Selamat Datang
Terima Kasih Atas Kunjungan

Kendatipun sekadar catatan peribadi, mana yang baik jadikan pengajaran. Mana yang kurang sesuai jadikanlah sempadan. Dalam kehidupan ini, ada saat manis, pahit, indah, muram, genting & gembira. Semoga Allah memberkati hidup kita.

Jika Masa Lalu Bisa Diputar Kembali ..

10 Februari 2019 : Singgah sekadar nak ambil gambar.

Menjamu Mata Di Bukit Keluang

3 Februari 2019 : Photobooth baru sebagai tarikan pengunjung ke Bukit Keluang, Besut.

Singgah di Pasat Siti Khadijah, Kota Bharu

4 Februari 2017 : Kenangan Singgah di Pasar Siti Khadijah, Kota Bharu.

Masjid Selat Melaka

Destinasi wajib kunjungi jika ke Melaka sambil rehat dan solat ..

Ronda-ronda Dataran Putra, Putrajaya

Sekali-sekala ambil angin malam.

Hari Kecemerlangan SMKSU 2009

Majlis Anugerah Kecemerlangan Akademik 2009 SMK Saujana Utama telah diadakan pada hari Sabtu, 17 April 2010 di Dewan Gemilang Saujana, SMK Saujana Utama mulai 8.30 pagi. Pegawai Pelajaran Daerah Kuala Selangor, Tuan Mohd Suhaimi bin Yaidi telah hadir bagi merasmikan majlis tersebut.

Kehadiranku tentunya bagi mewakiili anakku bagi peperiksaan PMR, iaitu Kausar atau Nurul Najihah Hassan yang memperolehi 9A dalam PMR 2009 telah terpilih sebagai pelajar terbaik PMR 2009. Selain sijil dan plak, beliau juga menerima wang tunai sebanyak RM150.

Tetapi anakku tidak hadir, jadi aku dan isteri sebagai wakil sahaja. Nak balik camana, jauh. Lagipun di Kedah, hari Ahad sudah sekolah. Kalau hadirpun terpaksa bergegas hendak pulang ke asrama selepasnya. Majlis itu hari pun tamat dah dinihari. Ditambah isteriku tak henti-henti sembang jumpa cikgu dan kawan lama. Lagipun agak lewat surat pemberitahuan. Kalau booking tiket flight, tentunya tinggal rega yang mahal.

Dalam ucapan perasmiannya, Tn Mohd Suhaimi meminta agar para pelajar terus berdisiplin dan memberikan tumpuan dalam pelajaran tanpa menghiraukan segala perkara negatif yang berlaku dalam dunia pendidikan dewasa ini. Sambil mengucpkan tahniah kepada semua yang berjaya, beliau berharap majlis pada hari ini akan menjadi inspirasi kepada para pelajar untuk terus mengejar kecemerlangan.

Turut hadir ialah Pengetua, Pn Salmah bt Mohd Yassin serta guru dan kakitangan SMKSU, dan YDP PIBG SMKSU, Ir Sulaiman bin Haji Abdul Rahman serta AJKnya. Pn Pengetua dalam ucapan alu-aluannya menggesa para ibubapa sentiasa memantau perkembangan dan disiplin anak-anak dan membantunya dalam menceburi bidang yang sesuai dengan kebolehan dan minat untuk masa depannya. Manakala YDP PIBG pula berharap agar PIBG dapat terus berperanan dalam memangkin kecemerlangan SMKSU.

Sementara itu Nur Zawani bte Zulkifli yan telah terpilih sebagai Tokoh Pelajar SPM 2009 SMKSU. Selain bergiat aktif dalam pelbagai bidang, beliau memperolehi 9A dalam SPM 2009. Manakala Dhanuskaa a/p Buddha Dasa yang memperolehi 10A dalam SPM 2009, muncul sebagai pelajar terbaik aliran sains dan SPM 2009.

Selain daripada penyampaian anugerah kepada pelajar cemerlang Tingkatan Satu, Dua dan Empat 2009, juga diadakan penyampaian anugerah kepada para guru atas pencapaian dalam pelbagai bidang akademik. Isteriku naik juga pentas dapat anugerah sebab pencapaian subjek biologi dalam SPM 2009 yang diajarnya mencatatkan kelulusan 100%.

