Selamat Datang
Terima Kasih Atas Kunjungan

Kendatipun sekadar catatan peribadi, mana yang baik jadikan pengajaran. Mana yang kurang sesuai jadikanlah sempadan. Dalam kehidupan ini, ada saat manis, pahit, indah, muram, genting & gembira. Semoga Allah memberkati hidup kita.

Jika Masa Lalu Bisa Diputar Kembali ..

10 Februari 2019 : Singgah sekadar nak ambil gambar.

Menjamu Mata Di Bukit Keluang

3 Februari 2019 : Photobooth baru sebagai tarikan pengunjung ke Bukit Keluang, Besut.

Singgah di Pasat Siti Khadijah, Kota Bharu

4 Februari 2017 : Kenangan Singgah di Pasar Siti Khadijah, Kota Bharu.

Masjid Selat Melaka

Destinasi wajib kunjungi jika ke Melaka sambil rehat dan solat ..

Ronda-ronda Dataran Putra, Putrajaya

Sekali-sekala ambil angin malam.

Restoran Ikan Bakar Pantai Jeram Berubah Wajah

Tak pasti sejak bila, Restoran Ikan Bakar Pantai Jeram menjadi pilihan keluargaku sekali-sekala. Sebenarnya ada sekurang-kurangnya dua tempat restoran seumpamanya, tetapi yang ini menjadi pilihan kami. Terletak kekira 45 minit perjalanan dari rumah, restoran yang terletak di tepi pantai Jeram ini kini berubah wajah. Selalunya kami datang lepas maghrib, tetapi pada 27 Disember lalu kami bertolak seawal 6 petang dan tiba ketika remang-remang langit kerana matahari hampir terbenam. Ini yang indahnya, sambil menikmati keindahan alam ciptaan Allah. Cumanya awan agak tebal di kaki langit, tidak dapat nak lihat matahari 'masuk' laut.

Datang kali ini kiranya sebab esok Kak Di nak balik semula ke DQ untuk semester ke-3nya.

Sempat berbual dengan 'tawkey bersama' restoran iaitu Encik Idris Abdul Jalil ketika beliau menyapa pelanggan yang datang. Menurut beliau, perniagaannya bermula secara kecil kecilan sejak 1982 sebagai kedai makan biasa di tepi pantai.

Kini beliau mempunyai seramai hampir 50 orang pekerja yang kebanyakkannya dari kalangan saudara mara beliau. Katanya hampir RM 40,000 untuk gaji dan upah pekerja. Tentang resepi masakan, beliau memperolehinya daripada keluarga termasuk ibunya sendiri. Menurut En Idris lagi, ini perlu dilakukan dalam dipertingkatkan perkhidmatanya dari semasa ke semasa. Cabaran beliau ialah bagaimana pelanggan boleh mendapat makanan yang dikehendaki dalam masa yang sesingkat mungkin. Keadaan tempat masak nampaknya kira bersih juga dan kelihatan pekerjanya sedang sibuk di dapor.

Memenuhi kehendak pelanggan dalam restorannya tidak sama seperti kedai makan lain kerana prosesnya bermula daripada pemilihan apa yang hendak dimakan, proses penyiangan ikan dan pembersihan sebelum dimasak mengikut kehendak pelanggan. Malam itu nampaknya selain aku, beliau turut bertemu pelanggan lain dengan membahagikan 'business card'. Majoriti pelanggannya ku kira adalah orang Melayu. Malam itu aku cuma nampak satu meja 4 orang yang berbangsa cina.

Katanya, lain kali sebelum datang boleh buat tempahan menerusi telefon, supaya tidak terlalu lama masa menunggu. Tapi aku tak tanya pulak, kalau order thru telefon, tetapi kemudian tak kunjung tiba, lagu mana ? Beliau boleh dihubungi menerusi telefon di 012-286 6277 atau kedainya 03-3264 6102. Kedainya beroperasi mulai 6.30 petang hingga 12 malam.

Kali terakhir kami datang, masih dalam binaan lama. Tetapi kini lebih cantik, kemas, tersusun dan dipertingkatkan kemudahannya. Surau kini lebih besar berbanding dalam kontena sebelum ini. Tandas pun luas. Tapak permainan untuk kanak-kanak pun disediakan selain lebih banyak TV disediakan ( tapi siarannya sama ). Kalau jetinya jauh ke laut macam di Kem El-Azhar Di Pantai Morib tu cantik juga, tapi probably kosnya tinggi sikit.

