Harap maaf ... Blog ini sedang dibangunkan semula .. akan kembal menemui anda !!!

Selamat Datang
Terima Kasih Atas Kunjungan

Umrah Keluarga 2011 : Hari Keberangkatan

28 Mei 2011 – Hari Keberangkatan Bermula Ujian

Mak serta keluarga adik beradik telah tiba petang semalam. Riuh rendah rumahku dibuatnya. Tapi semuanya telah siap sedia. Jika hendak diselesaikan hal tugasan seharian di pejabat, memang tidak akan ada kesudahannya. Terpaksa ada yang ditinggal dan dipesan-pesankan kepada mereka yang tinggal. Malahan sehingga lewat petang semalam pun aku masih cuba menyelesaikan apa yang patut. Ini disusuli dengan beberapa perkara pula mengenai hal ehwal Surau As-Syakirin SMK P14(1). Sekurang-kurangnya memberikan sedikit kelegaan sebelum berangkat hari ini.

Persiapan pakaian mudah sahaja, sebab memang telah dirancang tidak mahu bawak banyak pakaian. Cukup dengan beg yang diberikan oleh Travel Agent ( TA ). Hanya pakaian ihram sahaja yang memenuhi banyak ruang beg pakaian. Tidak juga merancang hendak beli di sana. Sebab kalau beli pun belum tentu ngam saiznya untuk terus di pakai.

Jam 9 pagi mulai bertolak ke KLIA dengan rombongan 4 buah kereta. Perjalanan lancar dan tiba di KLIA kira-kira 45 kemudian. Jika mengikut surat daripada TA, kena kumpul di kaunter K atau L jam 10 pagi, tapi nampak ahli rombongan lain yang telah tiba lebih awal berkumpul di kaunter G. Kami diberikan tag nama gantung serta beg non-woven berisi cokelat, pen dan brosur TA.

Kemudian kami menyusun beg yang hendak di bawa masuk di kaunter sebagaimana di minta oleh TA. Kami diminta menulis nama pada label yang kemudiannya di tagkan pada bag kami. Hanya 3 bag sahaja. Ku lihat petugas TA mulai memeriksa beg dan meletakkan passport di atasnya. Aku mulai sangsi apabila begku tidak diletakkan pun passport berbanding dengan yang lain.

Kecoh !!
Tiba-tiba diberitahu, penerbangan rombongan seramai 100 orang dipecahkan kepada dua kumpulan. Satu kumpulan seramai 60 orang bertolak sebagai sepatutunya iaitu 1.20 tengahari manakala kumpulan kedua jam 8.30 malam. Aku dan keluargaku bertolak dalam kumpulan kedua. Geram bukan kepalang, ramai jemaah lain juga tidak berpuas hati. Keadaan menjadi kecoh sedikit. Ada yang marah-marah.

Bagaimana ini boleh berlaku ? Mengapa tidak diberitahu lebih awal. Mesti ada yang tidak buat kerja betul. Malah ada jemaah yang pernah beberapa kali buat umrah, mengakui tidak pernah ‘terkena’ begini. Sementara tunggu penerbangan malam ini, kami dijanjikan ditempatkan di Hotel Nilai dengan bas. Terfikir sama ada nak balik semula rumah atau ke Hotel Nilai, jarak lebih kurang saja. Tapi takkan balik semula rumah, malulah dengan jiran pulak ? Orang kampong semua dah tahu ...

Ketua Rombongan ( KR ), Tn Hj Ahmad mendakwa mereka baru sahaja tahu perubahan jadual penerbangan ini semasa menguruskan check-in pagi ini. Aku tidak dapat menerima alasan ini kerana berdasarkan salinan emel e-Ticket menunjukkan ianya telah dikeluarkan pada 22 Mei 2011, maknanya telah dimaklumkan awal dan ada banyak waktu untuk memaklumkan semula kepada jemaah. Aku boleh terima perubahan ini kalau diberitahu lebih awal. Aku syak, pihak pejabat TA telah dimaklum lebih awal, tapi tidak sempat atau tidak memaklumkan kepada jemaah terlibat. Yang jadi mangsanya ialah petugas TA di KLIA.

Aku dan keluarga mengambil keputusan untuk pergi sendiri ke Hotel NIlai. Dalam keadaan kelam kabut, tidak harap nak tunggu kenderaan yang TA sediakan. Kejap kata naik bas, kejap kata naik van secara bergilir.

