Selamat Datang
Terima Kasih Atas Kunjungan

Kendatipun sekadar catatan peribadi, mana yang baik jadikan pengajaran. Mana yang kurang sesuai jadikanlah sempadan. Dalam kehidupan ini, ada saat manis, pahit, indah, muram, genting & gembira. Semoga Allah memberkati hidup kita.

Jika Masa Lalu Bisa Diputar Kembali ..

10 Februari 2019 : Singgah sekadar nak ambil gambar.

Menjamu Mata Di Bukit Keluang

3 Februari 2019 : Photobooth baru sebagai tarikan pengunjung ke Bukit Keluang, Besut.

Singgah di Pasat Siti Khadijah, Kota Bharu

4 Februari 2017 : Kenangan Singgah di Pasar Siti Khadijah, Kota Bharu.

Masjid Selat Melaka

Destinasi wajib kunjungi jika ke Melaka sambil rehat dan solat ..

Ronda-ronda Dataran Putra, Putrajaya

Sekali-sekala ambil angin malam.

Kendatipun 4 kali rega petrol turun ...

Sejak Debat Minyak antara DSAI dengan DASC, sudah 4 kali rega petrol diMalaysia turun. Sebelum debat,sekonyong-konyong naik 78 sen. Semua orang rasa marah, gelisah dan rasa tidak senang. Apa taknya tidak pernah berlaku dalam sejarah naik mencanak begitu. Akibatnya rega barangan terus melambung satu demi satu sehingga jadi macam pesta Barang Naik ... demi meredakan keadaan, kerajaan keluarkan insentif dan rebate. Ditambah dengan janji, rega petrol akan ikut kadar minyak mentah semasa. Maknanya memang boleh turun sedangkan DASC kata dalam Debat, tak boleh turun. Sekurang-kuranya benar kata DSAI sekarang. Apakah agaknya kalau takde DSAI atau debat itu, rega petrol kekal pada RM 2.70 seliter sehingga sekarang ?

Tetapi apabila rega petrol turun, puas pihak kerajaan mahu rega barangan diturunkan, tapi macam endah tak endah aje ... walaupun 4 kali mereka kata turun sikit aje agaknya. Kalau rega barangan maintain, tetapi lepas ini jika petrol naik 10 sen, tentunya rega barangan ikut naik ... Ini yang begitu tidak digemari. Dasar kapitalis apalah agaknya ni. Nak harapkan pasaraya besar-besar aje yang turun harga.
Share:

Muhasabah Madrasah Ramadhan

Kemeriahan Syawal serta sambutan Aidil Fitri masih begitu terasa dirayakan di sana dan sini. Aktiviti jamuan raya, rumah terbuka serta ziarah menziarahi masih rancak diadakan walaupun Syawal sudah hampir di penghujungnya. Mungkin sebulan Syawal masih belum cukup untuk merayakan atas kemenangan menjalani ibadah sebulan Ramadhan. Apakah benar sambutan yang diadakan mencerminkan rasa kesyukuran atas ibadah Ramadhan yang dilakukan ? Namun, disebalik kemeriahan merayakan Syawal, masjid dan surau yang begitu hidup sepanjang Ramadhan seolah-olah kini tinggal dalam kenangan. Tiada lagi limpahan para jemaah untuk solat isyak, terawikh, witir, solat suboh, mengikuti tazkirah atau majlis ilmu serta bertadarrus. Apakah kita perlu menunggu tahun hadapan untuk ketemu lagi dengan suasana tersebut. Mengapa surau dan masjid menjadi tumpuan sepanjang Ramadhan dan sebaliknya lesu apabila berakhir Ramadhan ? Di mana mereka semua ?

Ramadhan sering disebut sebagai ‘Madrasah Ramadhan’. Madrasah adalah suatu institusi pendidikan. Oleh itu, Madrasah Ramadhan diibaratkan seperti sebuah institusi pendidikan yang mendidik umat Islam dengan segala macam bentuk ilmu rohani dan jasmani, agar apabila individu Muslim yang keluar nanti dari Madrasah Ramadhan ini kelak, menjadi individu Muslim yang lebih bermutu dan bernilai di sisi Allah.

