Selamat Datang
Terima Kasih Atas Kunjungan

Kendatipun sekadar catatan peribadi, mana yang baik jadikan pengajaran. Mana yang kurang sesuai jadikanlah sempadan. Dalam kehidupan ini, ada saat manis, pahit, indah, muram, genting & gembira. Semoga Allah memberkati hidup kita.

Jika Masa Lalu Bisa Diputar Kembali ..

10 Februari 2019 : Singgah sekadar nak ambil gambar.

Menjamu Mata Di Bukit Keluang

3 Februari 2019 : Photobooth baru sebagai tarikan pengunjung ke Bukit Keluang, Besut.

Singgah di Pasat Siti Khadijah, Kota Bharu

4 Februari 2017 : Kenangan Singgah di Pasar Siti Khadijah, Kota Bharu.

Masjid Selat Melaka

Destinasi wajib kunjungi jika ke Melaka sambil rehat dan solat ..

Ronda-ronda Dataran Putra, Putrajaya

Sekali-sekala ambil angin malam.

Sepetang di Kedai Buku Perubatan Kamal

Melihat daripada luar kedai, macam kedai runcit sahaja. Tetapi apabila masuk ke dalam, terasa takjub dan kehairanan. Kedai macam ini pun ada di Malaysia. Fasiliti tidaklah ada sangat, takde aircond. Kipas sahaja rasanya. Kedai pun macam sudah uzur sahaja dan sempit. Tetapi dalam kedai ini terdapat bermacam-macam ( mungkin ratusan ribu ) buku rujukan untuk pelajar perubatan. Pengunjung pun tak henti-henti, mungkin sebab ketika aku ke sana, baru mula semester pengajian.

Buku-buku disusun dalam rak-rak yang kelihatan biasa sahaja. Kebanyakkan buku di balut plastik. Mungkin untuk menjaga kualiti luaran buku tersebut. Maklumlah setiap buku reganya mahal-mahal. Kalau rosak tentunya nanti pelanggan tidak mahu nak beli dan rugilah pekedai.

Melihatkan buku-buku yang mahal-mahal di sini, terdetik di kepala. Bagaimana kalau tidak mampu nakbeli buku-buku yang mahal itu ? Kena ada modal yang besar juga. Patutpun kos perkhidmatan bagi seorang doktor adalah tinggi. Bukan setakat main dengan nyawa sahaja. Itu belum diambil kira penat lelah ketika mempelajari isi kandungan buku serta kuliah yang diikuti.

Kekadang tu ada buku jumlah mukasurat cumi 100+, tapi reganya hampir RM200 dan ada juga muka surat hampir 500, tapi rega sekitar RM70. Apa yang mempengaruhi rega buku tersebut ?

Malangnya tidak semua buku mempunyai tanda harga. Bagi yang nak tengok-tengok budget RM yang ada dalam wallet, tentunya asyik nak tanya rega setiap buku yang hendak dibeli. Katanya lebih murah daripada kedai lain di luar. Entahlah.

Aku difahamkan kedai ini telah beroperasi di situ sejak berpulih tahun. Bagi pelajar perubatan, memang ianaya tidak asing lagi. Pekedai dapat menjual buku dengan rega yang murah sedikit sebab mereka beli dengan rega yang mahal, lantaran mendapat kontrak pembekalan dari kerajaan. Tidak tahulah sejauh mana betulnya.

Nak bayar pun selalunya queue panjang. Yang hairannya, pekedai di kaunter bayaran tu tahu pulak harganya. Mungkin sebab telah selalu bergelumang dengan buku berkenaan, tetapi betul ke harga yang dikenakan. Tambahan tidak di berikan resit pembelian bagi menunjukkan harga setiap buku yang kita beli sekiranya lebih daripada sebuah. Walau bagaimanapun pembayaran menggunakan kad kredit diterima, dengan tambahan caj 2% daripada harga buku.


Inilah serba sedikit pengalamaku pada suatu petang di kedai buku perubatan yang terletak betul-betul bertentangan dengan pintu masuk Hospital Kuala Lumpur, Jalan Pahang.
Share:

Pengunjung

Pengunjung 2

free counters

Total Pageviews

Blog Tazkirah