Selamat Datang
Terima Kasih Atas Kunjungan

Kendatipun sekadar catatan peribadi, mana yang baik jadikan pengajaran. Mana yang kurang sesuai jadikanlah sempadan. Dalam kehidupan ini, ada saat manis, pahit, indah, muram, genting & gembira. Semoga Allah memberkati hidup kita.

Jika Masa Lalu Bisa Diputar Kembali ..

10 Februari 2019 : Singgah sekadar nak ambil gambar.

Menjamu Mata Di Bukit Keluang

3 Februari 2019 : Photobooth baru sebagai tarikan pengunjung ke Bukit Keluang, Besut.

Singgah di Pasat Siti Khadijah, Kota Bharu

4 Februari 2017 : Kenangan Singgah di Pasar Siti Khadijah, Kota Bharu.

Masjid Selat Melaka

Destinasi wajib kunjungi jika ke Melaka sambil rehat dan solat ..

Ronda-ronda Dataran Putra, Putrajaya

Sekali-sekala ambil angin malam.

Perjalanan Tren Batu Gajah - Sungai Buloh

Perkhidmatan tren shuttle antara Kuala Lumpur Sentral - Ipoh telah bermula sejak 1 Disember 2008 sebaik selesai pembinaan landasan berkembar KL-Ipoh. Mulai 24 Januari 2009, perkhidmatan tersebut diperluaskan kepada hujung minggu. Pada 28 Februari 2009 yang lalu, aku berkesempatan merasai sebahagian daripada perjalanan tren tersebut, iaitu dari Batu Gajah ke Sungai Buloh. Entahlah, selain kommuter, aku tidak ingat bila kali terakhir merasai naik tren KTMB. Barangkali lebih 20 tahun lalu kot ?

Stesen KTMB Batu Gajah terletak di Kg Pisang dan agak jauh daripada Bandar Batu Gajah. Stesen dahulu terletak dalam bandar. Susah juga kalau takde kenaikan untuk ke stesen tersebut yang berwajah baru. Kerana itu, orang pun tak ramai semasa aku menunggu untuk menaikki tren tersebut bagi perjalanan 5.15 petang, Sabtu 28 Februari 2009. Tiada lagi gerai jualan dibuka, walaupun ada ruangan disediakan. Surau dan tandas kira OK, maklumlah masih baru.

Tren sampai tepat mangikut masa. Aku ambik kelas Ke-2, berhawa dingin siap dengan TV flat skrin ( bukan plasma kot ). Dalam coach yang aku naikki, kira-kira 50% penoh. Mungkin ada sekitar 20 orang yang naik di stesen Batu Gajah Tempat duduk kira bolehlah, bersih dan tiada bau yang kurang menyenangkan. Walaupun bukannnya esklusif sangat tapi tempat duduk kira luas untuk ‘melunjurkan kaki ke hadapan. Semasa dalam perjalanan, nampaknya tren begerak agak stabil. Maksud aku tak adelah gegaran atau bunyi bising.

Kelajuan tak pasti berapa kalau nak dibandingkan dengan ‘odometer’ kenderaan. Tapi aku rasa kira laju juga dan sempat menikmati pemandangan di luar tren. Kira menarik memerhatikan pemandangan gunung-ganang, sungai, tasik, hutan, kebun, ladang, kawasan kampung, bandar, pekan dan kawasan perumahan. Sesekala hujan turun dan suasana mendung menghalang aku melihat suasana luar dengan lebih ‘terang’ lagi. Sesekali juga selisih dengan sama ada tren biasa, tren kontena, tren bawa pasir serta kommuter. Bila selisih terasa laju pula pergerakan tren yang dinaikki.

Sepanjang perjalanan hanya berhenti di 7 stesen KTMB. Aku rasa ini yang membuatkannya sampai cepat, sebab tren tidak banyak berhenti-henti sepanjang perjalanan Ke Kuala Lumpur. TV masa aku naik tu ditayangkan filem Cina ( entah tajuk apa, tanpa sarikata ). Habis filemtu, ada tayangan iklan, promo oleh KTMB, cerita katun serta filem dokumentari. Dinding dalam coach masih bersih tanpa sebarang iklan. Mungkin suatu masa nanti adalah tu, macam yang dilakukan di Komuter KTMB.

Dengan hanya tiket perjalanan RM 17 bagi Kelas Ke-2 dan RM10 untuk Kelas ke-3, aku rasa ini suatu alternatif ataupun saingan kepada perkhidmatan bas ekspress. Lagi pun perjalanan hanya memakan masa selama 3 jam. Untuk perjalanan Batu Gajah – Sungai Buloh, tiket kelas ke-2 hanya RM 16 dan masa perjalanan pula kira-kira 2 jam 20 minit. Mungkin satu masa nanti, boleh kalau nak just round-round Bandaraya Ipoh, naik tren ini aja sudah memadai.

Mungkin ada yang tertanya, kenapa naik dari Baru Gajah ke Sungai Buloh ? Ha .. ha … sebenarnya nak pulang setelah hantar kereta yang anakku gunakan. Kereta tu terlibat dengan kemalangan dengan sebuah motosikal pada 13 Februari lalu. Habis kemek dinding pintu co-pilot. Hantar ketok dan cat semula, kopak RM350 !!!
Share:

Apa Itu Sembah Derhaka ?

Maaflah sebab kali ini cilok hidup-hidup daripada e-mail yang aku terima. Jengok kat harakahdaily, dapat yang penohnya dalam dua siri. Anyway, isinya agak menarik untuk dishare bersama sebab bahasanya mudah difahami, berbanding kalau didengari sendiri dari pengamal undang-undang.

Harakahdaily | Foto Wan Zahari Wan Salleh
Fri | Feb 20, 09 | 12:14:06 am MYT

KUALA LUMPUR, 20 Feb (Hrkh) - "...ada pemimpin yang terajang pintu istana kerana tidak puas hati dengan baginda. Bukankah itu satu tindakan yang jauh lebih menderhaka lagi."

Beliau adalah antara ulama terkemuka yang masih berhubung rapat dengan Istana dan Raja-Raja Melayu, tetapi tetap dekat di hati rakyat. Justeru, Dato' Dr Haron Din dirasakan tokoh paling sesuai yang boleh mengupas situasi gawat di Perak terutama berkaitan hal yang digembar-gemburkan media, iaitu isu taat setia kepada kepimpinan dan masalah derhaka kepada Raja-Raja Melayu, dari perspektif agama. Ketua Pengarang Kumpulan Harakah AHMAD LUTFI OTHMAN dan Penolong Pengarang Harakahdaily AZAMIN AMIN beserta jurugambar WAN ZAHARI WAN SALLEH sempat mewawancara Timbalan Mursyidul Am PAS itu, di kediamannya di Bandar Baru Bangi, pagi 16 Februari lalu.

Istilah 'sembah derhaka' yang dilafazkan Dato' Ser Nizar ketika menghadap Sultan telah menimbulkan tanggapan negatif, terutama oleh pihak media, walaupun sudah dijelaskan oleh pakar perundangan juga pakar bahasa. Malah Dato' sendiri turut mengulasnya, tetapi Menteri Besar Perak itu tetap dilabel penderhaka hanya kerana istilah istana itu. Mohon Dato' jelaskan lebih lanjut maksud sebenar istilah 'sembah derhaka' itu.

Istilah 'sembah derhaka' bukan bermaksud perbuatan menderhaka tetapi sengaja pihak-pihak tertentu dan media arus perdana 'menangguk di air yang keruh'. Mereka telah mengungkit dan membesar-besarkan bahawa apabila Nizar 'sembah derhaka', seolah-olah ianya 'confrim' derhaka kepada raja.

'Sembah derhaka' bermaksud apa yang diminta oleh seorang Raja atau Sultan tidak dapat dipenuhi atau ditunaikan oleh seorang hamba rakyat, sama ada kecil atau yang besar. Justeru, seseorang rakyat akan menuturkan bahawa 'patik sembah derhaka'. Ia bukan bermaksud perbuatan menderhaka, melawan atau menyakiti raja.

Contoh terdekat, minggu lepas saya dititah untuk mengadap seorang Raja di Kuala Lumpur. Tetapi saya tidak dapat hadir kerana ada urusan lain, lalu saya terpaksa memaklumkan bahawasaya terpaksa 'sembah derhaka' dan meminta tarikh lain untuk bertemu.Maknanya, kehendak raja saya tidak boleh tunai. Adakah itu maksudnya saya derhaka?

Begitu juga apabila saya mahu dilantik untuk menjadi Mufti di sebuah negeri, dan waktu saya nak menolak saya sebut 'patik terpaksa sembah derhaka'. Dan bukan sekali saya, dalam konteks berurusan dengan Tuanku Raja-Rama Melayu, yang mana saya terpaksa 'sembah derhaka'. Ia suatu istilah bahasa istana.Dan tidak timbul soal kemurkaan raja kerana itu istilah yang lazim diguna pakai.

Tidak sepatutnya pihak-pihak tertentu memperalatkan istilah yang dipakai Nizar, 'sembah derhaka' sebagai perbuatan derhaka yang sebenarnya. Dari sudut bahasa, ia dilafazkan apabila apa yang diminta raja itu tidak boleh ditunaikan. Apabila diberikan sebab-sebab yang munasabah kepada raja maka ia bukanlah derhaka.Kalau itu dianggap derhaka, sebenarnya banyaklah perbuatan derhaka kepada raja, tetapi ia tidak pernah ditonjolkan.


