Selamat Datang
Terima Kasih Atas Kunjungan

Kendatipun sekadar catatan peribadi, mana yang baik jadikan pengajaran. Mana yang kurang sesuai jadikanlah sempadan. Dalam kehidupan ini, ada saat manis, pahit, indah, muram, genting & gembira. Semoga Allah memberkati hidup kita.

Jika Masa Lalu Bisa Diputar Kembali ..

10 Februari 2019 : Singgah sekadar nak ambil gambar.

Menjamu Mata Di Bukit Keluang

3 Februari 2019 : Photobooth baru sebagai tarikan pengunjung ke Bukit Keluang, Besut.

Singgah di Pasat Siti Khadijah, Kota Bharu

4 Februari 2017 : Kenangan Singgah di Pasar Siti Khadijah, Kota Bharu.

Masjid Selat Melaka

Destinasi wajib kunjungi jika ke Melaka sambil rehat dan solat ..

Ronda-ronda Dataran Putra, Putrajaya

Sekali-sekala ambil angin malam.

Sebentar Di Sibu Sarawak

Apabila aku dimaklumkan untuk menjalankan tugas rasmi pejabatku di Sibu, aku agak teruja dan tertanya-tanya apa yang menarik di Sibu. Aku tidak pernah ke sana sebelum ini. Soalan yang sama aku tujukan kepada pemandu kenderaan yang aku naikki dari Lapangan Terbang Sibu menuju ke hotel penginapan. Dijawabnya tidak ada apa-apa, hairan juga. Tak pandai nak promosi tempat sendiri.

Cuba google di internet. Nampak ada yang aku kira tidak kurang menariknya. Namun aku tidak mempunyai banyak masa sangat sebab petang keesokannya perlu berangkat pulang. Mungkin lain kali sahaja. Jadi sebaik sahaja check-in hotel, aku terus jalan-jalan meredah bandar sekitar hotel penginapan.

Sibu terletak di tepian sungai terbesar di Sarawak iaitu Sungai Rajang. Boleh tahan luas juga Bandar Sibu ni. Daripada bilik hotel pengiapanku,nampak padat dengan bangunan walaupun tidaklah tinggi-tinggi.

Patutpun dikatakan merupakan bandar yang ketiga besar selepas Kuching dan Miri di Sarawak. Kiranya Sibu terletak di tengah-tengah antara timur dan barat Sarawak. Bandar ini dikatakan semakin meningkat maju lantaran kemudahan perhubungan jalan raya dan pengangkutan air telah disediakan.

Kebanyakan penduduk adalah bangsa Cina, lantaran usaha yang dilakukan oleh pihak Brook Rajah Ke-II dahulu membawa masuk mereka sebagai pendatang untuk menanam padi. Namun gagal lalu diganti dengan tanaman getah dan lada hitam. Aku tanya pemandu tadi, katanya kegiatan ekonomi utama mereka adalah pembalakan, biar betul ?

Wisma Sanyan
Dengan setinggi 28 tingkat, ia bukan sahaja bangunan tertinggi di Sibu, malahan di Sarawak ( atau mungkin juga Pulau Borneo ) ketika ini. Mula dibuka pada tahun 2001.

Wisma ini menjadi mercu tanda Bandar Sibu dan juga menjadi kebangaan orang Sibu. Selain hotel penginapan, ia juga menempatkan ruang pejabat, termasuk pejabat kerajaan, restoren dan shopping kompleks.

Daripada kapalterbang ketika hendak mendarat tadi sudah jelas kelihatan bangunan ini lantaran bangunan lain sekitarnya tidaklah setingginya. Disebabkan ianya terletak di sebelah hotel penginapanku, maka mudahlah kalau nak beli barang keperluan.

Gempar pada tahun lepas, ada seorang cina terjun membunuh diri dari tingkat 5. Khabarnya gara-gara putus cinta. Apakah bangunan ini spot baik untuk membunuh diri ? Namun siapakah Sanyan ?

Sibu Herritage Centre
Asalnya merupakan petadbiran kerajaan yang dibina pada tahun 1960. Bangunan ini menjadi lambang transformasi bandar Sibu sehingga kepada apa yang ada sekarang.

Nampak kesan bahawa kerja-kerja penyelenggaraan atau naiktaraf barangkali, sedang dilaksanakan.

