Selamat Datang
Terima Kasih Atas Kunjungan

Kendatipun sekadar catatan peribadi, mana yang baik jadikanlah pengajaran. Mana yang kurang sesuai jadikanlah sempadan. Dalam kehidupan ini, ada saat manis, saat pahit, indah, muram, genting dan gembira. Semoga Allah memberkati hidup kita.

Umrah Keluarga 2011 : Umrah Dua Kali

09 Jun 2011 – Dua Kali Umrah

Bangkit 1.30 pagi untuk umrah lagi kali yang ke-4. Kali ini aku sedekahkan lagi untuk arwah ayahandaku. Hanya aku serta mak dan anak bungsuku. Pesan anakku, naik taxi Makkah juga. Beberapa taxi yang kami sapa, ada yang mengenakan SR20 pergi ke Tanaim dan SR20 balik semula Masjidil Haram untuk seorang. Ada yang SR50 untuk satu kereta, akhirnya dapat taxi yang menawarkan SR40 sahaja untuk pergi dan balik satu taxi.

Namun Alhamdulillah, perjalanan umrah dari tawaf dan saienya berjalan lancar sebagaimana biasa. Memang kelihatan orang agak ramai masa saie. Agaknya sebab malam sejuk, jadi orang lebih memilih waktu begini berbanding waktu siang yang agak panas. Seperti biasa habis umrah, ada masa untuk sambung dengan qimullail sebelum masuk suboh. Sampai hotel, aku diberitahu anak sulongku dah clear untuk buat umrah. Legaa ...

Makan Me Hoon Plastic
Apakah hendak diuji lagi kesabaran kami ? Mee Hoon yang dihidangkan macam plastic, tidak boleh dimakan. Komplen kat penyedia makanan tu, dia macam buat muka selamba aje. KR lalu membuiat tinjauan, lalu aku sapa sudah makan ke belum. Sudah makan Maggie kat bilik tadi. AKu minta KR rasa makanan yang disediakan. Kenapa tanyanya. Aku sarankan rasa ajelah, macam mee plastic aje. OK, nanti saya bagitau diaorang, jawab KR.

Orang sebelah meja makan ku kata, sambil bergurau tanyakan ada kuali ? Kalau ada nak kena masak sendiri ni. Mungkin merujuk kepada mee hoon yang dirasanya belum masak lagi, jadi nak kena masak semula.

Umrah Ke-5
Maka lepas sarapan dan berehat kira-kira jam 7.00 pagi, aku gagahkan diriku untuk bersama menemani anakku untuk mengerjakan umrah kali pertama. Dapat taxi yang menawarkan SR50 untuk pergi dan balik satu taxi. Nampaknya siang hari, taxi mudah diperolehi. Pemandu orang Pakistan, boleh cakap melayu setakat 10, 20, 30, 40, kiri, kanan dan terus .. ha .. ha .. Jika selalunya pergi Tanaim waktu gelap, terasa berbeza apabila perjalanan ke Tanaim waktu siang.

Walaupun agak panas, namun perjalanan tawaf dan saie kami agak lancar juga. Namun sebaik sebelum kami bertahalllul mengunting rambut, anakku gatal gosok matanya dan tercabut bulu matanya sehelai. Kenalah dam ... aduhai. Nasib baik mengaku dan nasib baik juga cuma sehelai.

Terasa penat jugak. Tapi Alhamdulillah, aku berpuas hati yang semua ahli keluargaku sempat mengerjakan umrah. Ini umrah ke-5 bagi ku. Rasanya kalau berkesempatan, nak juga pegi lagi buat kali terakhir malam ini.

Selesai jam 10.00 pagi, lantas ke kedai KFC di salah sebuah bangunan hotel berhadapan Pintu No 1. Walaupun disediakan dua kaunter berasingan untuk lelaki dan perempaun, tapi kaunter lelaki sahaja yang dibuka untuk semua. Tidak banyak pilihan menu, beli saja yang Set Plate berharga SR20 sebanyak dua set. Bawa balik dan makan bersama di hotel.

Berbanding di Malaysia, rasa ayamnya agak masin. Apakah pak Arab suka masin-masin. Habis makan KFC, terus bersiap untuk Zuhor di Masjidil Haram.

Selipar Oh Selipar ...
Dalam ratusaan ribu manusia mengunjungi Masjidil Haram, menguruskan selipar sendiri sebenarnya kelihatan mudah dan memang mudah. Tetapi sebab ambil mudah jadi berlakulah timbunan kasut dan selipar yang entah siapa tuannya. Kasut pula kadang tu hampir serupa sahaja rupa dan bentuknya. Menjadi satau masalah pula kepada pentadbiran Masjidil Haram.

