Selamat Datang
Terima Kasih Atas Kunjungan

Kendatipun sekadar catatan peribadi, mana yang baik jadikan pengajaran. Mana yang kurang sesuai jadikanlah sempadan. Dalam kehidupan ini, ada saat manis, pahit, indah, muram, genting & gembira. Semoga Allah memberkati hidup kita.

Jika Masa Lalu Bisa Diputar Kembali ..

10 Februari 2019 : Singgah sekadar nak ambil gambar.

Menjamu Mata Di Bukit Keluang

3 Februari 2019 : Photobooth baru sebagai tarikan pengunjung ke Bukit Keluang, Besut.

Singgah di Pasat Siti Khadijah, Kota Bharu

4 Februari 2017 : Kenangan Singgah di Pasar Siti Khadijah, Kota Bharu.

Masjid Selat Melaka

Destinasi wajib kunjungi jika ke Melaka sambil rehat dan solat ..

Ronda-ronda Dataran Putra, Putrajaya

Sekali-sekala ambil angin malam.

Hari Keluarga Maklimah 2014

Bertempat di sekitar Negeri Melaka, aku serta keluarga adik beradikku telah berjaya mengadakan Hari Keluarga buat kali ke tiga, yang dinamakan Hari Keluarga Maklimah 2014. Ia berlangsung mulai 12 – 14 Disember 2014. Sebelum ini kami telah mengadakan yang pertama di Terengganu dan Kelantan pada Jun 2010, diikuti di Pulau Langkawi pada Disember 2012.

Kami menginap di Homestay Taman Bertam Jaya, sebuah perumahan yang agak baru di Melaka. Sebenarnya pada awalnya kami dapat book di sebuah Bunglow di Afamosa Melaka lengkap dengan kolam renang private sekali. Tetapi last minute, mereka kata tersilap berikan harga, instead of RM850 untuk dua malam, yang sebenarnya ialah RM850 semalam. Gilosss

Namun Alhamdulillah, homestay yang menjadi pengganti tidak mengecewakan. Luas, bersih dan cukup untuk menampung kami semua tidur dan menjalankan aktiviti yang sewajarnya di rumah. Yang penting kami dapat berkumpul bersama dalam keadaan yang selesa.

Hari Pertama
Hari pertama kami isikan dengan tahlil setelah solat jemaah Maghrib, yang diikuti dengan barbeque serta tazkirah daripada Ustaz Shahriman. Bahan untuk barbeque memasing bawa dan sediakan kemudiaan di masak bersama.

Al-Ustaz, seorang guru takmir yang berasal dari Besut Terengganu telah menjelaskan mengenai matlamat kehidupan kita di dunia serta selepas kematian nanti. Buat pertama kalinya dalam hari keluarga kami adakan sesi tazkirah ini, walaupun cuma sekitar 30minit sahaja.

Ini diikuti dengan upacara potong kek Hari Lahir Aqila, acara surprise iaitu kuiz kanak-kanak serta game untuk pasangan suami isteri. Nampaknya majlis berjalan dengan lancar, semunya sporting dan riang ria sekali.

Cuma kesian dengan Aqeel atau Mr Noisy ( sebab sering pakai t-shirt dengan tulisan Mr Noisy ) . Katanya soalan kuiznya susah-susah, cikgu pun tak ajar lagi. Huhu …

Hari Kedua
Sebaik sarapan dengan juadah yang di bawa dan dimasak, kami ke Pusat Bowling MITC untuk pertandingan bowling. Sebahagian besar antara kami, buat pertama kalinya dapat bermain bowling.

Acara berlangsung dengan meriah sekali dan riuh rendah sekali. Maklumlah semuanya main bersemangat sekali. Kalau sebelum ini asyik tengok orang main kat TV, sekarang baru tahu susah atau payahnya.

Nur Aqila juara longkag, tapi ayahnya Juara Kategori lelaki. Patut pun memang sebab seminggu sebelum itu, mereka dah turun berlatih. Haha … Nampaknya semua happy. Mungkin untuk hari keluarga akan datang boleh buat lagi game ini.

Kemudian makan tengahari di Restoren Dima ( makanan Arab ) yang terletak di MITC juga. Mungkin sebab lapar, makanan yang dihidangkan terasa macam tak cukup.

Kemudian kami solat zuhor di Masjid MITC dan diikuti dengan lawatan ke Planetarium MITC. Rasa macam tak berbaloi dengan rega tiket berbanding bahan pamerannya. Tetapi nasib baik ada tayangan video.

Mungkin kerana sudah mengantuk atau kekenyangan disertai dengan hawa dingin dalam auditorium, ramai yang tertidur semasa tayangan diadakan.

Kemudian kami ke Muzium Lebah yang teretak di Ayer Keroh. Menarik muzium ini, walaupun dikendalikan operasinya oleh swasta, sangat berinformasi, dapat rasa pelbagai jenis madu.