Daripada segi bekalan ikan, beliau memperolehinya daripada nelayan yang berlabuh du jeti sebelah restorannya. Malahan beliau sendiri kadang kala keluar ke laut menangkap ikan, selain mendapatkan bekalan ikan daripada nelayan atau pasar-pasar berhampiran.

Bagi kami sekeluarga, walaupun banyak restoran ikan bakar atau makanan laut lain di berhampiran rumahku, namun di sini agak istimewa. Sedap dan memenuhi citarasa sekeluarga. Tentang reganya, tak pastilah. Tapi malam itu kami makan 5 orang, reganya RM 74. Kami makan ikan kerapu masak halia, kerang bakar sepinggan besar, 2 ekor sotong besar goreng tepung, tomyam campur dan nasi untuk 3 orang makan, udang serta satu jug fresh oren. Baru ku perasan, rupanya tak ada senarai harga makanan. Atau aku yang tak nampak ?

Berbanding dengan sebelum ini, nampaknya kali ini order yang dibuat, siap dihidangkan dalam kekira 20 minit sahaja. Ini suatu perkembangan yang menarik dan benarlah kata-kata serta azam En Idris tadi. Probably kini dah ada SOPnya. Goodbye ... see you again.


Share:

Pengijazahan Darussyifa Kumpulan 20

Majlis Pengijazahan Pelajar Persatuan Kebajikan Dan Pengubatan Islam Malaysia ( Darussyifa’ ) bagi Kumpulan Pengambilan Ke-20 telah berlangsung pada 13 Disember 2008, di Kem El-Azhar, Morib Selangor. Kumpulan ini telah mengikuti pengajian di Bangunan Darussyifa, Bandar Baru Bangi mulai Januari 2008. Majlis telah disempurnakan oleh Pengasas serta Penasihat Darussyifa’, Y Bhg Tuan Guru Dato’ Dr Haron Din. Dalam majlis tersebut seramai 335 graduan telah menerima pengijazahan. Daripada jumlah tersebut seramai 8 orang adalah dari warga Saujana Utama yang terdiri daripada 3 lelaki dan 5 orang perempuan, termasuklah aku.

Walaupun telah bergelar graduan atau ahli Darussyifa, perasaan tu berlainan dengan dianugerahkan ijazah masa belajar-belajar dulu. Ini kerana apabila mengikuti majlis dan kuliah-kuliah Darussyifa’ setiap Isnin mulai waktu maghrib, maka banyak yang perlu diketahui mengenai kaedah, tatacara, bahan yang diperlukan serta doanya. Mungkin kalau para huffaz, mengingati doa tak payah berbanding aku yang ‘benok’ ni. Mungkin sebab itu mengikuti pengajian kedoktoran ni payah, sebab nak faham dan ingati tentang banyak perkara mengenai anggota badan dan rawatannya.

Malah Pengerusi Darussyifa, Tn Haji Abdul Rahman Ahmad dalam ucapan alu-aluannya mengesa para pelajar di samping memanfaatkan ilmu yang dipelajar sepanjang setahun berlalu, detik hari ini menurut beliau adalah sebagai permulaan untuk menjadi perawat Darussyifa, tetapi masih banyak lagi yang perlu dipelajari dan hendaklah sentiasa mempertingkatkan diri dengan latihan praktikal.

Kukira, penerimaan ijazah ini hanyalah sekadar penyataan redha daripada Tn Guru kepada anak murid untuk menerima dan mengamalkan or mengaplikasikan sehingga menjadi manfaat kepada diri dan orang lain. So sejauh mana ilmu difahami dan dipergunakan tu bergantung kepada yang menerima ijazah.

Rakanku, Ustaz Mohamad Zaini yang merupakan Perawat Darussyifa’ yang aktif di Saujana Utama turut hadir bagi mengiringi isterinya yang turut menerima pengijazahan pada majlis tersebut. Beliau yang dari dulu lagi tak henti-henti mengajak aku menjadi ahli. Aku rasa macam payah sebab nak pastikan dapat hadir kuliah setiap Isnin mulai maghrib tu agak berat tanpa missed melebihi 5 kali. Jarak perjalanan pulak dari rumah kekira 62km, melalui leburaya bertol dalam 60 minit perjalanan. Itu cabaran besar dan dalam keadaan penat pulang dari kerja, kadang tu aku cuma hadirkan badan tapi tertidur masa kuliah. Rasanya aku missed 3 kali kuliah.

