Selamat Datang
Terima Kasih Atas Kunjungan

Kendatipun sekadar catatan peribadi, mana yang baik jadikan pengajaran. Mana yang kurang sesuai jadikanlah sempadan. Dalam kehidupan ini, ada saat manis, pahit, indah, muram, genting & gembira. Semoga Allah memberkati hidup kita.

Jika Masa Lalu Bisa Diputar Kembali ..

10 Februari 2019 : Singgah sekadar nak ambil gambar.

Menjamu Mata Di Bukit Keluang

3 Februari 2019 : Photobooth baru sebagai tarikan pengunjung ke Bukit Keluang, Besut.

Singgah di Pasat Siti Khadijah, Kota Bharu

4 Februari 2017 : Kenangan Singgah di Pasar Siti Khadijah, Kota Bharu.

Masjid Selat Melaka

Destinasi wajib kunjungi jika ke Melaka sambil rehat dan solat ..

Ronda-ronda Dataran Putra, Putrajaya

Sekali-sekala ambil angin malam.

Pelancaran Kempen Jalan Raya Sempena CNY 2013

Pengalaman musim-musim cuti perayaan Tahun baru Cina yang lalu menyebabkan aku dan keluarga mengambil keputusan untuk tidak balik kampong atau melancong. Selalunya jalanraya serta lebuh raya khususnya sesak dengan kenderaan orang ramai yang sama ada pulang balik kampong bagi yang menyambut Tahun Baru Cina atau turut bercuti balik kampong, jemputan kenduri kendara atau melancong. Sesak di jalan raya biasa dengan kesesakan di lebuhraya adalah berbeza. Sudahlah bayar tol lagi, pun sesak juga. Baik ikut jalan biasa.

Pada 4 ebruari lalu, aku hadir dalam majlis Pelancaran Kempen Keselamatan Jalan Raya Sempena Tahun Baru Cina Peringkat Kebangsaan anjuran Kementerian Pengangkutan Malaysia serta agensi di bawahnya seperti Jabatan Keselamatan Jalan Raya, Jabatan Pengangkutan Jalan dan MIROS.

Malah pelbagai agensi kemudiannya turut mengadakan kempen seumpamanya. Tidak tahulah sama ada atas kesedaran agensi berkenaan atau sekadar memberikan ruang serta peluang bakal-bakal calon menunjukkan keperihatinan menjelang PRU yang semakin hampir.

Majlis pelancaran diadakan pada 4 Februari di Terminal Bersepadu Selatan, Bandar Tasik Selatan. Agak mengalakkan juga kehadiran. Bimbang juga jika tidak ramai, surat tunjuk sebab akan diminta memandangkan setiap agensi serta bahagian dalam agensi telah ditetapkan kehadiran yang perlu dicapai. Bimbang orang takde, nanti menimbulkan pelbagai persoalan dan spekulasi, memandangkan PRU semakin tiba.

Memang selalunya ketika cuti musim perayaan, khususnya yang agak panjang sikit, kadar kemalangan akan meningkat. Begitu juga kadar kematian oleh kemalangan jalan raya akan meningkat. Sebab itu pegawai agensi penguatkuasa lain pun meningkatkan operasi mereka.

Namun agak aneh, sedang dipromosikan bahawa Sistem Kamera AES mampu mengurangkan kadar kemalangan dan kehilangan jiwa, tetapi timbul kenyataan bahawa penggunaan Kamera AES akan dihentikan sementara waktu selama dua bulan. Bukankah jika begitu baik objektif AES, maka ianya wajar diteruskan sahaja tanpa diberikan ‘cuti’ sempena musim cuti perayaan Tahun Baru Cina. Mungkin ada alas an lain, entahlah …

Sebaliknya, selain daripada menempatkan anggota penguatkuasa JPJ di pelbagai kawasan hitam atau kawasan yang sering berlaku kemalangan JPJ akan menempatkan anggotanya yang menyamar sebagai penumpang bas ekspres sepanjang operasi Tahun Baru Cina ini. Ini bagi memastikan bas dinaiki selamat dari segi teknikal serta pemanduan.

Satu gelagat atau tebiat yang semakin menular dikalangan pemandu kini ialah sikap sombong dan kurang berkomunikasi dengan kenderaan lain. Ini dapat dilihat sekiranya hendak belok atau masuk ke kiri atau kanan, penggunaan lampu isyarat kenderaan tidak digunakan. Ke nak jimat bateri kereta ? Ini betul-betul menyusahkan kenderaan lain. Bukan sahaja teksi, bas serta kenderaan awam, malahan kereta peronda polis pun dua kali lima. Apakah wajar lampu isyarat kenderaan dijadikan keperluan optional semasa beli kenderaan, mungkin boleh kurangkan sikit harga kenderaan tu ...
Share:

Kemalangan Di Lebuhraya Gombak-Karak

Lihat gambar memang nampak sikit aje. Tetapi punca yang mengakibatkannya itu yang agak panjang cerita. Mungkin akibat dah terdesak sangat, sebuah kereta yang dipandu lalu akibat dikejar oleh kenderaan polis dilebuhraya Gombak-Karak, kemudian buat u turn dan bergerak arah bertentang dilorong yang sama dengan kereta yang aku pandu.

