Selamat Datang
Terima Kasih Atas Kunjungan

Kendatipun sekadar catatan peribadi, mana yang baik jadikan pengajaran. Mana yang kurang sesuai jadikanlah sempadan. Dalam kehidupan ini, ada saat manis, pahit, indah, muram, genting & gembira. Semoga Allah memberkati hidup kita.

Jika Masa Lalu Bisa Diputar Kembali ..

10 Februari 2019 : Singgah sekadar nak ambil gambar.

Menjamu Mata Di Bukit Keluang

3 Februari 2019 : Photobooth baru sebagai tarikan pengunjung ke Bukit Keluang, Besut.

Singgah di Pasat Siti Khadijah, Kota Bharu

4 Februari 2017 : Kenangan Singgah di Pasar Siti Khadijah, Kota Bharu.

Masjid Selat Melaka

Destinasi wajib kunjungi jika ke Melaka sambil rehat dan solat ..

Ronda-ronda Dataran Putra, Putrajaya

Sekali-sekala ambil angin malam.

Miracle The Reference - Al-Quran 22 in 1

Sekali aku menemuinya terjual di sebuah kedai buku, terus terasa betapa aku harus atau perlu memilikinya. Sebelum ini aku juga telah memiliki Al-Quran Pra-kata, hadiah kenang-kenangan lantaran menjadi AJK Pembinaan Masjid Saujana Utama. Sebenarnya secara jujurnya, Al-Quran pra-kata tu sesekali sekala sahaja aku menatapnya dan meneliti akan kandungannya.

Al-Quran yang di luarnya terpampang perkataan Miracle The Reference menarik perhatianku lantaran dikatakan merupakan al-Quran yang mengandungi 22 unsur istimewa. Apa yang sampai 22 tu. Bagiku yang menariknya ialah terdapatnya tanda-tanda bacaan menurut hukum tajwid. Jadi mudah sikit nak membacanya menurut hukum tajwid walaupun masih mengekalkan penulisan perkataan demi perkataan dengan terjemahannya. Payah juga sebenarnya nak membaca perkataan demi perkataan apabila dipisahkan antara satu sama lain dengan jarak tertentu.

Apa yang sampai 22 perkara istimewa dalam al-Quran ini? Mungkin benar 22 perkara, tapi tidaklah semuanya dilakukan secara detail, umpamanya hanya pada ayat-ayat terpilih tafsir dan asbabun nuzul diperjelaskan. Kalau nak didetailkan semua ayat, tentu tebal giler al-Quran ini jadinya.

Selain al-Quran, disediakan sekurang-kurangnya dua buah buku berkaitan serta satu VCD mengenai kaedah membaca al-Quran yang dikatakan mudah serta praktikal.

Bagi yang belum memilikinya, bolehlah berbuat demikian. Harganya sekitar RM 170-200 setiap satu. Mungkin akan semakin murah dari semasa ke semasa. Yealah, sebelum ini ada al-Quran 15-in-1, selepas al-Quran prakata. Yang pentingnya al-Quran semakin canggih, mudah difahami dan dihayati berdasarkan teknologi dan inovasi tertentu.
Share:

Pengunjung

Pengunjung 2

free counters

Total Pageviews

Blog Tazkirah