Selamat Datang
Terima Kasih Atas Kunjungan

Kendatipun sekadar catatan peribadi, mana yang baik jadikan pengajaran. Mana yang kurang sesuai jadikanlah sempadan. Dalam kehidupan ini, ada saat manis, pahit, indah, muram, genting & gembira. Semoga Allah memberkati hidup kita.

Jika Masa Lalu Bisa Diputar Kembali ..

10 Februari 2019 : Singgah sekadar nak ambil gambar.

Menjamu Mata Di Bukit Keluang

3 Februari 2019 : Photobooth baru sebagai tarikan pengunjung ke Bukit Keluang, Besut.

Singgah di Pasat Siti Khadijah, Kota Bharu

4 Februari 2017 : Kenangan Singgah di Pasar Siti Khadijah, Kota Bharu.

Masjid Selat Melaka

Destinasi wajib kunjungi jika ke Melaka sambil rehat dan solat ..

Ronda-ronda Dataran Putra, Putrajaya

Sekali-sekala ambil angin malam.

Benarkah Kita Mencintai & Menjadikan Nabi s.a.w Sebagai Ikutan?

Pertama kali diucapkan selamat menyambut hari kelahiran baginda Rasulullah s.a.w kepada semua kaum muslimin dan muslimat, semoga sambutan kali ini memberi nafas baru kepada kita untuk menjadikan segenap ajaran baginda inspirasi menuju kecemerlangan hakiki. Namun apa yang perlu diutarakan ialah satu persoalan yang mungkin tidak terlintas dalam pemikiran kita semua, berhubung kebenaran kecintaan dan ikutan kita terhadap baginda Rasulullah s.a.w.

Isu perarakan yang dilakukan pada awal pagi 12 Rabiulawal saban tahun seolah-olah menggambarkan bahawa rakyat Malaysia yang beragama Islam menunjukkan kesungguhan mereka untuk mencintai Rasulullah, tetapi apakah benar mereka mencintai Rasulullah setelah selesai melakukan perarakan?.

Sesungguhnya kecintaan terhadap Rasulullah tidak terhenti pada majlis perarakan, kalau itu yang berlaku, ia bermakna tidak ada perbezaan dengan tindakan Abu Lahab (Pak Cik Nabi) setelah mengetahui bahawa Rasulullah diputerakan, lantas beliau mendakap jasad baginda yang mulia dan membawanya mengelilingi Kaabah sebanyak tujuh kali pusingan (serupa amalan tawaf mengelilingi Kaabah).

Tetapi apa yang terjadi kepada Abu Lahab setelah baginda meningkat dewasa dan dilantik pula menjadi Rasul terakhir, beliaulah orang yang paling keras menentang kebenaran yang dibawa oleh anak saudaranya sendiri.

Inilah yang terjadi kepada kebanyakan umat Islam dalam negara kita, pada waktu pagi berarak, dan di waktu petang hari melakukan tindakan yang menentang Islam dengan penganjuran program maksiat seperti membenarkan konsert Akademi Fantasia 6 disiarkan menerusi Astro dua hari selepas berarak (22 Mac 2008).

Tidakkah golongan seperti ini perlu memerhatikan ayat Allah menerusi surah Ali Imran ayat 31 yang bermaksud: Katakanlah Wahai Muhammad (kepada umatmu) Jika kamu cintakan Allah, maka ikutlah aku, pasti Allah cinta kepada kamu.

Dalam ayat 21 surah al-Ahzab, Allah menegaskan bahawa: Sesungguhnya bagi kamu pada diri Rasulullah itu contoh teladan ikutan yang baik. Sementara dalam ayat 8 surah as-Soff maksudnya: Dialah (Allah) mengutus Rasul-Nya dengan membawa petunjuk dan agama yang benar agar dengannya dapat mengalahkan agama seluruhnya walaupun tindakan baginda itu tidak disukai oleh golongan orang-orang musyrikin.