Tetapi padanlah dengan rega madu yang dijual, agal mahal sikit. Maklumlah nak tamping kos operasi muzium

Kemudian kami menuju ke Bandar Hilir untuk lawatan tempat menarik di sekitarnya. Nasib kami kurang baik kerana sudahlah cuti sekolah, hujung minggu lagi maka sesaklah banda Hilir. Berpusing-pusing banyaka masa terbuang untuk dapatkan parking.

Akibatnya hari semakin gelap dan tidak banyak tempat sempat kami lawati. Memang orang ramai betul ketika itu. Mungkin lain kalilah kalau nak melawat tempat menarik sekitar Bandar Hilir.

Lepas makan malam di sebuah restoren, kami pun pulang dalam keadaan yang agak keletihan. Mungkin untuk next hari keluarga, elakkan dari menempuh kesesakan seperti di Banda Hilir tadi.

Hari Ketiga
Pepagi kami bertolak ke Pantai Tanjung Bidara untuk perkelahan keluarga. Perjalanan hanya kekira 25minit sahaja. Sebab datang awal, nampaknya dapat tempat parking yang mudah dan booking satu wakaf yang disediakan.

Sesambil bersarapan, mana yang sudah tidak sabar, mulalah terjun dan bermain di pantai. Nampaknya bagi kanak-kanak, ialah saat yang ditunggu-tunggu. Pantainya agak cetek, bersih dan tiada ombak yanag kuat kira sesuai untuk perkelahan kami.

Seterusnya sukaneka yang dibahagikan kepada dua kategori iaitu kanak-kanak dan dewasa. Acara berlangsung dengan meriah diselang selitkan dengan gelak ketawa melihatkan gelagat peserta sukaneka.

Selepas sukaneka, sambung mandi lagi. Nampaknya sukar nak berhenti mandi, masing-masing keseronokan berkelaah bersama keluarga. Sebalik berkelah, kami kembali bergegas semula ke Homestay kerana sudah time untuk check-out.

Majlis diakhiri dengan penyampaian hadiah-hadiah kepada pemenang sukaneka serta cenderahati. Tidak sempat nak bermesyuarat sebagaimana dilakukan dalam dua Hari keluarga sebelum ini. Tak mengapalah.

Selepas bersurai, ada yang kembali semula semula jalan-jalan ke Banda Hilir dan ada yang balik. Harapnya semuanya berpuas hati dan jumpa lagi pada Hari Keluarga Maklimah 2016, insyaallah
Share:

28 Oktober 2014 : D-Day Untuk PR

Kalau di Putrajaya, seluruh pendokong PR diminta berhimpun di Mahkamah Persekutuan bagi memberikan apa yang dikatakan solidariti kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim ( DSAI ) yang berdepan dengan keputusan rayuan kes Liwat IInya. Pada 9 Januari 2012, Mahkamah Tinggi membebaskan Anwar. Bagaimanapun Mahkamah Rayuan membatalkan keputusan tersebut dan menjatuhkan hukuman penjara selama lima tahun kepada DSAI atas pertuduhan itu. Mahkamah Persekutuan pada 14 Ogos lepas 2014 menetapkan 28 dan 29 Oktober untuk mendengar rayuan terakhir DSAI berhubung kes Liwat IInya.

Manakala di Mahkamah Tinggi Kuala Terengganu pula, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang ( TGAHA ) akan hadir pada perbicaraan kes saman fitnah oleh calon PKR Mohd Shamsul Mat Amin ekoran pertanding tiga penjuru anatara PAS-UMNO-PKR dalam PRU13 lalu di Dun Bukit Besi. Apakah implikasi keputusan kedua-dua perbicaraan tersebut ? Sebab itu aku kata bahawa 28 Oktober 2014 mungkin boleh dianggap sebagai D-Day Untuk Pakatan Rakyat.

Sejak krisis MB Selangor ciptaan PKR yang bermula dengan Langkah Kajang yang sumbang itu, PAS sering dilihat sebagai yang bersalah. PKR dilihat semakin intim dengan DAP tetapi renggang dengan PAS. Malah kekalahan PAS di PRK DUN Pengkalan Kubor pun, bukan sekadar PAS dipersalahkan tetapi terpaksa bergerak tanpa sokongan padu gabungan PR yang lain. Bukan di Pengkalan Kubor sahaja, malah di Teluk Intan pun PAS dipersalah kerana kekalahan DAP dan kurangnya majoriti di Limau Manis yang dimenangi PAS.

Kelihatannya segala kesungguhan, usaha dan pergorbanan PAS tidak begitu dihargai sehingga mendabik dada, dikatakan PR boleh boleh terus berjuang ke Putrajaya tanpa PAS. Tetapi dalam masa yang sama mereka mengingatkan bahawa PAS bukan sahaja akan kalah di DUN dan Parlimen yang kini dimenangi, malah tidak akan dapat mengekalkan Kelantan sekiranya meninggalkan PR.

Bagi menyaingi BN, pakatan PAS-DAP-PKR perlu diteruskan. Jika PAS keluar daripada PR, cita-cita mewujudkan pembangkang yang kuat atau kerajaan alternatif hanya tinggal angan-angan saja. BN dengan parti komponennya tentu bergembira sekiranya PR perpecah dan bertelagah sesama sendiri.

