Selamat Datang
Terima Kasih Atas Kunjungan

Kendatipun sekadar catatan peribadi, mana yang baik jadikan pengajaran. Mana yang kurang sesuai jadikanlah sempadan. Dalam kehidupan ini, ada saat manis, pahit, indah, muram, genting & gembira. Semoga Allah memberkati hidup kita.

Jika Masa Lalu Bisa Diputar Kembali ..

10 Februari 2019 : Singgah sekadar nak ambil gambar.

Menjamu Mata Di Bukit Keluang

3 Februari 2019 : Photobooth baru sebagai tarikan pengunjung ke Bukit Keluang, Besut.

Singgah di Pasat Siti Khadijah, Kota Bharu

4 Februari 2017 : Kenangan Singgah di Pasar Siti Khadijah, Kota Bharu.

Masjid Selat Melaka

Destinasi wajib kunjungi jika ke Melaka sambil rehat dan solat ..

Ronda-ronda Dataran Putra, Putrajaya

Sekali-sekala ambil angin malam.

Ke Cameron Highland Lagi

Sekali pergi pada akhir Januari dan awal Febuari 2014, terasa nak pergi lagi. Dulu takut kini dah tidak kisah. Tetapi sebab utama kunjungan kali ini ialah nak bawak anak ke-3 ku merehatkan minda setelah final examnya.

Tetapi semakin terasa pulak, masih banyak lagi tempat menarik di Cameron Highland ( CH ) yang belum lagi dikunjungi. Dalam kunjungan kali ini, hujan yang turun merencatkan kelancaran kunjungan sebab bukan setakat kami hanya menginap satu malam tetapi sampai pun agak lewat pada hari pertama.

Ladang Teh Cameron Valley
Kami keluar dari Lebuhraya PLUS ikut arah ke Tapah. Dalam perjalanan naik, singgah ladang ini sebagai destinasi pertama.

Lagipun terletak di tepio jalan utama. Hujan renyai-renyai ketika itu. Kesejukan hujan yang terasa.

Keadaannya macam biasa sahaja, seperti dahulu. Cuma tidak berapa ramai orang. Mungkin sebab bukan musim cuti umum, tambahan hujan.

Tidak membeli di sini. Kami hanya target beli di Pasar Malam Brinchang sahaja nanti, sebab banyak pilihan dan reganya yang kira murah.

Pasar Malam Brinchang
Lepas check-in homestay apartment, kami terus ke Pasar Malam Brinchang. Hujan semakin lebat. Nak membeli camana ?

Jalan menghampiri pasar malam sesak juga, tetapi tidak seteruk masa kunjungan sebelum ini. Alhamdulillah, dapat park dekat Masjid Brinchang. Lepas solat maghrib baru kami redah pasar malam dalam keadaan hujan. Kena redah untuk cari juadah makan malam serta strawberi.

Gerai jualan tetap banyak juga. Terpaksa kami beli payung. Tentunya laris payung masa ini. Takpe, reganya kira murah saja.

Balik apartment, semua kesejukan. Sambil menikmati juadah malam, kami makan strawberi cicah cokelat yang sedap tu. Aku rasa beza beli strawberi kat Pasar Malam Brinchang dengan ladang strawberi ialah kesegarannya.

Yang beli di pasar malam kena makan cepat sebab ianya mungkin stok dah dua tidak hari. Sebab itu dijual dengan rega yang agak murah.

Kalau lambat makan, nanti ‘bonyok’ atau macam terlalu masak dan tak sedap rasanya. Dikatakan strawberi yang dapat bertahan kekira 5 hari setelah dipetik masak. Itu di Cameron, tetapi kalau di bawa balik yang suhunya agak panas ?

Suboh Di Masjid
Seperti kedatangan sebelum ini, yang meramaikan ialah pelancong tempatan. Kali ini ada beberapa buah bas. Tetapi lepas solat kali ini ada jamuan ringan pulak sumbangan seseorang. Kira sarapan pagilah, rezeki jangan ditolak.

