Selamat Datang
Terima Kasih Atas Kunjungan

Kendatipun sekadar catatan peribadi, mana yang baik jadikan pengajaran. Mana yang kurang sesuai jadikanlah sempadan. Dalam kehidupan ini, ada saat manis, pahit, indah, muram, genting & gembira. Semoga Allah memberkati hidup kita.

Jika Masa Lalu Bisa Diputar Kembali ..

10 Februari 2019 : Singgah sekadar nak ambil gambar.

Menjamu Mata Di Bukit Keluang

3 Februari 2019 : Photobooth baru sebagai tarikan pengunjung ke Bukit Keluang, Besut.

Singgah di Pasat Siti Khadijah, Kota Bharu

4 Februari 2017 : Kenangan Singgah di Pasar Siti Khadijah, Kota Bharu.

Masjid Selat Melaka

Destinasi wajib kunjungi jika ke Melaka sambil rehat dan solat ..

Ronda-ronda Dataran Putra, Putrajaya

Sekali-sekala ambil angin malam.

Perjalanan Haji - Rutin Harian, Shopping & Merebut Peluang

Hari 8 ( Rabu 24 Okt / 9 Zulkaedah )

Kiranya menjadi rutin harianku, 2.30 pagi sudah bangkit ke Masjid Nabawi. Qiamullail dengan solat-solat sunat seperti Tahiyatul Masjid, Tahajjud, Taubat, Hajat dan sesekali Tasbih. Lepas itu mengaji al-Qur-an sehinggalah hampir waktu suboh. Solat sunat dan lepas solat suboh baca Mathurat, intai peluang masuk Rawdah dan ziarah maqam Rasulullah s.a.w. Dalam perjalanan balik hotel, cari sarapan dan kekadang singgah ke kedai-kedai yang telah awal dibuka atau pasar jualan terbuka.

Solat sunat mengiringi solat fardhu menjadi seperti wajib bagi diriku, selain solat Duha. Ke masjid kiranya 3 kali sehari. Sebelum suboh, sebelum Zuhor balik lepas asar dan pergi sebelum maghrib balik selepas isyak.

Shopping ! Shopping ! Shopping !
Jualan pasar terbuka walaupun tidak sah daripada segi peraturan pihak berkuasa tempatan, tetapi sering menjadi pilihan bagi jemaah Malaysia yang kebetulan diadakan dalam perjalanan jemaah pulang ke hotel. Biasanya bermula setiap kali habis solat di Masjid Nabawi.

Kena berawas, sebab memang murah tetapi kualitinya kekadang jauh berbeza dengan yang di kedai-kedai tetap. Kalau jalan pulang ke hotel lenggang aje, maksudnya adalah pihak berkuasa tempatan menjalankan tugas menghalang aktiviti jualan tersebut.

Sebenarnya di bawah hotel penginapan sekitar Masjid Nabawi, turut menempatkan kedai-kedai tetap. Menariknya disini ialah banyak pilihan berbanding di pasar terbuka. Malahan ada supermarket, tetapi rega di supermarket ni nampak macam mahal sedikit berbanding kedai runcit biasa.

Tetapi kalau beli banyak, selalunya boleh dapat kurang reganya jika di kedai tetap. Namun tawar harga mesti dilakukan. Kalau tidak kurang juga, buat-buat nak beredar. Tentu akan muncul tawaran menarik daripada pekedai, sama ada berikan harga tawaran baru atau setuju dengan harga yang kita minta. 'Halal!', katanya. Ah ! Itu standard jika beli-belah di Malaysia pun.

Perkataan seperti 'Murah ! Murah !', 'Jalan-Jalan Cari Makan', 'Malaysia Bagus' sering kedengaran dalam menarik pelanggan. Agaknya perkataan itu sahaja yang mereka tahu. Ada juga yang menyebut 'Tun Mahathir' dan 'Bro Anwar'.

Merebut Peluang
Orang semakin ramai. Bagi jemaah wanita, disebabkan ruang solat yang agah terhad, mereka kena datang awal jika hendak dapatkan saf di dalam bangunan masjid. Bagi lelaki tiada masalah sangat, kecuali yang memang hendak duduk luar.