Banyak rak-rak disediakan dalam Masjidil Haram, sama ada yang mudahaliah dengan nombornya atau yang tetap pada dinding atau binaan tertentu dalam masjid. Terpulang kepada kita bagaimana hendak menggunakannya.

Tetapi dalam kursus umrah rasanya hal ini tidak disentuh. Mungkin terasa mudah sangat ... Tak mengapalah, kalau banyak yang hilang kasut atau selipar, tentu akan meningkatkan lagi jual beli di kedai-kedai sekitar. Kilang pun akan bertambah productionnya ???

Taklimat Keberangkatan Dan Tawaf Wida
4.30petang kami diberikan taklimat mengenai urusan keberangkatan pulang. Argh ... sudah nak pulang rupanya. Sebelum itu, kami diberikan Tazkirah oleh Ustaz UTM Skudai mengenai tawaf wida, konsep yang pelaksanaanya. Ringkas tapi mantap.

Satu perkara baru, pengambilan gambar sebaik tawaf wida boleh membatalkan tawaf wida kerana tindakan mengambil gambar selepas tawaf wida tiada kaitan dengan urusan ibadat dan jemaah juga dianggap melengahkan perjalanan pulang. Tetapi perbuatan yang melancarkan perjalanan pulang atau keluar dari Makkah dibolehkan seperti buang air atau membeli makanan jika kelaparan. Tidur mengulor tidak dibenarkan tetapi tertidur kerana menunggu tak mengapa.

Kami dikehendaki melaksanakan tawaf wida sebaik solat suboh esok, manakala barangan diturunkan seawal 4 pagi. Boleh juga diobawa turun awal, tetapi dikumpulkan setempat mengikut robongan kami di lobi. KutipanSR20 seorang atau keluarga juga dibuat untuk memudahkan urusan penghantaran barangan bagasi. Bagasi yang dimasukkan di Jedah akan dituntut semua di KLIA.

Terpaksa juga aku jumpa KU untuk urusan bayar dam tercabut bulu mata anakku. Bayaran damnya bernilai SR15, sebagai gantian nilai makanan sehari untuk fakir miskin. Tapi nasib baik Tanya KU. Sebelum ini aku tanyakan petugas penghidang makanan kami, lantaran mereka orang sini dan agaknya tahu selok belok tentang fakir miskin yang boleh disampaikan dam yang dikeluarkan. Tapi dijawapnya damnya seekor kambing !!! Lorrr ... Mulalah syak aku yang bukan-bukan. Pendek cerita, tidak boleh dipercayai !!

Pekerja Malaysian
Sebelum maghrib aku ambil kesempatan menatap suasana orang tawaf dari tingkat atas. Memang ramai orang mengerjakan tawaf dan suasana seperti yang aku lihat ketika mengerjakan haji dahulu.

Besebelahanku dua pekerja Malaysia yang sedang bertugas di Jedah, datang menghabiskan hujung minggu di MH. Seorang sudah 6 bulan di Jeddah dan seorang lain sudah sebulan di sana. Aku rasa mereka sebahagian daripada orang luar yang datang dan sedang meramaikan Masjidil Haram ketika ini. Best juga kalau dapat kerja dekat-dekat sini, boleh selalu buat umrah atau ke Masjidil Haram.

Tapi tak tentu juga. Kadang kita di Malaysia, rumah depan masjid atau surau pun asyik tak menyempat nak solat berjemaah di surau walaupun tahu fadilatnya 27 kali ganda lebih pahalanya.

Last Minute Shopping
Ini merupakan malam terakhir berada di Makkah. Lepas tawaf wida’ dah tak boleh membeli di tanah haram. So kami ambil peluang lepas isyak untuk membeli mana yang cadang hendak dibeli bagi menghabiskan sisa duit SR yang ada dalam tangan.

Sebelum tidur, packing semua barangan untuk di bawa turun sebelum suboh nanti seperti yang diminta oleh TA. Tidaklah banyak mana barangan tambahan yang hendak di bawa pulang.

Klik Untuk Gambar Hari ke-13
Share:

0 Komen:

Blog Tazkirah

Penafian

Pengunjung boleh menggunakan maklumat dan gambar dalam blog ini untuk sebarang tujuan kebaikan. Digalakkan agar dinyatakan kredit kepada blog ini. Namun, atas sebarang kehilangan, kerosakan, kesusahan atau gangguan yang timbul kerana menggunakan maklumat dalam blog ini adalah tanggungjawab masing-masing.

Harian Metro

The Star Online

Pengunjung

Pengunjung 2

free counters

Total Pageviews

kata2