Takde tahlil atau kuliah suboh, tetapi ini adalah amalan biasa kata Imam pagi itu yang kebetulan makan sekumpulan denganku.

Imam tersebut merupakan doktor perubatan yang berasal dari Gersik. Dr Ayob Sawabi namanya dan sudah lama duduk sini, malah mempunyai klinik sendiri selain mengusahakan homestay apartment di Tanah Rata dan di Taman Sedia. Peramah dan suka bercerita orangnya. Kalau ada masalah nak dapatkan penginapan, boleh hubungi di 012-5059220.

Kampung Taman Desa
Lepas sarapan target lami ialah ke Al-Mashor, namun ada khemah di depan kedainya. Kiranya tutupla. Barangkali kenduri kawin anaknya kot. So kami beli serapan tetapi makan di kedai Abang yang mempunyai konsep seperti Al-Mashor juga.

Memang pada mulanya aku bercadang nak cari Homestay di Taman Sedia kali ini. Nak merasa suasana perkampungan Melayu tu. Tetapi tak berjaya nak buat booking sebab penoh semuanya. Yang ada cuma chalet. Kena awal kot.

Kampung Taman Sedia diilhamkan oleh Allahyarham Tun Abdul Razak, bagi mewujudkan sebuah kampung berbentuk seakan-akan Felda bagi penduduk Melayu di Cameron Highland. Penduduknya dulu ramai kakitangan kerajaan, memiliki rumah dan sedikit tanah bagi menjalankan kegiatan pertanian.

Nama Taman Sedia diperolehi daripada keadaan asal tempat kampung tersebut sebelum diterokai, yang ‘tersedia ada’ dengan bunga-bungaan liar yang cantik. Dikatakan dulunya merupakan tempat taman permainan puteri bunian. Saja nak tambah cerita. Kementerian Pelancongan Malaysia telah mengiktiraf 20 buah rumah di kampung ini dengan kemudahan asas, selesa dengan situasi perkampungan Melayu tradisional yang dikelilingi bukit-bukau.

Kini ianya popular dengan ladang strawberi serta sayur-sayuran. Terdapat sekolah agama dan juga surau di sini.

Taman Pertanian MARDI
Dalam kunjungan kali ini, baru aku tahu yang di sini ada menyediakan penginapan apartmnent dengan harga yang berpatutan. Next time ke sini kot.

Since agensi kerajaan, aku rasa diselenggara dengan baik berbanding dengan apartment yang aku duduk kali ini. Nampak antaranya rumah-rumah penginapan ala-ala Inggeris.

Berbanding datang sebelum ini, berkurangan hasil tanaman sayuran dan buahan. Agaknya sudah dipetik. Anggur pun masih putik !!!

Cameron Lavender
Destinasi seterusnya petang itu ialah Cameron Lavender yang terletak selepas pekan Tringkap jika bertolak dari Tanah Rata atau Brinchang. Sesak apabila menghampiri Kea Farm. Masalah di Kea Farm tu ialah kawasan nak park kenderaan. Pengunjung tercari-cari kawasan parking, itu yang jadi jem.

Cuaca agak panas juga ketika itu. Aku rasa macam tidaklah sesejuk masa datang tempohari. Orang memang agak ramai, tempat kenderaan berdekatan pintu masuk dah penuh. Ada di sediakan kawasan lain, tetapi agak jauh, lantas park tepi jalan je.

Tiket masuk RM5 untuk dewasa dan RM3 untuk kanak-kanak. Wah sungguh cantik tempat ini. Aku tidak pernah sampai sebelum ini.

Kena setting kamera betul-betul dan banyak lokasi, objek atau suasana yang nak diabadikan di sini.

Kawasan masuk dah dipenuhi dengan bunga lavender. Turut menyerikan suasana ialah kereta antik ( Volkswagen ) dengan corak polka dot serta kotak-kotak pos sebagai hiasan.

