Selamat Datang
Terima Kasih Atas Kunjungan

Kendatipun sekadar catatan peribadi, mana yang baik jadikan pengajaran. Mana yang kurang sesuai jadikanlah sempadan. Dalam kehidupan ini, ada saat manis, pahit, indah, muram, genting & gembira. Semoga Allah memberkati hidup kita.

Jika Masa Lalu Bisa Diputar Kembali ..

10 Februari 2019 : Singgah sekadar nak ambil gambar.

Menjamu Mata Di Bukit Keluang

3 Februari 2019 : Photobooth baru sebagai tarikan pengunjung ke Bukit Keluang, Besut.

Singgah di Pasat Siti Khadijah, Kota Bharu

4 Februari 2017 : Kenangan Singgah di Pasar Siti Khadijah, Kota Bharu.

Masjid Selat Melaka

Destinasi wajib kunjungi jika ke Melaka sambil rehat dan solat ..

Ronda-ronda Dataran Putra, Putrajaya

Sekali-sekala ambil angin malam.

Pasar Ikan Tawau

Atas urusan rasmi aku ke Tawau pada 11-12 Mac 201 lalu. Ini merupakan kunjungan aku kali kedua ke sana. Kalau yang pertama dahulu aku menjejaki Pasar Tanjung, tetapi kali ini aku berkesempatan untuk ke Pasar Ikan Tawau yang terletak bersebelahan sahaja. Apa barang ? Datang jauh-jauh, masuk pasar ikan basah pulak. Bukan nak masak.

Rupanya banyak yang menarik dalam pasar tersebut. Banyak pilihan ikan dan fresh. Kebanyakkan ikan atau udang yang dijual bersaiz besar-besar. Macam tak kelihatan ikan yang kecil-kecil.

Tapi yang bestnya, harganya kira murah-murah. Terfikir pulak, kenapa murah. Aku difahamkan kerana jeti pendataran ikan terletak bersebelahan, malah bersambung dengan pasar ini. Itu yang boleh murah reganya.

Satu lagi sebab ialah kerana bandar Tawau dekat sahaja dengan Indonesia. Malah sebuah pulau dalam jajahan Indonesia boleh kelihatan di pinggir pantai bandar Tawau.

Lantaran itu, banyak tangkapan oleh nelayan Indon dijual di sini yang tentunya reganya murah lantaran duit kita lebih mahal daripada Rupiah Indonesia, sedang bagi mereka lebih mahal atau menguntungkan jual di Malaysia berbanding jual di Indonesia sendiri.



Memang geram tengok ikan-ikannya. Belilah sedikit sebagai kenang-kenangan. Ikan dibeli kemudian dikumpul di suatu kedai, lantas dimasukkan dalam kotak bersama air batu supaya kesegarannya terpelihara.

Sampai airport, salin dengan kotak lain sebab syarikat penerbangan flightku tidak membenarkan kotak yang mengandungi ikan tersebut dimasukkan sebagai bagasi, sebaliknya kena bawa sendiri dengan tangan dengan berat tidak melebihi 7kg sebagaimana biasa.

Share:

Pengunjung

Pengunjung 2

free counters

Total Pageviews

Blog Tazkirah