Ustaz Zaini memang berhasrat untuk menubuhkan Klinik Rawatan Darussyifa di Saujana Utama, sama ada di rumah beliau atau di Surau Al-Hidayah. Memang ini bukan sahaja menjadi hasratku dalam memakmurkan serta menghidupkan fungsi surau, tetapi termaktub dalam Pelan Strategik Surau Al-Hidayah 2008-2010 dalam meningkatkat usaha memenuhi keperluan fardu ain dan kifayah kepada penduduk ahli kariah khususnya dan seluruh umat Islam umunya. Pada ketika ini, rawatan menurut Darussyifa’ diadakan di rumah beliau pada setiap Ahad pagi serta di Surau Al-Hidayah pada setiap Rabu, selepas solat Isyak. Kesempatan ini akan aku ambil untuk mempelajari secara praktikal bagaimana rawatan diberikan.

Dalam memastikan diri 'terikat' dengan Darussyifa, aku telah menawarkan diri untuk jadi ahli pengendali kepada laman web Darussyifa. Jika diterima mungkin banyak yang akan kucatatkan mengenai Darussyifa dalam blogku nanti.
Share:

Aduh, rega ikan sekarang ....

Baru-baru ini aku ke Tanjung Karang, menemai familiku yang nak ke kedai kain yang kononnya tersohor di Malaysia. Masa balik, singgah ke Pasar Pasir Penambang. Aku tak pasti when was the last time aku ke pasar tersebut. Kini tempat berniaga tu dah berpindah ke bangunan baru. Tapi kalau baru pun, nampak macam dah burok dan kurang terurus pulak bangunan itu. Yealah, pasar basah di Malaysia kan begitu ciri-cirnya.

Memang sebelum ini aku aware yang kat Pasar Pasir Penambang tu reganya bukannya murah sangat, kekira murah sikit aje berbanding di Kubu Gajah, Seri Buloh or Paya Jaras yang selalu ku pergi. Selalu ? Dulu selalu tetapi sejak bertiga kat rumah, kira jarang-jarang. Tetapi ikan di Pasir Penambang fresh sikit. Kat Saujana Utama usah kiralah mehalnya. Tapi yang mengejutkan aku kali ini ialah harga mahal-mahal giler berbanding dulu …. Aku tertanya-tanya apakah memang sekarang ikan rega tengah mahal. Apakah sebab dah pindah ke bangunan baru, rega pun jadi baru ?


Rupanya baru ku diberitahu daripada sorang rakanku, ikan-ikan itu bukannya yang didaratkan di Pasir Penambang. Tapi import dari luar. Bukan juga sebab musim tengkujoh di Pantai Barat. Yang laut bergelora tu pantai timur. Rupanya nelayan di situ mula mogok sebab rega subsidi minyak dan diesel dikatakan masih tinggi. Nak keluar ke laut pun tak pulang modal, entah betul entah tidak dakwaan itu.

Hari ini, baru kerajaan umumkan untuk turunkan lagi 10 sen untuk para nelayan, kepada RM 1.20 mulai 1 Januari 2009. Harapnya rega ikan akan turun, jangan stay put dan terus naik lagi macam rega ayam sekarang. Senang nampak gaya, jika lancar mogok lantas kerajaan pun tunduk. Sampai bila nak selesai kalau begini. Mungkin itulah lumrah alam. Tapi rega petrol akan turun lagi jangkaanya dan pada hari ini jatuh lagi sehingga USD 35 !!! Kalau sudah rendah sangat, bimbang pulak tak pulang modal dengan kos operasi nak korek minyak tu ....

Harapnya rega ikan akan turun selepas ini. Tapi kalau tak turun pun aku sudah dapat agak apa alasannya. Kos menangkap ikan bukan sekadar terletak kepada rega petrol or diesel. Ada kos lain yang perlu ditanggungkan seperti kos penyelenggaraan bot nelayan, pukat dan jala serta pelbagai lagi.
Share:

Islam Sebagai Cara Hidup ....