Bangunan ini sekarang dijadikan muzium yang ditempatkan di tingkat atas. Ia menempatkan bahan-bahan sejarah dan penceritaan sejarah awal Sibu serta Sarawak.

Manakala di tingkat bawah merupakan kedai-kedai termasuk yang menjual pelbagai souvenir. Pada ketika aku sampai agak petang, tidak banyak kedai yang masih dibuka, manakala muziumnya mungkin dah ditutup.

Pasar Sentral Sibu
Dikatakan bangunannya yang terbesar di Sarawak. Dengan lebih daripada 1,000 gerai tetapi, dikatakan yang terbesar juga di Malaysia. Siap dibina pada tahun 1996 dengan kos RM12 juta.

Besar sangat, aku tengok daripada luar sahaja. Lagipun takde apa sangat aku nak beli, lantaran terbenak dalam hatiku, tentu gerai cina saja yang banyak.

Pasar ini telah menempatkan semula semua penjaja yang menjalankan perniagaan mereka di tebing sungai, di tepi dan di belakang lorong di pusat Bandar.

Jety Sungai Sibu
Bersebelahan pasar terletaknya jety pengangkutan Sungai Rajang di Sibu. Bentuk dan geografi Sarawak menjadi sungai sebagai satu pengangkutan yang penting.

Mungkin kerana kedudukan Sibu yang terletak di tengah-tengah Sarawak serta di tepi Sungai Rajang, bandar Sibu menjadi penting sebagai pusat pemungahan barangan dagangan dari bandar atau pekan-pekan lain di Sarawak.

Jika penting mengapa tidak diurus dengan baik jetinya ? Maksudku sampah yang terdiri dari pokok kayu dan pelbagai lagi yang berkumpul di jeti. Bukankah ia mengundang bahaya atau setidak-tidaknya merosakkan jeti tersebut.

Tua Pek Kong Temple
Kuil dengan 7 tingkat berbentuk pagoda ini dianggap sebagai ikon bagi bandar Sibu. Asal mula dibina pada tahun 1987 dengan bahan binaan dibawa khas dari negeri Cina.

Ia dianggap ajaib oleh penduduk di Sibu kerana apabila berlaku kebakaran besar di bandar Sibu pada tahun 1928, kuil ini tidak terusik langsung. Namun ia telah mengalami kerosakan akibat dibom oleh tentera Jepun semasa perang dunia 1945.

Kuil ini telah mengalami beberap fasa pengubahsuaian sehinggalah kepada yang ada sekarang, yang mula dibuka pada tahun 1989. Kuil ini terletak berdekatan dengan jeti serta Pasar Sentral Sibu.

Dataran Sibu
AKu teruskan perjalanan kakiku sehingga ke Dataran Sibu, bersebelahan Wisma Sanyan dan juga hotel penginapanku. Dengan padang yang luas dan bersih, nampak pelbagai aktiviti riadah di dataran ini.

Apa yang menarik ialah terdapat beberapa patung Swan di sekitar dataran ini. Rupanya Swan ( apa melayunya ? ) merupakan simbol yang telah dipilih untuk bandar Sibu.

Pemilihan ini merujuk kepada sejarah pendatang dahulu yang berasal dari negara Cina. Apabila mereka sampai di Sibu, mereka teringatkan suasananya seakan-akan Sungai Swan di China.

Namun panggilan ini tidak begitu popular memandangkan tiada swan sama ada di Sibu atau Malaysia.

Masjid Lama Sibu
Terletak berdekatan dengan hotel penginapanku. Aku sempat untuk solat isyak di sini. Binaan masjid adalah kayu tetapi lantai ruang solatnya tiles sepenuhynya. Asal binaan pada tahun 1830an dengan hanya beratap daun.

Berdasarkan keterangan, bentuknya tidak banyak berubah dan bumbung tiga lapis yang kelihatan adalah selaras dengan binaan tradisional abad ke-19.

Malangnya subuh hari kedua aku di sana. Tak de sorang pun di masjid berkenaan. Azan pun tidak berkumandang. Apa sudah jadi ?

Aku sebenarnya teringin juga nak ke Masjid Bandar Sibu kerana berdekatan dengnya ialah makam Pahlawan Sarawak, termasuk makam Rosly Dhoby, seorang pejuang Sarawak dalam menentang Inggeris suatu ketika dahulu. Rosli Dhoby dihukum gantung sampai mati di Penjara Kuching, tetapi jenazahnya kemudian dipindahkan ke Sibu setelah beberapa tahun ditanam di Penjara Kuching.