Malah jarum ini yang sedang dicucuk kepada PAS dengan mengatakan PAS akan lebih dihormati sekiranya keluar daripada PR. PAS telah terpesong perjuangan dan kini diperalatkan oleh DAP serta PKR. PAS juga dilihat tidak dominan dan sering ditenggelami atau mengikut rentak PKR dan DAP. Sedikit kesilapan PAS dilihat tidak mencerminkan watak keislaman dan keperibadian Muslim. Kedudukan PAS dalam gabungan PR kini dilihat menjadi semakin genting. Selain ada suara yang mahu PAS keluar daripada PR, wujud PASMA untuk memastikan PAS kekal dalam PR.

Aku berkeyakinan bahawa DSAI akan gagal dalam rayuannya dan akan kekal bersalah. Ini dapat dilihat setelah kegagalan DSAI dalam mengenepikan Peguam UMNO, Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah dalam mengetuai pasukan pendakwa. Seandainya DSAI gagal dalam rayuannya, beliau akan dipenjarakan selama 5 tahun. Mungkin sehingga 2019 sedangkan PRU14 sekitar 2017 atau 2018.

Apakah nasib dan masa depan PR ? Sejauhmana PR akan bangkit ? Sajauh mana PM sekarang akan terpalit sama dengan apa yang mungkin dianggap dosa atau kezaliman pemerintah sekarang walaupun kesnya bermula dari kempimpinan PM sebelum ini ? Mungkin sama seperti episode semasa beliau dipenjara selama 6 tahun dulu.

Bermula dengan siapa akan jadi Ketua Pembangkang di Parlimen ? PKR dan DAP tentunya menolak TGAHA sebagai Ketua Pembangkang. Datin Seri Wan Azizah bukan lagi Ahli Parlimen. So Lim Kit Siang ( LKS ) ? Jika dalam PRU14 nanti LKS menang dan PR menguasai parlimen, makanya LKS jadi PM ? Apakah suasana ini dipersetujui PAS ?

Keadaan mungkin bertambah parah sekiranya TGAHA juga tewas dengan kes saman calonPKR ke atasnya. Dibimbangi dendam dan kebencian pengikut PAS ke atas PKR semakin menebal. Maka semakin rengganglah PAS dengan PKR atau PR. Alang-alang kalah, biar semuanya kalah. Alang-alang PAS kehilangan apa yang diperolehi, biarlah yang lain pun hilang juga. Boleh begitu ?
Share:

Jijiknya Penganjuran Program Sentuh Anjing

Dah berlangsung baru nak heboh, baru nak kecoh. Kenapa tidak dihalang atau diheboh-hebohkan sebelum ianya berlaku. Apakah kerana tidak tahu atau tidak pasti bagaimana ianya berlaku ? Pejabat agama atau pihak berkuasa walaupun membenarnya ianya dilaksanakan, kenalah sensitive dan menghantar orang untuk memantau dan mengawal kerana ianya tidak pernah dilakukan di negara ini? Namun nasi telah menjadi bubur, pejabat agama juga antara yang dipersalahkan. Dah kecoh baru nak memanggil semula penganjur serta ustaz penceramah untuk berikan keterangan.

Geram melihatkan beberapa gambar keriangan peserta membelai pelbagai sepsis anjing menerusi internet dan media social di Program 'I Want To Touch A Dog' yang berlangsung pada19 Oktober 2014 di Central Park, One Utama. Meluat pun ada, terasa nak beri penumbuk sebijik pun ada.

Siapa penganjur, apa latar belakangnya ? Dari mana dia boleh mendapatkan anjing-anjing untuk dibelai oleh pengunjung. Sang pengunjung yang khabarnya 50% yang berugama Islam pulak-pulak bengong, takde otak atau ada ulat dalam otaknya, kata Tuan Guru Dato’ Bekas MB Kelantan. Malangnya ada pulak ‘ulama’ yang membela penganjuran program tersebut. Malah kita pulak dikatakan berlebihan emosional, melenting dan keras mengutuk serta kureng berhemah.

Apakah niat penganjur ? Betulke untuk menunjukkan sikap dan pendirian Islam tentang anjing sebagai satu satu mahluk Allah yang perlu di ‘muliakan, bagaimana diharuskan memeliharanya serta mengendalikan dan menyamaknya ? Jika betul mengapa sehingga menjadi program membelai manja anjing yang sudah tentu ( atau mengatakan tidak sangka pulak ) mencipta satu bentuk provokasi kepada masyarakat Melayu Islam negara ini.

Apakah itu saja caranya bagi membantu orang ramai terutama masyarakat Islam, mengatasi rasa takut kepada anjing ? Apakah penganjur berani membuat permohonan maaf secara terbuka tetakala mereka sudah memperolehi banyak sokongan dan simpati daripada ’ilmuan islam’ sendiri serta ahli politik Muslim. Antaranya MP Lembah Pantai yang makin hari makin hilang respect aku terhadapnya, terutama sejak dia minta cerai dari suaminya.