Apabila kita merujuk kepada ketiga-tiga ayat di atas, yang menganjurkan kepada kita agar mencintai baginda, menjadikan baginda contoh teladan, membawa petunjuk ke jalan kebenaran, dan banyak lagi, tetapi adakah kita telah mengikut saranan ayat-ayat di atas.

Umat hari ini selepas berarak, mereka membenci sunnah-sunnah Nabi, sebagai contoh melantik para pemimpin yang tidak menjalankan hukum-hukum Allah sampai hari ini walaupun negara sudah merdeka lebih lima puluh tahun.

Mereka juga tidak menjadikan baginda Rasulullah s.a.w sebagai contoh dalam segenap aspek kehidupan sebagai muslim, ini termasuk dalam aspek pentadbiran negara, institusi kewangan, kemasyarakatan, persekitaran dan lain-lain, semuanya diikat dengan sistem Sekularisme, Kapitalisme dan lain-lain.

Malah mereka juga tidak yakin bahawa agama Islam adalah agama yang betul dengan prinsip rukunnya yang lima, hingga mencipta satu agama baru "Islam Hadhari" dengan prinsip yang sepuluh dengan pelbagai alasan.

Dalam Islam, perkataan Islam dan Iman tidak boleh dipisahkan bagaikan aur dengan tebing, jadi kalau ada Islam Hadhari, mestilah juga ada istilah Iman Hadhari, Islam Hadhari diterjemahkan dengan Islam yang bertamadun, ini menunjukkan ada lagi istilah Islam yang tidak bertamadun.

Inilah yang dikatakan bahawa kalau tidak mahu terima Islam sebenar, itu adalah haknya untuk menolak, tetapi jangan sampai mengajak orang ramai (rakyat) menentangnya juga. Ingatlah apa yang pernah diungkapkan oleh Saidina Omar Bin al-Khattab: "Dulu kami adalah golongan yang hina kerana menolak Islam, kemudian Allah muliakan kami dengan Islam, tetapi apabila jika kami mencari kemuliaan selain daripada Islam, pasti Allah akan timpakan penghinaan atas diri kami".

Ustaz Zainudin Hashim
21 Mar 2008

Share:

Selamat Maju Jaya Tn Hj Najib

27 Mac 2008 merupakan hari terakhir Pengetua SMK Saujana Utama Tn Hj Najib Ayob di SMK Saujana Utama. Beliau hanya sempat berkhidmat di SMKSU selama 1 tahun 12 hari dan ditukarkan ke SMK Dengkil. Nampaknya tidak sempat bersama dalam program anjuran bersama Surau Al-Hidayah dan BTN pada Mei 2008 nanti. Pada kesempatan ini, jutaan terima kasih diucapkan atas khidmat yang diberikan kepada anak-anak didik kita di SMKSU khususnya. Terima kasih atas kerjasama yang diberikan kepada Surau Al-Hidayah. Semoga sentiasa diberkati Allah atas segala usaha dan bakti yang telah dicurahkan.
Share:

Kelas KAFA vs Xtvt Ko-Kurikulum SK

Hari Rabu telah ditetapkan oleh Sekolah kebangsaan ( SK ) untuk diadakan aktiviti ko-Kurikulum ( ko-ko ). Yang belajar sesi pagi, kena datang waktu petang, begitulah sebaliknya yang belajar sesi petang, kena datang untuk aktiviti Ko-ko sebelah pagi. Kesannya ialah kepada mereka yang belajar di Sekolah Agama, selain masalah pengangkutan murid-murid nak pegi balaik menghadiri ko-ko ini. Beberapa 'cubaan' pihak pengurusan KIDas dilakukan dalam mengatasi secara 'sendiri' ekoran mesyuarat AJK Pengurusannya pada 20 Mac lalu ... Pihak KIDaS memang sedar yang kita kena akur dengan 'rentak' sekolah kebangsaan ( yealah ... sapalah kita .. ehem !!! ) dan padangan umum, ‘ah, sekolah kebangsaan lagi penting dan perlu diutamakan’. Pihak SK atau PIBGnya tentunya berpendirian ‘kalau sekolah agama bermasalah, tentu mereka akan datang mengadap’.