Bandung Sibu
Ofismateku kata, Sibu ni bandar Cina. Nak cari makan melayu yang halal tersangatlah susah. Jadi aku membawalah bekal roti dan mee segera cawan. Mungkin ada betulnya juga. Tetapi pada malam hari, aku dibawa ke Kampung Bandung Sibu.

Agaknya sebab ramai orang Bandung menetap di sini dahulu, itu yang dinamakan Bandung. Memang banyak gerai-gerai Melayu di sini.

Gerai-gerai makan di sini dikatakan dibuka sehingga larut malam. Tetapi takdelah macam Bandung Indonesia sangat.

Namun disebabkan melayu ramai di sini, ia menjadi sasaran kepada sama ada DAP atau PR dan BN dalam meraih undi yang menjadi penentu. Sibu ada dua Parlimen, satu DAP dan satu BN ( Cina ).


Share:

Yang Menjengkelkan Di Surau Masjid

Ke surau atau masjid untuk solat berjemaah atas tuntutan serta syiar selain mengharapkan kesempurnaan solat serta lipat gandaan pahala yang dijanjikan Allah s.w.t. Jika solat kita tidak sempurna, tidak khusyuk, mungkin dapat ditampung oleh orang lain yang lebih baik solatnya daripada kita. Itulah sebagaimana dikhabarkan oleh tok-tok guru dan para ustaz. Malah terdapat ancaman bagi mereka yang tidak solat di surau masjid sekiranya kedengaran azan dilaungkan kediaman kita.

Upgrade sikit, apakah sekadar datang saja solat, ikut imam berwirid dan kemudian balik. Tak tunggu tazkirah atau kuliah-kuliah yang disampaikan oleh para ustaz atau penceramah. Namun apabila ke surau masjid, sering kelihatan suasana yang agak serabut serta menjengkelkan mata memandang. Ini yang aku nak coretkan sedikit berdasarkan apa yang aku tahu dan maaf atau tegurlah kalau tersilap daripada segi nas, hadis dan al-Qur’an.

Shaf Tidak Lurus
Pertamanya tentang shaf yang Lurus. Ia adalah perkara terpenting dalam kesempurnaan solat berjemaah. Jika tidak sempurna, maka kuranglah pahala berjemaah, agaknya. Ingatan imam sama ada dalam bahasa melayu atau arab sebelum solat untuk meluruskan shaf berlalu begitu sahaja. Masuk telinga kiri, keluar telinga kanan. Shaf masih tetapi tidak lurus.

Tidak kiralah sama ada yang datang solat tu pengunjung tetap, pengunjung bermusim, berjubah serban, bersamping songkok atau berpakaian t-shirt jean sahaja. Malahan kekadanag pak Imam pun dua kali lima apabila mereka jadi makmum. Patutpun shaf tak pernah lurus.

Terlampau khusyuk sangat kot sampai tidak menghiraukan orang di kiri kanan untuk membentuk shaf yang lurus. Apakah ini juga menjadi lambang ketidaksepaduan umat Islam ketika ini.

Corak Garisan Shaf Yang Mengelirukan
Atau mungkin makmum memerlukan panduan, bagaimana saf yang lurus. Sering ada garisan dengan berbagai corak di kebanyakan lantai ruang solat di surau masjid sekarang. Namun ianya sekadar hiasan sahaja dan tidak dimanfaatkan sebaiknya untuk membentuk saf yang lurus.

Apakah tidak tahu bagaimana menggunakan garisan tersebut, degil, sombong atau sudah terlalu khusyuk. Atau nak salahkan corak garisan yang tidak jelas ? Imam Masjid Besi Putrajaya sering mengingatkan sebelum solat, masalah saf sebenarnya adalah masalah hati. Betullah masalah hati. Tetapi hati mesti berpandu.

Asas pembinaan adalah samakan tumit kaki dengan bahagian belakang garisan atau sesuatu yang berbentuk garisan di permukaan permaidani ruang solat. Tak kira sama ada kaki panjang atau pendek, yang penting tumit kaki. Selalunya jarak antara hujung dua garisan adalah 4 kaki.