Katanya, program itu juga dianjurkan bagi menerangkan kaedah yang mengharuskan umat Islam menjadikan anjing sebagai haiwan peliharaan, memegang dan mengendalikan anjing serta cara menyamaknya

Para ‘pembela’ pula cuba mengalihkan pandangan dengah mengarahkan kepada isu-isu lain yang dikatakan jauh lebih baik dianjurkan seperti kempen sentuhan yang haram seperti sentuhan lelaki wanita bukan mahram, berpelukan, berlaga pipi dengan Shahrul Khan atau Lee Chong Wei, kempen anti zina, rasuah, makan wang haram yang dikatakan jauh lebih berleluasa. Betullah, sentuhan lelaki wanita bukan mahram tidak perlu samak walaupun haram hukumnya.

Kenyataan oleh Mufti Kelantan, Datuk Mohamad Shukri Mohamad sewajarnya diberikan perhatian sama ada yang menganjur program atau yang menyertainya. Katanya, perbuatan sengaja menyentuh anjing adalah haram kerana haiwan itu najis mughalazoh ( berat ) dan menyentuh anjing dengan sengaja bertentangan dengan mazhab Syafie.

Apakah penganjur dan peserta bukan bermazhab Syafie ? Jika bukan, nyatakan terbuka untuk penganut Mazhab Maliki yang mengganggap anjing dan seluruh tubuhnya sebagai tidak najis dan tidak haram disentuh.

Tidak hairanlah sesetengah al-Ustaz mengatakan ini mungkin agenda penganut Islam Liberal setelah bersetuju dengan penganjuran program pesta arak Octoberfest. Namun daripada satu segi ianya memberikan umat Islam agar lebih memahami mengenai Islam itu sendiri yang sering membawa jalan mudah dan terbawa-bawa oleh dakyah menerusi pelbagai media social.

Share:

Amal Mudah Tetapi Tinggi Nilainya

Al-Quran dalam Surah As-Sajadah ayat ke-12, ada mengkisahkan tentang sesalan besar manusia yang kufur ketika siksaan pedih neraka sedang menanti sehingga meminta dikembalikan ke dunia untuk beramal soleh bagi menampung kekurangan sehingga membolehkannya masuk ke Syurga. “Dan jika sekiranya kamu melihat ketika orang-orang yang berdosa itu menundukkan kepalanya di hadapan Tuhannya, (mereka berkata): “Ya Tuhan kami, kami telah melihat dan mendengar, maka kembalikanlah kami, kami akan mengerjakan amal soleh, sesungguhnya kami telah yakin.” ( As-Sajadah : 12 )

Manakala dalam surah Al-Mukminun ayat ke 99-100, “Golongan yang kufur ingkar itu apabila sampai ajal maut kepada salah seorang di antara mereka, berkatalah dia, “Wahai Tuhanku, kembalikanlah daku supaya aku dapat mengerjakan amal soleh dalam perkara-perkara yang telah aku tinggalkan". Tidak! Mana boleh? Sesungguhnya perkataannya itu hanyalah kata-kata yang dia sahaja yang mengatakannya, sedang di hadapan mereka ada alam barzakh sehingga hari mereka dibangkitkan semula.

Sekiranya diberikan pilihan untuk kembali ( tetapi mana boleh ? ), apakah amalan yang hendak dilakukan yang tentunya besar fadhilatnya sehingga boleh cover dosa yang tertanggung ? Setiap kita, malah setiap Muslim sering berdoa dengan menginginkan umur panjang, sihat wal-afiat dengan bertambah kebaikannya sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w tatkala baginda ditanya, “Siapakah orang yang paling baik itu? Rasulullah s.a.w menjawab, “Iaitu orang yang panjang umurnya dan baik amalannya.” ( H R. At-Tirmidzi dan Ahmad ).

Sementara kita hidup, sementara ada nyawa dan sementara ada masa dan ruang diberikan Allah s.a.w, usah dipersiakan usia agar kita tidak menjadi sebagaimana kisah tadi. Kehidupan di dunia adalah sementara dan dunia merupakan tempat untuk menambah dan memperbanyak amalan-amalan yang baik agar manusia senang setelah kematian serta rela dengan apa yang ia kerjakan.

Berdzikir ia adalah amalan yang ringan tapi bernilai berat disisi Allah s.w.t. Kalau nak solat atau puasa kena tengok time jika diberi peluang dikembalikan ke dunia. Nak bersedeqah, mana ada harta yang nak disedeqahkan. Harta dalam bank pun tidak boleh nak dikeluarkan. Orang yang hendak menerima pun sudah takde. Huhu … membaca al-Quran mungkin boleh juga.

Namun apa yang hendak dicoretkan di bawah atau beberapa siri posting nanti ialah beberapa amalan yang kelihatan mudah tetapi mempunyai timbangan dan nilai yang tinggi di sisi Allah. Untuk posting ini khusus mengenai dzikir.