Saya tidak mahu sebut kronologi yang jelas tentang perbuatan menderhaka dan menyakiti raja ini kerana tidak mahu terdedah kepada umum wujudnya pihak-pihak tertentu yang memang benarderhaka kepada raja sehingga menggambarkan wujud masalah antara istana dan pihak-pihak tertentu itu.
Ada menteri besar yang sepatutnya tiap minggu pada hari tertentu menghadap raja untuk memberi taklimat tentang perkembangan negeri, langsung tak datang. Ada yang raja yang minta wang rakyat digunakan untuk projek demi kepentingan rakyat, tetapi menteri besar membazir untuk projek mega yang memperkayakan kroni.

Ada raja yang suruh menteri besar hentikan projek tertentu kerana membazir, tetapi tidak diendahkan. Ada raja suruh bantu ekonomi orang Melayu, dengan menyalurkannya melalui projek tertentu, tetapi tetap diagihkan kepada kroni mereka.

Malah ada seorang raja yang memberitahu saya, ada pemimpin di negerinya yang terajang pintu istana kerana tidak puas hati dengan baginda. Bukankah itu satu tindakan yang jauh lebih menderhaka lagi.

HARAKAH: Insiden di Perak, terutama berkaitan kegagalan Menteri Besar, Dato' Seri Mohamamd Nizar Jamaluddin untuk mematuhi titah Sultan agar meletakkan jawatan disorot dari pelbagai sudut. Ada pihak merujuk kepada maksud surah an-Nisa ayat 59 yang bermaksud, "Taatilah Allah, taatilah Rasul dan pemimpin di kalangan kamu," bagi menempelak tindakan Nizar yang dianggap melanggar tuntutan al-Quran itu. Minta Dato' jelaskan.

DR HARON DIN: Telah berlaku beberapa kali dalam peristiwa di Malaysia, PAS menggunakan ayat-ayat al-Quran itu sebagai suatu hujah untuk mengajak manusia mengikut perintah Allah sesuai dengan dasar PAS sendiri untuk merealisasikan hukum Allah SWT. Adapun Umno-BN menggunakan ayat ini dan ayat al-Quran yang lain hanya untuk kepentingan dan memberi keuntungan kepada mereka semata-mata.

Ayat al-Quran sememangnya boleh dijadikan sandaran hujah dan ianya ayat 'muhkam.' Namun kita nampak sangat bahawa mereka hanya guna yang di hujungnya sahaja iaitu 'pemimpin di kalangan kamu' tetapi tidak memberi perhatian kepada pangkal ayat iaitu 'Taatilah Allah dan taatilah Rasul", seolah-olah menggambarkan bahawa perintah Allah dan Rasul boleh dilanggar namun, jangan langgar arahan pemerintah.

Mereka sengaja tidak mahu melihat, istilah yang Allah guna, pertamanya kalimah 'taat' hanya kepada Allah. Kali kedua disebut 'taat' hanya pada Rasul dan kali yang ketiga tiada perkataan 'taat' kepada pemimpin. Diulang dua kali perkataan 'taat'. Kali ketiga bila menyebut perkataan pemimpin, tiada perkataan 'taat'.

Ahli-ahli tafsir menafsirkan ayat ini bahawa perintah Allah dan Rasul wajib ditaati secara mutlak, adapun taat kepada pemerintah adalah tidak secara mutlak. Maknanya, taat kepada pemimpin selama mana ia tidak bercanggah dengan perintah Allah dan Rasul.

Untuk mentaati perintah Ulil Amri ataupun pemerintah, ada kaedahnya iaitu yang Nabi sebut,taatlah kepada pemerintah selagi ia tidak menderhaka kepada Allah SWT. Kalau ada derhaka kepada Allah maka perintah taat tadi gugur. Ada hadis bermaksud, tidak boleh taat pada mana-mana makhluk dalam melaksanakan kemaksiatan kepada Allah.

Dalam Islam, tiada orang yang maksum selain daripada Rasullulah. Pemerintah Islam iaitu Ulil Amri ataupun khalifah-khalifah, tidak maksum. Contohnya, Umar al-Khatab pernah dibawa ke mahkamah dalam beberapa kes. Hatta Saidina Ali Abi Talib pun pernah dibawa ke mahkamah semasa jadi khalifah. Mereka boleh terima keadaan begitu dengan berlapang dada tanpa timbulisu atau masalah derhaka kepada pemerintah atau khalifah.

Dalam satu kes, Ali pernah mendakwa baju besinya dicuri oleh seorang Yahudi. Dan Yahudi itumembawanya ke mahkamah untuk dibicarakan. Hakim bertanya Ali tentang bukti Yahudi itu mencuri, namun Ali gagal membawa bukti yang cukup dan mahkamah memutuskan bahawa baju besi itu kepunyaan Yahudi.

Ali kalah dalam perbicaraan tetapi tidak timbul masalah dengan seperti yang dibebankan hari ini. Oleh itu pengunaan ayat itu sepatutnya difahami secara menyeluruh. Bahawa yang tidak boleh dipersoalkan ialah ketaatan pada Allah dan Rasul. Adapun kepada mana-mana makhluk ianya tidak mutlak. Ada ketikanya boleh dan ada masanya tidak boleh. Bergantung kepada keadaan dan suasana ketika itu. Elok sangat jangan disalah-tafsirkan ayat itu sehingga memaknakan ia seolah-olah perintah yang dikeluarkan pemerintah selama-lamanya tidak boleh disanggah. Itu kefahaman yang silap.

Ia perlu diperbetulkan.Lagi satu, maksud "pemimpin di kalangan kamu". Perkataan "di kalangan kamu" membawa maksud "di kalangan orang-orang yang beriman yang taat pada Allah dan taat Rasul". Bukan setakat itu, dalam konteks di Perak ini, Nizar merujuk tindakannya adalah mengikut kehendak Perlembagaan dan Undang-Undang Tubuh Negeri Perak, iaitu Sultan tidak mempunyai kuasa memerintahkan ia meletakkan jawatan. Sultan hanya ada kuasa membenarkan permohonannya untuk membubarkan Dewan Undangan Negeri ataupun tidak.

Maknanya, selain tafsiran ayat Quran di atas, Nizar mempunyai hujah kukuh dari segi undang-undang yang berjalan hari ini?

Saya sendiri melihat senario politik Perak itu berbalik kepada kefahaman terhadap Undang-Undang Tubuh Negeri. Kefahaman dan tafsiran yang berbeza boleh berlaku. Oleh yangdemikian kelainan tafsiran sepatutnya tidaklah sampai mengatakan ianya satu penderhakaan.

Tafsiran yang ada pada orang awam mungkin lain kepada tafsiran yang dibuat oleh pakar undang-undang. Tafsiran pengamal undang-undang juga mungkin lain seperti yang ditafsirkan oleh hakim-hakim di mahkamah. Semua ini kena ambil kira.

Kes Perak, saya sendiri faham bahawa seorang menteri besar yang dilantik secara sah mengikut amalan negeri, akan gugur jawatannya hanya melalui tiga sebab sahaja.Yang pertama, jika dia letak jawatan, kedua kalau Dun dibubarkan dan ketiga jika ada undi tidak percaya yang dikemukakan dalam sidang Dun. Itu saja tiga cara untuk memberhentikan seorang menteri besar. Jadi, tidak berlaku satu pun daripada tiga itu.

Dengan sendirinya, beliau masih lagi Menteri Besar yang sah.Tiba-tiba ada lantikan menteri besar yang kedua. Maka timbul persoalan, sahkah yang kedua itu, dalam keadaan Nizar masih lagi memegang jawatan? Ini memerlukan kepada keputusan yang perlu dibuat oleh pengamal undang-undang rasmi ataupun perintah mahkamah.

Ada kes seumpamanya iaitu kes 1966, membabitkan Ketua Menteri Sarawak Stephen Kalong Ningkan, yang menyebabkan krisis tafsiran perlembangaan di negeri Sarawak. Undang-undang Tubuh Sarawak tidak jauh bezanya macam di Semenanjung seperti di Perak. Akhirnya kes itu sampai di Mahkamah Tinggi Borneo yang memutuskan perlembagaan negeri menyebut bahawa kehilangan kepercayaan seorang Ketua Menteri hanya boleh ditunjukkan melalui undang-undang, iaitu undi tidak percaya dalam dewan.

Oleh kerana ini tidak berlaku dalam Dun Sarawak, maka Kalong Ningkan terus menjadi Ketua Menteri. Tidak berlaku pula kata beliau melawan atau melanggar undang-undang.


Hal sama berlaku di Perak, jika mahu memberhentikan seorang menteri besar, sepatutnya undang-undang tubuh itu jadi penentu. Jika nak digugurkan, gugurkanlah dengan tiga cara itu tadi. Bagi saya, kenapa perlu Nizar letak jawatan sedangkan ketika itu masih ada 28 kerusi Pakatan, juga 28 kerusi BN dan tiga kerusi bebas. Mengapa dia mesti letak jawatan?

Adapun tiga Adun yang bebas itu, selama-lamanya bebas. Mereka boleh undi kekalkan atau singkirkan menteri besar. Yang penting, semua mesti dilakukan dengan undi tidak percaya. Kalau di luar dewan mengaku nak sokong BN, adakah pengakuan luar dewan dikira ada kesan undang-undang atau boleh diguna dari sudut undang-undang tubuh negeri?

