Selamat Datang
Terima Kasih Atas Kunjungan

Kendatipun sekadar catatan peribadi, mana yang baik jadikan pengajaran. Mana yang kurang sesuai jadikanlah sempadan. Dalam kehidupan ini, ada saat manis, pahit, indah, muram, genting & gembira. Semoga Allah memberkati hidup kita.

Jika Masa Lalu Bisa Diputar Kembali ..

10 Februari 2019 : Singgah sekadar nak ambil gambar.

Menjamu Mata Di Bukit Keluang

3 Februari 2019 : Photobooth baru sebagai tarikan pengunjung ke Bukit Keluang, Besut.

Singgah di Pasat Siti Khadijah, Kota Bharu

4 Februari 2017 : Kenangan Singgah di Pasar Siti Khadijah, Kota Bharu.

Masjid Selat Melaka

Destinasi wajib kunjungi jika ke Melaka sambil rehat dan solat ..

Ronda-ronda Dataran Putra, Putrajaya

Sekali-sekala ambil angin malam.

Day 1 Di Amsterdam : 8 Okt 2006

Tiba di Airport Schipol Amsterdam jam 6.30 pagi setelah dalam flight non-stop 12 jam. Perjalanan yang menyiksakan disebabkan kesihatan, sempit serta sejuk yang amat sangat. Lepas pusing-pusing dalam Airport, terus naik taxi ke Hotel. Taxi mewah, pemandunya seorang Muslim asal dari Morocco. Beliau amat tertarik dengan Tun Mahathir dan mendakwa, he should be the leader of our Ummah. Sampai hotel, letak barang dan jalan-jalan sementara tunggu jam 12.00pm untuk check-in. Sunyi betul pagi Ahad tu, lagipun masih awal.

Ke Central Station dengan kereta api atau dipanggil juga tramp, pakai redah aje. Kekiranya Central Station ni pusat pertemuan pengangkutan kereta api, bus dan seumpamanya. Konpius dengan sistem jalan raya mereka. Serabut dengan jalan bus dan kereta, keretapi dan basikal.. Masuk kedai-kedai souvenir, alamak mahal-mahalnya lebih-lebih lagi jika pakai sifir 1 Euro = RM 4.70. Kumpul-kumpul map dan brosur yang free. Tapi tak banyak dan kebanyakannya dijual. Bangunan sekitar Central Station, Damark dan Dam Square. Banyak bangunan lama yang telah beratus tahun usianya. Mungkin kerana itulah tarikan pelancong di sini dan mereka dakwa sebagai antara bandar tercantik di dunia.

Agak petang baru balik hotel untuk check-in. Keletihan lantas tidur dan sesedar dah masuk maghrib, 7.00 malam. Berbuka dengan roti dan mee segera yang dibawa. Bilik kecik betul tak padan dengan rega sewanya jika berbanding di KL … ahhh asyik nak banding dengan KL aje.

Kesakitan kaki membataskan hasrat nak ronda-ronda malam-malam. Suhu sekitar 10 – 12C. Tengok TV pula kebanyakannya bahasa Belanda. Berdasarkan brosur, membuat perancangan ke mana nak dilawati esok. Banyak siaran iklan TV pada awal pagi yang menawarkan khidmat seks. Industri seks memang dihalalkan di Amsterdam sebagaimana mereka mengiktiraf pengamal gay. Sex toys dijual secara terbuka dalam kedai. Tapi tak pulak orang berpusu or berhimpun. Terasa malu pulak bila singgah memerhati dan membelek benda-benda tu sorang-sorang.. Marijuana dari jenis soft drug juga dijual macam rokok biasa saja ... but not for under 18.
Share:

Pengunjung

Pengunjung 2

free counters

Total Pageviews

Blog Tazkirah