Selamat Datang
Terima Kasih Atas Kunjungan

Kendatipun sekadar catatan peribadi, mana yang baik jadikan pengajaran. Mana yang kurang sesuai jadikanlah sempadan. Dalam kehidupan ini, ada saat manis, pahit, indah, muram, genting & gembira. Semoga Allah memberkati hidup kita.

Jika Masa Lalu Bisa Diputar Kembali ..

10 Februari 2019 : Singgah sekadar nak ambil gambar.

Menjamu Mata Di Bukit Keluang

3 Februari 2019 : Photobooth baru sebagai tarikan pengunjung ke Bukit Keluang, Besut.

Singgah di Pasat Siti Khadijah, Kota Bharu

4 Februari 2017 : Kenangan Singgah di Pasar Siti Khadijah, Kota Bharu.

Masjid Selat Melaka

Destinasi wajib kunjungi jika ke Melaka sambil rehat dan solat ..

Ronda-ronda Dataran Putra, Putrajaya

Sekali-sekala ambil angin malam.

Nilai 3 or Nilai Square : Apa Istimewanya ?

Sejak duduk di Putrajaya, beberapa kali juga ke sana sebab semakin dekat jarakanya, iaitu kira-kira 30 minit perjalanan dengan melalui Lebuh Raya PLUS. Malah sebelum ini pun pernah beberapa kali ke sana. Pendek kata sudah banyak kali, sama ada di Nilai 3 atau Nilai Square. Nilai Square dekat sikit, lepas lalu Plaza Tol Nilai masuk ke kanan di simpang tiga bertrafik light. Kalau Nilai 3 jauh sikit iaitu masuk ke kiri di simpang tiga trafik light tu. Tetapi Nilai 3 lebih luas dan lebih banyak pilihan berbanding di Nilai Square.

Namun apa istimewanya ? Betul ke memang murah rega barangan di sana ? Memang pelbagai barangan terjual di sana. Yang popularnya fabrik seperti kain ela, kain langsir, baju siap, alas meja sofa, cenderahati, hiasan rumah dan barangan serta peralatan perkahwinan. Terdapat juga karpet, kedai spare part kenderaan, kedai eletrik, bunga dan pelbagai lagi. Tetapi suasana membeli belah di sana tidaklah sama seperti di kompleks atau gedung membeli belah sebagaimana dibandar besar dengan hawa dinginnya.

Ada satu gudang jualan karpet yang mendakwa daripada pengeluar karpet terbesar di Malaysia. Gudang ini terletak sebaik kita melepasi pintu gerbang masuk ke kawasan Nilai 3. Masya’allah, bukan main besar gudang tersebut. My wife kata reganya memang murah. Entahlah, mungkin betul juga. Pelbagai jenis karpet dari semurah sekitar belasan RM, hinggalah kepada ribuan RM rega karpet.

Orang kata, walaupun sudah dipotong atau turunkan harga, masih boleh ditawar menawar lagi. Memang benar berdasarkan pengalaman ke sana cari kain langsir. So pastikan jika membeli di sana, usah hiraukan tag harga yang telah diturunkan, minta tawar lagi rega.


Kalau beli kain langsir, siap boleh dapatkan khidmat nasihat secara percuma mengenai bentuk fesyen serta ukuran kain yang diperlukan.

Pernah aku tanya kepada pekedai di sana, mengapa boleh jual murah. Katanya mereka beli terus daripada pengeluar, tanpa melalui orang tengah. Kekadang terpaksa pergi sendiri membuat pemilihan dan tempahan di luar negara termasuk di Hong Kong, Korea dan China. Pembelian juga dilakukan secara pukal dan ini membolehkan mereka mendapat harga yang lebih rendah. Dengan itu mereka boleh jual dengan harga yang murah.

