Selamat Datang
Terima Kasih Atas Kunjungan

Kendatipun sekadar catatan peribadi, mana yang baik jadikanlah pengajaran. Mana yang kurang sesuai jadikanlah sempadan. Dalam kehidupan ini, ada saat manis, saat pahit, indah, muram, genting dan gembira. Semoga Allah memberkati hidup kita.

Tentang Bersedeqah

Dua hadith yang sebutkan oleh Ustaz Jamer Kodiang dalan Kuliah Dhuhanya tadi, (1) Dari Abu Hurairah r.a sesungguhnya Nabi Muhammad s.a.w bersabda: “Tidak ada satu subuh-pun yang dialami hamba-hamba Allah kecuali turun kepada mereka dua malaikat. Salah satu di antara keduanya berdoa: “Ya Allah, berilah ganti bagi orang yang berinfaq”, sedangkan yang satu lagi berdo’a “Ya Allah, berilah kerusakan bagi orang yang menahan (hartanya)” ( H.R. Bukhari )

(2) Rasulullah s.a.w. juga bersabda yang bermaksud, “Daripada kalangan umatku ini, siapakah yang sayangkan harta saudaranya lebih daripada hartanya sendiri?” Sahabat bertanya, “Wahai Rasulullah, siapakah yang lebih menyayangi harta orang lain melebihi hartanya sendiri?” Baginda bersabda lagi, “Harta milik sendiri adalah harta yang didermakan dan disedekahkan kepada orang lain. Harta orang lain adalah harta yang disimpan yang tidak disedekahkan kepada sesiapa.” Tidak pulak dinyatakan perawinya.

Share:

0 Komen:

Pengunjung

Pengunjung 2

free counters

Total Pageviews

Blog Tazkirah