Satu hari, seorang Yahudi datang menemui Saidina Umar dan berkata, ‘Ya Amirulmukminin, ada satu ayat dalam kitab tuan yang tuan baca, kalaulah ayat itu diturunkan ke atas kami orang-orang Yahudi, nescaya hari turunnya ayat itu kami jadikan hari raya’. Saidina Umar bertanya, “Apakah ayat itu?’. Si Yahudi tadi pun membacakan ayat ke-3 Surah Al-Maidah, yang bermaksud, ‘Pada hari ini aku telah sempurnakan bagi kamu din ( agama ) kamu dan aku telah cukupkan nikmatku kepada kemudian telah aku redha Islam itu menjadi din ( agama ) kamu’. Berkata Saidina Umar, ‘Saya tahu benar akan hari dan tempatnya diturunkan ke atas nabi Muhamad, iaitu hari Juma’at semasa di Arafah.

Ayat tadi diturunkan ketika Musim Haji pada tahun ke 10 Hijrah yang dikenali sebagai Haji Wada’ iaitu Haji Perpisahan atau Haji Selamat Tinggal. Ini adalah kerana ia merupakan haji yang terakhir bagi Nabi Muhamad. Petang Jumaat ketika wukuf di Padang ‘Arafah, sedang Nabi Muhamad menaiki unta, datanglah wahyu tersebut menyebabkan lutut kaki unta Nabi Muhamad hampir terperosok ke dalam pasir.

Tidak seperti Aidil Fitri, Aidil Adha tidaklah seglamour sambutannya di kalangan umat Islam di negara kita. Muram dan hambar sahaja, seolah-olah tidak berminat hendak menyambutnya. Tiada budaya berduyun-duyun balik kampung, tambahan cutipun cuma sehari. Suasana hanya terasa pada pagi hari ketika solat Aidil Adha dan diikuti dengan penyembelihan korban. Selepas itu suasana kembali seperti biasa, berbanding Aidil Fitri yang sehingga habis bulan Syawal pun, masih diraikan. Aidil Adha atau Hari Raya Korban yang diraikan setiap tahun pada 10hb Zulhijjah sebenarnya mempunyai sejarah tersendiri yang mengandungi pengajaran yang baik untuk direnungi dan dihayati bersama.

Hari Raya Aidil Adha adalah hari untuk kita memperingati kisah pengorbanan Nabi Ibrahim di dalam menunaikan perintah Allah dan kesabaran anaknya Nabi Ismail menjalani perintah Allah.

Ini disebutkan dalam Surah As Saffat ( 102 - 103), ”Maka tatkala anak itu sampai ( pada umur sanggup ) berusaha bersama-sama Ibrahim, Ibrahim berkata : Hai anakku, Sesungguhnya aku melihat di dalam mimpi bahawa aku menyembelihmu. Maka fikirkanlah apa pendapatmu. Ia menjawab : “Hai ayahku ! kerjakanlah apa yang perintahkan kepadamu, Insya Allah kamu akan mendapatiku termasuk orang-orang yang sabar”.

Di dalam melaksanakan perintah itu Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail telah menyerahkan diri mereka sepenuhnya di dalam melaksanakan perintah Allah. Tetapi Allah telah menghantarkan seekor kibas untuk menggantikan Nabi Ismail yang juga disebutkan di dalam surah As Saffat (106 - 107), “Sesungguhnya ini benar-benar satu ujian yang nyata. Dan kami tebus anak itu dengan seekor sembelihan yang besar.”

Itulah pengorbanan yang telah dilakukan oleh Nabi Ibrahim dan Ismail di dalam mentaati perintah Allah di mana kepentingan Allah lebih diutamakan berbanding kecintaan terhadap anak dan keluarga, walaupun perintah tersebut nampak zalim dan tidak logik.

Aidil Adha yang disambut seluruh dunia adalah juga hari untuk kita memperingati akan turunnya ayat tadi. Ayat tersebut merupakan diantara ayat yang terakhir diturunkan oleh Allah, menunjukkan bahawa Islam telah lengkap sebagai ‘ad-din’. Allah mengistilahkan ‘din’bagi merujuk kepada Islam sebagai suatu cara hidup.