Kalau di Nilai Square, Masjid besar bersebelahan aje, tetapi kalai di Nilai 3, macam tak nampak surau apatah lagi masjid. Tandas awam di Nilai Square tu entah sudah diperbaiki atau tidak. Terkena itu hari aku ... Nampaknya cuma ada satu mesin ATM di Nilai 3 iaitu di dalam kedai serbanika 24 jam. So kena sediakan cash secukupnya. Tetapi sesetengah kedai menyediakan khidmat bayaran dengan kad kredit. Kedai atau gerai makan turut disediakan di sana, usah risau jika kelaparan dan setelah penat bershopping.
Share:

Alat Jerat Pemandu Laju

Pemandu tegar yang sering memandu melebihi had laju dijangka tidak dapat mengelakkan diri daripada dikenakan tindakan apabila kerajaan memasang Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) di jalan raya yang mampu mengesan kelajuan secara automatik tanpa perlu meletakkan anggota polis trafik. Alat pengesan kelajuan, iaitu 'piezo' akan dipasang di 831 lokasi di seluruh negara bagi mengesan dan merekodkan kelajuan, nombor pendaftaran serta merakam gambar pemandu menerusi kamera automatik jika kenderaan dipandu melebihi had laju.

AES mampu beroperasi 24 jam sehari sepanjang 365 hari setahun serta kalis panas dan hujan akan menggantikan sistem manual sedia ada untuk mengesan mereka yang sering memandu melebihi had laju. Ketua Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), Datuk Solah Mat Hassan, berkata sistem yang bertujuan mengurangkan kadar kemalangan, terutama pada musim perayaan sudah diuji dan masih menunggu kelulusan kerajaan untuk dilaksanakan di lokasi tertentu di seluruh negara.

Beliau berkata, menerusi sistem itu, maklumat kesalahan akan dihantar terus kepada pusat kawalan bagi mengenal pasti pemandu atau pemilik kenderaan berdasarkan maklumat dalam pangkalan data JPJ. Katanya, ia kemudian akan mengeluarkan saman secara automatik untuk dihantar melalui pos kepada pesalah.


Solah berkata, maklumat yang direkodkan boleh digunakan sebagai bukti dalam perbicaraan mahkamah kerana ia menyimpan maklumat lengkap termasuk gambar pemandu, selain lokasi dan masa kesalahan serta nombor pendaftaran kenderaan.

"Selain berfungsi mengesan kesalahan lalu lintas, sistem itu juga berupaya mengesan dengan mudah penjenayah yang menggunakan kenderaan," katanya. Solah berkata, pihaknya sudah menjalankan ujian di Putrajaya dan di Lebuh Raya Guthrie bagi menguji tahap kecekapan sistem berkenaan. Beliau berkata, pelaksanaan sistem itu dijangka dapat merealisasikan pelan jangka panjang kerajaan mencapai sasaran dua kematian bagi setiap 10,000 kenderaan berdaftar menjelang tahun 2010.

Idea melaksanakan sistem itu timbul selepas JPJ dan beberapa pihak berkuasa lain diarah oleh Jawatankuasa Kabinet Mengenai Keselamatan Jalan Raya untuk mengenal pasti inisiatif terbaik mengurangkan kadar kemalangan terutama kemalangan maut. Penggunaannya juga hasil kajian di 12 negara yang mengguna pakai AES, termasuk Australia, United Kingdom, Kuwait, Amerika Syarikat, Korea Selatan, Sweden dan Jerman.

Dipetik dari Berita Harian online.
Share:

Tradisi Baraan

Baraan ialah istilah jawa yang bermaksud berjalan atau ziarah beramai-ramai dalam kumpulan pada hari raya. Baraan adalah tradisi orang Jawa yang telah dipraktikkan sejak mereka mula mendarat di Malaysia dulu-dulu. Agaknya kalau kita nak mengaku ini tradisi orang Malaysia dalam merayakan aidil fitri, bakal ada demontrasi oleh warga Indonesia membantah dan kena bakar lagi bendera Malaysia pulak.

Selalunya kumpulan ini melibatkan pelbagai peringkat, sama ada lelaki sahaja atau pompuan sahaja, kanak-kanak remaja dan dewasa. Ini bergantung kepada sesuatu masyarakat di kampung atau taman perumahan berkenaan. Mereka akan bergaya dengan pakaian raya yang lengkap. Dalam melakukan ziarah atau kunjungan dari hujung ke hujung kampung atau taman sama ada secara berbasikal atau bermotor, mereka bersalam-salaman bermaaf-maafan antara satu sama lain.

Kesempatan ini juga digunakan untuk menjenguk sahabat handai dan rakan taulan. Mana yang bujang, akan mengambil peluang mengintai anak dara yang available lagi agaknya. Mana-mana rumah yang tiada wakil dalam kumpulan baraan tersebut, alamat tidak disinggahilah …. Jadi, hendak tak hendak, kena ada wakil daripada kalangan ahli rumah dalam masyarakat berkenaan.