Tetapi aku perhatikan bahawa nampaknya, pelajar terbaik bagi Tingkatan Satu, Dua dan Empat 2009 semuanya dibolot oleh kaum India. Terbaik SPM pun India. Nampaknya kaum India di Saujana Utama cemerlang dalam bidang pendidikan. Yang Melayu tidaklah boleh dengki, sebaliknya perlu berusaha memberikan saingan. Tapi yang terbaik dari PMR pun selalunya dapat ke asrama penoh atau pindah sekolah lain. So, tinggallah yang kureng sikit pencapainnya. Itulah cabarannya.
Share:

Zina & Gejala Buang Bayi

Satu hari sedang berehat bersama keluarga, tetiba isteriku berkisah tentang seorang pelajar di sekolah menengahnya. Apabila ditanyakan tentang latar belakangnya, pelajar perempuan tersebut tetiba menangis. Apabila diselidiki, rupanya dia seorang anak luar nikah ( alun ) yang kini tinggal bersama neneknya. Aku agak tersentuh dengan kisah ini, betapa pelajar tersebut terpaksa menanggung kehidupan masa depan yang agak sukar, pandangan masyarakat, penerimaan majikan, siapa yang sudi mengambilnya sebagai isteri ... ah, banyak lagi.

Namun beliau dikira masih bernasib baik kerana masih dapat hidup berbanding bayi yang ditemui mati dalam buangan. Bayi tidak berdosa itu menjadi mangsa. Hak untuk hidup di dunia dihakis manusia yang dipandang tidak berperi kemanusiaan. Tetapi mungkin kerana peri kemanusiaan jugalah yang menyebabkan bayi dibuang, daripada hidup tetapi sengsara seperti pelajar tadi ? Kita mungkin memandang jijik perbuatan pembuangan bayi, tetapi pada masa yang sama memandang jijik juga kepada alun-alun yang masih meneruskan hidupnya.

Jika kita tidak mahu mendapat penyakit seperti demam selsema, namun demam tetap juga kita hidapi walaupun beberapa langkah kebersihan dan keselamatan dilakukan untuk mengelakkannya. Jadi, kita makanlah ubat yang bersesuaian sebagai penyelesaian. Begitu juga, kita tidak mahu kejadian buang bayi berlaku, namun ia tetap berlaku di samping pelbagai gesaan untuk menjauhi zina, pergaulan bebas dan hubungan terlarang. Jadi apabila berlaku kejadian buang bayi ini, bagaimana seharusnya kita berhadapan dengannya.

Namun hakikatnya ketika ini ramai di kalangan umat Islam, termasuklah remaja yang telah terjebak dalam zina. Kita mungkin terkejut dengan kenyataan oleh Dato' Mohd. Alwi, Ketua Pengarah Jabatan Pendaftaran Negara bebaru ini mengenai gejala kelahiran alun dikalangan gadis Melayu beragama Islam. Menurut perangkaan yang dikeluarkan, bagi tahun 2009 sahaja, jumlah alun yang dilahir dan didaftarkan dikalangan gadis Melayu beragama Islam yang ialah 17,300. Ini bermakna pada setiap jam, purata 2 orang alun dilahirkan oleh gadis Melayu beragama Islam tahun lepas.

Manakala bagi tempoh 2004 sehingga 2009 pula, jumlahnya adalah 74,723. Ini bermakna setiap tahun purata anlun yang dilahirkan oleh gadis Melayu beragama Islam adalah seramai 14,945 orang. Ini juga bersamaan dengan purata 2 orang alun dilahirkan setiap jam !!

Ini baru perangkaan yang dapat dikesan dan didaftarkan. Bagaimana pula dengan yang tidak dapat dikesan dan tidak didaftarkan ? Ini memang satu isu yang menggerunkan. Persoalan juga kemana perginya alun yang begitu ramai ? Apakah kerana yang non-muslim berzina juga, tetapi pandai mengelakkan diri daripada mengandung menerusi pelbagai cara ? Atau mereka ‘lebih bertanggungjawab’ iaitu berkahwin sebaik mengetahu pasangannya ‘termengandung’ ?