Jika berpegang kepada panduan ini, makmum yang masbuk pun boleh mudah menyambung shaf, tanpa menunggu makmum lain bangkit semuala. Atau masih tidak tahu apa yang dinamakan garisan ? Lihat contoh-contoh permaidani surau seperti berikut ....

Macamana ? Ada juga jenis orang yang tidak tetap kakinya. Selepas bangkit rekaat pertama, tumit kebelakang garisan. Rekaat ke dua lagi kebelakang ... Nasib baik maksimum 4 sahaja.

Berjabat Tangan Sebelum Solat
Mengapa perlu berjabat tangan dengan makmum di sebelah kiri dan kanan sebelum solat berjemaah. Bukankah ini boleh mengganggu kita atau mereka yang sedang bersiap-siap memberikan fokus untuk ‘memisahkan’ diri dengan duniawi ?

Kebiasaan serta adat kita di Malaysia, lepas selesai wirid dan doa barulah bersalaman dan berjabat tangan. Maknanya setelah selesai urusan dengan Allah. Walaupun ini masih dipertikaikan yang dikaitkan juga dengan bida’ah. Kalau nak menanamkan sifat ukhuwah sesama Islam dengan bersalaman, bilakah sepatutnya dilakukan. Sebelum solat atau selepas solat ? Kalau nak juga bersalaman sebelum solat, salamlah sebelum menuju kepada shaf.

Setelah selesai solat yang barangkali Allah s.w.t mengampunkan dosa kita, bersalamanlah antara muslimin dan mengambil pengajaran dari hadis Rasullullah s.a.w yang bermasksud, ‘Tiada seorang Muslim yang bersalaman antara keduanya, kecuali Allah akan mengampunkan keduanya sebelum ia berpisa’" ( Riwayat Abu Daud, Tirmidzi , Hadith Hasan)

Lintas Depan Orang Sedang Solat
Sama ada sebab tidak sabar nak keluar dari surau masjid, atau ada urusan penting atau hajat kena pastikan tidak melintas depan orang lain yang sedang solat. Sebabnya ? Dosa kesalahannya ?

Maksud hadith, ‘Seandainya orang yang lalu di depan orang yang solat mengetahui besarnya dosa yang ditanggungnya, nescaya ia akan memilih berhenti selama 40, itu lebih baik baginya dari lalu di depan orang yang shalat.’ ( H.R Bukhari dan Muslim ) Namun ianya sering berlaku. Pakai redah sahaja.

Imam Maghrib Baca Surah Panjang Sedangkan Ada Kuliah Maghrib Selepas Solat
Baca surah panjang atau wirid panjang. Nak tunjuk kemampuan boleh baca surah yang panjang ? Maklumlah selain kepada penceramah mungkin nak show kepada ramai jemaah yang hadir nak dengar kuliah maghrib.

Berilah peluang seluas-luasnya kepada penceramah dalam memberikan ilmu dan peringatan tentang agama kita. Lainlah kalau penceramah tu lajak terus memberikan kuliahnya walaupun telah masuk waktu isyak.

Pak Imam Baca Panjang Masa Solat Jumaat
Pak Imam tengok-tengoklah. Kalau makmum melimpah ruah sampai berpanas berhujan di luar surau Jumaat atau masjid bacalah surah yang pendek-pendek sahaja. Tidak kiralah sama ada pak Imam merupakan seorang hafiz atau qari wakil daerah atau negeri.

Janganlah pulak nak bertaranum dengan ayat atau surah yang panjang-panjang. Nanti ada yang pitam susah. Sudahlah sebelum ini mendengar khutbah dalam keadaan yang sama.

Makmum Sujud Lama
Tahulah yang masa sujud tu dikatakan saat ketika paling dekat dengan Allah s.w.t. Jadi kesempatan tersebut diambil untuk berdoa panjang sikit agar lebih diterima Allah s.w.t. Namun apakah perlu dilakukan ketika solat berjemaah. Orang lain telah bangkit, kita masih sujud lagi.

Ini boleh menimbulkan perasaan kurang selsesa atau tertanya-tanya bagi makmum sebelah. Berjemaahkan kena ikut Imam. Kalau nak sujud panjang tu, buatlah ketika solat di rumah atau ketika solat-solat sunat bersendirian yang lain. Macam nak menunjuk-nunjuk pulak. Entah-entah kalau kat rumah, tumakninah pun takde ... ???

