Selamat Datang
Terima Kasih Atas Kunjungan

Kendatipun sekadar catatan peribadi, mana yang baik jadikan pengajaran. Mana yang kurang sesuai jadikanlah sempadan. Dalam kehidupan ini, ada saat manis, pahit, indah, muram, genting & gembira. Semoga Allah memberkati hidup kita.

Jika Masa Lalu Bisa Diputar Kembali ..

10 Februari 2019 : Singgah sekadar nak ambil gambar.

Menjamu Mata Di Bukit Keluang

3 Februari 2019 : Photobooth baru sebagai tarikan pengunjung ke Bukit Keluang, Besut.

Singgah di Pasat Siti Khadijah, Kota Bharu

4 Februari 2017 : Kenangan Singgah di Pasar Siti Khadijah, Kota Bharu.

Masjid Selat Melaka

Destinasi wajib kunjungi jika ke Melaka sambil rehat dan solat ..

Ronda-ronda Dataran Putra, Putrajaya

Sekali-sekala ambil angin malam.

Mengikuti Bengkel Knowledge Managemant

Pada 24 hingga 28 November 2008 yang lalu, aku berkesempatan menghadiri Bengkel Pengurusan Pengetahuan atau Knowledge Managemant ( KM ). Bagiku KM dikira bidang yang baru, tetapi pernah aku didedahkan semasa kursus PTK4 yang lalu. Since aku dikatakan bakal mengetuai Unit KM dalam penstrukturan semula JPJ, so ini peluang baik bagi ku mendalami KM. Apa yang menarik dalam bengkel ini ialah diajarkan bagaimana hendak bermula, step-by-step secara bengkel dalam ‘bahasa’ yang ku kira mudah. Memang kalau baca pelbagai artikel tentang KM, dengan pelbagai istilah yang digunakan, memeningkan kepala malah menjadi konpius.

Asas kepada KM ialah semangat berkongsikan data, maklumat dan pengetahuan. Sistem komputer hanya sebagai alat penyampai dan pemudahcara. Dalam organisasi kerajaan, seseorang tu tertakluk kepada pertukaran tempat kerja apabila telah lama bertugas, kenaikan pangkat atau mengikut spouse. Ilmu dan kepakaran yang ada dikepala, fail, buku catatan sewajarnya dapat dikongsikan bersama supaya memudahkan orang lain mengambil alih tugasannya. Dengan peningkatan keupayaan infrastruktur IT sekarang, penggunaan audio video, imej dan softcopy menjadi mudah dikongsikan. Cumanya standard perlu dipersetujui mengikut ISO atau mana-mana standard yang sudah establish.

Namun cabaran dalam melaksanakan KM ialah pandangan pihak pengurusan berbanding core services kepada pelanggan. Makanya KM hanya dianggap sebagai penyokong kepada core services. Akibatnya terkesampinglah pelaksanaan KMS. Begitu jugalah apabila ku ajukan kepada bos bila nak mula KM ? Tunggu dulu, buat yang core sekarang … Pengetahuan juga dianggap sebagai power , untuk carik makan atau survival seseorang. Sebab itulah kekadang dalam sesuatu organisasi, masih ada sifat kedekut berkongsikan ilmu.

Tetapi entah macamana boleh tersebur kewujudan www.saujanautama.net dalam bengkel tersebut sehingga dijadikan contoh sebuah laman komuniti dalam berkongsikan maklumat. Katanya itu tindakan baik dalam mewujudkan awareness di kalangan komuniti, berkongsikan maklumat sebagai suatu dokumentasi bagi sesuatu komuniti. Memang pun bagiku kewujudan www.saujanautama.net untuk manfaat semua penduduk dan berharap akan lebih ramai.
Share:

Pengunjung

Pengunjung 2

free counters

Total Pageviews

Blog Tazkirah