Jadi wajar Dun dibubarkan dan kembali mandat pada rakyat. Rakyat yang pilih, biar rakyat yang menentukan semula. Nizar tidak meletakkan jawatan kerana dia memegang amanah rakyat,dia hendak kembalikan semula kepada rakyat. Itu tafsirannnya.Saya tidak nafikan Tuanku Sultan ada tafsirannya.

Jadi jika ada perselisihan tafsiran undang-undang, maka saya tidak fikir itu boleh dinamakan sebagai derhaka. Itu proses biasa dalam amalam demokrasi, telah berlaku di Malaysia dan mana-mana negara di dunia. Ini bukan kali pertama di Perak. Ini sepatutnya diselesaikan dengan cara paling baik iaitu, kembalikan kepada rakyat. Biar rakyat yang menentukan.

Atau kita berlapang dada dan bersabar sedikit, biar Mahkamah Tinggi memutuskan kesahihan perlantikan menteri besar kedua.

Dengan membawa isu ini ke mahkamah, sesetengah pihak melihat tindakan undang-undang itu boleh meletakkan kedudukan Raja-Raja Melayu terjejas dan menyebabkan institusi istana tercalar dari segi kemuliaan dan penghormatan rakyat. Apa pandangan Dato?

Dalam sejarah di Malaysia, sudah ada beberapa kes membabitkan raja yang dibawa ke mahkamah, maka ia bukan kali pertama berlaku. Ini pada saya tidak menjejaskan kemuliaan Raja-raja.Saya ingin menegaskan Raja-Raja Melayu perlu kekal pada takhta mereka. Rakyat perlu bersatu dan mengekalkan kedudukan mereka. Tetapi itu tidak bermakna secara mutlak ataupun dianggap peluang untuk melakukan apa saja oleh seorang raja.

Merujuk kes di Perak, tidak timbul terjejasnya institusi raja. Keputusan Sultan Perak dikira wajar bagi pihak sultan dan kewajaran Nizar juga ada dipihak rakyat. Kedua-duanya memikirkan kewajaran masing-masing. Ia proses biasa dalam sistem demokrasi berParlimen dan raja berperlembagaan.

Jika perlu, ia seharusnya diputuskan di mahkamah, tetapi pilihan lebih terbaik adalah bubarkan Dun, untuk diadakan pilihan raya seluruh negeri semula. Memang tidak terjejas institusi raja-raja kerana kita kembalikan hak kepada rakyat yang ikhlas mahu membuat pilihan pemimpin mereka sendiri. Kita perlu sangat menjaga raja-raja tetapi bukanlah sesuatu yang ganjil pada masa sama diadakan pilihan raya negeri.

Pada pendapat Dato', adakah Sultan Perak sendiri merasakan Nizar sudah menderhaka kepadanya?

Kebetulan ketika rancak isu yang dimainkan media kononnya Nizar derhaka kepada Sultan Perak, tiba-tiba saya terbaca dalam berita bahawa Nizar dijemput dan menghadiri Majlis Jubli Perak Sultan di istana. Kalau ini boleh difahami, maka jika benar Nizar derhaka pada Sultan, pada hemat saya sudah pastilah Sultan tidak akan jemput orang yang menderhaka kepada baginda.

Begitu juga Nizar, jika tiada jemputan pihak Sultan, tentu Nizar tidak akan pergi dan jika Nizar derhaka, sudah pasti dia tidak memenuhi jemputan itu atau tidak hadir di majlis Sultan.Amalan kita ialah kita tidak akan datang jika tidak dijemput dan dalam kes ini, jemputan mestilah atas perkenan Sultan. Kemudian Nizar datang dengan hati terbuka. Maka tidak benar sama sekali dakwaan Nizar derhaka kepada Tuanku.

Mufti Perak, Dato' Seri Harussani menyarankan agar taat kepada pemerintah dalam apa jua keadaan. Mungkin Dato' ada pandangan lain?

Saya mengikuti saranan beliau agar taat kepada pemerintah. Saya nak menyebut, saya amat menghormati dan menghargai seluruh mufti kerana mereka memegang amanah Allah SWT untuk mengajak manusia kepada yang benar, al-Haq. Sepanjang yang saya ikuti dalam konteks politik Malaysia, berlaku pertembungan antara parti-parti politik yang membabitkan banyak isu, misalnya krisis perlembagaan yang melibatkan Raja-Raja Melayu.

Maknanya, pertembungan Umno dengan seluruh Raja-Raja Melayu, termasuk krisis membuang imuniti dan kekebalan Raja-Raja. Ketika itu tidak pernah kita dengar ada sebarang komen daripada mana-mana mufti.

Seingat saya, mereka berpegang kepada neutraliti. Ini kerana Mufti kita ketahui selalu berpegang kepada prinsip 'non-partisan' dan tidak mahu terlibat dalam kancah politik. Bila berlaku krisis di Perak, Mufti membuat komentar yang baik namun orang ramai menafsirkan sebagai telah 'memihak' kepada Umno-BN.

Antara lain saranannya agar menyokong idea untuk tidak perlu bubar Dun dan akur sahaja dengan apa yang berlaku dan berserah kepada takdir, terimalah seadanya ...Komen seperti itu wajar disuarakan kerana itu pandangan peribadi bukan fatwa, tetapi apabila ia dilihat antara 'between the line', antara tersurat dan tersirat, ia amat jelas memihak dan menafikan hak satu pihak yang lain.

Dengan itu, ia mengundang tafsiran yang negatif terhadap mufti.

Ada pihak beranggapan tindakan Sultan Perak itu sebenarnya adalah untuk mengembalikan kuasa kepada orang Melayu di negeri berkenaan yang kononnya selama diperintah Pakatan Rakyat, Nizar hanya menjadi boneka kepada DAP. Jadi, menurut golongan ini, walaupun ada percanggahan dengan undang-undang tetapi Sultan lebih melihat kepentingan orang Melayu?

Keutamaan saya adalah jangan hanya kerana nak kembalikan kuasa Melayu, sampai kita boleh ditafsirkan sebagai 'perompak'. Jangan kita buat sesuatu yang tidak wajar. Ada cara yang betul. Ambillah kuasa itu balik dengn cara yang 'gentleman', dengan keputusan yang tidak boleh dipertikaikan. Yakni, kembalikan kepada rakyat dan masing-masing kempen semula untuk mempengaruhi rakyat.

Buka ruang untuk orang Melayu Perak kembalikan kuasa melalui proses pilihan raya. Itu yang sepatutnya. Tetapi, sekarang, selepas banyak hiruk-pikuk berlaku, barulah nak timbulkan bahawa keputusan istana nak kembalikan kuasa kepada orang Melayu. Itu berlaku ketika krisis, kenapa tidak timbulkan dari awal lagi. Dah huru hara, baru kata itu ini. Sebenarnya kuasa rakyatlah yang menentukan kuasa orang Melayu yang sebenarnya.

Bagaimana pula pandangan Dato' tentang tindakan lompat parti dan isu surat letak jawatan Adun yang dipertikai SPR sedangkan itu di bawah kuasa Speaker?

Dulu saya kata kenapa tidak saman SPR, sebab mereka yang menolak surat itu. Siapa yang berkuasa dalam sebuah negeri, SPR atau Speaker? SPR hanya mengendalikan pilihan raya selepas Speaker mengisytihar sesuatu kawasan itu kosong. Kalau silap keputusan orang akan saman Speaker dan bukan SPR?Tapi SPR menyalahi Sspeaker dan buat keputusan sebaliknya.

Sama juga dengan cek misalnya, tiada tulis tarikh tetapi sudah tulis jumlah RM1,000, dan diberi pada saya. Tiba-tiba dua tahun kemudian, saya teringat cek itu, saya terus tulis tarikh dan pergi bank. Dan semuanya nampak lengkap apabila ada tarikh, tanda tangan dan jumlah. Bank terus bagi duit. Ia tak pertikai dah. Ikut faktanya begitu.

Dalam Islam hendaklah seseorang itu mematuhi syarat-syarat yang dipersetujui bersama selama ia tidak menghalalkan yang haram dan mengharamkan perkara yang halal oleh Allah SWT.

Masa letak calon, kemudian mereka menang, maka mereka bersetuju dengan menandatangani surat tanpa tarikh itu. Yakni jika belot dan atau berpaling tadah, pihak yang berkenaan berhak letak tarikh dan terus berhenti jadi wail rakyat. Itu dipersetujui bersama dan dalam Islam ia sah.

Kalau ia bertanding atas nama PAS, secara dasar ia tidak boleh lompat parti dan lari daripada perjuangan terutama kepada keadaan yang lebih buruk.

Ada pihak berhujah bahawa lompat parti itu sah dari segi hak asasi manusia, yakni kita bebas memilih parti mana yang kita sertai sebab kita wakil rakyat, bukannya wakil parti.

Sama sahaja, hak asasi yang boleh dilaksanakan adalah yang tidak melanggar hukum Allah, jika berlawanan maka ianya bukan hak asasi. Seseorang itu memegang jawatan yang merupakan amanah parti dan orang ramai. Macam tiga orang ini, mereka melanggar janji dengan rakyat, dam ia menyebabkan heboh dan gawat seluruh negara sehingga kuasa yang sah ada pada pemerintah dapat diganggu-gugat.