Jadi, kami berpisah, bersalaman dan mengucapkan selamat tinggal dengan rombongan keluarga yang menghantar di Hotel Nilai, nak buat camana. Kesian pulak mereka yang setia menunggu sejak awal pagi. Kami disediakan 3 bilik kecil untuk 6 orang serta makan tengahari. Oklah jugak.

Chek-in Semula
Setelah beberapa jam berehat dan solat jamak, kira-kira jam 4.30 petang kami dibangkitkan untuk turun kerana bas telah sampai. Sampai di KLIA, kami berkumpul semula untuk check in. Aku rasa tidak semua jemaah 40 orang jemaah ikut ke Hotel Nilai. Check-in kali ini tampak agak lancar.

Seperti pagi tadi juga, memang kelihatan ramai para jemaah umrah sedang check-in. Memang jemaah Malaysia ramai menunaikan umrah sempena cuti sekolah pertengahn tahun dua minggu ini.

Kami kemudian dipanggil untuk taklimat oleh Petugas TA, dimulai dengan apa yang dinamakan semakan kehadiran. Bukan semak kehadiran, sekadar membacakan senarai jemaah, tanpa tanya ada atau tidak. Buat cincai macam tidak pernah buat kerja !!!

Lepas itu cerita sedikit sebanyak hal perjalanan, transit, Bangkok, Abu Dhabi dan check-out Jeddah dan diikuti dengan bacaan doa. Tidak pun memberikan alasan perubahan jadual. Seingatanku, tak adapun nak meminta maaf daripada para jemaah. Sombong !!!

Dalam masa yang sama kelihatan Imam Muda Tawfik dengan jemaah kendaliannya. Memang aku baru tahu beliau sedang menguruskan syarikat pelancongan dan jemaah umrah. Mungkin ini kali pertama beliau mengendalikan jemaah umrah.

Kemudian masuk untuk boarding. Naik aerotrain dan jam 8 malam mulai masuk flight. Mak, kakyong serta isteriku sempat solat maghrib-isyak. Takpelaha yanglain sempat di Bangkok nanti.

Dalam flight Thai Airways, kami tidak duduk setempat. Katanya ini perkara biasa dan pepandailah nak susun semula antara jemaah lain.

Agak luas dan lapang susunan kerusi dalam flight ini, lengkap dengan entertainmentnya. Aku rasa jauh berbeza dibandingkan dengan flight MAS. Hidangan makanannya pun sedap, maklumlah tengah lapar.

Tiba Bangkok
Tiba di Lapangan Terbang Suvarnabhumi Bangkok jam 9.45 waktu Bangkok. Cantik nampaknya airport ni. Selepas keluar dari pemeriksaan imigresen, kami pergi ke tempat menuntut bagasi untuk mengambil beg yang dimasukkan dalam masa cgeck-in di KLIA tadi. Seorang wakil TA telah menunggu di luar dan membawa kami menaikki bas.

Perjalanan kira-kira 30 minit menuju ke hotel penginapan kami iaitu New World City Hotel. Waktu gelap, tidak ada apa sangat yang kelihatan untuk dijadikan kenangan selain lampu menghiasi bangunan.

Masuk hotel, solat dan terus tidur sahaja sebab nak kena bangun seawal 4.30 waktu suboh di Bangkok sebelum ke airport semula. Nama aje New World City Hotel, tapi rekabentuk dalamannya macam stail lama aje.

Bermulanya ujian ?
Apakah ini sebagai tanda cabaran kesabaran untuk mengerjakan umrah bermula. Sebelum ini pun telah ada beberapa perkara tidak seperti apa yang dijanji oleh TA. Kesangsian terhadap TA telah mulai timbul.

Sebelum ini janjinya naik MAS terus ke Jeddah, tapi yang berlaku ialah transit dan bermalam di Bangkok dan kemudian di Abu Dhabi. Sebelum itu juga, timbul masalah diskaun keahlian. TA salahkan kakitangannya dan orang tersebut pun katanya dah kena pecat.

Hari ini sepatutnya memberikan perjalanan penuh semangat dan keceriaan. Tapi cukup meletihkan dan bagaimana aku boleh sabar dengan perjalanan yang masih panjang ?

Klik Untuk Gambar Hari Keberangkatan

Share:

1 Komen:

azzad said...

assalamualaikum,

org yg tidak pernah ke luar negara, hatta ke indonesia sekalipun, akan mengatakan malaysia adalah terbaik. kalau sudah pernah ke luar negara, mendapati bahawa bnyak perkara yang malaysia perlu perbaiki