Andai kata ( semoga dijauhkan Allah ) tetiba, anak gadis kita yang berusia belasan tahun datang berlutut sambil teresak-esak merayu, “Mak, ayah maafkan saya, saya dah mengandung 5 bulan” ? Bagaimana pula jika ( sekali lagi moga dijauhkan Allah ) anak teruna kita yang juga belasan tahun memberitahu bahawa beliau telah membuat teman wanitanya mengandung ? Atau mak ayah teman wanitanya datang mengadu ? Apakah agaknya tindakbalas kita sebagai ibu bapa ? Mengherdik, menempeleng dan menerajang anak sebelum menghalau mereka keluar dari rumah ?

Oleh kerana kita amat jarang memperkatakan tentang cara untuk menangani masalah mengandung di luar nikah, ramai yang tenggelam punca bila ia berlaku. Bukan si gadis atau si jejaka itu sahaja yang tenggelam punca, kita sebagai ibu bapa juga sama.

Jika kita masih berkalau, kalau kuat iman, kalau selalu solat, kalau tahu kesan buroknya, kalau tahu hukum serta balasan Allah, tentu tidak akan melakukan zina. Masalahnya semuanya telah terlambat dan keterlanjuran berlaku.

Hukum Hudud
Jawapan pasti bagi menangani gejala pembuangan bayi ini ialah berbalik kepada al-Quran dan al-Sunnah dengan memakai undang-undang yang digariskan Islam. Umumnya dalam hudud, mewajibkan 100 kali sebatan bagi penzina lelaki dan perempuan dan direjam hingga mati bagi penzina yang telah berkahwin.

Memang betul sebagai Muslim, kita wajib menjauhi zina yang dengan itu kita boleh mengelakkan kelahiran alun ini. NAmun sejauh mana orang Islam sendiri berkeyakinan bahawa sekiranya hukum hudud dilaksanakan di negara kita, kegerunan timbul dan masalah ini dapat diatasi atau sekurang-kurangnya berkurangan ?

Namun masyarakat lebih memandang hukuman yang kelihatan kejam, tetapi tidak memikirkan hikmah dan natijah daripada pelaksanaannya. Berdasarkan situasi semasa, tidak nampak bayang bagaimana pelaksanaan hukum hudud menjadi pilihan khususnya kepada pemerintah.

Peranan Pemimpin
Sejauh mana pula pemerintah serius, bersungguh-sungguh dan jujur dalam menangani masalah zina. Apakah zina dipandang tidak haram atau bukan merupakan suatu jenayah memandangkan ianya atas dasar suka sama suka ? Tetapi apabila berlaku pembuangan dan pembunuhan bayi, para pimpinan melahirkan rasa sedih dan kesal yang amat sangat.

Sejauh mana kepentingan isu ini berbanding dengan kepentingan projek ekonomi berbilion ringgit serta mempertahankan kuasa dan kedudukan walau dengan apa cara sekalipun!! Tambah menyedihkan pemimpin yang mengaku melakukan zina pun masih boleh diangkat semula menjadi pemimpin kerana menghargai sikap gentlemennya.

Menutup Ruang Ke Arah Zina
Menjauhi zina adalah kewajipan setiap umat Islam. Memastikan zina tidak berlaku pula tanggungjawab masyarakat serta pemerintah. Jangan hanya melihat kepada kesan atau akibat sesuatu jenayah tetapi apa yang paling penting ialah melihat kepada punca dan dan elemen pencetus . Pergaulan bebas dan zina adalah punca kepada kes buang bayi. Justeru itu pelan penyelesaian pihak berwajib ialah menangani gejala pergaulan bebas dan zina yang kian berleluasa dengan menutup ruang ke arahnya.

Langkah yang lebih tegas perlu dilakukan untuk menutup ruang–ruang maksiat seperti Kelab Malam, disko dan karaoke, khususnya yang turut menyajikan arak. Sekat atau tutup juga aktiviti mungkar yang mendorong pergaulan bebas seperti konsert hiburan yang keterlaluan, filem yang mendorong rangsangan nafsu syahwat, lambakan bahan bacaan tidak bermoral serta laman web lucah.