Disebabkan tiga orang inilah, mereka lebih bahaya kerana telah mengheret pertelingkahan derhaka antara rakyat dengan raja, dan rakyat dengan rakyat, seterusnya menimbulkan krisis Perlembagaan. Dan tindakan mereka ini sebenarnya mempunyai amat besar kesan buruknya jika dibanding dengan orang yang ditahan ISA sedangkan mereka tidak pernah melakukan kesalahan jenayah.

Luahan hati rakyat melalui perhimpunan di Masjid Ubudiah, Kuala Kangsar memang mengejutkan dan tidak disangka-sangka, sampai ada rakyat mempertaruhkan nyawa sanggup berbaring di tengah jalan menghalang kenderaan istana termasuk Raja Muda untuk hadir majlis angkat sumpah Menteri Besar Perak yang baru. Malah ada rakyat yang menjerit minta Dun dibubarkan di depan kerabat diraja.

Apa yang kita saksikan dengan mata kepala seperti demonstrasi, tunjuk perasaan dan fenomena yang berlaku, yang belum pernah terjadi sebelum ini, iaitu orang ramai tanpa disuruh, telah bertindak sendiri-sendiri sehingga membahayakan diri di jalan raya. Maknanya mereka sanggup mengorbankan diri dan ada yang dikatakan melontar objek tertentu.

Ini berkembangan yang lebih serius yang memberi isyarat kepada semua pihak khasnya istana dan pemerintah Malaysia umumnya bahawa perkara ini perlu diambil perhatian dan perlu dibendung. Jika tidak, ia akan menjadi lebih teruk.

Ia memberi isyarat, jangan lagi buat keputusan yang separuh matang, yang boleh mengundang kemarahan sehingga mencetus insiden rakyat tidak sabar lagi. Ini mesej penyataan atas rasa tidak senang rakyat terhadap istana.

Rakyat melakukan perkara yang begitu menggerunkan, yang boleh membahayakan diri, bagi menyatakan hasrat secara terang-terang kepada pihak atasan supaya suara mereka didengar dan diambil perhatian yang serius.

Ada pihak yang menohmah dalam isu ini, bahawa PAS sekiranya memerintah akan menjadikan Malaysia sebuah negara republik tanpa raja, seperti republik Islam di Iran yang menghapuskan sistem beraja?

Tohmahan seolah-olah pihak Pakatan Rakyat akan menubuhkan kerajaaan berstatuskan republik, ini fitnah yang amat besar yang dilakukan oleh lawan politik untuk menakutkan rakyat, mencemuh dan mendatangkan kemarahan kepada pihak istana tanpa ada bukti-bukti yang PAS akan lakukan.

PAS sejak dahulu sentiasa mempertahankan kuasa raja-raja. PAS sepanjang sejarahnya sejak tahun 1951, sampai hari ini, umumnya tidak pernah ada perjuangan PAS yang ada titik hitam hubungan dengan istana atau raja-raja. Perkara di Perak ini sebenarnya pun bukan titik hitam, ia digembar-gemburkan media milik Umno dan BN.

Bagaimanapun, jika dirujuk sejarah, maka ternyata banyak sungguh pihak Umno-BN yang melakukan penderhakaan dan bercita-cita ke arah itu dengan bukti bahawasanya kekebalan Raja-Raja telah dihapuskan oleh Umno-BN. Itu berlaku dalam krisis Perlembagaan 1993. Kuasa Raja-Raja negeri-negeri telah dilucutkan. Itu adalah satu usaha untuk buang kuasa Raja-Raja. Ini sebenarnya banyak berlaku. Seolah-olah merekalah yang berusaha untuk menyingkirkan kuasa Raja-Raja atau menghapuskan terus Raja-Raja. Ini yang Umno-BN telah lakukan.

Ini tidak berlaku dalam PAS. Hanya kes Nizar dengan Sultan Perak yang bukannya sebagai penderhakaan cuba diterjemahkan sampai dikatakan hasrat PAS jadikan Malaysia republik.Saya menafikannya dan ini adalah suatu taktik jahat kotor nak melaga-lagakan PAS dengan istana dan Raja-Raja Melayu.Kita balik semula kepada asas perbincangan.

Dari segi tradisi pemerintahan dalam Islam, apakah amalan institusi raja sebenarnya tidak bercanggah dengan ajaran Islam?

Dalam pemerintahan Islam, ketua pemerintahan ada beberapa istilah, kalau zaman Nabi, ketua negara kita kita panggil Rasullullah, selepas wafat Nabi dipanggil khalifah, selepas naik Umar, dipanggil Amir Mukminin, selepas Uthman dan Ali dikenali balik sebagai khalifah. Selepas itu timbul pula pemerintahan beraja dipanggil al-Malik.Sebelum Nabi Muhammad, Nabi Sulaiman itu adalah Raja. Puteri Balqis, Raja negeri Saba' mengakui Sulaiman sebagai Raja.

Jadi itu tak jadi masalah, dalam Islam sama ada dia Khalifah, Amir, Malik atau apa sahaja. Semuanya tetap patuh kepada perintah Allah dan Rasul dan amat menghormati institusi ulama dalam serba keadaan. Kita ambil dari satu dekri ucapan Khalifah Abu Bakar, sebagai pemerintah Islam dalam ucapan sulungnya menjadi Khalifah pertama:

"Andanya kamu melihat saya memerintah dengan betul dan benar, wajib kamu membantu dan menyokong saya. Sekiranya saya menyeleweng dengan hukum Allah, maka gugurlah ketaatan kamu kepada saya, perbetulkanlah saya. tegurlah saya."

Naik Umar pula jadi pemerintah, ucapan sulungnya hampir menyamai Abu Bakar tetapi lebih keras lagi. Sebaik habis ucapan Umar, bangun seorang sahabat dengan menghunus pedangnya seraya berkata, "wahai Umar, jika kamu menyeleweng, kami perbetulkan kamu dengan pedang kami ini."Umar tidak murka.

Orang itu tidak dikatakan derhaka malah Umar menyebut, "Saya memuji Allah yang mengutuskan ada di kalangan rakyat Umar orang yang sanggup memperbetulkan Umar jika dia salah dengan pedangnya. Itulah karektor yang patut wujud pada seorang pemerintah, sama ada raja, sultan, perdana menteri dan ketua negara, yang semuanya tidak terlepas dari hukum Allah.

Harapan Dato; kepada situasi di Perak?

Saya melihat, ia menjadi seperti mana perkara kecil yang sengaja diperbesarkan. Media bertindak 'over-killing', melakukan tindakan yang melampau lebih daripada yang patut sehingga berlaku demonstrasi di luar Perak. Akhirnya jika berlaku yang tidak baik, yang ruginya adalah rakyat.

Nizar dihalau daripada pejabat dan dapat simpati ramai. Kasihan dia jadi target. Kenapa halau dia dan kenapa kata kita gila kuasa dan jawatan sedangkan kuasa dan jawatan sudah ada pada kita? Yang gila kuasa itu Umno-BN bukannya kita, tapi dia gunakan terbalik.

Harapan saya, perkara sebegini jika cepat diselesaikan maka redalah masalah dan selesailah krisis. Jika dibiarkan, sengaja dilambatkan atau ditambahkan, keadaan akan jadi lebih meruncing. Cara mempercepatkan cara penyelesaiannya, perlu ada keberanian daripada pihak yang berkenaan untuk membuat keputusan segera yang menguntungkan semua pihak, 'win-win situation.'

Atau meminta mahkamah buat ketetapan kes ini atau rundingan yang lebih berwibawa agar tidak mendatangkan kesan buruk kepada masyarakat.Yang penting, jangan biarkan lebih lama. Dalam politik kita pakai istilah, tiada kawan yang selama-lamanya kawan dan tiada musuh yang selama-lamanya musuh.

Musuh hari ini, mungkin jadi kawan atau kawan hari ini jadi musuh esok hari. Maka musuh yang hari ini kita berunding dengan cara baik, esok boleh jadi kawan. Jika ikhlas, bincang cara yang betul, akan dapat hasil terbaik.

Share:

Putrajaya ... I'm Coming !!! - Part 2

Pada 21 Februari lalu, aku sekeluarga pergi mengunjungi rumah kuaters yang bakal kami duduki apabia berpindah ke Putrajaya. Wah besar giler !!! Tetapi tengok di luar sahaja. Kunci belum ambik, sebab banyak juga yang nak kena settle sebelum terima kunci dan boleh duduk. Pelbagai deposit, aggrement dan surat-surat perlu diselesaikan. Daripada pengamatan ku, tingkat bawah ada wet and dry kitchen, satu bilik, 1 stor ( barangkali akan ku jadikan bilik sumber ), ruang tamu dan dining area.

Menurut jiran rumah sebelah, yang kebetulan baru pulang dari sekolahnya, tingkat atas ada family area, dua bilik biasa dan satu master bedroom. Penghuni sebelum ku mempunyai anak kecil. Itu yang banyak dinding berconteng 'mural'. Mereka berpindah keluar kerana berpindah pulang ke Perlis. Rupanya sebaris rumahku tu semuanya dihuni oleh staf gomen. Manakala baris depan rumah dihuni oleh pembeli. Melihatkan tingkap yang banyak, wah !! banyak juga modal kalau nak sediakan langsir baru !!!