Patutnya pihak masjid, adjustkan panel pemisah tu sebab ruang solat lelaki jauh lebih luas berbanding dengan bilangan jemaah wanita yang semakin ramai. Jika duduk luar bangunan, adakah di kira solat dalam masjid dan layak dianugerahkan ganjaran 1,000 kali pahala ?

Pada awal datang dahulu, mula azan kedengaran masih sempat nak bergegas dari hotel ke masjid untuk solat sunat dan takbiratul ihram bersama imam. Tapi kini dengan berebut lif hotel lagi, kiranya sejam sebelum masuk waktu sudah kena beransur-ansur bertolak ke masjid.

Dapat aku perhatikan bahawa manusia seolah-olah berlumba-lumba mencari peluang beribadat kepada Allah dan mencari kedudukan yang strategik. Dalam pada itu, mereka seolah-olah tidak memikirkan orang lain, asalkan matlamat masing-masing tercapai. Ini dapat dilihat ketika memasing mencuba memasukki Rawdah. Padat dan berebut-rebut. Ini sering menguggat ketenangan kendatipun kita telah mempunyai ruang dalam Rawdah.

Tetapi dalam pada itu, ada yang sekadar cepat hadir untuk cari tempat selesa dan tidak memanfaatkan ruang dan masa yang diperolehi. Sekadar duduk memandang keadaan sekeliling hingga tertidur tidak buat apa-apa. Merugikan aje !!!

Datang beribu-ribu batu, beribu-ribu RM dibelanja, tetapi tidak dapat memanfaatkan peluang yang ada. Itu yang aku rasa kita juga perlu mempunyai ilmu bagaimana hendak mengisi masa ketika beriktikaf dalam masjid, apatah lagi dalam Masjid Nabawi. Berebut mendapatkan peluang beribadah memang digalakkan, tetapi jangan sampai ada yang teraniaya, terguris dan terseksa.

Pos Barang
Sebelum zuhor, aku pack barang-barang untuk di poskan ke Malaysia. Tak sangka, himpun punya himpun, hampir 20kilogram. Yang beratnya ialah kekacang dan kurma di samping kain baju dan cenderahati lain. Ramai yang mengambil peluang poskan barangan yang di beli di Madinah, supaya tidak payah nak diusung ke sana sini ke Mekah nanti. Ramainya orang Malaysia berbelanja … makmur bumi Madinah.

Caj pengeposan ialah SR15 sekilo. Nampaknya banyak boleh buat duit syarikat penghantaran ini. Aku tambah lagi dengan air zam-zam sebanyak 10 liter dengan kos SR120, sebab dengar kata pihak TH tidak membenarkan kita bawa air zam-zam pulang ke Malaysia nanti, walaupun masuk dalam bagasi. Pernah dijual di pasaraya Mydin di Malaysia, 10 liter kekira RM90 lebih sahaja. Tapi masalah di Mydin jualannya bermusim, bukan selalu ada. Kalau tidak beli kat Mydin aje. Sama aje kan ? Air zamzam juga ! Tetapi pihak katanya TH akan berikan setiap orang 5 liter sesampai di airport Malaysia nanti.

Cyber Café
Petang antara zuhor dan asar, setelah puas bertanya akhirnya aku jumpa juga Cyber Café. Dekat aje dengan hotelku rupanya. Walaupun kosnya sejam SR10, tapi terpaksa sebab aku nak salin gambar-gambar yang aku ambik kepada thumb drive yang aku bawa.

Tetapi sistem komputernya slow, nak salin saja lebih daripada 30 minit. Tak sempat nak update sangat blogku serta update di egroup yang aku subscribe.