Masa aku kecik-kecik dahulu, selalu juga aku form kumpulan baraan ini dan sesekali aku jadi leadernya untuk kumpulan kanak-kanak. Masa bulan puasa lagi kami sudah berlatih untuk menyanyikan lagu khas untuk dipersembahkan kepada tuan rumah apabila berkunjung ke rumahnya. Tapi aku tak pasti apakah nyanyian seperti ini masih diamalkan lagi. Mungin sebagai ganti kini ada selawat nabi atau marhaban dan doa. Selalunya kini ada ucapan dan permohonan maaf dari wakil rombongan baraan kepada pihak keluarganya dan selalunya disambut ucapan balas daripada wakil anggota keluarga.

Tahun berganti tahun, rumah semakin bertambah dalam sesuatu kampung. Oleh kerana terlalu banyak rumah untuk diperabiskan dalam satu hari, akibatnya kunjungan sesebuah rumah memakan masa 5 – 10 minit sahaja, malah mungkin lebih awal daripada itu. Yang kepala sudah hendak habis berselawat dan berdoa, yang ekor baru nak menjejak kaki naik tangga rumah. Juadah yang disediakan pun kadangkala tidak begitu dijamah. Kalau buat ringkas takut dikatanya ‘kedekut’ dan kalau buat heavy or special, takut membazir pulak. Ini dilema tuan rumah.

Budaya baraan ini pernah aku cuba popularkan pada mula aku tinggal di di Saujana Utama atas nama surau. Baraan dilakukan selepas solat isyak ke rumah-rumah yang ingin diziarahi. Sambutan ketika itu amat mengalakkan sehingga dikatakan di Saujana Utama ni, puasa sebulan, tetapi morey dua bulan. Tetapi apabila rumah semakin banyak diduduki, orang semakin tidak berani untuk menjemput. Mereka mungkin bimbang jika terlalu ramai yang hadir dan menjadi bebanan dalam menyediakan juadah pulak. So akhirnya aterkubur begitu sahaja.

Namun budaya baraan ini sebenarnya antara aktiviti yang menjadikan sambutan raya di kampung-kampung orang jawa khususnya, menjadi meriah. Penat memang penat. Kalau mula dari rumah pertama dengan perut kosong, tiba di rumah akhir agaknya sudah macam ular sawa kekenyangan dengan juadah raya. Kadangkala rumah terakhir merupakan rumah Tok Penghulu atau Ketua Kampung, bergantung kepada keadaan.

Tradisi ini bukan sahaja perlu dipertahankan untuk menyemarakkan lagi sambutan hari raya, malah perlu diperluaskan kepada kawasan-kawasan lain. Bukan setakat orang jawa sahaja yang perlu memainkan peranan, tetapi kita semua bangsa 1Malaysia ...
Share:

Kemeriahan Raya 1430H Di Rumah Bonda

Berbanding dengan tahun-tahun lepas, Raya tahun ini nampaknya berlainan sedikit kemeriahannya. Walaupun tidak semua adik beradiku berkumpul pada pagi raya pertama, tetapi kejayaan berkumpul mengadakan Majlis Bacaan Yasin & Tahlil Arwah Sempena Raya 1430H pada hari raya ke-3 atau Selasa 22 September 2009 kali ini pastinya meninggalkan kenangan manis buat ahli keluargaku yang terdekat. Majlis tersebut yang merupakan tradisi sejak lebih 10 tahun dahulu, selalunya diadakan di rumah peninggalan arwah datuk dan nenek sebelah arwah ayahandaku, iaitu sebelah rumah bondaku di kampung.

Nampaknya impian bonda sudah terlaksana, malah menjadi suatu tajuk perbincangan selepas itu. Bukanlah suatu perubahan besar sebagaimana dalam ucapan Che Duki, namun hasil mesyuarat memutuskan untuk dibuat penganjuran Majlis Tahlil & Bacaan Yasin tahunan itu secara bergilir di rumah adik beradik keluarga arwah ayahandaku, kecuali yang di Kuala Lumpur. Nampaknya tahun depan kita ke Felda Nitar Mersing !!!