Pengajaran yang telah disampaikannya menerusi Nabi Muhamad s.a.w merupakan suatu tatacara yang merangkumi sekecil-kecil urusan peribadi, keluarga, masyarakat hingga kepada peringkat negara dan perhubungan antarabangsa. Ini termasuklah dalam bidang aqidah, akhlaq, hukum jenayah, ekonomi dan politik. Islam bukan sekadar solat, puasa, zakat, haji serta amalan peribadi perhubungan manusia dengan tuhannya. Secara logik mudahnya, Allah yang menjadikan manusia dan seluruh alam ini serta mengetahui semua yang telah lalu, sekarang dan akan datang, maka ajaran Islam yang disampaikannya melalui Nabi Muhamad s.a.w, sudah tentunya lengkap, sempurna serta serasi dengan hukum dan tabiat fitrah alam ini.

Bagaimanapun apa yang mendukacitakan kini, ajaran Islam yang serba lengkap dan sempurna ini tidak dapat dirasa atau dihayati sepenuhnya dalam kehidupan. Keindahan Islam hanya tinggal dalam buku-buku yang membicarakannya, tetapi tidak dalam realiti kehidupan. Ditambah dengan pemikiran dan perasaan yang masih terjajah, nilai-nilai Barat yang bertentangan dengan Islam masih terus mengkaburi sikap umat Islam hingga tidak lagi berbangga dengan ajaran Islam yang dianuti, apatah lagi untuk mempertahankannya. Umat sendiri semacam akur dengan tanggapan bahawa hukum Islam tidak lagi sesuai dengan zaman ini, menyekat kebebasan, menyekat kemajuan dan hukum jenayah Islam dianggap kuno dan kejam.

Marilah kita kembali menghayati Islam dan mendalami pengetahuan mengenai Islam. Ini merupakan juga suatu pengorbanan yang seharusnya dilakukan oleh umatIslam. Berusaha dan berkorban untuk mendaulatkan Islam, menterjemahkan keindahan Islam dalam diri, keluarga dan masyarakat bukanlah hanya kewajiban imam, ustaz atau alim ulama. Ini adalah juga tugas setiap individu Muslim. Menegak dan mengarahkan cara hidup kepada yang diredhai Allah menerusi ajaran Islam memerlukan pergorbanan. Pengorbanan melawan hawa nafsu serta kepentingan duniawi, melakukan suruhan Allah dan menjauhi larangannya.

Sambutlah Aidil Adha dengan penuh kesyukuran dengan menegakkan hukum Allah. Kemeriahannya terletak kepada sejauh mana kita dapat mendekatkan diri kita dengan Allah dalam tindak tanduk kita. Banyakkan bertakbir dan bertahmid pada hari tersebut dan dua hari selepasnya sebagai tanda kesyukuran dan membesarkan Allah. Kalimah takbir, tasbih dan tahmid yang dilafazkan seharusnya dihayati akan pengertiannya dengan mendalam. Ia adalah kalimah tauhid yang mengajar kita bahawa sesungguhnya yang Maha Besar hanyalah Allah, yang disembah dan diagungkan. Tiada ketaatan secara mutlak kecuali kepada Allah dan ketaatan kepada makhluknya hanyalah dalam kerangka mentaati Allah.

Apakah ertinya takbir yang dilaungkan jika tidak disertai dengan kepatuhan dan ketundukan kepada Allah serta menunaikan segala titah perintahnya ? Sedangkan sikap Muslim sejati adalah sanggup menyerahkan diri kepada Allah, menerima dan mentaati hukum Allah serta meyakini hanya hukum Allah yang sebaik-baik dan semulia-mulia. Adalah sesuatu yang janggal sekiranya mengaku beriman kepada Allah dan Rasulnya, namun kita masih mencari yang lain daripada jalan-jalan yang telah ditentukan oleh Allah dan Nabi Muhamad. Renungilah peringatan-peringatan berikut,

‘Dan tidaklah patut bagi lelaki yang Mukmin dan perempuan yang Mukminat, apabila Allah dan Rasulnya telah menetapkan suatu ketetapan akan ada bagi mereka pilihan yang lain tentang urusan mereka’. (Al-Maidah:36)

‘Barangsiapa yang menghendaki din (agama) selain daripada Islam, maka tiadalah diterima daripadanya dan dia di akhirat kelak termasuk dalam golongan orang termasuk dalam golongan orang-orang yang rugi’. (Al-Imran:85)
Share:

Sekitar Korban Di Surau Al-Hidayah 1429H

Alhamdulillah, ibadah korban berjalan dengan lancar di Surau Al-Hidayah pada tahun ini. Sebanyak 6 ekor lembu telah dikorbankan sebaik selesai solat sunat Aidil Adha. Mungkin ini yang terbanyak pernah dibuat setakat ingatanku. Ini termasuk satu yang diterima dari Kerajaan Malaysia menerusi JKKKP Kuala Selangor yang aku sendiri hadir dalam majlis penyerahannya daripada Dato' Amiruddin Setro, ADUN Jeram.