Sesi petang KIDas adalah untuk tahun 2, 3 dan 6. Tahun 2 takada ko-ko. Tahun 3 koko hanya minggu ke-3 dan ke-4 di mana mereka akan ‘dilepaskan’ oleh KIDaS pada jam 3.40ptg. Manakala tahun 6, minggu ke-1 dan ke-2 akan ‘dilepaskan’ pada jam 3.40 petang, manakala minggu ke-3 dan ke-4 tak gi sekolah sebab xtvt start jam 3 petang.

Jika takde ko-ko, termasuk pada minggu ke-1 dan ke-2, masa sekolah macam biasa. Tapi kalau murid ‘memilih’ nak stay di KIDaS, pembelajaran akan diteruskan dengan pengubahsuaian berdasarkan bilangan yang ‘stay’ dan mungkin lebih menumpukan kepada xtvt ulangkaji dan pengukuhan sahaja. Untuk murid tahun 6, akan difikirkan semula penyelesaian seperti ‘kelas ganti’ disebabkan tidak hadir sekolah pada minggu ke-3 dan ke-4 kerana mula xtvt ko-ko pada jam 3.00 ptg.

Sesi pagi KIDas adalah untuk tahun 1, 4 dan 5. Tahun 1 tiada ko-ko. Untuk darjah 4 dan 5 mereka tidak hadir ke KIDaS setiap Rabu keran ikuti xtvt ko-ko di SK. So penyelesaian yang dibuat ialah dengan mengurangkan bilangan masa setiap subjek sebanyak 5 minit bagi membolehkan satu subjek tambahan dibuat pada akhir waktu setiap hari, tanpa mengubah masa balik murid. Ada cadangan untuk mengekalkan masa setiap subjek, tetapi menambah satu masa pada akhir waktu. Tetapi ini memberi kesan kepada majoriti murid disebabkan masalah 'pengangkutan'.

Memang masalah utama adalah pengangkutan dan seterusnya boleh menular kepada masalah keselamatan pula. Kalau kelas tambahan nak buat hari sabtu, berdasarkan pengalaman kita, kehadiran selalunya teramat kurang memberangsangkan. Xtvt ko-ko bukan hanya untuk pelajar masuk asrama penuh. Berapa ramai anak SKSU masuk asrama penoh tahun lepas daripada beratus-ratus pelajarnya ? Tapi xtvt ko-ko adalah untuk membina so called sahsiyah, kepimpinan, bakat dan keterampilan anak-anak kita.


Nak buat aktiviti ko-ko hujung minggu ? Perlu diingat bak bak kata pepatah kawan saya ... dulu guru memang ibarat lilin yang membakar diri untuk menerangi orang lain, tetapi kini guru ibarat lampu eletrik yang perlu dibayar bilnya
Share:

Selamat Tinggal Kontena ?

Dalam meeting AJK Pengurusan KIDaS yang lalu ( 20 Mac ), keputusan di ambil untuk tidak lagi menggunakan kontena. Kontena yang tidak digunakan belum dipastikan hendak digunakan semula untuk tujuan lain, dijual, sedekah or bakar sahaja. Kalau ada proposal, amat dialu-alukan sebab masa PRU12 lalu, ada 'arahan lisan' yang meminta bahawa selepas PRU12 kontena tersebut hendaklah dialihkan segera sebab Tadika hendak dibina ... Tetapi tidak dipastikan se valid mana arahan tersebut selepas PRU12 ? Dalam penyusunan semula kelas nanti, KIDaS perlukan 12 buah kelas sahaja bagi setiap sesi.

