteri berkesempatan hadir bagi memberikan semangat kepada anak bungsuku, Kausar yang bakal menduduki SPM tidak lama lagi.

Ujian bertulis SPM 2011 akan berlangsung mulai 14 November sehingga akhir bulan ini. Jika bagi Kausar ianya suatu yang mendebarakan. Lebih-lebih lagilah ibubapanya. Namun tidak dapat tidak, semua perlu ditempuhi juga dan tidak boleh dielakkan. Hanya usaha serta doa mengiringi perjuangan menghadapi SPM. Selamat menghadapi SPM, semoga dipermudahkan Allah dan mendapat keputusan yang cemerlang nanti.

Ramai juga yang hadir khususnya ibubapa dan ahli keluarga pada Hari Graduasi MRSM Langkawi yang telah diadakan pada 29 Oktober 2011 di Dewan Besar MRSM Langkawi. Majlis telah dirasmikan oleh Prof Dr Khudzir bin Hj Ahmad, Rektor UITM Perlis.


Graduan yang terlibat adalah merupakan calon yang telah menduduki PMR baru-baru ini dan calon SPM. Sebaik majlis, pelajar PMR terus dibenarkan balik dan bercuti akhir tahun. Wah, panjangnya cuti mereka ...

Dalam majlis tersebut Kausar memperolehi Anugerah Sijil Graduasi Kelas Pertama Tingkatan 5. Seramai 64 orang memperolehi anugerah dalam kelas yang sama, tetapi daripada segi ranking, Kausar menduduki tempat ke-11. Kausar juga memperolehi anugerah pelajar terbaik bagi subjek Pengetahuan Agama Islam. Tahniah diucapkan, semoga terus cemerlang dalam SPM sebenar nanti.

Lagi Gambar Sekitar Hari Gradusi MRSM Langkawi 2011
Share:

Suatu Pagi Memerhati Pelukis Jalanan

Pelukis Jalanan ? Kerana melukis di tepi-tepi jalan. Jalanan juga bermaksud lorong dan berkait dengan sepanjang jalan, tanpa tempat tertentu. Namun jalanan juga dikaitkan dengan mutu yang rendah. Musik jalanan merujuk kepada mutu musik yang rendah kualitinya. Begitukah juga dengan lukisan atau pelukis jalanan, merujuk kepada pelukis di tepi jalan dengan hasil karya yang kurang berkualiti.

Imej pelukis jalanan pula, nampak macam selekeh, berseluar jean lusuh, berambut panjang terurai walaupun lelaki. Apakah itu memang imej standardnya ? Mungkin imej tersebut sengaja ditonjolkan begitu supaya orang tidak takut meminta khidmat pelukis berkenaan dengan beranggapan bayarannya tidaklah mahal.

Suatu pagi, aku berkesempatan memerhatikan gelagat pelukis jalanan dalam memenuhi permintaan pelanggannya di hadapan sebuah kompleks membeli belah yang tersohor di Kuala Lumpur. Nampak ramai juga peminat yang turut mengerumuni dan memerhatikan kerja-kerja pelukis jalanan.

Tidak semua orang boleh melukis. Melukis juga memerlukan bakat. Mungkin juga bakat boleh di asah, tetapi sejauh mana ianya berjaya juga bergantung kepada minat, tekun dan kesabaran seseorang.

Dalam pada itu, sejauh mana masyarakat kita di Malaysia sedar dan pandai menghargai bakat serta hasil kerja seseorang pelukis ? Mungkin bagi pelukis jalanan, tidak begitu tinggi nilaiannya, maka bayarannya juga tidaklah tinggi. Pelukis jalanan juga seperti orang berniaga yang ada pasang surutnya dalam mendapatkan pelanggan. Sudahlah bayaran yang diterima dianggap rendah, berapa banyak pelanggan diterima dalam sehari.

\
Cumanya tidak banyak modal yang diperlukan bagi seorang pelukis jalanan, selain bakat dan kamahiran yang ada. Tidak perlu sewa tempat, tidak payah dapatkan lesen perniagaa. Melukislah di tepi jalan mana pun, mungkin tidak kena halau dengan pihak berkuasa PBT. Income Tax pun tidak perlu istihar.
Share:

SKSJ Serkam Darat, PRU13 & Projek Homestay

Pada 23 Oktober lalu, aku berkesempatan hadir ke Majlis Penutup Program jabatanku, SKSJ di SK Serkam Darat Melaka. Selepas lagu Negaraku dinanyikan beramai-ramai, lagu Melaka Maju jaya pula dinyanyikan. Aku tetiba teringat macam pernah dan biasa saja nyanyikan lagu tersebut. Lalu aku teringata dan ingatan terimbau kembali ketika aku mengikuti Kelas Matrikulasi di SM Muzaffar Shah yang ketika itu dinamakan SM Sains Melaka pada tahun 1981-82.

Nampak sambutan ramai terhadap program Penutup yangaku hadiri. Mungkin kerana sepatutnya dihadiri oleh Ketua Menteri Melaka. Ketua Menteri tidak dapat hadir lantas diwakilkan kepada ADUN setempat. Dikatakan sedang bersama pimpinan partinya bersama untuk program turun padang, bersama rakyat. Yang disini pun bukan rakyat ke ? tetapi di sana mungkin rakyatnya lagi ramai dan kena hadir tunjukkan muka lantaran pimpinan tertinggi kerajaan pusat yang turun.

Semalam pun isterikua 'dipaksa' turun meramaikan majlis untuk menerima kunjungan Timbalan Perdana Menteri, walaupun kelihatannya itu program parti. Ternyata kita masih tidak pro, tidak dapat nak bezakan program parti dan program rasmi kerajaan. Namun itu bulan persoalannya di sini, tetapi gelombang dan bahang pilihanraya ke-13 (PRU13) semakin terasa dan pastinya akan diadakan pada bila-bila masa sahaja.

Di Melaka, warta kerajaan Negeri diterbitkan hari-hari dan jabatan atau agensi kerajaan pusat dan negeri dipaksa membelinya atau melangganinya. Nak agensi dikeluarkan atau dimasukkan dalam suratkhabat tersebut, kenalah aktif buat aktiviti yang menunjukkan kebaikan serta sokongan rakyat terhadap program-program kerajaan.

Berdekatan Serkam darat, aku menginap di sebuat resort di sekitar Alai. Simple saja resortnya tapi nampak praktikal dan murah sahaja. Kemudahan kira ok lah untuk aku yang sekadar nak jadikan tempat berehat.


Namun ini cukup untuk menimbulkan idea bagaimana mengurus dan mengusahakan projek penginapan chalet seperti ini. Kira ala-ala homestay. Tapi entahlah, mungkin nampak macam mudah, tetapi pengurusannya kenalah cekap, baik dan modalnya macamana pula ?

Klik Untuk Lagi Gambar SKSJ Serkam Darat
Share:

Pengunjung

Pengunjung 2

free counters

Total Pageviews

Blog Tazkirah