Baca Surah Sajadah Suboh Jumaat
Tidak dinafikan ianya sunat sebagaimana sering dilakukan oleh Rasulullah s.a.w. Namun ianya bukanlah yang wajib atau sunat yang teramat dituntut. Kekadang tu, selagi tidak datang imam yang boleh baca surah Sajadah pada Suboh Jumaat, selagi itulah solat tidak akan dimulakan. Bila makmum saling menolak antara satu sama lain untuk menjadi imam, memasing enggan dengan alas an, ‘Saya tak hafal surah al-Sajadah’.

Malah pernah berlaku imam yang sedang membaca surah al-Sajadah tersangkut di tengah-tengah atau penghujung sebelum sujud dan tidak ada makmum yang boleh membetulkannya, Imam mengulangi semula surah al-Sajadah dari awal sekali lagi.

Imam Baca Panjang Dan Terlupa
Yealah dia ustaz, atau hafiz al-Quran, takkan nak baca surah-surah lazim dalam Juzuk Amma saja. Apa kelas kan ? Maka dibacalah yang panjang panjang atau petikan tengah-tengah surah. Aku lebih selesa kalau imam baca surah yang lengkap, atau sekurang-kurangnya dari ayat pertama surah yang panjang-panjang.

Kalau Imam nak baca panjang pun biarlah restu pihak surau masjid seperti sempena Ramadhan, di pusat tahfiz al-quran atau di belakangnya ada juga para hafiz. Sekurang-kurangnya jika tersangkut, tidaklah resah orang dibelakang untuk menegur membetulkannya. Kekadang yang nak menegur tu berada jauh di saf ketiga atau ke empat.

Malah berlaku imam yang terpaksa ulang surah yang sama walaupun beberapakali tersangkut bacaannya disebabkan lupa. Aduh ... Batal ke solat kalau tukar bacaan kepada surah lain ?

Imam Baca Surah Al-Qadar
Tapi kalau baca surah pendek, aku cukup tidak selesa kalau imam baca surah Al-Qadar ketika bulan selain Ramadhan.

Tahu ke maksud surah al-Qadar tu ? Untuk apa diperingatkan tentang kelebihan Lailatur Qadar di luar Ramadhan ? Teringat Ramadhan atau tak sabar nak jumpa Ramadhan lagi ? Banyak surah lain boleh dibaca.

Berbual Atau BerSMS Semasa Khutbah Jumaat Dibaca
Jika berbual atau berkata-kata memang ada hadis direct mengingatkannya. Sering kelihatan yang sedang dalam perjalanan diperkarangan surau Jumaat dan masjid, masih rancak berbual sedangkan khatib sedang berkhutbah.

Bukan setakat bercakap-cakap sahaja yang dilarang, membaca al-Quran pun tidak digalakkan. Malah menjawab salam dan mengucap Tashmit keatas orang yang bersin pun tidak dibenarkan semasa Imam sedang berkhutbah.

Tidak dinafikan sekarang, penggunaan gadjet seperti smartphone yang meluas. Masing-masing nak sentiasa get connected bagi membantu mempermudahkan tugas dan pekerjaan serta perhubungan sesame keluarga atau sedara mara. Namun tumpuan kena diberikan kepada khatib yang sedang berkhutbah, walaupun menggunakan bahasa yang tidak kita fahami. Inikah pula jika berSMS atau berwasap mengenai hal keduniaan ?

Yang melalaikan adalah tercela, sama ada juga seperti tulis surat, main anak kunci atau melayari internet/facebook. Berilah masa kejap untuk dengar khutbah. Tak boleh kah tunggu atau tahan-tahan sikit ?

Solat Sendiri-Sendiri di RnR
Bukan setakat di RnR, kalau singgah disurau masjid ketika bermusafir pun sama juga. Kekadang tu memang sukar nak membina solat berjemaah. Malahan pernah aku terlihat ‘pakar motivasi islamik’ pun gagal. Hanya berani dan bersemangat ketika dalam bilik kuliah atau seminar sahaja.

Isunya mungkin tidak benar-benar faham, ragu atau tidak yakin bagaimana sepatutnya dilakukan. Nak qasar takut yang nak dijadikan imam solat penuh atau takut jadi imam. Akibatnya memasing membawa haluan memasing. Hodoh sangat terasa apabila mata melihatnya. Kalau bersorak bola masuk gol boleh bersatu pulak.