Majlis bermula jam 9.45 pagi dimulakan dengan bacaan Yasin, Tahlil arwah dan selawat. Bahagi-bahagi tugas, aku mengepalai bacaan Yasin, diikuti dengan Tahlil Arwah oleh Che Badri dan doa oleh Che Mokhsin. Sebelum jamuan, ada beberapa ucapan termasuk dari Che Badri, Che Mokhsin, Che Duki serta aku sendiri sebagai wakil yang bakal mengerjakan haji tahun ini.

Semua keluarga adik beradik anak kepada arwah Salam Abu Nahar & Meah Kasani hadir, kecuali Che Yunus yang tidak dapat hadir kerana ada kematian sedara. Tetapi anak-anak kepada Che Yunus & Arwah Che Lah semuanya hadir bersama. Turut hadir memeriahkan majlis ialah keluarga Che Asir, Che War, Che Har dan Che Ashari.

Hadirin kemudiannya menjamu juadah dengan menu utama sate, rendang, nasi impit dan rojak buah. Sebagaimana kata Che Mokhsin, yang penting bukannya juadah, tetapi Tahlil & Yasin serta ikatan siluturrahim apabila dapat bertemu dalam majlis sebegini.

Selepas jamuan mesyuarat ringkas diadakan membincangkan beberapa perkara termasuk soal pengiliran tuan rumah tadi. Sambil itu, acara bergambar beramai-ramai diadakan mengikut keluarga. Ada cadangan iaitu pengumuman ahli keluarga yang baru seperti yang baru kawin, dapat anak or cucu ... tetapi mungkin sudah tahu, cuma tak kenal yang mana satu, terutamanya jika tidak sempat ziarah sempena kelahiran atau perkahwinan dulu.

Alhamdulillah, majlis berjalan lancar dan kira meriah. Bukan senang hendak mengumpulkan semua keluarga dalam majlis sedemikian. Nampaknya orang kat dapor pun sibuk dengaan persiapan sejak pagi lagi.

Di harap majlis tersebut juga menjadi kenangan manis kepada keluarga lain yang hadir, selain daripada penerusan aktiviti ziarah raya ke rumah sedara mara terdekat yang menjadi kemestian saban tahun.

Untuk lihat lagi gambar raya, sila klik
Share:

Pagi Raya Di Masjid Tuanku Mizan Putrajaya

Alhamdulillah, aku berkesempatan solat raya Aidil fitri buat kali pertama diadakan di Masjid Besi atau Masjid Tuanku Mizan Putrajaya pada pagi 1 Syawal 1430H bersamaan Ahad 20 September 2009. Kira ramai jugalah yang hadir, agaknya sekitar 10K orang.

Awal pagi lagi orang mulai berduyun-duyun tiba. Aku dapat parking kira tidak jauh dari masjid. Pagi tersebut masih dibuka kaunter zakat fitrah dan ramai juga yang mengunjunginya. Tetapi yang menariknya sebelum solat, selain taklimat ringkas solat dalam Bahasa Melayu, dijemput juga wakil Bangladesh untuk memberikan taklimat seumpamanya. Agaknya memang ramai orag Bangladesh kot ?

Agak menarik juga khutbah raya yang dibacakan setelah selesai solat. Antara yang aku masih ingat ialah sejarah bagaimana Takbir Raya dilaungkan. Kalimah-kalimah tersebut pertama kali dilafazkan oleh Rasulullah s.a.w dalam khutbah baginda sesudah menawan Kota Mekah.

Dalam usaha merampas semula Mekah, Rasulullah s.a.w membuat persiapan rapi. Rasulullah s.a.w memimpin 10,000 orang tentera Islam yang terdiri daripada golongan Muhajirin dan Ansar. Tentera Islam bertolak dari Madinah pada tanggal 19 Ramadan tahun ke-8 Hijrah menuju ke Kota Mekah melalui celah-celah pergunungan dan bukit pasir. Dalam perjalanan itu Rasulullah s.a.w bergabung pula dengan setiap kabilah yang baginda temui dan akhirnya memasuki Kota Mekah.