Pertama : Membaca Subhaanallaahi Wa Bihamdihi Subhaanallaahil 'Adzim
Dari Abu Hurairah, Nabi s.a.w bersabda, "Ada dua kalimat yang dicintai oleh Allah, ringan di lisan, dan berat ditimbangan: ( iaitu bacaan )
Ertinya : Mahasuci Allah dan dengan memujiNya, Mahasuci Allah Yang Maha Agung.” (HR. Al Bukhari)

Kedua : Membaca 'Subahanallah Wa Bihamdihi' Setiap Pagi Dan Petang.
Dari Abu Hurairah r.a, Rasulullah s.a.w bersabda, "Barangsiapa di waktu pagi dan petang membaca:
Ertinya : Maha Suci Allah dan dengan memuji kepadaNya ) seratus ( 100 ) kali maka tidak ada seorang pun yang datang pada hari kiamat dengan membawa pahala yang lebih baik dari pahala yang dia bawa, kecuali orang yang membaca seperti yang dia baca atau lebih banyak. "( H.R. Muslim )

Ketiga : Berzikir Ketika Terbangun Dari Tidur
Dari Ubadah bin Shamit, Nabi s.a.w bersabda, “Sesiapa yang terbangun ketika tidur malam kemudian dia membaca,

( Ertinya : Tiada sembahan yang berhak disembah selain Allah semata tiada sekutu bagiNya, milikNyalah seluruh kerajaan, milkNyalah segala pujian, dan Dia Maha Kuasa atas segala sesuatu. Segala puji milik Allah, Mahasuci Allah, tiada sesembahan yang berhak disembah selain Allah, Allah Maha Besar. Tiada daya dan kekuatan kecuali dari Allah ) kemudian dia beristighfar atau berdo'a maka akan dikabulkan. Jika dia berwudhu kemudian solat dua rakaat, maka solatnya diterima." ( H.R. Bukhari & Abu Daud )

Keempat: Selalu Beristighfar
Dari Ibn Abbas, Nabi s.a.w bersabda, "Sesiapa yang rajin beristighfar maka Allah akan berikan jalan keluar setiap ada kesulitan, Allah berikan penyelesaian setiap mengalami masalah, dan Allah berikan rezeki yang tidak disangka-sangka." ( H.R. Abu Dawud )

Rasulullah s.a.w bersabda, “Aku membaca: ( Ertinya : Maha Suci Alloh, segala puji bagi Alloh, tiada tuhan yang berhaq diibadahi selain Allah dan Allah Maha Besar ). Bacaan itu lebih aku sukai daripada mendapat kekayaan sebanyak apa yang dibawah sinar matahari.”( H.R. Muslim)

Dari Abu Malik Al-asy’ari r.a Rasulullah s.aw bersabda, “Kebersihan itu separuh keimanan dan ucapan alhamdulillah itu memenuhi timbangan amal dan Subhaanallohi walhamdulillah itu memenuhi keduanya atau memenuhi antara langit dan bumi.”( H.R Muslim )

Kelima : Membaca Subhanallah
Sabda Rasulullah s.a.w, “Apakah seorang diantara kamu tidak mampu mengerjakan seribu kebaikan dalam setiap harinya?? Salah seorang sahabat yang ikut duduk bersama beliau bertanya, ”Bagaimana cara salah seorang diantara kami dapat mengerjakan seribu kebaikan?” Beliau menjawab, ”Membaca tashbih ( ) seratus ( 100 ) kali dapat mendatangkan seribu kebaikan atau menghapus seribu dosa atau kesalahan.” ( H.R. Muslim )

Keenam : Membaca Zikir Ketika Masuk Pasar Atau Tempat Keramaian.
Dari Abdillah bin Amr bin 'Ash, Nabi shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda: "Sesiapa yang masuk pasaran kemudian dia membaca:


( Ertinya : Tiada sesembahan yang berhak disembah selain Allah tiada sekutu bagiNya, milikNyalah seluruh kerajaan. Dan milikNyalah seluruh pujian, Dia menghidupkan dan mematikan, dan Dia Maha hidup dan tidak mati, di tangannyalah segala kebaikan, dan Dia Maha Kuasa atas segala sesuatu )

Maka Allah catat untuknya sejuta kebaikan, Allah hapuskan sejuta kesalahan, dan Allah angkat untuknya satu juta darjah. " ( H.R. At Tirmidzi, Al Hakim, Ad Darimi dan dinilai hasan oleh Al-Albani)

Penutup
Hendaknya kita menggunakan waktunya dengan ketaatan kepada Allah. Umur dalam lingkungann 60-70 tahun bukanlah lama berbanding tempoh masa di akhirnat nanti. Jadikan waktu terluang dengan amalan bermanfaat agar tidak sia-sia belaka, agar kita tidak dilalaikan seperti yang disabdakan oleh Rasulullah s.a.w, “Dua nikmat yang (sering) dilupakan oleh kebanyakan orang, yaitu: kesihatan dan kekosongan (waktu).” (HR. Bukhari).