Hujan gerimis yang turun sejak Solat Aidil Adha lagi nampaknya tidak mematahkan semangat ahli kariah untuk sesama bergotong royong menyembelih, melapah memotong dan mengagihkan daging-daging korban. Tapi bilangan yang hadir untuk solat raya memang nampak berkurangan berbanding tahun-tahun dahulu. Collection pun tak sampai RM1K.


Share:

Kelebihan Solat Berjemaah

Diriwayatkan daripada Hazrat ‘Abdullah bin ‘Umar r.a bahawa Rasulullah s.a.w bersabda, “Sesungguhnya solat berjemaah dua puluh tujuh ( 27 ) kali ganda lebih afdhal daripada solat bersendirian.” ( H.R Imam Malik, Bukhari dan Muslim ).

Setiap Langkah Ada Ganjarannya

Hazrat Abu Hurairah r.a telah meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w bersabda, “Seorang yang bersolat secara berjemaah akan digandakan sebanyak dua puluh lima kali pahala lebih daripada orang yang bersolat bersendirian di rumah atau di kedai. Ini adalah kerana apabila seseorang itu mengambil wuduk dengan sempurna lalu berjalan menuju ke masjid semata-mata untuk bersolat maka setiap langkah yang dilangkahinya akan ditingkatkan satu darjat dan digugurkan satu dosa.

Setelah bersolat, jika dia terus duduk di dalam masjid (dengan keadaan berwuduk) maka para malaikat akan memohon rahmat dan keampunan untuknya. Selama mana dia terus duduk menunggu untuk menunaikan solat yang seterusnya maka dia akan terus menerus mendapat pahala solat selama masa dia menunggu solat tersebut.” ( H.R Abu Daud, Tirmizi & Ibnu Majah ).

Daripada Saidina Othman r.a, sabda Rasulullah s.a.w, “Sesiapa yang berwuduk, kemudian menuju ke masjid dengan tiada tujuan lain melainkan semata-mata untuk bersolat, nescaya diampunkan segala dosanya yang terdahulu”. ( H.R Muslim )

Kelebihan Saf Pertama & Muazzin

Daripada Abu Hurairah r.a, bahawasanya Rasulullah s.a.w pernah bersabda, “Kalaulah manusia mengetahui tentang pahala yang terdapat pada azan dan saf yang pertama, kemudian pekara itu tidak akan diperolehi kecuali dengan cara mengundi, nescaya mereka akan mengundi untuk mendapatkannya. ( H.R Bukhari & Muslim )

Daripada Al-Barra’ bin Azib r.a, berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda, “Sesungguhnya Allah dan malaikatnya berdoa untuk yang berdiri di saf pertama. Para muazzin pula akan diampunkan sebanyak mana suaranya dan siapa yang mendengarnya menjadi saksi. Dia akan mendapat pahala orang yang mengerjakan solat bersamanya”. ( H.R Al-Nasai )

Pahala Ibadah Sepanjang Malam

Daripada Othman bin Affan r.a, bahawa beliau mendengar Rasulullah s.a.w bersabda, “Sesiapa yang solat Isyak secara berjemaah, seolah-olah ia telah beribadah separuh malam. Sesiapa yang ikuti pula dengan solat Suboh secara berjemaah, seolah-olah ia telah beribadah sepanjang malam”. ( H.R Imam Malik & Muslim )

Ibnu Umar r.a berkata, bahawa Rasulullah s.a.w bersabda, “Sebaik-baik solat di sisi Allah adalah melakukan solat subuh pada hari Jumaat secara berjamaah”. (H.R al-Baihaqi)

Limpahan Rahmat

Dari Abu Hurairah r.a berkata, Rasulullah s.a.w telah bersabda, “Sesungguhnya para malaikat berselawat ke atas salah seorang daripada kamu selama mana dia tetap berada dalam masjid yang dia solat di dalamnya selagi dia tidak berhadas. Para malaikat berdoa, Ya Allah, ampunilah untuknya. Ya Allah, limpahkanlah rahmat kepadanya”. ( H.R Imam Malik, An-Nasai & Ibnu Hibban )

Lebih Ramai Jemaah Lebih Afdal

Dari Ubai bin Kaab r.a, sabda Rasulullah s.a.w, “Sesungguhnya kedua-dua solat ( Subuh & Isyak ) ini amat berat ke atas orang munafik berbanding dengan solat lain. Kalaulah mereka mengetahui apa yang terdapat pada kedua-duanya, nescaya mereka akan mendatanginya walaupun terpaksa merangkak dengan lutut.

