Selamat Datang
Terima Kasih Atas Kunjungan

Kendatipun sekadar catatan peribadi, mana yang baik jadikanlah pengajaran. Mana yang kurang sesuai jadikanlah sempadan. Dalam kehidupan ini, ada saat manis, saat pahit, indah, muram, genting dan gembira. Semoga Allah memberkati hidup kita.

Pengertian Hari Raya

Sekembalinya dari beraya di kampong, aku menyambung cutiku di rumah untuk ’berkemas’ dan mengecat pagar depan rumah. Namun hujan yang turun sekejap-sekejap sedikit sebanyak menghalang aku menyiapkan tugasan ku. Suatu petang selepas asar sedang aku berbasah membersihkan lantai daripada titik cat yang jatuh, datang sekumpulan budak berbasikal, “Pakcik, nak raya pakcik”. Eh, bebudak nie, aku pelangkong kang, “lain kali ajelah dik, basah-basah macam ini camana nak raya ?”. Lalu mereka beredar.

Beberapa minit kemudian, datang sekumpulan budak pompuan berhenti di hadapan salah sebuah rumah jiranku, “Assalamualaikum Ustazah”, beberapa kali. Apabila tak de jawapan mereka pun beredar. Selang beberapa minit kemudian, datang semula budak yang sama, “Assalamualaikum Ustazah”. Takde jawapan pun. Lantas aku menyampuk, “adik, dah nak maghrib la dik, lain kali ajelah”. Mereka memandang kepadaku. “Lain kali kalau nak beraya rumah Ustazah, pakailah baju raya elok-elok, pakai tudung tu”. Bebudak nie teruk betul, sudahlah nak ziarah rumah Ustazah, bukan saja tidak bertudung, pakai baju pun jenis takde lengan dan nampak ketiak pulak. Patut pun ustazah tu tak nak terima tetamu begitu.

Apakah pengertian raya bagi budak-budak itu ? Just nak collect duit raya ? Dapat main bunga api ? Apakah anak-anak kita pun macam itu juga ?
Share:

1 Komen:

Anonymous said...

Posing dengan baby tu,teringin nak ada baby lagi ke.

Blog Tazkirah

Penafian

Pengunjung boleh menggunakan maklumat dan gambar dalam blog ini untuk sebarang tujuan kebaikan. Digalakkan agar dinyatakan kredit kepada blog ini. Namun, atas sebarang kehilangan, kerosakan, kesusahan atau gangguan yang timbul kerana menggunakan maklumat dalam blog ini adalah tanggungjawab masing-masing.

Harian Metro

The Star Online

Pengunjung

Pengunjung 2

free counters

Total Pageviews

kata2