Al Marhum Ustaz Said Hawwa dalam kitabnya Al-Islam pernah mengeluarkan kenyataan, Ramadan pada hakikatnya adalah umpama sekolah. Ertinya tempat, masa, suasana dan persekitaran didikan yang khusus lagi istimewa dan tiada bandingannya. Kelebihan dan fadhilatnya adalah ditentukan dan ditetapkan oleh Allah.

Tidak dapat di nafikan, faktor ganjaran pahala yang disediakan menjadi pendorong untuk kita beribadah kepadaNya sepanjang Ramadhan. Puasa mendidik jiwa untuk takut kepada Allah dalam keadaan sembunyi atau terbuka, lantaran tiada siapa yang memantau atau memerhati orang yang berpuasa melainkan Allah. Seseorang boleh makan dan berpura–pura lapar di hadapan manusia, tetapi tidak di hadapan Allah kerana menyedari bahawa Allah adalah Tuhan yang Maha Mengetahui.

Puasa juga mengekang keterlanjuran syahwat dan meringankan pengaruh serta penguasaannya lantaran puasa yang melemahkan gelora nafsu.
Ini adalah sekadar beberapa contoh aktiviti Madrasah Ramadhan. Namun apakah natijahnya sekadar terhenti pada 30 Ramadhan ? Menjadi sia-sia atau buang masa serta wang ringgit, jika mengikuti kursus tetapi selesai kursus, tiada kesan, natijah atau penerusan amalan hasil kursus atau tarbiyah sepanjang berada dalam Madrasah Ramadhan.

Madrasah Ramadhan mengajar kita mengenai waktu dan kegiatan bersesuaian yang harus dijalankan. Ia juga mengajar betapa pentingnya perjuangan, keperihatinan, keikhlasan dan kesabaran. Madrasah yang diikuti oleh umat Islam seluruh dunia ini, memiliki peraturan yang diawasi dan dinilai terus oleh Allah. Jika pada akhir Ramadhan dicetak Sijil Lulusan Madrasah Ramadhan, apakah kelulusan cemerlang atau setakat Sijil Kehadiran sahaja yang diterima ? Marilahkita menilainya bersama.


Sedekah yang paling utama adalah dalam bulan Ramadhan. Semasa Ramadhan, umat Islam menjadi pemurah. Berapa banyak pula sedeqah yang telah kita keluarkan ? Apakah kita dapat mengenang kembali mereka yang tidak berkemampuan. Bagaimana nasib anak yatim, fakir dan miskin yang begitu diraikan sepanjang Ramadhan, tetapi kini sepi setelah berakhirnya Ramadhan. Sumbangan ramai yang mereka harapkan, juga terhenti. Apakah memadai dan cukup sekali sumbangan diberikan kepada mereka untuk ‘cover’ setahun akan datang ?

Sepanjang Ramadhan kita juga diminta menjaga tutur kata daripada berdusta, maki hamun dan mengumpat keji. Namun sejauh mana kita berjaya mengekalkannya sebaik Ramdhan ? Bagaimana adab komunikasi kita dengan ibu bapa, suami, isteri, anak-anak serta orang yang sepatutnya dihormati seperti orang-orang tua, jiran tetangga dan guru-guru.


Sepanjang Ramadhan kita berpusu-pusu untuk pulang ke rumah seawal mungkin dari tempat kerja untuk bersama keluarga makan malam awal ( berbuka puasa ) atau bersahur. Teruskan amalan ini supaya dapat mengeratkan perhubungan di kalangan ahli keluarga.

Begitu juga sepanjang Ramadhan, kita mampu bangkit awal untuk solat Suboh setelah mengambil sahur. Tetapi mengapa begitu payah bangkit awal untuk solat Suboh dalam bulan-bulan lain. Malahan kadang kala kita ‘tersasar’ pulak. Kita begitu ‘punctual’ dengan waktu berbuka puasa, tetapi sejauh mana pula ‘punctual’ dalam melaksanakan solat fardhu lima kali sehari serta melaksanakan tugas rutin seharian di pejabat ?

Bertadarrus atau banyakkan mengaji sepanjang Ramadhan merupakan sunah Rasulullah. Amalan ini perlu diteruskan sepanjang masa. Peruntukkanlah waktu untuk menatap dan membaca Al-Quran setiap hari walaupun sekadar beberapa ayat.