Share:

Perjalanan Haji - Ngaji Al-Quran

Hari 7 ( Selasa 26 Okt / 8 Zulkaedah )

Awal pagi tu aku agak mengantuk. Sambil aku paksakan diriku mengaji, tetiba orang sebelah menegur bacaanku. Alamak malunya, terasa terus jadi segar sekejap. Pandangan mataku kepada mukasurat al-Quran pun kelihatan terang. Ku cari-cari di mana kesilapan itu. Ternyata memang benar, agaknya beliau hafidz. Aku menjawab ‘Syukran’. Tapi aku rasa tak perlu malu sangat dengan teguran itu.

Namun aku sebenarnya tidak menyangka, bacaan al-Qur’anku sudah laju jauh melebihi sasaran. Banyak masa dapat aku diperuntukkan untuk membaca al-Quran. Sesekali kulihat juga makna terjemahannya, khususnya antara azan dan iqamat. Aku jangka sebelum ke Mekah, sudah boleh khatam 30 juzuk untuk kali pertama. Balik rumah di Malaysia nanti, kena peruntukakan masa supaya boleh dapat khatam 30 juzuk dalam masa yang pendek.

Kiranya mudah aje matematiknya. Al-Quran ada 600 mukasurat. Kalau nak khatam 30 hari sebulan, so kena baca 20 muka surat sehari. Bahagi dengan 5 waktu solat, kiranya cuma baca 4 mukasurat selepas solat.

Yang pentingnya bagaimana nak menanda mukasurat tempat henti membaca untuk disambung semula nanti. Itu yang aku bawa al-Quran khas yang ku bawa kesana kemari dalam bag galasku ketika ke Masjid Nabawi. Yang pentingnya peruntukkan masa, bukan tunggu masa terluang. Kalau dalam masa 10 hari boleh khatam, maknanya sepanjang aku di Tanah Suci Madinah dan mekah, boleh khatam 4 kali … boleh ke ?

Pelbagai gaya orang mengaji al-Quran dapat dilihat dalam masjid ini. Tak kiralah, asalkan budaya membaca dan menghayati al-Quran subur berjalan dalam masjid ini. Ada yang kuat bacaannya hingga kedengaran ramai dan mengganggu orang lain. Ada yang baca dalam hati dan ada yang lancar serta merangkak-rangkak. Ada juga yang berguru. Tapi seronok melihat suasana begini.

Kelas-kelas mengaji juga terdapat di masjid ini, khususnya untuk orang tempatan dalam semua peringkat, daripada kanak-kanak, remaja dan dewasa. Kelas ini diadakan pada waktu petang setelah solat asar. Mungkin ada antaranya dalam program tahfidz.


Orang Semakin Ramai
Jemaah semakin bertambah ramai yang hadir ke Masjid Nabawi. Masing-masing memang boleh dikenali indentiti negara menerusi pelbagai tanda pengenalan yang dipakai. Sama ada di baju, songkok, lanyard, bag galas atau scarf.

Jika di luar masjid, kelompok ini kelihatan berkumpul seragam dengan seorang memegang bendera pengenalan. Suasana selepas solat di luar masjid selalunya amat menarik.


Kekadang berkumpul sekeluarga. Kemungkinan sebab tinggal terpisah bilik di hotel masing-masing, itu yang ambil peluang bertemu dan bersembang di luar masjid.


Taklimat Perjalanan Ke Mekah
Lepas Isyak, diadakan ceramah serta taklimat perjalanan ke Mekah di hotel untuk jemaah KT03. Satu KT03 ada kekira 400 orang, tetapi rasanya yang hadir sekitar 200 entah sampai entah tidak. Di mana yang lain ? Apakah sebab tidak cukup ruang atau masih iktikaf di Masjid atau sibuk membeli belah ? Pihak TH tidak seharusnya menyalahkan keadaan ruang yang terhad sebagai alasan. Taklimat ini ku kira amat penting.

Argh !! Macam belum puas di Madinah, sudah cerita nak meninggalkan Madinah. Tapi kena juga menuju ke Mekah kerana kerana itulah kita datang, menunaikan dan menyempurnakan ibadah haji kita. Ya Allah, berilah aku peluang kembali ke bumi Madinah suatu masa nanti, insya'allah.

Share:

Pengunjung

Pengunjung 2

free counters

Total Pageviews

Blog Tazkirah