Bangunan baru nanti hanya ada 10 kelas sahaja. So sebagai alternatif untuk mengatasi kekurangan ....

a. Dua kelas ( setiap sesi pagi dan petang ) akan terus belajar di kedai yang disewa yang mungkin lebih selesa berbanding dalam kontena.
b. Tambahan dua kelas lagi akan dibina dalam surau, antaranya di berandah sebelah muslimat. Pembinaan dan pengubahsuaian sedang dilakukan sebagaimana gambar berikut ...
Kelas ini akan juga digunakan oleh Surau Al-HIdayah untuk kelas tertentu yang dirancang seperti Klinik Al-Qur'an Dewasa, Klinik Rawatan & Pengubatan Islam, Kelas Tuisyen serta Kelas Fardhu Ain untuk saudara baru.
c. Tahun hadapan KIDaS kita akan hadkan murid hanya dalam bangunan baru sahaja. Harapnya pembinaan SRA dipercepatkan or hantarlah anak ke KAFA / SRI lain ...
Share:

Ulasan Tuan Guru Dato' Dr. Haron Din Tentang PRU12 Arau Perlis

Pada hari Isnin, 17hb. Mac 2008, sebelum memulakan kuliah pengubatan Islam, Tuan Guru Dato’ Dr. Haron Din memberikan ulasan ringkas tetapi padat tentang keputusan Pilihanraya Parlimen Arau yang ditandingi oleh beliau. Berikut adalah transkrip ucapan beliau;

Saudara dan saudari sekalian, selesai sudah cerita pilihan raya. Setelah pengumuman keputusan pilihanraya, saya menerima banyak SMS, saya anggarkan hampir 120 semuanya, yang paling ramai mengucapkan takziah serta perasaan dukacita dan sebagainya. Yang saya suka (sambil tersenyum), ada juga yang mengucapkan tahniah.

Apa yang saya ingin nyatakan di sini bahawa, dalam sesuatu perjuangan yang begitu besar, seperti perjuangan untuk mendaulatkan Islam, ia berhajatkan kepada suatu pengorbanan yang cukup besar. Walaupun kemenangan yang semua orang kehendaki dan cita-citakan tetapi hendaklah jangan lari daripada landasan bahawa sesuatu yang besar itu kita tidak mengetahui adakah ia baik atau buruk. Sebagai contoh, kekayaan, perkahwinan, jawatan dan kemenangan pilihanraya, tidak selama-lamanya ia baik dan tidak selama-lamanya ia buruk. Yang mengetahui kebaikannya dan keburukannya hanya Allah SWT sahaja.


Disyariatkan kepada kita supaya menghadap Allah SWT apabila kita hendak membuat sesuatu kerja-kerja besar. Rasulullah s.a.w. menyuruh kita beristikharah kepada Allah SWT, di antara mesej dalam Istikharah itu kita nyatakan;
Justeru itulah, sebelum menyertai pilihanraya ini, saya lakukan Solat Sunat Istikharah dan saya bermohon kepada Allah SWT, seandainya yang saya lakukan ini adalah baik bagi saya, bagi agama saya, bagi dunia saya dan akhirat saya, hidup saya yang segera, hidup saya yang panjang, sekiranya kesemuanya berfaedah bagi saya, maka Ya Allah saya bermohon agar ianya berjaya dan berilah kekuatan kepada saya untuk menanggung amanah tersebut.

Ya Allah, kalau yang saya buat ini, ianya tidak baik bagi saya, ianya jahat bagi saya, ianya tidak baik bagi agama saya, bagi dunia saya dan akhirat saya, kehidupan saya yang dekat atau yang jauh, jika kesemuanya tidak baik, maka janganlah Engkau anugerahkan kemenangan itu kepada saya. Saya serahkan kepada-Mu ya Allah.

Itulah yang saya bermohon kepada Allah SWT bila menghadapi persoalan yang seumpama ini. Dan akhirnya mendapat jawapan bahawa saya tidak kalah tetapi belum menang lagi. Tidak ada apa yang hendak dikecewakan.