Pertingkatkan diri memahami isi kandungan Al-Quran sama ada dengan menghadiri kuliah-kuliah tafsir atau menerusi kitab Tafsir Al-Quran. Al-Qur’an adalah pegangan kita. Meninggalkan Al-Quran bererti hilanglah Al-Quran daripada pegangan kita dan semakin jauh dan sesatlah kita daripada mendapat petunjuk Allah.

Sering-seringlah berkunjung ke surau untuk menunaikan solat berjemaah. Selain mendapat kelebihan 27 darjah berbanding solat sendirian, ia merapatkan silaturrahim di kalangan ahli masyarakat serta membolehkan kita mengetahui perkembangan hal ehwal kariah. Ini seterusnya dapat mendorong kepada aktiviti lain yang dapat membina perpaduan, kesepakatan dan saling bantu membantu serta hormat menghormati di kalangan ahli kariah.

Sepanjang Ramadhan kita sering mengikuti tazkirah yang diadakan di surau-surau atau masjid. Adalah diharapkan agar walaupun ringkas, namun tazkirah tersebut menjadi suatu pencetus untuk kita sering hadir dalam majlis ilmu Islam, ceramah atau kuliah yang sering diadakan sama ada di surau, masjid, pejabat atau di mana sahaja.

Ibubapa kita di kampong kini kesyunyian semula setelah anak-anak serta cucu kembali semula ke perantauan. Jesteru, sering-seringlah menghubungi mereka sama ada menerusi telefon, sms atau e-mail, selain pulang sekali-sekala menziarahi mereka apabila mempunyai kesempatan waktu. Teruskan bakti kepada ibubapa kita selama mereka masih ada. Sejauh mana kita berbakti kepada mereka akan menjadi tauladan kepada anak anak kita dan sejauh itulah yang mungkin akan kita terima apabila kita sudah tua dan anak-anak meningkat dewasa.

Apa yang paling penting sebagai natijah daripada Madrasah Ramadhan ialah sejauh mana kita terus konsisten atau istiqamah dalam memastikan diri tidak melaksanakan maksiat dan dosa, serta sejauhmana mana kita tetap berada di atas landasan Islam. Sepanjang Ramadhan kita begitu cekal, tabah dan sabar dalam memastikan tiada maksiat dan dosa yang dilakukan demi memelihara ibadah Puasa yang ditunaikan. Itulah bentuk latihan amali sepanjang Ramadhan yang sewajarnya menjadi amalan setelah berakhirnya Ramadhan. Mengapa kita mampu menghindar diri dari dosa dan maksiat sepanjang Ramadhan, tetapi sebaliknya bertukar menjadi ahli maksiat sebaik selesai Ramadhan ?

Marilah kita bermuhasabah diri.
Share:

Boling Raya Kelab Guru SMKSU 2008

Jom main boling, kata isteriku. Apo nie, sibuk-sibuk raya nak main boling pulak, balasku. Tapi bagiku ini peluang baik untuk menguji tangan kananku dalam permainan boling. The last time main boling adalah Feb 2007 dan itulah juga the first selepas kemalangan yang mengakibatkan patah 'tulang gagah' ku. Namun pada masa yang dijanjikan, 10.00 pagi 18 Oktober 2008 bertempat di Cineleisure Mutiara Damansara, berlangsung Kejohanan Boling Raya Kelab Guru SMK Saujana Utama 2008. Rupanaya arena boling tu, iaitu Pit Junction adalah milik pemain boling ternama negara aitu Shalin Zulkifli. Arena tidaklah besar atau secanggih mana, mungkin targetnya untuk the begineer.




Seramai 24 peserta yang dibahagikan kepada 8 kumpulan telah mengambil bahagian. Main 4 game. Mulanya aku pakai bola No 8 aje. Wah ! Kira ok, tangan kanan tak rasa sakit. Jatuhan walaupun tak sampai 100, tapi kira OK juga. Next 3 game dapat lebih 100. Sekali sekala pakai bola nombor 9. Tapi yang ralatnya mungkin 50% daripada balingan pertamaku berjaya menjatuhkan 9 pin. Bila tinggal satu pin, itu yang tension .... Rasanya cuma 3 kali strike dan beberapa kali spare. Kukira boleh improve lagi, but need practise. Kemenangan sebagai juara jumpulan ku anggap sebagai bonus. Mungkinbantuan daripada Sdra Mohd Sahidi yang juga tempat ke-3 kategori lelaki. Tapi yang buatku terkejut, isteriku menang juara kategori wanita. Tahniah.
Share:

Raya-Raya Di Saujana Utama

Nampaknya tiap weekend bulan Syawal ini banyak jemputan dan program ziarah. Tak adalah buat rumah terbuka, cuma anak-anak murid orang rumah ramai yang datang beraya rumah cikgunya. Tapi yang bestnya pada 12 Oktober lalu, Setiausaha MB Kelantan ke rumah selepas beri Kuliah Maghrib di Surau Al-Hidayah. Banyak kisah tentang peranannya, keperluan membukukan hasil fikiran MB Kelantan semasa dia masih ada, serta isu semasa.



Tapi aku missed gathering kengkawan sebatch SPM80 SM Sains Johor yang diadakan di rumah Syed Zakaria, Ampang pada 18 Oktober. Ini gara-gara open house traffic jam. Sampai aje semua dah takde, so sembang dengan tuan rumah sambil makan juadah saki baki yang kengkawan bawa. Malamnya sempat ke Jamuan Raya Surau An-Nur dan rumah Sulaiman. Keesokannya iaitu pada 19 Oktober, ramai lagi kengkawan orang rumah datang. Tapi petang tu aku ada meeting AJK KIDaS dan sebelum tu sempat ke rumah Abahkool serta Izmin. Orang rumah kata ramai anak murid yangbaru habis PMR nak datang, tapi cuma 4 orang. Hampeh !!!
Share:

Kecanggihan Payung Di Masjid Nabawi

Dari e-mail yang menyertakan gambar berikut. Tidak dinyatakan bila gambar ini diambil. Semoga aku sempat sampai ke sana, insya'allah.

Share:

Salam Aidil Fitri Drp Rahman Di University Of Alberta, Kanada

Gambar berikut tersiar dalam Berita Harian, Ruangan Salam Perantauan pada 9 Oktober 2008 dan juga di website Salam Perantauan Berita Harian di http://www1.bharian.com.my/Misc/RamadanAlMubarak/Puasa/GaleriFoto/salam_283/view


SALAM Aidilfitri buat keluarga dan rakan-rakan di seluruh Malaysia. Guru-guru di SMS Sabah, SOKSEK, MRSM Taiping, ASIS, SAINA, SMS Kuching, SDAR, STF, SMSTMFP, SBPI Temerloh, SM Abdul Rahman Talib, MCKK, MRSM PDRM dan SESMA. Juga penaja kami, YTN, JPA, Mara dan Petronas. Daripada pelajar-pelajar di University Of Alberta, Edmonton, Alberta, Kanada.

( Rahman berdiri paling kanan barisan belakang )





Share:

Pengertian Hari Raya

Sekembalinya dari beraya di kampong, aku menyambung cutiku di rumah untuk ’berkemas’ dan mengecat pagar depan rumah. Namun hujan yang turun sekejap-sekejap sedikit sebanyak menghalang aku menyiapkan tugasan ku. Suatu petang selepas asar sedang aku berbasah membersihkan lantai daripada titik cat yang jatuh, datang sekumpulan budak berbasikal, “Pakcik, nak raya pakcik”. Eh, bebudak nie, aku pelangkong kang, “lain kali ajelah dik, basah-basah macam ini camana nak raya ?”. Lalu mereka beredar.

Beberapa minit kemudian, datang sekumpulan budak pompuan berhenti di hadapan salah sebuah rumah jiranku, “Assalamualaikum Ustazah”, beberapa kali. Apabila tak de jawapan mereka pun beredar. Selang beberapa minit kemudian, datang semula budak yang sama, “Assalamualaikum Ustazah”. Takde jawapan pun. Lantas aku menyampuk, “adik, dah nak maghrib la dik, lain kali ajelah”. Mereka memandang kepadaku. “Lain kali kalau nak beraya rumah Ustazah, pakailah baju raya elok-elok, pakai tudung tu”. Bebudak nie teruk betul, sudahlah nak ziarah rumah Ustazah, bukan saja tidak bertudung, pakai baju pun jenis takde lengan dan nampak ketiak pulak. Patut pun ustazah tu tak nak terima tetamu begitu.