Wanita Keseorangan Ke Surau Masjid
Dibimbangi menimbulkan fitnah. Atau sekurang-kurangnya menimbulkan tanda tanya kepada jemaah lelaki yang ke surau masjid. Mengapa dia keseorangan ? Masih bujang lagi ke ? Rajinnya dia, sudah berpunya ke ? Mana suaminya ? Dalam surau masjid memang berasingan ruang solat, tetapi masa keluar masuk surau masjid ?

Bukankah lebih baik solat di rumah daripada nak mendapat kelebihan 27 kali gandaan pahala atau darjat ? Kalau teringin sangat, bawalah teman semahram sejantina. Atau solat jemaah sahaj dengan kawan sejantina tersebut di rumah. Kalau pergi melancung atau shopping boleh bersama, mengapa tidak diajak sama semasa ke surau masjid ? Kawannya period kot ?

Ada lagi ?
Memang ada lagi, cerite lain kali kot. Yang bawak anak tapi sama ada tidak boleh berenggang atau gagal mengawal kelincahan pergerakannya. Tidak boleh berenggang sehingga berada di celahan shaf dan memutuskan shaf. Berlari-lari dicelahan atau lorong shaf atau membuat bising.

Memang niat bagus untuk 'mengajar' anak, tapi kalau sehingga boleh menimbulkan suasana yang mengganggu jemaah lain, mana lebih berat dosanya ? Maaflah kalau apa yang dicoretkan ini tak betul atau dianggap terlalu remah. Kelemahan diri sendiri.

Bacaan Cadangan
1. Sempurnkanlah Solatmu : 400 Kesalahan Dalam Solat, Mahmud Al-Misri, Al-Hidayah Publisher, 2014
2. Panduan Lengkap : ormula Solat Sempurna, Dr Zaharuddin Abd Rahman, Telaga Biru, 2012
3. Indahnya Solat Berjemaah, Ustaz Mohd Haidzir Hussin, Telaga Biru, 2014
Share:

Bandung Jakarta - Part 4 ( 31 Mei 2014 )

Lepas solat subuh, berehat sambit lihat apa yang belum dikemas lagi. Pergi dengan dua beg. Kini jadi 4 beg. Satu daripadanya ‘mengembang sekali ganda’. Satu beg kecik isi kitab semata. Apakah akan bertambah bila singgah ke Jakarta hari ini ? Duit Rp masih ada lagi.

Lepas sarapan, bersiap checkout daripada hotel. Sebelum bertolak bergambar ramai depan hotel sebagai kenangan. Satu van ditukar kepada yang lebih besar lantaran bimbang tidak muat nak masuk barang. Memang betul tu.

Singgah Kedai Kek Kartika Sari
Dikatakan terkenal dengan kek lapis serta beberapa jajan yang boleh dijadikan ole-ole pulang ke tanah air.

Rupanya ada banyak cawangan, namun begitu hanya terdapat di Bandung. Tempat lain di Indonesia tidak ada. Yang kami singgah adalah di Jalan Kebun Jukut.

Apakah nama Kartika Sari ini merujuk kepada anak bekas Presiden Indonesia Pertama iaitu Kartika Sari Dewi Sukarno ?

Selain kek serta pisang goreng, aku mencuba beberapa ole-ole pelik seperti dodol durian belanda. Harganya murah sahaja, kalau tak ‘lalu’ nak makan, boleh buang sahaja … huhu

Memang terdapat macam-macam jualan di sini. Kreatif tentang makanan orang Indonesia ni. Mungkin lantaran dengan orang Malaysia kita serumpun, kalau tentang kerepek tu lebih kurang sahaja kot.

Kehidupan Pak Jajat
Kehidupan sebagai Pak Supir atau Pemandu Pelancung di Bandung mungkin tidak banyak bezanya dengan pemandu atau tourist guide di negara lain. Pak Jajat tinggal di pinggir bandar dan kekira 30 minit perjalanan dengan bas.

Mempunyai 4 orang anak, dua masih belar dan dua telah berkeluarga. Anak-anak beliau tidak dapat melanjutkan pelajaran ke peringkat Universiti disebabkan keterbatasan kewangan. Nak dapat bantuan kewangan pendidikan pun kena result periksa yang bagus katanya.

Dengan kelulusan macam SPM di Indon, dua anak beliau berpendapatan sekitar Rp3juta sebulan sebagai kakitangan kerajaan. RP3 juta lebih kurang RM900 sahaja. Apa boleh dapat dengan nilai tersebut ?