Salah satu tanda yang menjadi bukti kebesaran Allah ialah masuknya tentera Islam ke Kota Mekah tanpa sebarang pertempuran dan pertumpahan darah. Hal ini adalah disebabkan hampir seluruh musuh menyerah diri atau lari meninggalkan Kota Mekah. Sebagai tanda kesyukuran baginda terus menuju ke Kaabah untuk bertawaf sebanyak tujuh pusingan dengan menunggang seekor unta. Setelah selesai bertawaf, baginda masuk ke dalam Kaabah dan berdiri di pintunya sambil berucap kepada kaum muslimin yang sudah berhimpun. Baginda pun memulakan ucapannya dengan kalimah takbir tersebut.

Khutbah juga menyentuh betapa kita dengan segala usaha tetapi mampu bersusah payah menyempurnakan ibadah puasa yang diperintahkan Allah. Semuanya itu mengandungi hikmah yang berguna buat manusia. Begitulah juga dengan perintah dan hukum Allah yang lain, walaupun pada asalnya kelihatan amat sukar dan menyukarkan. Begitulah larangan Allah yang lain seperti larangan merompak, judi, zina dan sebagainya mempunyai faedah untuk manusia.

Kemenangan pelaksanaan hukum Allah menerusi ibadat puasa itu sewajarnya memberi inspirasi dan celik akal kepada umat Islam bahawa hukum Allah boleh dilaksanakan sepenuhnya jika kita bertakwa dan mempunyai keinginan yang bersungguh-sungguh untuk mematuhi perintah Allah.

Khutbah juga menyentuh tentang isu berkaitan hudud dan Mahkamah Syariah yang banyak diperkatakan ketika ini. Sedangkan merotan telah lama diamalkan kepada pelbagai pesalah di seluruh dunia, tetapi apabila dikaitkan dengan Islam, berduyun-duyun pulak suara-suara dari kalangan penganutnya yang berfikiran Barat, menghina Islam dan Mahkamah Syariah.

Yang menjadi tumpuan setelah selesai solat ialah Tun Mahathir. Agaknya sebab Pak Menteri dan Agung solat di Masjid Negara. Ramai yang mengerumuni beliau untuk berjabat salam. Tidak ketinggalan aku, sempat aku mengucapkan 'Selamat Hari Raya Tun'. Dibalasnya 'Selamat Hari Raya'. Tetapi ramai juga yang beratur panjang untuk bersalaman dengan para Imam dan pegawai Masjid.

Suasana menjadi meriah selepas solat. Mungkin kerana pertama kali solat di sini. Masing-masing mengambil peluang untuk bergambar mengabdikan kenangan.

Di samping itu, pihak masjid menyediakan juadah untuk para jemaah berupa nasi minyak ( masakan mamak kot ), meehoon serta nasi impit. Ramai yang mengambil kesempatan merasai juadah yang disediakan, mungkin terutamanya yang datang dari jauh-jauh, belum sempat sarapan dirumah.

Aku bertemu dengan rakan ku yang tinggal di Kuaters UPM Serdang tetapi beraya di Taman Equine bersama ibubapanya. Ku tanya mengapa jauh solat di sini. Jawabnya, nak merasa solat di majsjid baru ini. Aku kira ini sekadar contoh betapa yang datang ramai yang dari luar Putrajaya.

Hanya satu yang agak pelik, tetapi mungkin disebab tidak menjangka begitu ramai jemaah ialah kedudukan saf perempuan yang bersebelahan dengan lelaki tanapa sebarang sekatan. Agak janggal kelihatannya. Memang sepanjang Ramadhan, tempat itulah yang dikhaskan untuk jemaah perempuan berterawih. Tetapi sepatutya tidak begitu ketika solat raya.
Share:

Minal Aidin Wal Faizin

Sama ada masih ada berbaki Ramadhan atau telah pun berlalunya Ramadhan, elok kalau kita bermuhasabah diri, menyingkap kembali sejauh mana amalan sepanjang Ramadhan yang lalu memberikan kesan kepada diri. Bersama kita renungi, apakah itu bentuk puasa yang hendak dipersembahkan kepada Allah. Apakah telah cukup memanfaatkan setiap detik Ramadhan dengan amalan telah yang dijanjikan oleh Allah untuk dilipatgandakan pahalanya ? Berapa ramaikah daripada kita sedar bahawa dalam Bulan Rahmat inilah Allah s.w.t telah menurunkan Al-Quran, yang terkandung dalamnya panduan hidup yang dijanjikan oleh Rasulullah s.a.w, bahawa tidak akan sesat selama-lamanya sekiranya kita berpegang kepadanya ?

