Selamat Datang
Terima Kasih Atas Kunjungan

Kendatipun sekadar catatan peribadi, mana yang baik jadikan pengajaran. Mana yang kurang sesuai jadikanlah sempadan. Dalam kehidupan ini, ada saat manis, pahit, indah, muram, genting & gembira. Semoga Allah memberkati hidup kita.

Jika Masa Lalu Bisa Diputar Kembali ..

10 Februari 2019 : Singgah sekadar nak ambil gambar.

Menjamu Mata Di Bukit Keluang

3 Februari 2019 : Photobooth baru sebagai tarikan pengunjung ke Bukit Keluang, Besut.

Singgah di Pasat Siti Khadijah, Kota Bharu

4 Februari 2017 : Kenangan Singgah di Pasar Siti Khadijah, Kota Bharu.

Masjid Selat Melaka

Destinasi wajib kunjungi jika ke Melaka sambil rehat dan solat ..

Ronda-ronda Dataran Putra, Putrajaya

Sekali-sekala ambil angin malam.

Majlis Konvokesyen Darul Quran Ke-28

Pada 8 Ogos 2009, berlangsung majlis Konvokesyen Darul Quran Kuala Kubu Baru Kali Ke-28. Sesi untuk penerimaan Sijil Tahfidz dilakukan di sebelah petang, manakala penerima Diploma sebelah pagi. Aku dan isteri hadir bagi meraikan anak ke-3 kami, Kak Di. Alhamdulillah Kak Di menerima sijil dengan pangkat Mumtaz ( Cemerlang ) dari kalangan 18 pelajar Mumtaz.

Aku kira tak ramai yang hadir pada petang itu, mungkin yang ramainya waktu pagi. Dewan tempat majis berlangsung pun separuh penoh. Aku tiba lewat sebab memang lewat bertolak, ditambah dengan sangkut dalam kesesakan jalan raya di Pekan Rawang.

Berbanding dengan anak-anakku yang lain, rasanya macam Kak Di yang selalu aku hadiri konvokesyennya. Bukan konvo, tetapi majlis penyampaian / penerimaan anugerahnya di SAMBEST sebelum inipun di buat secara grand, seolah-olah Majlis Konvokesyen. Kak Yong anak bungsu ku paling kurang, mungkin sebab jauh di Pekan sana dulu.

Aku teringat beberapa kata-kata Ketua Pengarah JAKIM dalam ucapan perasmiannya. Walaupun ucapannya ringkas, tapi ku kira cukup berkesan, iaitu meminta para graduan terus menghayati al-quran, istiqamah dalam hafazan dan menjadi payung kepada rakyat Malaysia dalam setiap bidang profesional yang diceburi nanti. Aku agak terkilan juga apabila diumumkan pelajar terbaik hanya menerima RM500 serta sijil penghargaan, rendah sangat. Pelajar terbaik SAMBEST masa zaman Kak Di pun lebih mahal RMnya ...

Lepas majlis sempat round-round ke tapak gerai jualan yang diadakan sempena majlis konvokesyen pada hati itu. Pelbagai jualan, permainan serta pameran diadakan. Mungkin ini biasa diadakan untuk mana-mana institusi. Ada pertandingan bolasepak, aganya orang Kuala Kubu Baru memang menanti-nantikannya. Malam pulak ada konsert nasyid percuma olah Saff-One serta Fareast.

Sijil yang diterima sekadar pengiktirafan, lepas ini sambung belajar semula di UIA Petaling Jaya tu. Kak Di sebenarnya tidak sihat hari itu, lepas aje majlis berakhir, terus ke Hospital Kuala Kubu Baru untuk buat pemeriksaan lantaran dikhuatiti dijangkiti selsema yang sedang menular dan hebat diperkatakan sekarang. Tapi setakat ini cuma demam biasa saja. Doktor tak dapat nak beri cuti sebab 'buku cuti sakit sudah habis'.

Klik untuk lagi gambar.


Share:

Pengunjung

Pengunjung 2

free counters

Total Pageviews

Blog Tazkirah