Semoga Allah yang Maha Memberikan taufiq kepada kita semua agar umur kita dipanjangkan oleh-Nya dalam kebaikan serta dapat mempergunakan kesempatan-kesempatan yang berlipat ganda (pahalanya) dimana kebanyakan orang melalaikannya. Jumpa dalam posting berkaitan akan datang.

Share:

Aku, Pembentangan Budget 2015 dan …

Seminggu dua menjelang 10 Oktober 2014 mungkin tidak begitu dirasakan. Namun beberapa hari menjelang tarikh Pembentangan Budget 2015 oleh Menteri Kewangan, ramai orang mula menaruh pelbagai harapan, khususnya setelah dikejutkan dengan kenaikan rega petrol sebanyak RM0.20 akibat rasionalisasi subsidi petrol RON95 dan diesel.

Budget ini akau lihat macam main tarik-tarik. Dari satu sudut dilihat macama ‘menekan’ rakyat, tetapi dalam masa yang sama pelbagai insentif seperti BRIM, PRIMA dan baucer buku diberikan dalam memastikan golongan rakyat tertentu mendapat bantuan. Ini meningkatkan kebergantungan rakyat kepada kerajaan yang seterusnya bakal memberikan undi dalam PRU14 nanti.

GST
Pada dasarnya aku bersetuju dengan pelaksanaannya. Ia meningkatkan pendapatan kerajaan dengan lebih menyeluruh dan sistematik. Tambahan ia diiringi dengan pemansuhan cukai jualan serta penurunan kadar cukai pendapatan individu. Tetapi 1-3% masih tidak mencukupi, kena tambah lagi.

Cumanya, apa jaminan pihak kerajaan bahawa tidak akan berlaku kenaikan harga barang yang tidak tidak sepatutnya atau tidak munasabah. Siapa pula boleh bagi jaminan penurunan harga setelah tiada cukai jualan, sebelum dikira pula GST ? Pengusaha mesti menaikkan harga barangan disebabkan kos pengeluarannya telah meningkat.

Sering dikatakan pemantauan serta penguatkuasaaan akan dilaksanakan dari semasa ke semasa dan tindakan akan diambil kepada peniaga. Tetapi yang yang sering berlaku, ianya bermusim, secara selective dan tidak menyeluruh.

Menghadapi Kenaikan Petrol
Walaupun cuma RM0.20 seliter, namun kesan berangkainya. Penjual pisang goreng memang tidak mengoreng pisang dengan petrol. Tetapi akibat kenaikan kos mengangkut pisang, mengangkut minyak masak, kenaikan gas memasak, kos plastik dan pembungkus, kos pengangkutan pekerjanya. Kosnya terpaksa ditanggung juga oleh pembeli. Aganya lepas ini RM1 cuma boleh dapat tiga ketul pisang yang telah dibelah tiga dari sebijik pisang.

Persoalannya kenapa naik harga petrol sedangkan harga minyak mentah dunia berada pada paras yang rendah. Kalau dulu antara alasan kenaikan disebabkan rega minyak mentah dunia yang naik. Orang minyak lagi marah ...

Tindakan terdekat, aku pasang alat penjimat minyak. Entahlah, harap berjaya. Katanya teknologi ini telah digunakan oleh beberapa syarikat pengeluar kereta dalam usaha mereka untuk menjimatkan penggunaan petrol.

Keadilan Kepada Warga ?
Sering dikatakan langkah rasionalisasi subsidi petrol adalah untuk berlaku adil kepada rakyat berbanding warga asing atau pelancong yang masuk dan menikmati kadar petrol yang dikatakan murah. Ia juga dikatakan dapat mengurangkan aktiviti penyeludupan minyak yang sering berlaku khususnya di sempadan.

Aku akui kerana aku sendiri pernah menyaksikan bagaimana sebuah kereta di Padang Besar asyik keluar masuk mengisi petrol ke dalam tangki petrol keretanya lantaran rega petrol yang lebih tinggi di Thailand.

Berbalik kepada soal penguatkuasaan. Padahal di stesen minyak tersebut ada anggota rela yang bertugas. Apakah itu di luar bidang kuasa RELA ? Paling tidak menghubungi pihak berkuasa yang berkaitan untuk bertindak.

Bonus Cuma Setengah Bulan Gaji
Ini intipati yang ditunggu oleh penjawat awam sepertiku. Agak kecewa apabila cuma setakat setengah bulan gaji sahaja. Harapan nak ke Beijing kalau dapat bonus sebulan gaji tertangguh lagi ... huhu.

Tidak mengapalah, yang lebih mendukacitakan kedudukan skim perkhidmatan, lain-lain elaun khususnya seperti yang diminta oleh CEUPACS, tiada satu pun yang menyangkut. Bagiku apalah sangat cuti setahun bagi ibu muda ?

Perancangan 2015 Ofisku
Sekiranya apa yang dipohon untuk diperolehi atau dilaksanakan pada tahun 2015 diluluskan, banyak kerja nampaknya menantiku pada tahun 2015 demi meningkatkan pemodenan dan merealisasikan program transformasi Jabatanku.