Kesusahan dan usaha warga Indon untuk mendapatkan biaya sara hidup dapat dilihat menerusi pelbagai usaha yang dilakukan demi mendapatkan wang. Selain daripada apa yang diceritakan sebelum ini, kewujudan pembantu parking yang mengharapkan sumbangan ihsan pemandu kenderaan sebagaimana terdapat di Malaysia boleh dilihat di merata tempat.

Pendek kata Pak Jajat terpaksa menyediakan sekadar Rp2,000 barangkali untuk diberikan kepada setiap mereka yang membantu untuk kita keluar daripada parking.

Tentang Pengangkutan
Kereta buatan Jepun atau Toyota nampaknya mendominasi atas jalan raya. Ada sekali dua nampak kereta Proton BLM.

Avanza 1.3 Automatik boleh didapati dengan harga Rp 173juta atau Inova baru ( di sini dipanggil Kijang ) boleh didapati pada harga dari Rp 260 juta. Macam lebih murah berbanding di Malaysia ?

Pelbagai jenis pengangkutan awam digunakan. Macam mereka tidak seragamkan bentuk dan warna seperti di Malaysia. Agaknya ikut memasing syarikat pengusaha.

Melihat daripada keadaan jalan khususnya di pusat bandar Bandung yang sentiasa sesak menunjukkan Indonesia bukanlah negara yang susah. Jika tidak bagaimana boleh banyak kenderaan di atas jalan raya. Bukan begitu ?

Istilah Jawa
Di Bandung yang memang di atas Pulau jawa, pelbagai istilah sama digunakan oleh masyarakat Jawa di Malaysia. Antara yang dapat aku fahami apabila berbual dengan Pak Jajat serta yang terdapat di papan tanda ialah gede ( besar ), banget ( sangat ), wetan ( utara ), batas ( had, sempadan ), sugih ( kaya ) dan pelbagai lagi.

Namun yang terbesar dan meluas di Bandung ialah bahasa Sunda. Jawa kira minoriti. Cuma Pak Jajat memang orang Jawa.

Jambatan Posapati
Boleh dikatakan merupakan salah satu landmark Bandung yang juga merupakan perhubungan yang penting.

Beberapa kali melewati jambatan ini semasa di Bandung. Apa yang menariknya ia merentas kawasan rumah-rumah yang padat di Bandung. Macamanalah pembinaannya dahulu kerana aku berkeyakinan, perumahan tersebut wujud sebelum jambatan dibina.

Tiba Jakarta
Perjalanan Bandung-Jakarta dikira lancar sahaja. Tiada halangan semasa menggunakan lebuhraya yang menghubungkan dua bandar tersebut. Selamat Tinggal Bandung.

Memasukki Bandaraya Jakarta tidaklah sesak sebagaimana dijangkakan berdasarkan cerita orang. Ataupun yang aku alami semasa tiba Jakarta tempohari ketika menuju ke Bandung. Mungkin sebab hujung minggu atau ramai yang keluar dari Jakarta bercuti hujung minggu yang agak panjang.

Terdapat banyak juga bangunan tinggi-tinggi kelihatan dalam perjalanan kami ke pusat membeli belah Thamrin City. Mungkin Jakarta tidak memerlukan bangunan pencakar melangit memandangkan kejadian gempa bumi dan gunung berapi yang sering berlaku di Indonesia.

Asalnya hendak ke Mangga 2, tetapi berubah kerana dikatakan Mangga 2 sudah lama, sesak dan agak kurang bersih berbanding Thamrin City yang masih baru. Entahlah .. follow saja.

Pusat Shopping Thamrin City
Kata Pak Jajat, ia mengambil sempena nama pahlawan Indonesia dulu-dulu. Sebagai tempat shopping memang besar giler. Nak dibandingkan dengan The Mall atau One Utama di Malaysia, mungkin setara.

Memasuki pintu utama tertera ‘kawasan bebas rokok’. Pelbagai gerai pakaian mula kelihatan. Jalan-jalan sambil menuju tandas, aku mulai terasa panas di dalam. Mungkin aircond tidak dibuka atau tidak kuat.

Ada 8 tingkat dengan wing kiri dan kanan yang turut dilengkapi dengan tangga, lift dan escalator. Namun yang geramnya, kebanyakan lelaki penjual tidak lekang di tangannya dengan rokok yang berasap. Terasa lemas dengan asap rokok.