Naik ke atas pulak ialah pokok bunga daisy yang dijual dengan harga RM2 sekuntum dan RM10 untuk 6 kuntum. Petik sendiri dan bayar. Banyak bunga sedang tumbuh mekar dan memang sangat memukau.

Ada bermacam-macam warna seperti kuning, putih, pink, merah, orange dan macam-macam lagi. Bunga ni boleh bertahan dalam seminggu ikut penjanggaan kita. Bermusim bunga ini atau memang berganti pasu siang malam ?

Terdapat binaan lain menghiasi taman seperti rumah ‘smurf’ ( agaknya ) dengan taman air dan buaian yang sungguh mempersonakan.

Naik ke atas lagi ialah ladang strawberi, boleh petik sendiri. Tapi kami takdelah sampai situ sebab selain semakin meninggi, dah puasa tengok pokok strawberi. Terasa penat kaki berjalan.

Menuju pintu keluar pula ialah jualan barangan cenderahati kenang-kenangan yang cantik dekorasinya. Memang menarik suasana di sini.

Kea Farm
Balik menuju panginapan kami singgah di Kea Farm. Nampak agak lancar perjalanan. Aku kira kawasan meletak kereta perlu diwujudkan segera. Berbayar kalau dua tigga ringgit aku tidak kisah, daripada asyik menekan brek dalam kesesakan jalanraya.

Orang tetap ramai di Kea Farm. Yang dibeli biasalah, sayuran dan strawberi untuk di bawa pulang petang ini. Aku sendiri memang takde nak beli apa.

Datang tempohari cuma beli t-shirt sahaja aku. Itupun terlebih saiz.

Balik berkemas untuk check-out. Penoh juga bonet myVi kami. Kemudian lunch nasi Arab di Restoren Raudhah. Memang sedap dan sesedap cawangan dia yang di Seri Kembangan juga.

Ladang Teh Boh Palas
Kiranya kami dalam perjalanan pulang untuk keluar ikut Simpang Pulai. Kami meredah semua kesesakan Kea Farm, tetapi nak singgah di Ladang Teh Boh Palas sebagai destinasi terakhir. Menghampiri Ladang teh Boh Palas, hujan turun semula dan semakin lebat. AKu terpaksa memperlahankan kenderaan yang ku pandu, bimbang jalan yang agak licin selain sempit.

Tapi tidak banyak kenderaan berselisih dengan kami. Mungkin sebab hujan kot. Tetapi yang bagusnya kali ini kenderaan kami dapat terus naik berhampiran dengan ‘observation deck’. Dulu ada yang bertugas mengawal kenderaan keluar masuk. Hujan lebat, siapa yang nak berkuyup tercegat mengawal di situ. Huhu ...

Orang tidak berapa ramai, Cuma tak dapat cari tempat yang kering di observation deck. Akhirnya dapat satu dan kamipun beli sedikit makanan berupa 2 potong kek dan dua gelas teh untuk dikongsi bersama. Reganya RM28 !!!

Perg ... takpelah ambik berkat sambil menikmati pemandangan. Hujan mulai reda dan dapatlah kami bergambar dengan latar belakang yang agak menarik juga kali ini.

Masuk ke kilang, tapi nampaknya tidak beroperasi hari ini. Masa turun balik sebelum simpang jalan utama, lacar sahaja. Rupanya telah melepasi masa operasi 4.30petang. So takde kenderaan nak masuk atau naik lagi.

Turun Ikut Simpang Pulai
Terasa agak jauh juga turun balik melalui Simpang Pulai. Just nak rasa or experience it. Baru aku tahu, patutpun yang melalui jalan ini dari Kota Bharu atau pantai timur, dikatakan ada yang menyempat singgah di Cameron Highland.

