Selamat Datang
Terima Kasih Atas Kunjungan

Kendatipun sekadar catatan peribadi, mana yang baik jadikan pengajaran. Mana yang kurang sesuai jadikanlah sempadan. Dalam kehidupan ini, ada saat manis, pahit, indah, muram, genting & gembira. Semoga Allah memberkati hidup kita.

Jika Masa Lalu Bisa Diputar Kembali ..

10 Februari 2019 : Singgah sekadar nak ambil gambar.

Menjamu Mata Di Bukit Keluang

3 Februari 2019 : Photobooth baru sebagai tarikan pengunjung ke Bukit Keluang, Besut.

Singgah di Pasat Siti Khadijah, Kota Bharu

4 Februari 2017 : Kenangan Singgah di Pasar Siti Khadijah, Kota Bharu.

Masjid Selat Melaka

Destinasi wajib kunjungi jika ke Melaka sambil rehat dan solat ..

Ronda-ronda Dataran Putra, Putrajaya

Sekali-sekala ambil angin malam.

Suatu Pagi Memerhati Pelukis Jalanan

Pelukis Jalanan ? Kerana melukis di tepi-tepi jalan. Jalanan juga bermaksud lorong dan berkait dengan sepanjang jalan, tanpa tempat tertentu. Namun jalanan juga dikaitkan dengan mutu yang rendah. Musik jalanan merujuk kepada mutu musik yang rendah kualitinya. Begitukah juga dengan lukisan atau pelukis jalanan, merujuk kepada pelukis di tepi jalan dengan hasil karya yang kurang berkualiti.

Imej pelukis jalanan pula, nampak macam selekeh, berseluar jean lusuh, berambut panjang terurai walaupun lelaki. Apakah itu memang imej standardnya ? Mungkin imej tersebut sengaja ditonjolkan begitu supaya orang tidak takut meminta khidmat pelukis berkenaan dengan beranggapan bayarannya tidaklah mahal.

Suatu pagi, aku berkesempatan memerhatikan gelagat pelukis jalanan dalam memenuhi permintaan pelanggannya di hadapan sebuah kompleks membeli belah yang tersohor di Kuala Lumpur. Nampak ramai juga peminat yang turut mengerumuni dan memerhatikan kerja-kerja pelukis jalanan.

Tidak semua orang boleh melukis. Melukis juga memerlukan bakat. Mungkin juga bakat boleh di asah, tetapi sejauh mana ianya berjaya juga bergantung kepada minat, tekun dan kesabaran seseorang.

Dalam pada itu, sejauh mana masyarakat kita di Malaysia sedar dan pandai menghargai bakat serta hasil kerja seseorang pelukis ? Mungkin bagi pelukis jalanan, tidak begitu tinggi nilaiannya, maka bayarannya juga tidaklah tinggi. Pelukis jalanan juga seperti orang berniaga yang ada pasang surutnya dalam mendapatkan pelanggan. Sudahlah bayaran yang diterima dianggap rendah, berapa banyak pelanggan diterima dalam sehari.

\
Cumanya tidak banyak modal yang diperlukan bagi seorang pelukis jalanan, selain bakat dan kamahiran yang ada. Tidak perlu sewa tempat, tidak payah dapatkan lesen perniagaa. Melukislah di tepi jalan mana pun, mungkin tidak kena halau dengan pihak berkuasa PBT. Income Tax pun tidak perlu istihar.
Share:

Pengunjung

Pengunjung 2

free counters

Total Pageviews

Blog Tazkirah