Sesungguhnya saf yang pertama adalah seperti saf para malaikat. Kalaulah mereka mengetahuinya, nescaya mereka akan merebutnya. Sesunggunya solat seorang lelaki bersama seorang yang lain ( berjemaah ) lebih utama daripada solat yang dilakukan seorang diri. Solatnya bersama dua orang lelaki lebih mulia daripada solatnya bersama seorang lelaki. Setiap bertambah jumlah bilangan ( anggota jemaah ), yang bertambah itulah yang lebih disukai oleh Allah azza wa jalla. ( H.R Ahmad, Abu Daud
Share:

Kelip-Kelip Di Kg Kuantan, Kuala Selangor

Pada 30 November lalu, aku bersama anak isteri serta adik beradik sedara mara dari Johor seramai 13 orang telah berpeluang untuk melawat keajaiban kelip-kelip di Kg Kuantan, Kuala Selangor. Ia terletak di desa yang agak tersorok dan barangkali tak dapat di kesan menerusi peta. Namun kehadiran kelip-kelip yang dikatakan dikesan mulai awal 1970’an telaha berjaya menggamit ratusan ribu pelawatn dari pelusuk dunia. Kini seluruh dunia mengetahui Kampung Kuantan mempunyai koloni kelip-kelip yang terbesar di muka bumi. Malah ada yang mengatakan keajaiban ke-8 dunia.

Menurut pengayuh sampan perahu yang kami naiki, kawasan ini diusahakan oleh Majlis Daerah Kuala Selangor dengan TNB sebagai bapa angkat. Untuk melihat klip-klip, kena datang waktu malam mulai maghrib sehingga 11.00 malam. Lepas tu naik sampan bot dengan tiket RM 10 seorang. Pembahagian kutipan dengan MDKS ialah 60% MDKS dan 40% pengusaha bot.

Dikatakan spesis ini tidak terdapat di mana-mana lagi di dunia ini. Tapi ada juga yang kata ada di Brazil. Entahlah ... Spesies ini hidup di kawasan pokok berembang sebagai sumber makanannya yang banyak terdapat di kawasan tepi sungai itu. Apa yang unik pada spesis ini adalah kerlipan cahaya yang dikeluarkan dari ekornya.

Kata pengayuh sampan tu, kerlipan cahaya yang dikeluarkan oleh serangga ini adalah serentak pada setiap masa iaitu pada kadar 3 kerlipan sesaat. Dalam ribuan Kelip-kelip ini cahayanya bagaikan satu rentak yang bercahaya. Kelip-kelip berukuran cuma 6mm panjang. Kelip-kelip jantan mengeluarkan cahaya yang lebih terang berbanding yang betina untuk tujuan menarik perhatian Kelip-kelip betina. Jangka hayat Kelip-kelip ialah selama 2 hingga 3 bulan. Best juga berpeluang main-main dengan kelip-kelip tu bila pengayuh sampai berhenti dekat pokok berembang. Sempat curik seekor dua masuk dalam bag !!!

Ini berbeza dengan kunang-kunang yang hanya ’bercahaya’ dan tidak begitu berkelip-kelip cahayanya. Kunang-kunang masa kecik-kecik dulu agak ditakuti kerana kononnya ia keluar dari kuku mayat cina.

Masalahnya nak ambik gambar bersama kelip-kelip tu. Kalau pakai flash, terang sangat jadi tak nampak kerlipan cahayanya. Kalau tak pakai flash, nampak macam langit dengan beberapa bintik-bintik ’bintang’. Mungkin lain kalau pakai kamera mahal. Macamanapun pergilah sendiri untuk mengalamainya ... ha ! ha ! ha !


Share:

Pengunjung

Pengunjung 2

free counters

Total Pageviews

Blog Tazkirah