Perjalanan kembali ke Putrajaya walaupun jauh sikit tetapi kira lancar, alhamdulillah. Datang lagi nanti mungkin lalu Tapah sahaja dan menginap di MARDI pulak. He .. he ..
Share:

Di sebalik Tangisan Sebatang Tamar

Mengabdikan kisah, sejarah atau peristiwa pada zaman para Rasul termasuk Rasulullah s.a.w ke dalam lagu nasyid telah banyak dilakukan. Namun banyak kisah tersebut dikaitkan juga dengan orang lain seperti Sumayyah, Balqis etc ... Lagu Tangis Sebatang Tamar oleh Daqmie yang sehingga Ahad 11 Mei 2014 telah menjuarai Carta IKIMFm selama 16 minggu berturut-turut, memberikan suatu kesan yang agak mendalam.

Kisah tangisan pohon tamar tersebut memang pernah didengari sebelum ini, namun ia begitu mengesankan dalam lagu yang disampaikan sendiri oleh Daqmie. Mungkin kerana intonasi chorus dalam lagu tersebut yang betul-betul merupakan pukolan maut yang mencabar diri kita. Betulkah atau sejauh mana kita cinta, rindu dan menghargai Rasulullah ???

Daqmie atau nama sebenarnya Azmee Abdul Manaf bukanlah seoarang yang baru dalam dunia music tanah air. Beliau berasal dari Alor Gajah, Melaka. Pada sekitar tahun 1990-an, Daqmie merupakan penyanyi rock Kumpulan East dan pernah menerbitkan dua buah album iaitu East (1991) dan Generasi Metal (1996). Pada tahun 2003 pula album beliau bersama Kumpulan Rock Barongan.

Selepas itu, beliau lebih banyak memberi tumpuan kepada kerjaya di belakang tabir dan terbabit dengan penciptaan lagu, penerbitan album beberapa kumpulan nasyid dan menjadi pengarah muzik untuk persembahan seperti konsert berkonsepkan irama nasyid dan ketuhanan selain diberi kepercayaan mencipta lagu runut bunyi untuk beberapa filem tempatan.

Aku pernah menyaksikan persembahan live beliau dalam sambutan Tahun Baru Kerajaan Selangor dua tahun lepas serta Konsert Pray 4, September 2013. Ternyata suara live on stage dengan CD Audionya tidak banyak berbeza. Kekuatan vokal beliau agak luar biasa.

Mungkin kerana terdedah atau dekat kepada lagu-lagu yang berunsur ketuhanan, memberinya ilham untuk terus terlibat dengan serius ke dalam industri nasyid negara sehingga akhirnya berjaya menerbitkan sebuah album nasyid terbitan syarikat beliau sendiri yang diberi judul Daqmie – Maulaya. Album Maulaya telah dilancarkan secara rasmi pada 27 November 2013. Ternyata album ini mempamerkan kekuatan vokal Daqmie yang lunak dan bertenaga.

Dalam banyak-banyak lagu dalam album Daqmie-Maulaya, lagu Tangis Sebatang Tamar begitu mengesankan. Ia mengingatkan kepada kisah benar tentang sepohon tamar @ kurma yang menangis kerana terlalu rindukan Rasulullah s.a.w. Bagaimana agaknya pohon kurma boleh menangis ? Kat mana matanya, bagaimana linangan airmatanya ? Atau bunyi special effect ?

Perhatikan dulu liriknya sebagaimana berikut :-

Sedu sedan Itu bak ratapan si kecil
Yang rindu belaian dan perhatian
Yang mendambakan kasih dan sayang
Dari seorang insan yang penyayang

Tangisan itu dari sebatang tamar
Yang sebelumnya menjadi mimbar
Sandaran Rasul tika menyampai khutbah
Diganti mimbar baru kerna keuzurannya

Kisah tangisan sebatang tamar
Menyentuh hati, mengocak perasaan
Benarkah aku cinta, benarkah aku rindu
Sedangkan tak pernah gugur air mata ku mengenangkan mu

