Selamat Datang
Terima Kasih Atas Kunjungan

Kendatipun sekadar catatan peribadi, mana yang baik jadikan pengajaran. Mana yang kurang sesuai jadikanlah sempadan. Dalam kehidupan ini, ada saat manis, pahit, indah, muram, genting & gembira. Semoga Allah memberkati hidup kita.

Jika Masa Lalu Bisa Diputar Kembali ..

10 Februari 2019 : Singgah sekadar nak ambil gambar.

Menjamu Mata Di Bukit Keluang

3 Februari 2019 : Photobooth baru sebagai tarikan pengunjung ke Bukit Keluang, Besut.

Singgah di Pasat Siti Khadijah, Kota Bharu

4 Februari 2017 : Kenangan Singgah di Pasar Siti Khadijah, Kota Bharu.

Masjid Selat Melaka

Destinasi wajib kunjungi jika ke Melaka sambil rehat dan solat ..

Ronda-ronda Dataran Putra, Putrajaya

Sekali-sekala ambil angin malam.

Pengertian Hari Raya

Sekembalinya dari beraya di kampong, aku menyambung cutiku di rumah untuk ’berkemas’ dan mengecat pagar depan rumah. Namun hujan yang turun sekejap-sekejap sedikit sebanyak menghalang aku menyiapkan tugasan ku. Suatu petang selepas asar sedang aku berbasah membersihkan lantai daripada titik cat yang jatuh, datang sekumpulan budak berbasikal, “Pakcik, nak raya pakcik”. Eh, bebudak nie, aku pelangkong kang, “lain kali ajelah dik, basah-basah macam ini camana nak raya ?”. Lalu mereka beredar.

Beberapa minit kemudian, datang sekumpulan budak pompuan berhenti di hadapan salah sebuah rumah jiranku, “Assalamualaikum Ustazah”, beberapa kali. Apabila tak de jawapan mereka pun beredar. Selang beberapa minit kemudian, datang semula budak yang sama, “Assalamualaikum Ustazah”. Takde jawapan pun. Lantas aku menyampuk, “adik, dah nak maghrib la dik, lain kali ajelah”. Mereka memandang kepadaku. “Lain kali kalau nak beraya rumah Ustazah, pakailah baju raya elok-elok, pakai tudung tu”. Bebudak nie teruk betul, sudahlah nak ziarah rumah Ustazah, bukan saja tidak bertudung, pakai baju pun jenis takde lengan dan nampak ketiak pulak. Patut pun ustazah tu tak nak terima tetamu begitu.

Apakah pengertian raya bagi budak-budak itu ? Just nak collect duit raya ? Dapat main bunga api ? Apakah anak-anak kita pun macam itu juga ?
Share:

Pengunjung

Pengunjung 2

free counters

Total Pageviews

Blog Tazkirah