Selamat Datang
Terima Kasih Atas Kunjungan

Kendatipun sekadar catatan peribadi, mana yang baik jadikan pengajaran. Mana yang kurang sesuai jadikanlah sempadan. Dalam kehidupan ini, ada saat manis, pahit, indah, muram, genting & gembira. Semoga Allah memberkati hidup kita.

Jika Masa Lalu Bisa Diputar Kembali ..

10 Februari 2019 : Singgah sekadar nak ambil gambar.

Menjamu Mata Di Bukit Keluang

3 Februari 2019 : Photobooth baru sebagai tarikan pengunjung ke Bukit Keluang, Besut.

Singgah di Pasat Siti Khadijah, Kota Bharu

4 Februari 2017 : Kenangan Singgah di Pasar Siti Khadijah, Kota Bharu.

Masjid Selat Melaka

Destinasi wajib kunjungi jika ke Melaka sambil rehat dan solat ..

Ronda-ronda Dataran Putra, Putrajaya

Sekali-sekala ambil angin malam.

Pertandingan Nasyid Pra Sekolah - Post Mortem

Sempena sambutan Maulidur Rasul Al-Hidayah pada 20 mei lalu, berlangsung Pertandingan Nasyid Antara Institusi Pendidikan Pra Sekolah. Semua keputusan telah maklum. Melihat kepada sambutan masyarakat, serta persembahan yang meningkat berbanding last year, mungkin ada beberapa perkara boleh difikirkan serta diambil tindakan khususnya oleh AJK Surau Al-Hidayah bagi memastikan pertandingan itu dikira 'berprestij' bagi peringkat kita di Saujana Utama. Expectation parent nampak lebih meningkat supaya anak mereka menang, begitu juga pihak pengusaha tadika/taski/pasti.

a. Sistem siaraya atau PA sistem perlu dipertingkatkan supaya suara anak-anak dapat didengar dan dihayati dengan baik. Perkara ini agak sukar sebenarnya dan barangkali melibatkan kos yang tinggi, sebab lain budak lain caranya. Ada yang tak nak pegang mikropon (sama ada cordless atau bercord ) sebab nak mengayakan sesuatu. Kena cari mic yang power giler ...

b. Cara permarkahan rasanya perlu ditentukan oleh pihak penganjur. Mungkin pencampur markah yang lalu boleh cadangkan kaedah permarkahan yang seswai. Sama ada setiap hakim nilai satu kategori sahaja, atau setiap hakim nilai semua kategori. Apa pula kategori permarkahannya. Adakah sketsa termasuk dalam mana-mana kategori. Kaedah permarkahan ini diberitahu terus kepada pasukan peserta semasa taklimat awal-awal lagi.

c. Probably next year kita kena cari pengadil yang takada hubungkait dengan Saujana Utama ... kot -kot cikgu musik dari Aprika, ke Bangladesh ke .. ops !!! Atau panggil kumpulan nasyid tertentu, sambil buat persembahan. Tapi ini kosnya tinggi barangkali. Ini bagi mengelakkan faktor kepentingan dan salah anggap walaupun para hakim telah cuba bertindak secara propesional.

d. Barangkali pentas kena ubah, agar tiang tengah dibuang. Ini mungkin sensitif di kalangan AJK yang telah bertungkus lumus membina wakaf ini, walau dulunya tak terfikir nak buat pentas pertandingan nasyid, sekadar tempat ceramah selain berehat. Kudin mungkin boleh fikirkan lagu mana, letak besimelengkong sebagai ganti ke ?

e. Ada yang mencadangkan buat malam, dalam dewan etc... tapi mengenangkan tujuan kita nak berhimpun kat surau, rasanya kita akan terus kekalkan di surau. Untuk malam, rasanya lagi sukar sebab by the time keputusan diumumkan, bebudak tu dah tidur agaknya. Ini pun cuma 7 daripada 14 taska/tadika yang ambik bahagian. Suatu masa nanti mungkin penganjuran ini boleh dibuat oleh atau bersama Masjid Jamik SaujanaUtama.

Walau bagaimanapun tahniah dan terima kasih atas penglibatan semua yang telah menjayakan sambutan Maulidur Rasul Al-Hidayah yang lalu, yang dianggap lebih meriah dan menarik berbanding last year. Sambutan terhadap Perkhidmatan Islam Darul Syifa' amat mengalakkan ...
Share:

Selamat Hari Lahirku


Terima kasih atas ucapan, doa dan ingatan kengkawan semua.

Pertambahan usia walaupun mungkin sekadar meningkatkan angka usia, namun sebenarnya menunjukkan semakin dekat dengan akhir hayat kita. Entah mengapa sejak akhir-akhir ini, selalu teringatkan diri serta tertanya-tanya kepada diri sendiri sehingga menjadi 'takut'. Melihat dan mengurus jenazah lain dikebumikan, bagaimanakah diri ini nanti ... Apakah benar-benar yakin bahawa mati itu suatu yang pasti ? Bagaimana agaknya nasib di padang mahsyar nanti ... suatu yang pasti kita akan hadapi nanti. Malangnya segalanya akan menjadi terlalu lewat apabila setelah di 'sana', baru tahu nasib kita ... Akhirnya, sorry for not having any majlis this year ( for kengkawan di Saujana Utama - sibuk sikit ). Thanks for being part of my life ... dan terimalah lagu berikut ...

KepadaMu Kekasih Aku berserah
Kerana ku tahu Kau lebih mengerti
Apa yang terlukis di cermin wajahku ini
Apa yang tersirat di hati
Bersama amali

KepadaMu Kekasih Aku bertanya
Apakah Kau akan menerimaku kembali
Atau harus menghitung lagi
Segala jasa dan bakti
Atau harus mencampakku ke sisi
Tanpa harga diri

Hanya padaMu Kekasih
Aku tinggalkan
Jawapan yang belum ku temukan
Yang bakal aku nantikan
Bila malam menjemputku lena beradu

KepadaMu Kekasih
Aku serahkan
Jiwa dan raga Jua segalanya
Apakah Kau akan menerima penyerahan ini
Apakah Kau akan menerimaku
Dalam keadaan begini
Share:

Pengunjung

Pengunjung 2

free counters

Total Pageviews

Blog Tazkirah