Tangisan itu dari sebatang tamar
Yang sebelumnya menjadi mimbar
Sandaran Rasul tika menyampai khutbah
Diganti mimbar baru kerna keuzurannya

Betapa kerasnya hatiku ini
Untuk menghayati perjuangan mu
Betapa angkuhnya diri ku ini
Untuk menghargai perjuangan mu

Ya Rasulallah
Ingin aku menjadi sebatang tamar
Yang menangis rindu kepada mu

Ya Rasulallah
Biarlah aku hanya sebatang tamar
Namun dapat bersama mu di dalam syurga

Tangisan itu dari sebatang tamar
Yang sebelumnya menjadi mimbar
Sandaran Rasul tika menyampai khutbah
Diganti mimbar baru kerna keuzurannya

Kisahnya
Al-Kisah, suatu ketika sedang Rasulullah s.a.w naik mimbar baru di Masjidil Haram. Kedengaran rintihan seperti rintihan unta dan goncangan tanah yang terus bergetar sehingga para sahabat pun bertanya-tanya. Dalam riwayat lain, tangisan seperti tangisan atau teriakan budak kecil.

Rasulullah s.a.w tersenyum, lantas turun dari mimbar dan mendatangi pohon kurma yang tidak jauh dari mimbar tersebut. Rasulullah s.a.w meletakkan tangan baginda pada batang pokok kurma dan mengusap-usap dengan perlahan-lahan.

Rasulullah s.a.w berkata pada pohon kurma itu: ‘Jika engkau mahu, aku akan jadikan engkau dinding masjid ini, akarmu tumbuh lagi, tubuhmu hidup lagi dan engkau berbuah lagi. Atau jika engkau mahu, engkau aku tanam di syurga, supaya para wali Allah boleh memakan buah buahmu’. Batang kurma itu menjawab: ‘Aku memilih untuk ditanam di syurga sehingga wali wali Allah dapat memakan buahku dan saya berada di tempat di dalamnya saya kekal’.

Lantas goncangan tanah dan suara rintihan pun berhenti. Rasulullah s.a.w kemudian kembali pada mimbar dan menyampaikan kejadian tersebut kepada para sahabatnya. Rasulullah s.a.w berkata: ‘Ia memilih negeri yang kekal berbanding negeri yang fana’. Rasulullah s.a.w kemudian menyuruh agar dikafankan pelepah tamar dan mengatakan bahawa ia akan dibangkitkan di dalam syurga. Apakah maksudnya nanti ada banyak pokok kurma di syurga ? Atau ini satu-satunya. Argh, usah bingung. Yang penting dapat masuk syurga.

Rindukan Rasulullah s.a.w ?
Lantaran jemaah dan umat Islam bertambah ramai, kaum Ansar mencadangkan agar di buat mimbar daripada kayu dan lebih tinggi supaya orang ramai dapat melihat Rasulullah s.a.w ketika berkhutbah. Pada masa itu Masjid Nabawi hanya beratap batang pokok kurma. Manakala mimbar asalnya diperbuat dari pohon tamar. Itulah tempat Rasulullah s.a.w bersandar ketika menyampaikan khutbah. Apabila sudah tidak digunakan lagi, menangis sedihlah pohon tamar itu, menangis kerana rindu kepada Rasulullah s.a.w yang mulai menjauhinya. Juga menangis kerana ia tidak digunakan lagi untuk mengingati Allah s.w.t.

Bagaimana dengan kita? Bukan sekadar pengakuan lidah, apa bukti kecintaan dan kerinduan kita kepada Rasulullah s.a.w ? Sejauhmana kita merasakan rindu untuk bertemu dengan Rasulullah s.a.w. Maafkan kami aduhai Rasulullah s.a.w.

Tiang Mukhallaqah
Tempat tumbuh pohon tamar tersebut didirikan sebuah tiang dan dinamakan tiang Mukhallaqah yang sering disapukan pewangi Khaluq. Ia juga sebagai tanda kewujudan pohon tamar yang dijamin masuk syurga oleh Rasulullah s.a.w.