Begini, awal pagi Sabtu 2 Februari lalu, aku bertolak ke Kuala Terengganu untuk menyertai program promosi portal Jabatanku yang dijadualkan diadakan di sebuah hypermarket yang terkenal di sana. Isteriku turut sama menemani ku. Lagipun nak menziarahi ibu mertuaku yang kebetulan berada di Kuala Terengganu dan berada dalam keadaan yang kurang sihat.

Hei apa nie ? Aku terkejut. Dua bijik lampu yang terang benderang betul betul bertentangan. Aku yang sedang berada di lorong paling kanan tidak sempat buat apa-apa. Sebelah kananku ialah divider kongkrit. Apakah aku perlu mengelak ke kanan, nanti langgar divider pulak.

Dalam masa yang begitu singkat tidak sempat fikir sangat. Tak cam jenis kereta apa, apatah lagi plet nombornya. Tetiba kedengaran bunyi yang kuat kerana side mirror sebelah kiri dilanggar oleh kereta berkenaan. Mungkin kereta tersebut cuba mengelak apabila bertembung dengan kereta yang aku pandu. Namun keretaku tidak beralih arah selain terus kehadapan. Maknanya body kenderaan ok, itu agakkan ku ketika itu. Isteriku kata pecah habis side mirror.

Aku beristighfar beberapa kali, lalu mengajak isteriku untuk berpatah pulang sahaja dan tidak meneruskan perjalanan. Tetapi isteriku kata teruskan ajelah. Alhamdulillah, kira nasib baik sebab kereta tersebut sempat mengelak dalam sesama dipandu laju.

Beberapa meter di hadapan, sebelum masuk terowong Genting Sempah aku nampak sebuah kereta peronda polis berhenti di bahu jalan. Akupun memberikan isyarat lampu untuk berhenti . Cadangnya hendak buat aduan tentang apa yang telah berlaku tadi. Tetiba kenderaan polis tersebut pun buat pusingan u dan bergerak arah bertentangan. Tentunya hendak mengejar kereta yang bertembung denganku. Giler ape !!!

Sebelum kejadian itu, aku perasan menerusi cermin belakang yang dua buah kereta tu bergerak berdekatan dengan keadaan yang laju. Aku berikan laluan kepada mereka walaupun aku pun memandu sekitar 100km/j. Memang sekitar 3.30 pagi tidak banyak kenderaan kecuali lori-lori yang bergerak perlahan kerana membawa barang yang berat.

Mungkin suasana ini yang menyebabkan kedua-dua kenderaan itu buat pusing u dan bergerak arah bertentangan. Baik yang dikejar mahupun polis memasing agaknya sudah terdesak dan nekad tanpa hiraukan keselamatan orang dan kenderaan lain. Apakah ini prosedur kerja atau SOP polis ? Apakah pertimbangan pihak polis ketika itu, jalan clear ?

Apabila sampai Kuala Terengganu, aku cari-cari Pusat Servis jenama kereta yang aku pandu. Takut kalau hantar ke worksyop lain, akan void warranty. Rupanya pusat servis tersebut hanya buka hingga jam 1.00 tengahari dan barangan pun nak kena order dari Kuala Lumpur. Tambahan lagi warranty tak void.

Dua tiga kedai aku singgah, akhirnya dapat satu kedai yang katanya side mirror baru sampai dari Kuala Lumpur. Harganya pun lebih murah berbanding pusat servis. Berdasarkan part number, ianya sama dan kelihatan ori. Kekadang ni tak faham juga bisnes servis kereta, patut pun orang lebih suka ke kedai biasa berbanding pusat servis yang diiktiraf.

Kemudian barulah aku menuju ke lokasi dimana aku perlu bertugas pagi tersebut, walaupun agak lewat sikit.

Alhamdulillah, kira kena 'sikit' berbanding sedar-sedar dalam kegelapan disoal mungkar nakir ... Walaupun pembaikan sekitar RM550, namun syukur masih selamat. Mungkin ada hikmah Allah disebaliknya.
Share:

Pengunjung

Pengunjung 2

free counters

Total Pageviews

Blog Tazkirah