Lunch di Food Court Tingkat 4. Ha .. ha … dapatlah rasa sup bontot dengan nasi putih. Boleh tahan sedapnya. Memang benar kata Pak Jajat, sebenarnya sup ekor lembu.

Kemudian solat Zuhor-Asar di surau yang disediakan. Nak ceritanya, seolah-olah menjadi satu yang biasa di Indonesia ruang solat adalah campur untuk lelaki dan perempuan, tanpa sebarang sekatan.

Bagi kita orang Malaysia tentunya tidak selesa. Perangai begini sampai terbawa-bawa bagi orang Indonesia apabila berada juga di Mekah. Patut pun …

Beli juga beberapa barangan kenangan sambil menghabiskan tunai yang ada dalam tangan. Jumpa juga baju batik yang aku kira corak atau motifnya tidak terlalu keIndonesiaan. Sebagai kenag-kenangan.

Kembali Ke Airport
Jam 4 petang kami berkumpul semula di hadapan bangunan Thamrin City dan seterusnya menuju ke Airport. Kira-kira 30 minit perjalanan, sampailah kami.

Kami check-in barangan secara berkumpulan bagi memastikan tidak lebih berat dan dikenakan bayaran tambahan.

Sebaik memasuki kawasan menunggu, aku berehat sahaja menantikan masa untuk menaiki flight. Nak membeli lagi, duit Rp sudah tinggal beberapa ribu sahaja. Lagipun tidaklah terasa lapar sangat. Beberapa hari di Bandung asyik makan berat siang dan malam sahaja.

Tiba KLIA2
Flight lewat setengah jam, sempatlah kami untuk solat Maghrib-Isyak di surau yang disediakan. Sekali lagi, bercampur lelaki perempuan. Kalau buat di Malaysia, apa kata Majlis fatwa negara ?

Tiba KLIA2 terasa penat. Tambahan kena berjalan jauh giler dari gate flight stop untuk ke tempat tuntutan bagasi. Kenapalah tidak sediakan eorotrain dan banyak escalator macam di KLIA ? Atau bas macam di Jakarta ?

Aku terkejut apabila beg barangan dibuka dan kena declare apa yang dibeli kepada pegawai kastam ketika melalui kawasan pemeriksaan kastam. Lebih mengejutkan bila aku kata beli kitab, dia kata ni nak kena rujuk JAKIM. Dibimbangi ada pengaruh Syiah.

Aku kata buku biasa saja malah terdapat dijual di Malaysia. Cuma di sana murah sikit. Namun sebab beli kurang dari 10 unit, maka aku dilepaskan. Betul ke begitu ?

Bertukar Beg
Sedang berkemas setelah sampai rumah, tetiba aku menyedari yang aku tersilap ambik beg. Maksudnya aku terambil beg orang, beg yang aku wrap dengan plastic di Airport Jakarta tadi. Dah di wrapped, rupa nak sama aje dengan orang lain. Lantas aku dan isteri bergegas kembali ke KLIA2 untuk mendapatkan kembali bag sebenar kami.

Alhamdulillah, bag kami sudah berada di atas troli di ruang ‘Tuntutan Beg’. Setelah memaklumkan kepada petugas di situ kami membawa pulang beg kami yang sebenar. Lega terasa… kalau ambik beg orang pun apa faedahnya ? Bukan ada jongkong emas !!!

Kesian pulak kepada orang yang kami terambil begnya. Patutnya tadi kalau benar-benar pegawai Kastam nak chek beg kami, dari situ sudah perasan yang kami tersilap ambil beg. Huhu .. Tak sempat nak tidur rehat, lantas kami bertolak pulang ke Terengganu untuk menghadiri Majlis Walimatulurus anak sedara di Besut Terengganu.

Nak Ke Bandung Lagi ?
Kalau pakej murah ok juga. Rasanya kunjungana aku ini lebih kepada untuk shopping. Kalau datang lain kali, factory outlet tolak ke tepi. Seharian kalaupun tidak setengah hari di Pasar Baru dan kedai kitab sudah cukup. Lain masa ke tempat menarik lain yang boleh dikunjungi seperti muzium, masjid dan zoo ... ops !!!
Share:

Pengunjung

Pengunjung 2

free counters

Total Pageviews

Blog Tazkirah