Kalau ke Masjid Nabawi sekarang, kedudukan tiang tersebut kini bersekali dengan binaan mihrab sebagaimana dalam gambar di atas. Tiang tersebut juga dipanggil sebagai Tiang Hannana dan juga Mushaf.Ada juga menyebutkan bahawa pewangi tersebut disapukan lantaran Rasulullah s.a.w ternampak seseorang yang meludah dipokok tersebut. Lantas seorang sabahat membersihkannya dan menmyapukan dengan pewangi Khaluq.

Share:

Ziarah Kompleks Sejarah Pengkalan Kempas

Berpusing-pusing perjalanan menggunakan Map handphone androidku. Rupanya adalah lencongan baru. Tetapi akhirnya sampai juga. Bukannya kompleks mega dengan binaan atau bangunan yang besar, tetapi simple sahaja. Apa istimewanya kompleks ini sehingga menjadi lokasi wajib dilawati oleh beberapa laman web apabila berada di Port Dickson yang lebih dikenali sebagai tempat perkelahan tersohor negara ?

Kompleks sejarah ini terletak kira-kira 35 km ke selatan daripada Bandar Port Dickson dan 21 km daripada Pantai Teluk Kemang. Kedudukannya agak terpencil. Sunyi sepi ketika aku sampai dan hanya aku sorang diri sahaja.

Kompleks terbuka berbumbung tersebut menempatkan makam seorang yang dikatakan Wali Allah dan beberapa batu megalit. Namun tiada catatan, bahan bacaan atau pameran yang menceritakan lebih lanjut. Yang ada papan tanda Jabatan Agama jangan buat benda khurafat di makam berkenaan

Apa yang menjadi sejarahnya ? Apa yang menarik sehingga dikatakan pelancong luar negara pun ada yang sanggup datang ke sini ? Lantas aku pun gelintar kat internet. Rupanya banyak history dan misterinya yang menarik untuk dikongsikan di sini.

Binaan Batu Megalit
Terdapat tiga bentuk batu megalit saling berdekatan yang dikatakan menyerupai pedang dan senduk dengan ukiran purba. Satu lagi terasing dibawah binaan yang melindunginya. Apakah ia struktur asal atau di bawa daripada tempat lain ?

Bentuk pedang ( sebelah kanan sekali ) dikatakan merujuk kepada pedang yang dipakai oleh Syeikh Ahmad Majnun. Manakala bentu sudu yangditengah-tengah pernah patah dan disambung kembali dengan simen. Batu-batu tersebut mempunyai ukiran tertentu.

Berdasarkan catatan pada batu tanda sebelum memasuki kompleks tersebut, dikatakan batu tersebut telah wujud sejak abad ke-3 dan ke-4 atau antara 200-300 tahun Masehi. Penduduk tempatan dulu-dulu mengenalinya sebagai ‘batu hidup’ kerana dipercayai semakin membesar, mempunyai keramat atau kuasa tertentu jika memohon sesuatu padanya.

Tertanya juga, apakah pula maksud ukiran pada batu megalith tersebut ? Batu Megalit merupakan batu yang sering digunakan untuk membina manumen atau struktur binaan orang dulu-dulu di merata dunia. Ia sama ada berbentuk rumah, dijadikan perkuburan atau sekadar batu tanda.

Makam Syeihk Ahmad Majnun
Pertamanya terdapat apa yang dikatakan makam Sheikh Ahmad Majnun. Ia dianggap sebagai makan Islam yang tertua di Malaysia. Tak faham juga aku maksudnya. Apa definisi makam berbanding kubur ? Makam adalah kubur para wali atau pembesar Negara ?

Makam tersebut terdiri daripada beberapa binaan bongkah batu-batu lama. Bentuk dan susunannya juga agakpelik. Tidak tahulah apa maksudnya. Pagar kecil dibina mengelilingi makam tersebut, barangkali bagi mengawal kesesakan sekiranya terdapat ramai pelawat.