Di bahagian belakang pulak, ada dua anjung yang ku kira kalau ada pertandingan or pertunjukan bunga api di Putrajaya, tentunya anjung tu menjadi spot yang menarik untuk menikmati keindahan bunga api yang menjadi tradisi di Putrajaya saban tahun.

Manakala warna rumah macam match pulak dengan warna si Nazaria ku. Menurut jiran tu, sekolah yang terdekat ialah SMK Precint 14. Kedai dan kemudahan ada di Precint Diplomat yang terletak kekira 1 or 2 km sahaja. Ada Pasaraya Mydin lagi. Maknanya tidak payah lagi nak ke Alamanda or Pasaraya Carefour yang kami boikot tu !!!. Cumanya surau takde. Kalau nak ke mesjid, kena pegi sekitar area Sungai Merab, atau Sekolah Alam Shah. Tapi takdelah jauh sangat, but not in walking distance.

Kata jiran tu lagi, sini memang ada Persatuan Penduduk, tetapi biarlah penghuni tetap yang menerajuinya. Malahan kalangan mereka ada pangkat datuk dan tan sri. Alamak, berjiran dengan mereka ke ?

Walaupun tidak ada pagar kawat antara rumah, tapi ada fencing tree menjadi pemisah. Di halaman depan, ku kira 4 buah kereta boleh masuk. Yang luasnya di belakang rumah, boleh jadi tempat main badminton or makan-makan apabila gathering. Tapi kata jiran tu, sebelah petang agak panas dengan matahari.

Lepas tu kami beredar meninjau-ninjau kawasan sekitar Presint Diplomatik, tengok kedai-kedai serta kemudahan yang terdapat serta ronda sekitar Sungai Merab. Akhirnya kami berhenti makan Nasi Beriyani Resepi Batu Pahat di kedai berdekatan dengan UNITEN. Lepas tu terus balik ke rumah sambil berangan dan merancang nak buat apa apabila duduk rumah tu nanti. Daripada meter Nazariaku, jarak dari rumah kuaters ke rumah di Saujana ialah 60.5 KM.



Share:

Putrajaya ... I'm Coming !!!

Berpindah rumah kadang-kala tidak dapat tidak, terpaksa kita lakukan demi tujuan atau kebaikan tertentu untuk jangka masa yang panjang. Pengalaman aku berpindah rumah 3 kali sebelum ini dapat aku rasainya susah payahnya.

Nampaknya akupun tidak dapat tidak, kena pindah juga nanti. Di samping berpindah tempat kerja dari Pusat Bandar Damansara Kuala Lumpur ke Cyberjaya, aku kena berpindah juga ke kuaters Putrajaya. Tawaran kuaters sudah diterima dan weekend nanti aku sekeluarga pegi survey rumah. Last week pun diberikan kesempatan untuk melawat dan membuat tinjauan isi dalam pejabat baru tempat aku bekerja, iaitu bangunan yang juga baru di Cyberjaya. Besar bukan main tapi belom siap sepenuhnya, tinggal kemasan dalaman dan dijangka kami berpindah pada pertengahan April 2009.

Ini adalah gambar bakal bilik aku. Macamana, ok tak ? Selain set kerusi meja ( agak kecil ) tempat aku bertugas, ada meja buat untuk perbincangan serta set sofa 3 + 2 untuk melayani tetamu barangkali. Aku sukakan warna karpet lantai bilikku. Kira lembut, agak menarik dan menyejukkan mata memandang.

Manakala gambar ini adalah ruang pejabat untuk orang-orang di bawah unit aku. Boleh tahan jugak. Luas kawasan setiap orang, cuma kurang perabot untuk meletakkan barangan serta dokumen. Ke nanti pakai konsep 'paperless' aje ?

Kalau nak diikutkan jarak, antara rumah sekarang dengan ofis baru di Cyberjaya, rasanya ada sejauh 70km. Itupun ikut jalan yang ku rasa paling pantas, iaitu melalui lebuhraya Elite, dari Bukit Jelutong sampai Tol Putrajaya dengan kadar RM 4.70. So kalau 70km X 13 sen minyak sekm = RM 9.10. Kalau pergi balik sudah RM 18.20. Dengan tol RM 4.70 x 2 hala = RM 9.40. Ini bermakna sehari kos perjalanan = RM 18.20 + RM 9.40 = RM 27.60. Jika pukul rata sebulan = 25 hari bekerja, bermakna RM 27.60 X 25 = RM 690. Cukup-cukup eluan perumahan aku. Itu belom masuk maintenance kereta lagi. So aku kira masih berbaloi duduk kuaters berbanding ulang alik rumah ke ofis baru aku.

Minggu lepas, aku menerima beberapa kali SMS yang memberikan maksud untuk bergotong royong pindah rumah Ustaz Hishamuddin dari Jalan Cemara ke Iris Apartmen. Aku sebenarnya ada hal dan dijangka tidak dapat datang. Tetapi sebab SMS tu datangnya berkali-kali, so aku tekadkan diri untuk hadir juga, walaupun lewat. Bimbang memang tak ramai yang turun membantu.

Sekurang-kurangnya aku dapaat idea apabila aku berpindah nanti. Nampak macam tak banyak barangan dalam rumah, sebab dalam almari, kitchen kabinet, rak-rak dan bawah katil. Tetapi aku rasa banyak juga barang yanag perlu diangkut. Harapnya ramai orang yang akan datang membantu, dari mengangkut di rumah lama serta yang menurunkan di rumah kuaters baru nanti. Difahamkan bahawa rumah apartment 3 bilik ( tingkat bawah ) yang seluas 750kaki persegi itu, disewanya pada kadar RM 360. Fuh, mahal juga.
Share:

Permata Perak Yang Dikagumi

Sekonyong-konyong kemelut melanda politik Perak. Kerajaan Perak bertukar tangan daripada PR kepada BN. Sungguh drastik ianya berlalu, tetapi meninggalkan banyak kesan yang menyebabkan kita tertanya-tanya. Benarkah begitu, benarkah benar segalanya mengikuti peraturan ? Pihak BN bertegas dengan alasan, Sultan Perak adalah bekas ketua hakim negara, takkan perkara ini tidak diketahuinya. Namun pihak PR masih bertekad yang kerajaan baru BN tidak sah. Pelbagai alasan perundangan diberikan sehingga rakyat semua jadi konpius, walaupun diberikan oleh pihak yang dikira berautoriti memberikan pandangan seperti penasihat undang-undang, peguam dan hakim.

Benarkah MB tidak boleh dipecat oleh Sultan ? Kalau hendak pecat pun menerusi sidang DUN, menerusi undi tidak percaya ? Apakah pembubaran Dun sesuatu yaang bertepatan berdasarkan perundangan ? Daripada isu perlantikan MB sebaik selesai PRU12 sehingga kini, banyak yang kita belajar daripada percaturan politik Perak. Mungkin Ir Nizar tidak pernah terfikir untuk dilantik sebagai MB sebelum PRU12. Ir Nizar juga mungkin tidak pernah terfikir untuk dilucutkan jawatannya sebegitu rupa. Aku rasa bukannya beliau beria-ia hendakkan jawatan MB tu, tetapi demi maruah dan kepentingan ummah, maka demikian tindakannya. Walaupun mungkin boleh dianggap sebagai pendatang baru dalam dunia politik, tetapi aku rasa beliau adalah ’Permata Perak’ yang cukup berharga.

Berhadapan dengan pelbagai isu seperti penggunaan Camry sebagai kereta rasmi exco, tanah perkampungan baru dan isu pajakan999 tahun, Ir Nizar mungkin cepat belajar dan mudah menguasai persekitarannya. Beliau juga berdepan tuduhan menjadi boneka DAP, menjual kepentingan Melayu, diapit tujuh Exco bukan Islam, ditambah Speaker dan Timbalan Speaker juga bukan Islam, dengan tenang Nizar mengemudi bahtera Kerajaan Negeri Perak selama 11 bulan. Tetapi beliau kini digambarkan sebagai ’penderhaka’.

Aku rasa tiada tokoh politik yang ’selamat’ jika bertembung dengan sultan atau istana. Konflik dengan istana selalunya tidak berpihak kepada orang politik. Justeru, kita boleh bayangkan bagaimana episod ini akan berakhir? Sungguh sukar bagi Ir Nizar. Malah ada suara-suara mencadangkan agar Ir Nizar akan di ISA kan berikutan keenganaan beliau melepasakan jawatan sebagai MB, termasuk ditarik balik gelaran Dato Seri yang diberikan kepadanya.

Melihat wajahnya dikaca TV serta media masa, aku sebenarnya jadi simpati. Tetapi dalam kekalutan yang didengari dalam media masa itu juga, aku sebenarnya jadi semakin kagum dengan beliau. Ir Nizar tetap tenang, berani, tegas dan menampakkan keyakinan beliau berada di jalan yang benar. Wajahnya tetap ceria dan berseri, walaupun mungkin di dalam hatinya Allah sahaja yang Maha Mengetahui. Entah kenapa dalam tempoh kemelut politik Perak yang menyebabkan peralihan kerajaan di Perak itu, saban waktu aku asyik teringatkan beliau. Bagaimanakah beliau ketika ini, tidur, makan, minum serta anak-anaknya. Anak-anak ku yang juga bersimpati dan mengkagumi Ir Nizar bertanya, kenapa jadi begitu, benarkah begitu dan apakah akhirnya nanti ? Malah Kakyong anak sulongku nak turut berdemontrasi lepas Jumaat pada hari 'MB Baru' angkat sumpah, tetapi 'ditinggalkan' kawan-kawannya. Manakala Kak Di asyik bertanya, macama tak begitu ceria walaupun baru selesai khatam hafazan al-Quran 6 Februari lalu.