Sekadar pegang dengan tangan atau pegang yang macam mana ? Sekadar pegang dengan tangan atau pegang Al-Quran yang bagaimana ? Pegang untuk untuk ditadarruskan atau dikhatamkan dalam sebulan Ramadhan ? Sejauh mana kita menjadikan Al-Quran sebagai Imam dan panduan hidup ? Apakah cukup dengan mengikuti program tadarrus atau semak bacaan Al-Quran.

Selalu kita dengar ucapan Hari Raya Aidil Fitri seperti Selamat Hari Raya Minal ‘Aidin Wal Fa’izin. Apa maksudnya … Selamat hari raya Maaf Zahir Batin ? No … Kalimat minal `a’idin adalah kependekan dari do'a Allohumma 'ij`alna minal aidin waj`alna minal faizin, artinya, Ya Allah setelah berpuasa ini, jadikanlah kami termasuk orang yang kembali ( ke fitrah kami ) dan berjaya.

Apakah pula yang dimaksudkan dengan fitrah. Rasulullah s.a.w pernah bersabda bahawa setiap manusia lahir dalam keadaan fitrah, ibubapanya yang menjadikannya Yahudi atau Majusi. Maksudnya fitrah kita dilahirkan dimuka bumi ini adalah Islam, tunduk dan patuh kepada perintah Allah yang Maha Pencipta.

Fitrah adalah keadaan semula jadi atau potensi yang mendasari insaniah setiap diri kita. Pada dasarnya jiwa manusia itu sempurna, memiliki kemampuan membezakan yang buruk dari yang baik, memiliki kecenderungan kepada pencipta dan agama yang benar. Akan tetapi dalam perjalanan waktu sejak kelahiran, interaksi dengan persekitaran mulai membentuk diri sedangkan setiap insan punyai tanggungjawab selaras dengan tahap usia sama ada kepada diri keluarga dan masyarakat. Dari situ bermulalah penyimpangan sedikit demi sedikit.

Ibadah puasa dengan peraturan, amalan dan hikmahnya, secara perlahan mengembalikan kita dari penyimpangan itu dengan mendekat diri insan kembali kepada fitrahnya. Semasa berpuasa diajarkan untuk rendah hati kepada sesama, diajarkan untuk kembali tekun beribadah dengan ganjaran yang lumayan sebagai dorongan.

Digalakkan untuk banyak memberi kepada orang lain kerana Rasulullah s.a.w bersabda, Sedeqah yang utama adalah dalam bulan Ramadhan. Diajarkan untuk tidak berkata-kata kecuali yang benar, diajarkan untuk tidak melihat kecuali sesuatu yang halal, diajarkan untuk tidak mendengar kecuali sesuatu yang halal di dengar. Jika itu semua diamalkan dan diperhatikan, mampu memberikan perubahan kepada diri.

Namun benarkah perkara itu berlaku pada diri kita ? Sejauh mana kita menjaga puasa Ramadhan kita ? Sejauh mana kita mampu mengekang nafsu kita ? Sejauh mana kita merasai bibit-bibit kemanisan kembali kepada fitrah Allah ? Syawal adalah Hari Kemenangan buat manusia yang menahan dirinya dari godaan nafsu' yang mampu menjauhkan mereka dari sifat ftrahnya. Namun bagaimana pula dengan Syawal kita ?

Pada awal Ramadhan lagi kita sering disogokkan dengan betapa nikmatnya menyambut Syawal. Ini dapat di lihat dengan pelbagai promosi jualan barangan Aidil Fitri sejak awal Ramadhan lagi, malah ada yang sebelum tibanya Ramadhan lagi. Lagu atau iklan raya telah berkumandang dalam media masa atau pusat membeli belah sejak Ramadhan pertama lagi. Betapa nikmatnya Syawal nanti dengan baju baru, pakaian baru, hiasan baru dan pelbagai lagi yang serba baru.

Keseronokan ini begitu menarik minat dan akhirnya kita itu hilang arah dan hanya memikirkan keseronokan menyambut Ramadhan di dunia kerana ada Hari Raya Aidil Fitri, tetapi melupakan nilai Ramadhan kita di sisi Allah sebagai suatu bekalan yang perlu dibawa di akhirat kelak.
Share:

Pengunjung

Pengunjung 2

free counters

Total Pageviews

Blog Tazkirah