Ada yang mengatakan mana mungkin dalam suasana tsunami politik yang begitu hebat, kemenangan yang tidak diduga-duga dikebanyakan kawasan, tetapi Ustaz Haron Din boleh kalah. Jangan mengatakan begitu, nasihat saya jangan saudara lihat kepada orang yang kalah, lihat kepada yang menang. Jangan lihat kepada angka kepada berapa orang yang kecundang, lihat kepada angka orang yang berdiri teguh yang memegang kuasa. Itulah yang saya katakan tidak ada perkara perlu disedihkan kerana perjuangan belum tamat. Kita perlukan keazaman untuk terus berjuang untuk menegakkan kalimah Allah SWT di mukabumi ini.

Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada yang bersimpati kepada saya, yang telah pergi dari Bangi, Kuala Lumpur dan dari tempat lain ke Perlis, yang turut bersama saya berkempen, bergelomang dalam kancah pilihanraya, meninggalkan anak isteri, berkorban masa, wang ringgit, tenaga, baik muslimin dan juga muslimat, saya mengucapkan terima kasih, kesemuanya tidak sia-sia di sisi Allah SWT. Semoga Allah lah yang membalasnya.
Share:

Selesai Sudah PRU12

PRU12 telah berlalu. Memang keputusannya sangat mengejutkan. Buat Pertama kalinya parti perintah dinafikan majoriti 2/3, suatu majoriti yang diperlukan untuk mengubal sebarang akta atau undang-undang baru peringkat negara. Macam sukar dipercayai negeri Perak, Selangor dan Kedah boleh terlepas dari BN. Pulau Pinang memang dah ku rasakan, sebab menjadi idaman DAP. Kelantan walaupun nampak macam ‘hebat’, tapi BN gagal dan jauh merosot prestasinya berbanding PRU11. Buat pertama kali pula PAS menang kerusi di Johor secara bertanding yang barangkali tidak pernah terfikir oleh sesiapa. Bagaimana Samy Velu, Kayveas, Ko Soo Koon, Shahrizat dan Zainuddin Maidin boleh kalah ? Pihak pembangkang pun rasanya tidak menyangka boleh ‘menang besar’ dan tidak cukup bersedia untuk memerintah negeri … Apakah benar rakyat sudah muak dengan media arus perdana lalu laman blog, internet, e-mail dan media pembangkang yang menjadi punca 'peralihan' mod pengundi ?

Namun penyusunan tapuk pemerintahan menjadikan rakyat banyak belajar beberapa perkara. Kisah Idris Jusoh dan Sahidan Kasim tidak dapat perkenan Sultan. Ir Mohd Nizar jadi MB Perak walaupun PAS menang 6 kerusi berbanding DAP dan PKR yang majoriti. Teringin nak dengar ’ceramah’ beliau, sebab nampak very ’berkarisma’ tinggi orangnya. Selangor sebagai negeri yang kaya, rasanya kerajaan baru tidak banyak menghadapai banyak masalah untuk jadi Negeri Berkebajikan. 20 liter air paip pun percuma mulai April 2008 ini. Tapi apakah akan jadi dengan kilang arak di Shah Alam tu ? Apakah itu kuasa kerajaan Pusat ?

Pengecilan saiz kementerian sehingga tiada lagi Setiausaha Parlimen tentunya akan memanaskan punggung Menteri dan Timbalan untuk berhadapan dengan 82 wakil parti pembangkang. TG Hj Hadi, Mahfudz Omar, kembali mengegarkan Dewan Rakyat kali ini. Bagaimanapula Tian Chua, Dr Lo’Lo, Dr Hatta dan Nurul Izzah ?