Hanya sekali aku mendengar ucapan beliau secara live, iaitu semasa WCIT 2008 di KLCC. Ucapannya sungguh menarik. Bergema dewan dengan ayat suci al-Quran dan bagi membayangkan friendship dan kemesraannya, beliau melambai-lambaikan tangan kepada para peserta WCIT2008 semasa mengakhiri ucapannya. Berikut adalah satu petikan mengenai Ir Nizar yang aku terima menerusi e-mail rasanya, lama dulu. Ternyata beliau mempunyai banyak keistimewaan.

Pengalaman luas aset utama Nizar terajui Kerajaan Negeri Perak
Johari Jaafar
Thu | Mar 13, 08 | 12:46:32 pm MYT

Mengenali Menteri Besar Perak yang baru, Ir Mohammad Nizar Jamaluddin, beliau dilahirkan pada 17 Mac 1957 di Kampung Air Hitam Labu, Kampar Perak. Beliau telah mendapat pendidikan awal di Kampar, kemudiaannya meneruskan persekolahan di Sekolah Menengah Anglo Chinese, Kampar.

Selepas itu menyambung pelajaranya di Sekolah Menengah Teknik, Persiaran Brash, Ipoh. Pada tahun 1972 beliau mengambil Advance Level (A Level) di Norwich City College Of Arts & Technology Norwich, Norfolk, England.

Beliau merupakan lulusan Sarjana Muda Sains Kejuruteraan Mekanikal dari University Of Aston di Brimingham, United Kingdom. Sekembalinya ke tanahair, beliau bekerja di beberapa agensi kerajaan termasuk Jabatan Kerja Raya bahagian bengkel dan kuari, Perbadanan Pembangunan Bandar (UDA - Daya Urus), Perbadanan Pembangunan Pulau Pinang.

Beliau berpengalaman luas dalam menjalankan beberapa projek besar negara. Antaranya Projek Dayabumi fasa 2 & 3 pada tahun 1983, projek Pusat Islam (BAHES, Jabatan Perdana Menteri (1984), projek Wisma Darul Iman, Kuala Terengganu (1985), pengurusan bangunan-bangunan kerajaan dan swasta termasuk KOMTAR, Bangunan Persekutuan Gunasama, pusat membeli belah dan pengurusan semua lif di hospital Kerajaan Negeri Perak, Pulau Pinang, Kedah, Perlis sehingga kini.

Sebelum dilantik menjadi Menteri Besar beliau merupakan Pengarah Urusan di beberapa firma swasta. Di luar negara pula beliau banyak menjalankan beberapa projek di beberapa buah negara, antara di Birmingham, United Kingdom, Zug Switzerland, Miano Italy, Bangkok Thailand, Sdyney dan Goldcoast Australia, Doha Qatar dan Tehran, Iran.

Dalam bidang politik pula, beliau berkecimpung dengan PAS dengan memegang Ahli Jawatankuasa PAS kawasan Kampar (1999 - 2001). Beliau menjawat jawatan Yang Dipertua PAS kawasn Kampar (2001 hingga kini). Di peringkat PAS Negeri Perak, beliau memegang jawatan Bendahari PAS Negeri (2001- 2006), Setiausaha PAS Negeri (sebelum menjadi Menteri Besar Perak).

Walaupun beliau seorang yang berpendidikan tinggi tetapi beliau amat aktif dengan kegiatan masyarakat. Antaranya kuliah dan majlis ilmu di masjid-masjid dan surau-surau, ceramah motivasi pelajar dan institusi pengajian tinggi, menyampaikan khubah jumaat, bantuan kepada fakir miskin, mewakili PAS dalam program program kaum bukan Islam serta terlibat secara langsung dengan beberapa Badan Bukan Kerajaan (NGO).

Beliau mempunyai lapan orang cahaya mata hasil perkongsian hidup bersama isterinya, Fatimah Taat. Anaknya pertama merupakan lulusan BA Syariah Universiti Mut'ah, Jordan. Anak kedua pula lulusan hafiz al-Quran di Universiti Mut'ah Jordan. Anak yang ketiga juga lulusan hafiz al-Quran dari Universisiti Damsyik, Syria dan Universiti Lebanon. Manakala anak yang ke empat hingga ke lapan sedang belajar di beberapa pelbagai institusi pendidikan dalam negeri.

Menurut Setiausaha Kerja PAS Perak, Khalilul Abdul Rahman, Nizar merupakan seorang yang pemurah dan mudah bergaul dengan masyarakat dan mengambil berat masalah kakitangan di bawahnya. "Jika ada kakitangannya yang menghadapi masalah, beliau akan cepat menyekesaikan masalah temasuk masalah kewangan," jelas Khalilul. "Sebagai ketua pejabat, beliau seorang yang peramah dengan orang ramai termasuk orang bawahannya dan beliau bersedia mendengar pandangan orang lain," ujar beliau.

Memperjuangkan hak dan kepentingan rakyat menjadi agenda perjuangannya, kerana itu beliau bergiat cergas di dalam Badan Bukan Kerajaan (NGO). Umpamanya Gabongan Pengguna Air Perak (GPAP).

Keistimewaan beliau, walaupun lulusan dari luar negeri beliau mampu mengajar/buka kitab di masjid-masjid dan suara-surau, malah beliau sendiri mampu mengelenggarakan ibadah kurban termasuk penyembelihan bintang kurban.

Di samping itu Haji Nizar juga selain boleh berbahasa Inggeris, ia juga boleh berbahasa Cina dan Tamil. Inilah Menteri Besar yang dikehendaki oleh rakyat, mampu mentadbir, berwibawa dan mempunyai pengetahuan agama dan boleh membaca khutbah jumaat. Perkenan Sultan Perak, Sultan Azlan Shah yang memilih Mohammad Nizar sebagai Menteri Besar Perak memang tepat, oleh itu semua pihak perlu akur dengan keputusan yang dibuat oleh Sultan Perak.

Share:

Alhamdulillah ! Kakdi Khatam Hafazan Al-Quran

5 Februari 2009, jam 1:52 tengahari sedang aku driving on the way ke Putrajaya untuk menghadiri meeting, tetiba aku terima SMS, "Umi abah, doakan kakdi dimudahkan jalan, insyaallah esok pagi kakdi nak khatam hafazan quran". Eh ! cepatnya detik hatiku, last Disember baru juzuk ke-22. While driving, aku balas "Amin" sahaja. Keesokannya, sebelum solat Jumaat 6 hb aku call kakdi bertanyakan khabar. Alhamdulillah semuanya selesai. Kakdi yang pertama dalam kelasnya yang sudah khatam. Semasa majlis diadakan, katanya dia berada di tengah-tengah dikalangan semua pelajar yang melingkarinya dalam kelasnya sambil berdepan dengan ustaz. Saspen juga katanya.

Anyway, tahniah diucapkan. Apa yang perlu sekarang ialah memastikan maintain kemampuan hafazan itu. Akupun sedang merancang untuk buat majlis kesyukuran di atas "kejayaan" tersebut. Tetapi belum pasti bila. Walaupun Kakdi pulang ke rumah pada hari tersebut dan seterusnya kami pulang ke Johor, namun tak sempat nak buat sebarang majlis. Kalau buat majlis ketika kakdi ada, baru rasa seronok atau lebih bermakna.

Semasa menghantar Kakdi pulang di Darul Quran, sempat aku singgah solat di masjidnya. Seperti biasa, bunyi seperti lebah berkumandang dalam masjid tersebut. Itulah bunyi orang sedang menghafal. Mungkin ini termasuk pelajar yang baru masuk awal Januari 2009 lalu. Pelbagai cara dan ragam bebudak tu menghafal.




dipetik dari www.bharian.com.my

Majlis khatam raikan 339 hafiz Darul Quran
Oleh Hasliza Hassan

SERAMAI 339 pelajar Darul Quran Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) diraikan pada Majlis Khatam Hafazan al-Quran 2009 di kampusnya di Kuala Kubu Baharu, Selangor, baru-baru ini. Majlis setahun sekali itu meraikan pelajar semester enam peringkat diploma dan pelajar semester tiga pensijilan yang menghafaz al-Quran sehingga tamat 30 juzuk.

Tahun ini 219 pelajar diploma dan 120 pelajar peringkat sijil menerima sijil yang disampaikan Timbalan Ketua Pengarah Operasi Jakim, Othman Mustapha.

Othman dalam ucapan perasmiannya berkata, pelajar perlu meningkatkan kualiti hafazan kerana hafiz mereka mendapat kepercayaan masyarakat.



“Kualiti hafazan boleh ditingkatkan melalui pengulangan yang kerap. Pelajar pasti tidak berhenti setakat ini kerana untuk menguasai ilmu al-Quran kita perlu sentiasa berdampingan dan membaca al-Quran.

“Saya juga bangga dengan sokongan ibu bapa yang memberi semangat kepada anak untuk menghafaz al-Quran seterusnya menguasai ilmu itu untuk kepentingan diri serta masyarakat,” katanya.