Memperkaya Aktiviti Bermoral
Pemerintah, pihak berkuasa serta pemimpin masyarakat perlu segera mengambil tindakan berkesan dengan memperkayakan aktiviti bermoral dan didikan agama yang membawa masyarakat menghayati konsep dosa dan pahala.

Ini boleh dibuat menerusi pelbagai aktiviti motivasi, panggunaan papan tanda peringatan masyarakat kepada agama, insentif kepada pendakwah serta memperbanyakkan saluran, slot atau rancangan pendidikan Islamik dan mora di TV, radio dan media cetak. Iklan sama ada dalam media cetak atau papan tanda yang seksi atau mendorong kepada pergaulan bebas hendaklah dilarang sama sekali.

Jika berlaku juga ?
Walaupun pelbagai gesaan, kawalan dan penguatkuasaan, zina tetap berlaku dan di luar jangkaan kita. Keran itu ramai yang mencadangkan agar pihak berkuasa khususnya menyediakan pusat perlindungan atau penjagaan anak luar nikah, dimana ibu yang bakal melahirkan anak luar nikah itu dapat ditempatkan.

Masalahnya atau dilemanya pula, ini sering dilihat sebagai usaha untuk menggalakkan perbuatan zina. Benarkah andaian ini? Memperkatakan tentang bagaimana menangani masalah ini tidak bermaksud menggalakkan perbuatan zina. Sebaliknya mungkin boleh mengelakkan masyarakat kita dari tenggelam punca apabila berhadapan dengan keadaan ini.

Sebenarnya, sejak beberapa tahun kebelakangan ini, telah ada sokongan-sokongan tertentu untuk membantu ahli masyarakat yang berhadapan dengan masalah ini. Cuma, bilangannya agak terhad dan maklumat mengenainya tidak begitu meluas.

Terdapat rumah-rumah bagi menempatkan gadis-gadis malang ini sementara menunggu kelahiran. Ada pihak tertentu yang boleh mencari ibu bapa angkat untuk bayi yang kehadirannya tidak dirancang itu. Tindakan ini boleh membantu si gadis serta keluarganya untuk berhadapan dengan musibah ini. Sekurang-kurangnya juga, ini berjaya mengelakkan bayi-bayi malang dari menemui ajalnya di tepi longkang, di lubang tandas, mahupun di dalam tong sampah. Memelihara nyawa itu juga satu kewajipankan ? Bayi alun juga berhak untuk dilindungi !!!

Meletakkan Bin/Binti Si Alun
Berbalik kepada kisah anak murid isteriku, bagaimana perasaan si alun apabila catatan pada surat beranak dan kad pengenalannya tiada nama bapa ? Sejauh mana perkara ini menjadi keputusan dalam Majlis fatwa Kebangsaan. Mungkin ada yang menjadikan ini sebagai alasan kenapa tidak diletakkan bin/binti kepada ‘ayahnya’, lantaran mungkin tidak dapat dipasti secara pasti siapa ayahnya yang sebenar ?

Menurut JPN, anak yang tidak sah taraf iaitu alun tidak boleh mencatatkan nama bapanya pada sijil kelahiran mereka. Jawatankuasa Fatwa Negeri Terengganu berpendapat bahawa alun boleh di 'Bin' atau 'Binti' kan dengan Abdullah dengan maksud hamba Allah, bukan atas nama bagi seseorang tertentu. Namun fatwa tersebut masih belum diwartakan di peringkat Kebangsaan.

Share:

Ke Bukit Merah Lake Town Resort

Entahlah, tak semena-mena dapat peluang ke Bukit Merah Lake Town Resort ( BMLTR ). Sebelum ini asyik lalu saja dan lihat saja dari Lebuh Raya PLUS. Nak singgah tak berapa nak sudi sebab kata orang agak mahal. Biasalah kalau ada taman tema begitu. Berpeluang ke sana tiga hari dua malam ( 9 hingga 11 April 2010 ) siap dengan makan minum serta tiket combo untuk tiket masuk semua yang ada dalam taman tema tu.