Apakah pengertian raya bagi budak-budak itu ? Just nak collect duit raya ? Dapat main bunga api ? Apakah anak-anak kita pun macam itu juga ?
Share:

Untuk Siapa Aidil Fitri

Pada suatu hari raya, Khalifah ‘Ali bin Abi Talib r.a didatangi seorang tetamu. Baginda ketika itu sedang makan sejenis roti yang dianggap oleh orang ramai sangat tidak bermutu dan hanya layak menjadi makanan bagi golongan fakir sahaja. Tetamu itu berasa takjub, lalu menegurnya dengan berkata, ”Hari ini adalah hari raya, mengapakah tuan makan roti ini?”. Baginda pun menjawab, “Hari raya adalah untuk orang yang puasanya diterima, perjalanan hidupnya direstui dan dosanya diampunkan. Memang hari ini adalah hari raya untuk kita. Setiap hari di mana kita tidak melakukan maksiat, maka hari itu adalah hari raya untuk kita”.


Ucapan Khalifah Ali itu memberikan gambaran yang jelas bahawa hari raya hanyalah untuk orang yang bertaqwa saja. Fakta ini memang selaras dengan motif ibadah puasa iaitu untuk mendapatkan sifat taqwa. Allah berfirman, ‘Wahai orang-orang yang beriman, telah difardhukan puasa ke atas kamu sebagaimana yang telah di fardhukan ke atas orang sebelum kamu, mudah-mudahan kamu bertaqwa’. ( Surah Al-Baqarah : 183 )

Orang yang berjaya mencapai sifat taqwa menerusi puasa ialah orang yang mengerjakan puasa Ramadhan dengan penuh keimanan dan sentiasa berusaha bersungguh-sungguh berbuat baik dan menjauhkan kejahatan zahir dan batin, seperti yang disebutkan dalam hadith yang bermaksud ,”Sesiapa yang puasa dengan keadaan ( penuh ) keimanan dan sentiasa mengira-ngira kebaikan dan kejahatan, dosa-dosanya yang lepas diampunkan”.

Berdasarkan fakta ini, dapat difahamkan dengan jelas bahawa hari raya atau Yaum al-aiyd tidaklah ada untuk orang yang tidak mencapai sifat taqwa dalam bulan Ramadhan. Tidaklah ada hari raya bagi mereka yang berpuasa tetapi masih bergelumang dengan maksiat, sama ada yang zahir mahupun yang batin. Tidaklah ada hari raya bagi mereka yang berpuasa cukup sebulan, tetapi solat fardhu lima waktu sehari semalam ditinggalkan. Sedangkan meninggalkan solat lima waktu adalah berdosa besar.

Di samping itu, ucapan Khalifah Ali itu juga menjelaskan bahawa setiap hari dianggap hari raya bagi orang mukmin yang sentiasa bertaqwa dalam hidupnya. Ini adalah kerana mereka sentiasa mendapat kurnia pelbagai rahmat dan nikmat yang melimpah ruah serta jauh daripada kemurkaan Allah.

Berkata Anas bin Malik, “Orang yang beriman mempunyai lima hari raya; Pertama, setiap hari yang dilalui itu tidak ditulis di atasnya dosa, Kedua, hari ia lahir kedunia ini dengan membawa iman, Ketiga, hari dia berjaya menempuh siratulmustaqim, aman daripada huru-hara qiamat, lepas daripada tangan permusuhan dan malaikat Zabaniah, Keempat, hari dia masuk ke dalam syurga dan aman daripada neraka Jahim dan Kelima, hari dia dapat melihat Tuhannya”.

Hari raya adalah hari kegembiraan bagi orang mukmin yang mengandungi dua unsur penting dan sentiasa berkait rapat antara satu sama lain, iaitu sifat taqwa dan kegembiraan zahir dan batin. Kedua-dua unsur itu membentuk konsep hari raya itu sendiri.

Bukanlah hari raya jika hanya ada unsur gembira dan sukaria semata-mata, tanpa taqwa. Sebab itulah Rasullullah s.a.w bersabda, “Bagi orang yang berpuasa itu ada dua kegembiraan, kegembiraan ketika berbuka puasa dan kegembiraan ketika menemui Tuhannya”.

Kegembiraan pada hari raya termasuk dalam maksud ‘kegembiraan ketika berbuka’ yang disebut dalam hadith itu. Sedang kegembiraan ketika ‘menemui Tuhannya’ meliputi juga kegembiraan dan kesyukuran ketika seseorang mukim itu berzikrullah dan bermuraqabah mendekatkan diri kepadaNya. Sebab ketika itu, ia akan merasa hampir dengan Allah sehingga dapat musyahadah dan bermunajat.