Apapun aku berharap ianya diluluskan. Mengharapkan produktiviti dan keberkesanann dalam memberikan perkhidmatan kepada orang ramai, nak meningkatkan hasil karajaan, maka kenalah ditambah dan dipertingkatkan fasilitinya. Motivasi dalam menjalankan tugas akan turut meningkat.
Share:

Maksiat Dalam Surau Masjid ?

Umumnya ke surau dan masjid khususnya untuk solat berjemaah adalah untuk untuk memenuhi tuntutan Islam serta meraih fadhilat dan ganjaran pahala besar yang dijanjikan. Namun tidak semudah itu bagi kita sebagai makmum atau orang awam.

Kita boleh sama ada secara sedar atau tidak, melakukan kesalahan berupa perbuatan dosa atau maksiat dalam masjid surau, sama ada semasa solat atau di luar solat. Bagaimana ini berlaku. Daripada ingin mendapat ganjaran pahala, sebaliknya dosa yang ditanggung. Berikut adalah beberapa perkara yang tersebut itu.

Melintas Depan Orang Sedang Solat
Ini selalu berlaku. Sama ada sebab tidak sabar nak keluar dari surau masjid, atau ada urusan penting atau hajat kena pastikan tidak melintas depan orang lain yang sedang solat. Sebabnya ? Dosa kesalahannya ?

Hadis Rasulullah s.a.w, ‘Seandainya orang yang lalu di depan orang yang solat mengetahui besarnya dosa yang ditanggungnya, nescaya ia akan memilih berhenti selama 40, itu lebih baik baginya dari lalu di depan orang yang shalat’ ( H.R Bukhari dan Muslim ).

Namun ianya sering berlaku. Pakai redah sahaja. Dapatkah kita bayangkan dosanya sehingga kalau tahun sanggup ditunggu 40 tahun.

Pergerakan Mendahului Imam
Kata solat berjemaah. Kenalah ikut imam dan pergerakan makmum adalah setelah imam melakukannya. Dari Anas bin Malik r.a, dia berkata, “Pada suatu hari Rasulullah s.a.w pernah solat mengimami kami, selesai sholat, beliau menghadapkan wajahnya kepada kami dan bersabda, “Wahai sekalian manusia, sesungguhnya aku adalah imam kalian, maka janganlah kalian mendahuluiku dalam hal rukuk, sujud, berdiri, atau salam, sesungguhnya aku dapat melihat kalian dari depanku dan dari belakangku”. ( H.R Muslim )

Dari Abu Hurairah r.a, dari Nabi s.a.w beliau bersabda, “Tidakkah salah seorang di antara kalian takut jika dia mengangkat kepalanya sebelum imam, maka Allah akan merubah kepalanya menjadi kepala keledai, atau Allah akan menjadikan bentuknya seperti bentuk keledai?” ( H.R Al-Bukhari )

Tidak Thuma`ninah dalam Solat
Di antara kejahatan pencurian terbesar adalah pencurian dalam solat. Rasulullah s.a.w bersabda, “Sejahat-jahat pencuri adalah orang yang mencuri dalam shalatnya, mereka bertanya : “ bagaimana ia mencuri dalam solatnya? Beliau menjawab : ( Ia ) tidak menyempurnakan ruku’ dan sujudnya”. ( H.R Ahmad )

Thuma’ninah adalah diam beberapa saat setelah tenangnya anggota-anggota badan. Para Ulama memberi batasan minimal dengan lama waktu yang diperlukan ketika membaca tasbih. Ini termasuklah, tidak meluruskan dan mendiamkan punggung sesaat ketika ruku’ dan sujud, tidak tegak ketika bangkit dari ruku’ serta ketika duduk antara dua sujud, semuanya merupakan kebiasaan yang sering dilakukan oleh sebagian besar kaum muslimin.

Menjadi Pencuri Terbesar
Ini berkait rapat juga dengan thuma’ninah. Sabda Rasulullah s.a.w, “Sejahat-jahat encuri adalah orang yang mencuri dalam solatnya,” para sahabat bertanya, “Wahai utusan Allah, seperti apakah bentuk pencurian yang dilakukan seseorang dalam solat ?” Rasulullah s.a.w menjawab, “Dia tidak menyempurnakan rukuk dan sujudnya.” ( H.R Ahmad )

Sudahlah pencuri, sejahat-jahat di kalangan pencuri pulak tu. Bagaimana pula bentuk rukun dan sujud yang sempurna ? Aku tidak berhasrat yang ceritarita panjang lebar, cuba tetanya al-Ustaz kalau pun tidak Ustaz Google.

Suatu ketika Rasulullah s.a.w solat bersama sahabatnya, kemudian beliau duduk bersama sekelompok dari mereka. Tiba-tiba seorang laki-laki masuk kedalam masjid dan berdiri menunaikan solat. Orang itu rukuk lalu sujud dengan cara mematuk.

