Selamat Datang
Terima Kasih Atas Kunjungan

Kendatipun sekadar catatan peribadi, mana yang baik jadikanlah pengajaran. Mana yang kurang sesuai jadikanlah sempadan. Dalam kehidupan ini, ada saat manis, saat pahit, indah, muram, genting dan gembira. Semoga Allah memberkati hidup kita.

Meredah Pulau Tioman : Hari Kedua

Alhamdulillah, 26 Disember 2016, cuaca cerah sejak awal pagi lagi di Pulau Tioman walaupun sesekali gerimis dalam keterikan cahaya matahari. Selepas sarapan pagi, kami terus ke jeti dimana sebuah bot telah menunggu untuk membawa kami.

Menurut pemandu boat laju kami, kami akan dibawa ke Kawasan Bebas Cukai iaitu Kampung Tekek, kemudian ke Taman Laut Tioman dan Pulau Renggis untuk snorkelling.

Kampung Tekek
Aku sebenarnya tidak pasti sejuh mana Kg Tekek terkenal dengan kawasan bebas cukai. Jetinya menarik dengan pelbagai kapal layar, bot dan kapal besar yang sedang berlabuh.

Rupanya ramai penghuni di kampung ini. Kenderaan kereta, van dan motorsikal menjadi pengangkutan utama. Siap ada jalan raya, sekolah menengah dan rendah sekali. Pelajar dari Kg lain ditempatkan di asrama di sekolah ini.

Namun tidak ada apa yang dibanggakan atau barangan yang murah disini. Mungkin rokok dan minuman keras yang murahnya.

Makanan cokelat lain agak mahal juga berbanding Langkawi or Labuan, tetapi lebih murah berbanding tempat lain di atas darat.

Penat berjalan tanpa beli apa-apa kecuali roti untuk makanan ikan nanti.

Taman Laut Tioman
Meneruskan perjalanan ke suatu teluk yang dinamakan Taman Laut Tioman.

Di situ kami berhenti di suatu jeti dan menurut pemandu, 2 jam diberikan untuk snorkelling.

Bermula dari pantai terus menghala ke pelantar yang disediakan, kami meredah. Namun agak mendukacitakan kerana air yang tidak jernih serta ikan yang tidak begitu kellihatan.


Terasa penat snorkeling di sini, kerana hasilnya tidak berbaloi. Padahal matahari terik juga ketika ini.

Namun dikongsikan juga beberapa pemandangan yang sempatt juga dirakam.

Pulau Renggis
Inilah penyelamat yang menjadikan kunjungan snorkelling di Tioman berbaloi !!. Kalau tahu, biar 2-3 jam di sini. Tak payah ke Taman Laut Tioman tadi.

Begitu teruja dengan ikan yang banyak dan manja menggelilingiku. Airnya cukup jernih dengan matahari yang masih terik tengahari.

Malangnya sampai sini sudah penat, kepenatan snorkelling di Taman Laut Tioman. Ini menjadikan aktiviti terbatas, tidak meluas di sekitar Pulau Renggis.

Tengkok dan leherku sudah terasa sakit-sakit macam orang tidur yang tidak betul bantalnya. Namun aku gagahkan juga berbekalkan kamera kalis air yang aku bawa bagi merakamkan detik-detik keindahan si dini.

Sesekali pulak alat snorkelling ku sering dimasukkan air. Namun ia suatu pengalaman yang menarik di pulau ini. Pun begitu, kelihatan batu karangnya kurang variasinya. Mungkin sebab tidak begitu meluas penerokaanku.

Perubahan Ranking
Berdasarkan pengalaman bersnorkeling di beberapa pulau dalaam negara, nampaknya susunan ranking berdasarkan ke’best’annya telah berubah setelah pulang dari Pulau Renggis @ Tioman. Kedudukan pertama (1) masih Pulau Kapalai, Sabah (2) Pulau Perhentian, Terengganu (3) Pulau Renggis, Tioman, (4) Pulau Kapas, Terengganu (5) Pulau Payar, Langkawi dan paling tak berbaloi (6) Pulau Manukan, Sabah dan (7) Pulau Pangkor, Perak. Next target, Pulau Redang dan Lang Tengah !!!

Berikut dikongsikan sebahagian panorama yang sempat dirakam di Pulau Renggis ...
Share:

0 Komen:

Blog Tazkirah

Penafian

Pengunjung boleh menggunakan maklumat dan gambar dalam blog ini untuk sebarang tujuan kebaikan. Digalakkan agar dinyatakan kredit kepada blog ini. Namun, atas sebarang kehilangan, kerosakan, kesusahan atau gangguan yang timbul kerana menggunakan maklumat dalam blog ini adalah tanggungjawab masing-masing.

Harian Metro

The Star Online

Pengunjung

Pengunjung 2

free counters

Total Pageviews

kata2