Kegembiraan seperti yang digambarkan oleh hadith itu tentulah hanya akan didapati oleh orang yang benar-benar bertaqwa saja. Memanglah tepat jika dikatakan bahawa bukanlah hari raya itu bagi orang yang berpakaian baru, tetapi hari raya itu adalah bagi orang yang taqwanya tambah bermutu.

Istilah Al-aiyd membayangkan dengan jelas bahawa hari raya adalah untuk orang mukmin yang dapat mencapai sifat taqwa sahaja. Al-aiyd berasal dari kata kerja ada ya’udu yang bererti ia pulang atau kembali ke tempat asalnya. Oleh itu, Yaum al-aiyd secara literal bererti hari, masa kembali atau pulang kepada dirinya sendiri serta Allah.

Kembali kepada hakikat dirinya sendiri bermakna sedar terhadap sifat kehambaannya yang sebenar seperti lemah, hina, jahil, fakir, cuai, lalai dan pelbagai sifat kekurangan dan kehinaan hamba. Kembali kepada Allah bermakna sedar akan keagungan dan kesempurnaan uluhiyyah dan rububiyyah Allah.

Orang mukmin akan sentiasa menjadi seorang hamba Allah yang sentiasa taatkan Allah dan menyerah kepadaNya. Dengan kata lain, seorang mukmin akan dapat menghayati sifat kehambaan dirinya dan bergantung semata-mata kepada sifat uluhiyyah dan rububiyyah Allah.

Seorang mukmin yang melaksanakan ibadah puasa fardhu bulan Ramadhan dengan penuh keimanan diiringi pula dengan pelbagai amal ibadat yang lain seperti membaca Al-Quran, berzikrullah dan bermuqarabah, bersedekah, membanyakkan solat sunat, beramal soleh, menjaga tutur kata dan bicara, menjauhkan segala maksiat yang zahir mahupun yang batin, tentulah akan dapat pelbagai kurnia Allah, baik zahir mahupun batin. Inilah proses yang mengembalikan kita kepada fitrah.

Antara kurnia Allah yang penting dalam bulan Ramadhan ialah mengejut dan menyedarkan seseorang mukmin sehingga berjaya mengenal dirinya dan Allah sebagai Tuhannya. Rasa gembira dan penuh syukur kerana menerima kurnia Allah seperti itulah yang dimaksudkan sebagai “bergembira dan sukaria pada hari raya”.

Oleh itu, sesetengah ulama’ berpendapat bahawa hari raya itu disebutkan dengan istilah al-Aiyd kerana pada 1 Syawal, seseorang yang mengerjakan ibadah puasa dengan penuh iman dan bersih daripada pelbagai dosa sehingga keadaannya seperti ia baru dilahirkan atau di dalam keadaan fitrahnya. Fitrah bersih sebagaimana dilahirkan ke dunia daripada sifat tercela dan unsur syirik.

Kembali seseorang kepada keadaan seperti itu adalah sebagai kurnia Allah yang tidak ada tolok bandingnya dan tidak dapat dinilai dengan apa jua kekayaan di dunia ini. Faktor inilah yang sewajarnya mendorong seseorang mukmin itu berasa gembira dan sukacita pada hari raya.

Jelaslah sekali bahawa orang yang tidak bertaqwa tidak ada bahagiannya pada hari raya. Sekali pun mereka kelihatan lebih gembira, lebih bergaya dengan pakaian baru, makanan yang lazat serta kelihatan hebat. Malah kegembiraan mereka seperti menjauhkan diri daripada rahmat dan nikmat Allah.

Dikhuatiri mereka itu termasuk dalam golongan yang disebutkan oleh Allah, “Maka apabila mereka melupakan peringatan yang telah diberikan kepada mereka, kami pun membukakan semua pintu kesenangan dunia untuk mereka, sehingga apabila mereka bergembira dengan apa yang telah diberikan kepada mereka seperti dimatikan tiba-tiba, maka mereka ketika itu terdiam kebingungan dan putus asa” ( Al-An’am : 44 )
Share:

Pengunjung

Pengunjung 2

free counters

Total Pageviews

Blog Tazkirah