Katanya, pelajar juga perlu bersedia menghadapi cabaran hafiz dengan menginsafi kelebihan dimiliki terutama peluang menimba ilmu dalam al-Quran. Penghargaan turut diberi kepada pensyarah tasmik yang bertanggungjawab terhadap pelajar khatam al-Quran.

Penubuhan Darul Quran pada 1966 cetusan Perdana Menteri Malaysia yang pertama, Tunku Abdul Rahman yang berhasrat mewujudkan Institut Pengajian al-Quran di Malaysia.

Dikenali sebagai Maahad Tahfiz awalnya, ia dinaik taraf menjadi bahagian di Jakim dan diberi nama Darul Quran pada 1 November 1998 dengan kampus tetap di Kompleks Darul Quran di Ampang Pecah Kuala Kubu Baharu, Selangor.

Matlamat Darul Quran ialah mensepadukan ilmu duniawi dan ukhrawi untuk melahirkan profesional yang hafiz, mahir lagi berketrampilan selaras keperluan ummah dan negara selain menyediakan asas penjanaan ke arah melahirkan cendikiawan berkemampuan mengembalikan tradisi kegemilangan keilmuan Islam.

Darul Quran turut mengadakan kerjasama dengan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) untuk merealisasikan program Persijilan Tahfiz al-Quran.

Program itu ditawarkan kepada pelajar lulusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) yang melalui tempoh pengajian 18 bulan di Darul Quran. Pelajar itu. Tamat pengajian mereka ditempatkan di Pusat Asasi UIAM dalam bidang profesional seperti perubatan, farmasi, kejuruteraan, seni bina, ekonomi dan sains pengurusan.

Darul Quran turut memperkenalkan Program Persijilan Tinggi Tarannum al-Quran yang dirangka khusus untuk melahirkan generasi al-Quran yang dapat mengembalikan tradisi kegemilangan ilmuwan Islam dalam usaha memartabatkan agama, bangsa dan negara di mata dunia.

Program berkenaan turut melahirkan qari dan qariah sekali gus mampu memikul cabaran diamanahkan negara. Program itu dikhususkan kepada semua masyarakat Islam terutama kepada mereka yang mempunyai pengalaman mewakili daerah dan negeri dalam ujian tilawah al-Quran.

Share:

Karamah Mujahideen di Perang Gaza

Ingin aku coretkan satu kisah yang aku terima daripada kawan yang beliau juga terima daripda orang lain. Tak tahaulah sejauh mana kesahihahan kisahnya. Ianya mengenai perang di Daza. Aku tidak menafikan kebenarannya. Beginilah sebagaimana dikisahkan dalam e-mail berkenaan ...

Perang 22 hari di Gaza akhirnya dimenangi oleh Islam mengalahkan tentera Israel yang lebih ramai, peralatan yang canggih serta bantuan serangan dari udara dan laut. Kini usaha dan tenaga ditumpu kearah membina semula infrastruktur Gaza yang musnah. Dalam masa yang sama penduduk Gaza bercerita tentang karamah (keramat) yang berlaku sepanjang Jihad tersebut.

Ini membangkit lagi keimanan dan semangat mereka untuk terus berjuang membebaskan bumi Palestin dari penjajahan Yahudi dan Kuasa-kuasa Besar Dunia. Dari ceramah dalam program "Malam Selamatkan Palestin" di Masjid Sikamat, Seremban anjuran ISMA NS yang disampaikan oleh wakil Palestin, Naji As-Sarhiy dan badan-badan kebajikan yang pulang dari Gaza baru-baru ini, berikut adalah sebahagian kecil dari kisah-kisah Karamah tersebut yang sampai kepada saya :

1. Mujahideen, walaupun tangkas di medan darat, namun terdedah kepada bahaya serangan dari udara yang dikuasai 100% oleh tentera Israel. Satu ketika datang sekumpulan burung berhampiran dengan mereka. Tiba-tiba burung-burung tersebut terbang secara mengejut seolah-olah ada sesuatu akan berlaku di situ. Melihat keputusan burung-burung tersebut, para Mujahideen juga segera meninggalkan tempat tersebut. Hanya beberapa ketika selepas itu tepat di tempat tersebut dibedil oleh tentera Yahudi.

2. Ketika para Mujahideen bertekad untuk menyerang kawasan tentera Israel, datang kabus meliputi kawasan tersebut, lalu mereka dapat mara sehingga ke tengah-tengah tentera Yahudi sedang musuh tidak dapat melihat mereka. Para mujahideen dapat menembak kesemua musuh dengan mudah.

3. Seorang doktor menceritakan ketika dia membedah seorang mujahid yang dibom oleh Yahudi hingga habis tubuh badannya dimasukki serpihan besi (sharpnel). Mujahid tersebut masih hidup kerana jantungnya tidak ditembusi serpihan besi tersebut kerana serpihan dibahagian dadanya melekat pada kitab Al-Quran yang beliau letakkan di dalam poket bajunya.

4. Enam roket dilancarkan dan berjaya membunuh musuh sedangkan ketua belum lagi mengeluarkan arahan agar roket dilancarkan. Apabila ditegur oleh ketua, para mujahideen menafikan mereka melancarkan apa-apa roket. Apabila diperiksa, memang keenam-enam roket tersebut masih ada di tempat pelancarnya.

5. Apabila seorang tentera Yahudi disoal oleh wartawan talivisyen kenapa matanya menjadi buta. Dia menjawab datang seorang memakai pakaian putih dan melemparkan pasir ke matanya.

6. Beberapa orang tentera Yahudi mengatakan bahawa tentera HAMAS yang mereka lihat memakai pakaian putih, sedangkan para Mujahideen memakai pakaian ala tentera seperti biasa.

7. Seorang wanita mengandung disahkan doktor disetiap pemeriksaan bahawa kandungannya adalah bayi perempuan. Sebaik suaminya syahid dalam Perang Gaza, pemeriksaan doktor mendapati kandungannya adalah seorang lelaki.

8. Dalam masa 22 hari peperangan, bayi-bayi lelaki yang dilahirkan lebih ramai dari kebiasaan iaitu lebih dari 3000 orang bayi lelaki. Bilangan yang terbunuh ialah seramai lebih 1300 orang (sahaja). Allah swt menggantikan dalam peperangan tersebut, mujahideen masa depan yang lebih ramai.

9. Apabila jenazah Hasan Ismail Abu Syanab yang syahid pada hari pertama serangan Yahudi ke atas Gaza, hendak dikebumikan diliang lahad ayahnya, Asy-Syahid Ismail Abu Syanab, yang syahid 5 tahun lalu, mereka dapati jasad Ismail masih dalam keadaan seperti mula-mula dikebumikan 5 tahun lalu. Kain kafannya masih putih bersih. Beliau adalah salah seorang pengasas dan pemimpin HAMAS.

"Kami akan memperlihatkan kepada mereka tanda-tanda keterangan Kami di ufuk dan dalam diri-diri mereka sendiri sehingga jelas kepada mereka bahawa Dia adalah benar. Tidakkah cukup lagi bahawa Tuhanmu, sesungguhnya Dia menyaksi segala sesuatu. " (Fussilat:52) .

Ustaz Abdul Halim (IniJalanku)

Share:

Kursus Strategic Human Capital For High Performance Management

Pada 20 hingga 23 Januari 2009, aku diberi peluang menghadirikan diri ke kursus anjuran jabatan Perkhidmatan Awam ( JPA ) yang dinamakan Kursus Strategic Human Capital For High Performance Management. Tak tahulah bagaimana JPA boleh memilih Seri Malaysia Bagan Lalang menjadi lokasi. My first impression … macam tak seswai, sudahlah kongsi bilik. Nak jimat kot. Pesertanya 35 orang dari kalangan Gred 48 & 52, skim perkhidmatan PTM dan PLV. Tapi yang menariknya di hotel tu ialah makanannya yang ‘ala-ala kampong’ tradisi melayu dan sedap-sedap belaka. Satu lagi, dalam bilik pun boleh dapat free-wifi, first time jumpa. Selalunya kat lobi hotel aje.

Kurus ini bertujuan untuk meningkatkan peserta dengan pengetahuan semasa dan teknik untuk mengurus Modal Insan ( Human Capital ), mensejajarkan antara pengurusan modal insan dengan pembangunan dan strategik organisasi, serta bagaimana hendak memaksimumkan pengunaan modal insan dengan lebih efektif. Objektif agak menarik. Walapun nota in English ( biasalah tu ), tetapi penyampaian rojak dengan BM, termasuk latihan serta aktiviti berkumpulan. Kursus agak padat, sampai ke malam dan lewat petang, tetapi ada beberapa perkara terpilih untuk dikongsikan bersama.

Personality Profile

Menerusi ‘test’ yang diadakan, membolehkan kita mengenali personality profile kita berdasarkan markah yang diperolehi. Entahlah aku pun tak pasti sama ada aku jawab tepat atau tidak. Banyak juga istilah yang kurang ku fahami maksud sebenarnya, just agak-agak. Hasilnya personaliti kita dilihat sama ada termasuk dalam 4 kategori yang di sebutkan oleh penceramah iaitu Popular Sanguine, Powerful Choleric, Perfect Melancholy dan Peaceful Phlegmatic. Akupun rasanya macam ini first time dengar istilah tu.