Mengapa tiada cacatan lanjut diberikan dalam kompleks tersebut. Tulisan pada salah satu batu pada makam tersebut menyebutkan tahun 1467-1468 Syeikh Ahmad Majnun meninggal dunia.

Pada satu binaan batu ( barangkali merupakan batu nesan ) yang mempunyai tulisan seperti Arab-Jawi, terdapat lubang bulat elok. Berdasarkan kajian internet, dikatakan lubang tersebut menjadi alat ‘lying detector’ agar penjenayah membuat pengakuan dalam menyelesaikan masalah antara penduduk kampung pada zaman dahulu.

Dengan memasukkan tangan ke dalamnya, jika tidak bercakap benar, dikatakan batu tersebut akan mencengkam ketat tangan orang tersebut. Hebat !!! Tertanya juga, apakah maksud tulisan yang terukir pada batu ‘lying detector’ tadi ? Nama Syeikh Ahmad Majnun bagaimanapun tercatat jelas.

Siapa Ahmad Majnun ?
Catatan pada batu tanda sebelum memasuki kompleks tersebut mencatatkan bahawa Syeikh Ahmad Majnun merupakan seorang pendakwah yang menyebarkan syiar Islam pada Zaman Kesultanan Melayu Melaka. Semasa dalam suatu perjalanan, beliau meninggal dunia dan dimakamkan di sini.

Pendapat kedua pula, beliau merupakan seorang ulama yang menganut mazhab yang berbeza dengan mazhab yang dianuti oleh pemerintah dan masyarakat Melaka pada masa itu. Oleh yang demikian, Syeikh Ahmad Majnun dan pengikutnya berpindah ke Pengkalan Kempas.

Bimbang penyebaran mazhab ini akan menimbulkan perpecahan di kalangan masyarakat Melaka, pemerintah Melaka pada zaman itu, Sultan Mansur Syah telah menitahkan Bendahara Tun Perak mengetuai angkatan Melaka untuk memerangi Syeikh Ahmad Majnun dan pengikutnya di Pengkalan Kempas. Dalam peperangan tersebut Syeikh Ahmad Majnun tertewas dan terbunuh.

Tulisan Kalimah Allah
Tulisan ini tertera di salah satu batu megalit. Sama ada diukir atau timbul semula jadi ( dengan kehendak Allah ) ? Ini juga menimbulkan misteri. Jika ‘timbul sendiri’ bila ianya timbul, apakah sejak kurun ke-3 atau ke-4 lagi ?

Jika demikian, ini bermakna kewujudannya sebelum Rasulullah s.a.w dilahirkan ke dunia ini ? Malah sebelum Islam sampai ke Tanah Melayu lagi. Wah tentunya ini suatu yang hebat, wajar di war-warkan, boleh menjadi tarikan untuk kunjungan ramai ke sini. Lantas pemeliharaannya perlu diteruskan. Tetapi apakah benar begitu ? Atau orang tidak kisah, melainkan kalau dikatakan mereka yang berdoa di manumen dengan kalimah Allah tu mereka akan jadi kaya raya !!!!

Selain daripada makam, kawasan berpagar kompleks ini juga menempatkan surau terbuka dan rumah kuaters penjaga. Kompleks ini dibuka setiap hari dari 9.00 paagi hingga 6.00 petang dan masuk adalah percuma.

Selain Kompleks Sejarah Pengkalan Kempas, ia juga dipanggil Keramat Sungai Udang, Keramat Ujung Pasir atau Fort Kempas. Googlelah untuk mengetahui lebih lanjut.

Sumber:
http://ms.wikipedia.org/wiki/Pengkalan_Kempas
http://wikitravel.org/en/Port_Dickson
http://www.portdickson.net/about#history
Share:

Pengunjung

Pengunjung 2

free counters

Total Pageviews

Blog Tazkirah