Maka Rasulullah s.a.w bersabda: “Apakah kalian menyaksikan orang ini?, barang siapa meninggal dunia dalam keadaan seperti ini ( solatnya ), maka dia meninggal dalam keadaan di luar agama Muhammad ( Islam ). Ia mematuk dalam solatnya sebagaimana burung gagak mematuk darah. Sesungguhnya perumpamaan orang yang solat dan mematuk dalam sujudnya bagaikan orang lapar yang tidak makan kecuali sebutir atau dua butir kurma, bagaimana ia boleh merasa cukup ( kenyang ) dengannya". ( H.R Abu Ya’la dengan sanad hasan, Khuzaimah dan Tabarani dari Abu Abdullah Al Asy’ary )

Dari Abu Hurairah r.a.. berkata:“Aku telah disuruh oleh kekasihku, tiga perkara dan ditegah aku dari tiga perkara, iaitu mematuk-matuk rukuk dan sujud seperti patukan ayam dan duduk seperti duduk anjing dan berpaling-paling sebagaaimana tsa’lab ( sejenis anjing hutan ).” ( H.R. Abu Ya’la )

Terlebih Rajin Rajin Solat Sunat ?
Sama ada disebabkan suasana yang kondusif di surau masjid dengan kebersihan, cantik dan hawa dinginnya,berbanding di rumah atau ada tujuan lain. Setelah solat, kita begitu ‘rajin’ untuk solat sunat. Apakah hendak menunjuk-nunjuk kepada orang lain betapa warak dan rajinnya kita solat sunat sama ada sebelum atau selepas solat. Adakah begitu juga kalau di rumah, ketika sendirian atau tidak kelihatan oleh orang lain ?

Rasululah s.a.w bersabda, Mahukah kamu aku khabarkan suatu perkara yang sangat aku takutkan melebihi rasa takutku terhadap fitnah dajal ?” Para sahabat menjawab, “Sudah tentu kami mahu wahai utusan Allah.” Rasulullah bersabd, “Perkara itu ialah syirik yang sangat halus iaitu seorang yang sedang solat, dia berasa orang lain sedang memerhatikannya solatnya. Dia lantas mengelokkan solatnya supaua mendapat pujian daripada orang yang melihat dia solat.” ( H.R Ibnu Majah )

Seorang sahabat bertanya, "Rasulullah s.a.w suatu ketika pernah ditanya sahabatnya mengenai posisi solat sunnah. Rasulullah s.a.w menjawab, kerjakanlah beberapa diantara solatamu itu di rumah dan jangan kamu jadikan rumahmu seperti kuburan”. ( H.R Bukhari )

Memakai Pakaian Dengan Logo Iklan Maksiat
Iklan seumpama mengajak atau mendorong seseorang kepada sesuatu perkara, perbuatan, nama atau jenama. Setidak-tidaknya supaya barang itu dikenali, diminati lalu pengguna akan tertarik dan membelinya suatu masa nanti. Bagaimana jika solat dengan memakai pakaian dengan iklan yang tertera sesuatu yang mengagungkan apa yang di larang syariat atau bertentangan Islam seperti tanda salib, arak dan pelbagai maksiat atau pusat hiburan yang lagha.

Dalilnya, maksud firman Allah s.w.t, “Dan jangan tolong-menolong dalam berbuat dosa dan pelanggaran. Dan bertakwalah kamu kepada Allah, sesungguhnya Allah amat berat siksa-Nya”.( Al-Maidah : 2) Hadis ini menjelaskan lagi larangan member apa jua bantuan sama ada tersirat dan tersurat kepada hal ehwal yang bertentangan dengan aqidah dan hukum Islam.

Hadis juga menyebutkan, “Barangsiapa yang menyeru atau mengajak ke arah sesuatu yang sesat (dosa), dia akan menanggung dosanya sebagaimana dosa-dosa orang yang mengikuti ajakan dan seruannya sehinggalah hari kiamat, tidak terkurang dosa itu walau sedikit”. ( H.R Muslim & Ibn Majah )

Lain-lain
Terpulang kepada diri anda semua menilai beberapa gambar berikut kerana mungkin bukannya terhad di surau masjid sahaja, tetapi tabiat yang biasa telah terbawa-bawa ke dalam masjid pula.

Sama ada di luar atau dalam surau masjid, dianggap sama sahaja.

Penutup
Itu sekadar beberapa perkara sebagai orang awam atau makmum. Tidak termasuklah yang datang surau masjid seperti mahu mencuri duit dari Tabung Masjid, sengaja mengotorkan masjid, membuat bising dan menghalang orang hendak ke surau masjid.

Kalau bagi Imam, Bilal, Pengerusi, AJK Masjid atau penceramah jemputan mungkin lain pula kisahnya. Apa yang dipaparkan sekadar untuk ingat mengingati dalam melaksanakan solat serta mencapai amal ibadah yang sempurna.

Cadangan bacaan :
Share:

Pengunjung

Pengunjung 2

free counters

Total Pageviews

Blog Tazkirah