Memang agak menarik juga BMLTR ini. Orang tidak berapa ramai ( boleh survive ke ? ) ke sini. Nak mandi dan main air pun tidak sesak. Lihat majoritinya pengunjungnya famili Melayu dan tak adalah yang berpakaian seksi meksi semasa masa mandi manda. Apakah kerana pengusaha BMLTR ini orang melayu iaitu Dato Mustapha Kamal MKLand, maka orang Cina kureng atau tidak gemar nak mengunjunginya ?

Sebenarnya aku ke sini kerana bersama ofis-mateku untuk Berhari Keluarga. So aturcara dan urusan dilakukan oleh anak buahku. Aku cuma sediakan yang sepatutnya seperti kosnya. Sebelum acara bebas pada hari pertama, kami mengadakan sedikit telematch antara 4 kumpulan yang dibahagikan sebelum permainan diadakan. Letih juga sebab bermain dalam air yang menyukarkan pergerakan.

Tak pastilah bila mula BMLTR ini mula dibuka, sebab kelihatan bangunannya nampak macam menunjukkan usianya telah lama. Kelihatan ada yang telah berkarat. Berkonsepkan taman tema air, pelbagai permainan disediakan.

Rupanya permainan wet buble yang terdapat di BMLTR, didakwa sebagai merupakan yang pertama seumpamanya di Asia Tenggara. Betul ke ... tapi mungkin sekarang sudah banyak bersepah. Tapi memang menarik melihatkan pengalaman orang ramai bermain dengannya.

Bukan sekadar untuk keseronokan, tetapi ada yang mencabar serta menguji sejauh mana kita mampu melakukannya. Umpamanya di permainan 'boomerang', dimana di atas pelampung menuruni ke bawah curam 80 darjah dan berulang alik dengan lajakan. Pesakit jantung agaknya boleh terus mati kalau mencubanya.

Lelain tu banyak ala gelongsor panjang yang menyebabkan kita mengelongsor laju melaluinya. Itu yang thrill nya ... tapi tak berani untuk aku mencubanya. Ada yang kecik, tapi itu untuk yang berusia 12 tahun ke bawah !!!

Malam hari pertama, kami adakan jamuan ala barbequeu. Sebelum tu aku diminta memberikan ucapan dan seterusnya menyampaikan beberapa hadiah untuk cabutan bertuah. Semua dapat, cuma besar kecik sahaja. Tapi yang tak ku sangka ialah aku diminta berkaraoke !! Kira first time, tapi aku memilih lagu nasyid Pergi Tak Kembali. Anakku kata, tak sedap sungguh abah menyanyi !!!

Pada hari kedua, naik chairlift untuk ke taman haiwan. Mulanya terasa agak ghayat juga, namun tidaklah tinggi sangat. Cuma persoalannya ialah tentang ciri keselamatan. Macam tidak berapa ada. Perjalanan kekira 10 minit baru sampai di penghujung di mana terletaknya taman haiwan.

Agak menarik juga binatang yang terdapat di taman ini. Antara yang rasanya tidak pernah ku temui ialah binturong atau Bear Cat. Pelbagai spesis arnab nampaknya sungguh jinak sekali. Cuma kesian nengok sang beruang, kurus kering macam tidak cukup makan.

Kemudian kami dipersembahkan dengan pertunjukan haiwan yang terdiri daripada 3 ekor burong, monyet serta ... lupa pulak apa binatangnya, macam memerang aje !! Pandai burong-burong tu naik basikal, main bowling, main bola, malah selesaikan masalah matematik !!!

Cuma frust sebab tak dapat nak ke Pulau Orang Utan kerana air tasik cetek yang mengelilinginya kering akibat kemarau, dibimbangi bot terlanggar tunggul kayu. Tasik ini dikatakan menjadi punca air bagi daerah yang berdekatam. Kalau gitu gayanya, nampak parah. Di pulau tengah-tengah tasik tersebut didiami dengan beberapa orang utan yang memang dipelihara dengan elok. Malah inilah antara keistimewaan BMLTR.

Namun akhirnya aku dapat tahu kenapa air di tasik tu tidak naik parasnya. Ianya disebabkan batang paip gergasi yang terdapat berhampiran jambatan ke jeti tu yang tidak mengeluarkan air ... ha ! ha !
Share:

Pengunjung

Pengunjung 2

free counters

Total Pageviews

Blog Tazkirah