Selamat Datang
Terima Kasih Atas Kunjungan

Kendatipun sekadar catatan peribadi, mana yang baik jadikan pengajaran. Mana yang kurang sesuai jadikanlah sempadan. Dalam kehidupan ini, ada saat manis, pahit, indah, muram, genting & gembira. Semoga Allah memberkati hidup kita.

Jika Masa Lalu Bisa Diputar Kembali ..

10 Februari 2019 : Singgah sekadar nak ambil gambar.

Menjamu Mata Di Bukit Keluang

3 Februari 2019 : Photobooth baru sebagai tarikan pengunjung ke Bukit Keluang, Besut.

Singgah di Pasat Siti Khadijah, Kota Bharu

4 Februari 2017 : Kenangan Singgah di Pasar Siti Khadijah, Kota Bharu.

Masjid Selat Melaka

Destinasi wajib kunjungi jika ke Melaka sambil rehat dan solat ..

Ronda-ronda Dataran Putra, Putrajaya

Sekali-sekala ambil angin malam.

Di Kompleks PKNS 13 September - Bersangka Baiklah Saja

Lepas Zuhor 13 Sept, aku dan keluarga ke Kompleks PKNS dan sekitarnya. Menariknya Kompleks PKNS semasa puasa ini ada persembahan kumpulan nasyid percuma sejak beberapa tahun lalu. Sambil my wife meround, aku duduk aje depan pentas. 13 Sept lalu, ada persembahan dari Kumpulan Brothers dan Muslim Voice yang baru selesai menyertai Akademi Nasyid TV9. Kalau ikut iklan yang aku pernah baca, patutnya yang hadir cuma Kumpulan Devotees. Namun Kumpulan Brothers dan Muslim Voice menarik jugak. Lama tak nampak Brothers, kecuali jadi backup singer dalam Akademik Nasyid tiap minggu. Sedang Muslim Voice rancak berbicara atas pantas, azan berkumandang dan mereka 'pause' menghormati suara azan. Bagus tu.

Lepas itu ke Plaza Alam Sentral, nengok-nengok handphone. Belikan juga handphone untuk Kak Di, sebagai hadiah Hari Lahirnya yang jatuh bulan lepas. Kebetulan handphone N-Gage yang digunakan rosak, tetapi dah antar repair.

Lepas tu, beli juadah berbuka puasa di bazar Ramadhan yang berhampiran Plaza PKNS. Ramainya orang bukan main. Jarang-jarang benar aku ke Bazar Ramadhan pengunjungnya seramai itu. Tak sempat nak 'surver' apa yang dijual. Pakai nampak dan beli aje. Teringat kata-kata ustaz kalau dalam kuliah or Tazkirah Ramadhan, betapa kita begitu pelahap berbeli juadah untuk berbuka puasa. Orangpun berbagai pesen dan gaya pakaian. Entah puasa entah tidak. Sangka baik ajelah, semoga menerima Hidayah daripada Allah. Aku pun belum tentu lagi.

Apakah pengertian puasa bagi kita. Main ikut-ikutan, tradisi atau akur dengan perintah Allah. Daripada Abu Hurairah ra,telah bersabda Rasulullah saw, “Banyak orang berpuasa yang tidak ada baginya daripada puasanya itu, selain daripada lapar dan dahaga”. ( H.R An-Nasai ). Dalam satu hadis lain pulak, Daripada Abu Hurairah ra, telah bersabda Rasulullah saw, “Barangsiapa yang tidak dapat meninggalkan kata dusta dan condong ke arah keburukan serta suka mengerjakan keburukan itu, maka tidak ada bagi Allah keperluan untuk meninggalkan makanan dan minumannya”. ( H.R. Abu Dzi’b )

Kedua hadis ini merujuk kepada kesalahan akibat 'mulut'. Ku kira lebih daripada itu. Puasa tetapi terdedah aurat, pakaian cuma sekerat, belah sana belah sini. Puasa tetapi tidak solat atau melengah-lengahkan solat. Dato' Abu Hassan Din Al-Hafidz dua kali datang ke Surau Al-Hidayah menyatakan bahawa, kesalahan kita ialah terlalu memaksa anak untuk berpuasa, tetapi tidak bertindak tegas terhadap solat. Kalau anak tu sudah akur dan rajin dengan amalan solat, secara automatik dia akan rajin untuk puasa tanpa dipaksa-paksa. Fenomena biasa orangyang puasa tetapi tidak solat, tetapi jarang berlaku orang yang solat tetapi tidak puasa.

Berbalik kepada kisah di Plaza PKNS, akhir sekali aku sekali singgah di KFC sebab nak belikan hidangan berbuka puasa untuk si Najihah sebagai hadiah dapat 9A dalam ujian bulanannya baru lalu. Mak datok, panjangnya queue !!!! Itu belum termasuk yang sudah book tempat duduk untuk berbuka puasa dalam restoran tersebut, sama ada anak beranak bersama keluarga, pakwe makwe atau pasangan belum mempunyai cahaya mata. Berbanding dengan berbuka di kedai atau restoran tepi jalan, sudah tentunya mereka bukan orang musafir. Apakah sekadar berbuka sahaja, tetapi di mana solat maghribnya nanti ? Ya, ada surau tetapi ... baik aku bersangka baik sahaja.


Share:

Ah Lega ... Lepas First Test.

Alhamdulullah, lega ... dah lepas satu hal. Walaupun kuliah masih banyaak lagi, namun entah kenapa exam nya dilakukan awal. Agaknya nak beri peluang kepada yang gagal untuk mengulangi. Pada mulanya aku risau juga sebab terlalu banyak doa yang nak kena hafal. Rupanya yang ditest cuma yang kira basic aje atau dipangil 10 Asas Pertama. So lepas ini, kalau nak mendalami dan terus jadi pengamal, kenalah hafal banyak doa. Sebelum kuliah sekarang pun dah mula abaca Asas 10 Kedua.

Lepas test tanya penguji, OK ke Ustaz ? Ustaz Zul yang menguji aku tu sebenarnya yangjuga mengajar kelas tajwid. Aku terpilih untuk wajib hadir kelas itu. Mula-mula ada juga hadir, tetapi lepas tu stop. Sudahlah jauh, di tempat sendiri dan di pejabat tempat kerjakua pun ada juga. Ustaz Zul kata, Ok. Semoga aku lulus hendaknya. Insya'allah.
Share:

Pengunjung

Pengunjung 2

free counters

Total Pageviews

Blog Tazkirah