Mungkin atas alasan itu ada yang menarik dari daripada sebarang jawatan Menteri or Timbalan Menteri. Tapi barisan kabinet Paklah yang baru agak sukar ku baca, apatah lagi aku bukannya penganalisis politik. Bagaimana Rafidah boleh gugur, sebaliknya Sahrizat dilantik sebagai Penasihat Hal Ehwal Wanita. Mashitah dan Mike Tyson walaupun tidak bertanding, tetapi dilantik. Harap-harap benarlah kata Paklah, barisan kabinet baru ini telah mendapat ’perkenan’ daripada BPR. Namun perlantikan Zaid Ibrahim tambah memeningkan kepalaku dan menjelikkan. Aku tidak boleh lupa apabila beliau menyaman kerajaan Kelantan dan Terengganu berkenaan hukum Hudud. Tidak pasti lagu mana kedudukan isu itu sekarang. Memang tidak dinafikan beliau 'kaya' dan pemurah tetapi orang kelantan tidak boleh lupa akan baner merentasi jambatansultan Ismail bertulis .. .."kalu kita mene kita akan gugurkan enakmen hudud" dalam kempen PRU11 2004 .....

PRU12 telah berlalu. Bagi yang menang kena teruskan khidmat dengan janji yang dipikul. Mengekalkan kemenangan dalam PRU13 nanti adalah suatu yang amat sukar ...
Share:

Tahniah "Kak Di" SPM 2007 - 11A

Ah, sibuk betul sekarang ... sama ada di ofis, rumah, serta aktiviti dan perancangan seharian. Aku sebenarnya nak pinda layout blogku ini, tapi asyik 'ada error' dan masih gagal sebelum bercadang nak tulis banyak-banyak. Anyway kelegaan yang amat sangat bila Kak Di ( anak ke-3 ku ) dapat 11A ( 7A1, 4A2 ) dan 1B3 dalam SPM yang baru diumumkan pada 12 Mac lalu. Walaupun tidak mencapai sasaran peribadi anakku itu, namun syukur dengan keputusan yang ku kira cukup memberangsangkan. 12 April nanti kenalah pegi sekolahnya untuk majlis penyampaian anugerah kecemerlangan.
Share:

Kursus Pemantapan Aplikasi Lesen Memandu MyKad

Kursus Pemantapan Pelaksanaan Aplikasi Kemaskini Maklumat Lesen Memandu Ke Dalam Mykad bagi meningkat dan memantapkan pelaksanaan transaksi kemaskini maklumat lesen memandu ke dalam MyKad di kaunter Pejabat dan Cawangan JPJ seluruh negara telah di adakan pada 10 hingga 14 Mac 2008 di Akademi Pengangkutan Jalan Malaysia, Melaka. Ini juga sebagai persediaan selaras dengan cadangan untuk menamatkan penggunaan lesen bersalut plastik yang digunakan sekarang. Sebaliknya Mykad sahaja.

Mungkin rungutan timbul,bagaimana hendak tahu bila tamat tempoh lesen memandu. Ada beberapa cara. Pertama, boleh semak secara percuma di www.jpj.gov.my. Keduanya semakan menerusi SMS dengan menaipkan JPJNo Kad Pengenalan then send to 32252. Cajnya rasanya lebih kurang RM 0.65 sahaja. In the future, ada beberapa saluran lain akan diperkenalan. Kalau polis tanya, jawab aje lesen dalam Mykad. Tak payah susah-susahkan fikiran.

Share:

Kenangan PRU12 Dun Kota Putra Besut

Semasa pengundian dalam Pilihanraya Umum Ke-12 ( PRU12 ) lalu, aku pulang ke Besut bagi menunaikan tanggungjawab dan hak sebagai warganegara Malaysia. PRU12 telah mencatatkan keputusan yang mengejutkan semua pihak. Ramai Menteri kanan tewas dan beberapa buah negeri kini jatuh kepada ‘pembangkang’. Tetapi Terengganu masih macam itu, entahlah … sukar difahami pengundi Terengganu. Gambar berikut adalah yang sempat aku rakamkan di Pusat Pembuangan Undi SK Pengkalan Nyireh bagi DUN Kota Raja, Besut Terengganu.