Itu adalah jenis-jenis personality yang asas. Ciri-ciri yang melambangkan sifat-sifat tersebut dimiliki oleh semua orang. Yang membezakan seseorang ialah sejauh mana ianya agak dominan berbanding sifat yang lain. Dengan memahami ciri personality tersebut, selain daripada membolehkan kita memahami serta mengenali diri sendiri ialah bagaimana hendak berinteraksi atau berhadapan dengan mereka yang berpersonality demikian. Kalau search dalam internet mengenai ‘Personality Profile’, boleh dapat dengan mudah beserta keterangannya. Nampaknya aku kena cari juga buku karangan Florence Littauer berjodol Personality Plus sebagaimana yang disarankan oleh penceramah.


Kepelbagaian Generasi

Perkara kedua yang banyak disentuh ialah tentang kepelbagai generasi dari Baby Boomer, Generasi X, Y dan Z. Pernah juga dengar mengenai istilah ini, tetapi aku tidak begitu meengendahkannya.

Baby Boomer kumpulan pertama ialah yang lahir dari tahun 1946 hingga 1954. Mereka ini merupakan kumpulan pertama yang dibesarkan bersama TV dalam rumah. Mereka bersifat experimental, individualism, free spirited serta social cause oriented. Manakala kumpulan ke-2 ialah yang lahir antara 1955 hingga 1964. Mereka dikatakan kurang optimistik, distrust of government serta secara umumnya bersifat sinis. Hampir semua menteri kabinet serta yang gred 54 hingga KSN adalah daripada Generasi Baby Boomer.

Generasi X pula ialah mereka yang lahir pada tahun 1960an, 1970an hingga 1982. Kadang disebut juga sebagai ’baby bust’, yang bermaksud dilahirkan tanpa perancangan ( unplanned ) oleh kedua ibubapanya. Mereka dikatakan kurang kepercayaana terhadap kepimpinan, terutamanya kepimpinan yang diinstitusikan, tidak percaya kepada ’parti’ dan suka ikut parti yang tidak stabil. Kehadiran teknologi internet mulai mempengaruhi cara hidup dan berfikir dikalangan mereka.

Generasi Y pula yang lahir antara 1983 hingga 1995. Masih muda, tetapi membesar dalam suasana bukan sahaja mempersoalkan kedua ibubapanya tetapi juga majikan mereka. Mereka tidak tahu mengawal pertuturan dan sering menggunakan perkataan yang agak kasar dalam menzahirkan sesuatu. Baru memulakan alam pekerjaan, tetapi tidak mahu pekerjaan menjadi kehidupan mereka. Pelik bunyi. Lebih fleksibel dalam masa bekerja, tetapi suka meninggalkan nama or legacy kepada dunia.

Akhirnya generasi Z, yang lahir selepas 1995 dan dirujuk juga sebagai generasi pertama yang lahir dalam dunia digital. Dianggap sebagai ”movie-crazed’ dan The ”New Silent Generation”.

Tertanya-tanya juga aku apakah ini memang fitrahnya begitu atau atau faktor lain yang mempengaruhi ( syaitan serta kesan gerakan protokol zionis Israel ). Lantaran itu kata penceramah, PRU12 menghasilkan keputusan sebegitu yang sudah beliau jangkakan dan mungkin lagi teruk bagi pihak kerajaan pada PRU13. Beliau juga akui surrender untuk menangai masalah ’mat rempit’. Ada juga aku sembang dengannya mengenai remaja dan bagaimana hendak menariknya kepada aktiviti surau. Jawabnya spontan ialah dengan wujudkan ’rangkaian’

Solat Tahajjud & Dhuha

Sebagai seorang penjawat awam, penceramah menyarankan agar kami peserta melakukan ibadah-ibadah khusus kerohanian. Antaranya ialah solat tahajjud tiga kali seminggu untuk memberikan kekuatan dalaman dalam menempuh kehidupan dan tugasan yang sentiasa mencabar, serta solat sunat duha untuk sentiasa menginsafkan diri melakukan yang terbaik demi rezeki yang halal. Tapi tidaklah diajar bagaimana atau latihan solat ini semasa kursus. Sendiri mahu ingat kot … Harapnya penceramah tidak ‘cakap tidak serupa bikin’.

Naik F52 ( Memangku )

Selain daripada untuk tugas rasmi di pejabat, kandungan agak seswai juga untuk keluarga serta masyarakat, terutamanya penglibatan aku dengan NGO. Sekurang-kurangnya kursus ini memberikan aku suntikan semangat apabila menerima panggilan daripada pejabat yang aku dinaikkan ke Gred F52 ( memangku dulu ) mulai 28 Januari 2009, sebaik habis kursus dan cuti Tahun Baru Cina. Boss aku yang kebetulan minta pindah keluar, pindah pada tarikh yang sama dan akupun dikatakan menggantikan tempatnya. Kekadang fikir, elok juga kalau pindah tempat lain. Maklumlah, yang seangkatan denganku ( kini menyelia mereka pulak ) dan orang di bawah seliaanku sudah tahu ‘tembelang’ aku ….ha ! ha !
Share:

Aqiqah Perdana Surau Al-Hidayah 2009

Kukira ini bukan kali pertama, tapi yang seumpamanya adalah kali pertama. Sebelum ini disekalikan dengan sambutan atau program hari kebesaran Islam seperti Msulidur Rasul, Maal Hijrah atau Israk Mikraj. Tetapi disebabkan banyak permintaan untuk aqiqah semasa Hari Raya Korban, maka keputusan diambil untuk buat Majlis Aqiqah Perdana dengan membuat tawaran kepada penduduk untuk menyertainya dengan bayaran RM400 bagi satu bahagian. Alhamdulillah, dapat dua ekor. Malahan ada lagi permintaan tetapi kemampuan hanya 2 ekor sahaja. Maka majlis pun diteruskan pada 31 Januari 2009.

Orang kata dua ekor lembu ini 2,000 orang boleh makan. Ya ke ? Risau juga sebab bimbang tidak habis. Maka keputusan Mesyurat diambil untuk menjemput seramai mungkin orang. Antaranya jemput menerusi anak-anak KIDaS, surau dan NGO setempat, sekolah tahfiz, pondok dan pusat kebajikan berhampiran. Dari cadangan awal jamuan mula selepas Asar, di percepatkan kepada selepas Zuhor. Ceramah oleh YB Saari Sungip ( ADUN Hulu Kelang ) berjaya diperolehi. Gotong royong dimulakan pada malam 30hb Januari untuk lembu pertama, dengan harapan sempat disiapkan untuk makan tengahari esoknya. Gulai kawah menjadi pilihan, selain sup, sayur, nasi minyak dan nasi putih. Sebagai tuan rumah, memang kuantiti juadah menjadi kerisauan. Cukup kah atau berlebihan banyak sangat hingga membazir ke ?

Sebaik majlis tahlil dan doa selamat, jamuan pun bermula. Bukan main ramai yang datang, antara syukur sebab dapat sambutan dengan kebimbangan takut juadah tidak kecukupan. Para Ajk punkira tidak menang tangan melayani tetamu yang berpusu-pusu datang, termasuk dari surau berhampiran dan wakil AJK persatuan penduduk lain. Tetiba aku diberitahu nasi habis, terpaksa masak lagi sehingga akhirnya sampai 65 kilogram nasi !!!! Ini suatu rekod sebab sebelum ini cuma 20-30 kilogram sahaja. Sampai 6.00 petang lauk tinggal sikit sahaja. Alhamdulillah. Tetapi kena siapkan untuk makan malam. Perancangan asal hanya daging untuk salai ( marinated ). Cukup ke ? Terpaksa tambah dengan 20 kilogram mee hoon serta sosej 540 batang.

Tiba maghrib, orang berpusu-pusu datang memenuhi surau apabila YB Saari Sungip memberikan ceramah bertajuk ”Kami Bersama Palestine”. Memang tidak disangka tetapi tak dapat nak buat apa, kehadiran orang yang begitu ramai menyebabkan terpaksa akur, tidak dapat menyediakan cukup juadah untuk semua malam itu. Mengapa yang begitu ramai orang datang sehingga makanan tak cukup. Ku kira termasuk yang siang tadi ada 2,000 orang !!! Harapnya wayang pacak menjadi pengubat bagi mereka terutamanya kanak-kanak yang tidak berpeluang menikmati juadah yang disediakan.

”Anak saya diberitahau oleh Ustazah, wayang pacak cerita ’Transformer’, itu yang asyik mengajak ke surau aje”, tegur seorang pengunjung kepadaku. Loh !!! patut pun ramai budak yang datang. Kami tidak pernah beritahu apa cerita wayang pacak malam itu. Nampaknya faktor tarikan anak-anak KIDas lantaran mendapat jemputan menerusi Ustaz atau Ustazahnya, itu yang menyebabkan ramai orang datang. Mungkin ini ada benarnya, anak-anak KIDaS lebih dengar kata atau ajakan Ustaz dan Ustazahnya.

Anyway, jika ada permintaan lagi, program seumpamanya akan dibuat lagi pada pertengahan tahun ini. Harapnya dapat lagi 2 ekor, tetapi kali ini masa makan dipendekkan sikit, umpamanya antara Asat hingga Lepas Isyak. Kalau mulai Zuhur, itu yang ada orang hadir dan makan dua kali lantas menyebabkan juadah tidak cukup. Agaknya ...

Share:

Pengunjung

Pengunjung 2

free counters

Total Pageviews

Blog Tazkirah