Share:

Hal KIDaS Jadi Modal Kempen PRU12

Semasa dalam perjalanan pulang mengundi, beberapa rakan ku call sebab KIDaS dijadikan modal kempen untuk meraih undi. Malas nak fikir panjang lantas aku minta rakaan ku jawabkan sebagaimana SMS berikut, ""Saya kesal bila kidas diheret dlm percaturan politik menjelang pru12. Saya akan jawap lepas pru. Mohon siar dlm sunet".

3 hari lepas PRU12 aku baru dapat baca flyer yang dimaksudkan ... menarik tapi tak tahulah macamana nak jawab ... cumanya, seingataan saya tidak pernah saya menerima dua kali jemputan tersebut, sama ada secara lisan mahupun bersurat. Mungkin cuma hal-ehwal borak-borak di meja kopi lantas dijadikan modal 'kempen' meraih simpati dan sokongan, oleh itu saya rasa saya nak abaikan aje flyer tersebut ... tiada rahasia besar yang ingin disembunyikan.

Tambahan pula usaha nak bina KIDaS tu rasanya lebih dahulu dilakukan berbanding dengan kelahiran mana-mana pertubuhan politik di Saujana Utama. Mula bina bukan bermakna mula curucuk start di ketuk. Ini termasuk dua kali dibentangkan kepada YB Amiruddin semasa perjumpaan dengan NGO-NGO di Saujana Utama ( di Surau An-Nur dan Al-Hidayah .. tidak ingat tarikh ) dan sekali kepada YB Daud Tariheap di SMK Saujana Utama ... Seingatan saya, hasrat ini secara umumnya juga dimaklumkan dalam pertemuan antara AJK 'Tertinggi' Surau Al-Hidayah dengan AJK Tertinggi serta Biro Agama pertubuhan politik berkenaan ( tak ingat tarikh ).


Saya rasa keseluruhan AJK Al-Hidayah, KIDaS serta pembinaan KIDaS sedar akan pembinaan KIDaS adalah untuk mesyarakat sekitar. Kami juga sedar akan pelbagai pihak yang memberikan sumbangan ... ini juga selaras dengan slogan Surau Al-Hidayah iaitu, 'Al-Hidayah Untuk Semua'. 'Al-HIdayah' dalam erti kata fizikal surau sebagai 'focal point', tetapi mudah-mudahan memberikan 'petunjuk' kepada kita semua.

Sekiranya sesiapa ingin membantu, dipersilakan. Tidak perlu tunggu orang mohon datang 'mengadap' dan 'bersembah' kerana mereka mungkin 'malu' atau ada alasan lain. Banyak pembangunan lain yang diperlukan dan rasanya sedang bermasalah ( berdasarkan pandangan mata ) di Saujana Utama. Bantulah mereka dan jangan tumpuan hanya kepada Al-Hidayah. Tidak perlu tunggu dapat permohonan rasmi atau mereka sendiri datang 'menyembah'.

Senario politik telah berubah, cerita panjang pun buang masa sahaja. Pihak KIDaS akan berusaha terus memastikan KIDaS akan dapat digunakan seawal April 2008. Bantu dan doakan kami, untuk kepentingan bersama. Insya'allah.

Sekian. Ampun maaf dari saya ... akhir kata terimalah sebahagian lirik lagu dendangan Ustaz Akhil Hayy ( yg akan berkunjung sekali lagi di Surau Al-Hidayah pada 11 May ) ...

Ikhlas Dariku ..

Aku bukan seperti engkau sangkakan
pura-pura di dalam berjuang
Aku tidak pandai menyulam rahsia
juga tak pandai bermadah pujangga

jika ada benci di hati
oh katakanlah padaku..
relaku terima walau kutukan
asalkan aqidah terjaga..
kerana tidak sanggup lagi..
mempermainkan dustur Ilahi..
hakikat hati tak terluka
walau zahirnya ada yang ketawa..
Share:

Pengunjung

Pengunjung 2

free counters

Total Pageviews

Blog Tazkirah