Selamat Datang
Terima Kasih Atas Kunjungan

Kendatipun sekadar catatan peribadi, mana yang baik jadikanlah pengajaran. Mana yang kurang sesuai jadikanlah sempadan. Dalam kehidupan ini, ada saat manis, saat pahit, indah, muram, genting dan gembira. Semoga Allah memberkati hidup kita.

Cuti Merdeka Besut 2009

Alhamdulillah, bersempena dengan kepulangan anakku Abdul Rahman dari Kanada, kami sekeluarga pulang bercuti di Besut pada cuti 31 Ogos yang lalu. Sekadar mengambil peluang cukup bilangan ahli keluarga setelah rasanya 2 tahun tidak begini. Rancanganku lepas ini hendak balik pula ke Johor. So perancangan cuti raya kami sekeluarga berubah tahun ini. Kebetulan juga Kakdi katanya final exam pada hari raya ke-3. Apalah pensyarah nie, tak raya ke ?

Tidak ingat bila last time balik Besut. Sebelum ini cuma balik sampai Kuala Terengganu sahaja. walaupun berbeza perjalanan dalam bulan puasa sianghari, namun tidak mengapalah. Asalkan hajat sampai dengan selamat, tercapai.

Hari Bertolak

Perjalanan mula tengahari Sabtu lantaran Kak Di ada exam pagi sabtu menjelang merdeka. Perjalanan awalnya kira agak lancar, cuma cabaran agak tinggi sebab ngantuk. Tapi selepas Gua Musang, sedang aku target dapat buka posa kat destinasi, tak kesampaian juga sebab jalan agak sibuk.

Singgah di Pasar Ramadhan Kuala Kerai dan berbuka di Machang. Tiba destinasi kira-kira jam 9.00 malam, orang sedang terawih. Keletihan, lepas solat terus tidur.

Hari Meround

Hari ini hari pertama buka sekolah di Terengganu. So pepagi ramai anak-anak ke sekolah. Awal pagi singgah tepi pantai Air Tawar then pergi ke Telok Bali Kelantan nak beli ikan di kompleks pasar tepi sungai tu.

Tapi rupanya tak buka lagi, katanya pukol 12 tengahari baru buka. Lantas singgah di Pasar Kuala Besut aje. Pelan tu nak adakan majlis berbuka posa dan doa selamat. Di Kuala Besut pun orait juga, ada apa yang hendak di beli. Lepas tu pergi Pekan Jertih.

Nampaknya Masjid Hadhari Jertih berdiri gah. Kiranya hasil jasa bekas Menteri Besarnya, Pok Derih Jusoh. Senibina Morocco jelas terserlah. Namun kecantikannya agak kontradik dengan bangunan sekitar yang uzur dan masih beratapkan zink. Walaupun pembangunan Jertih nampak semakin rancak, tetapi stesen bas masih dalam pembinaan dan berdinding macam tahun lepas lagi. Bila nak siap agaknya ?

Petang tu kami ajak sedara mara berbuka puasa bersama. Ambil kesempatan untuk majlis doa kesyukuran ringkas sempena kembalinya Rahman bercuti serta ulang tahun kelahirannya yang selisih dua hari dengan Kak Di. Keluarga Ayah Long, Che Ngah, Baba dan Pok Teh yang hadir.

Nampaknya bilangan ahli keluarga sudah tidak ramai, maklumlah masing-masing sudah duduk jauh, sama ada asrama sekolah, universiti atau kerja. Bubur lambuk, nekbat serta siakap pedas menjadi juadah utama. Kedengaran dam dam dum bunyi mercun dan bunga api. Dimana agaknya mereka memperolehinya ?

Malam dapat solat terawikh di surau berdekatan. Wah sudah banyak perubahan. Macam baru cat aje dindingnya. Selang 4 rekaat terawih ada tazkirah ringkas, then sambung 4 serta witir.

Hari Pulang 31 Ogos 2009

Pepagi mula berkemas, target jam 10.00 bertolak supaya dapat sempat buka posa di Putrajaya. Sempat merakamkan kenangan gambar beramai-ramai dengan Tok Ki dan Tok Wan.

Tapi banyak juga gangguan. Singgah situ dan sini. Sempat singgah di 'kilang' pengeluar keropok di Kuala Besut. Hari tu cuti, so takde orang buat. Pelbagai jenis keropok kering ada dijual dengan rega yang murah, maklumlah beli di kilang. Tapi taukehnya bukan main besar rumahnya yang terletak bersebelahan.

Perjalanan sehingga selepas Pekan Kuala Lipis kira OK. Tapi apabila nak masuk Raub, mula jem panjang dan begitu juga di Pekan Bentong. Masuk lebuhraya Karak-Gombak lagi teruk ... aduss ... ramainya kereta, macam suasana balik dari beraya sahaja. Akhirnya buka puasa di Greenwood aje dan maghrib di Masjid Batu Caves.
Share:

2 Komen:

Anonymous said...

muahaha

Anonymous said...

[url=http://rastimores.net/][img]http://rastimores.net/img-add/euro2.jpg[/img][/url]
[b]computer software sale, [url=http://akreoplastoes.net/]buy mobile software[/url]
[url=http://akreoplastoes.net/][/url] buying software licenses adobe photoshop cs4 extended torrent
order creation software [url=http://rastimores.net/]acdsee crashes on mpg files[/url] acdsee mobile ce v1+serial number
[url=http://rastimores.net/]campus software discount[/url] buy discounted software
[url=http://akreoplastoes.net/]10 Advanced[/url] DVD Ultimate Mac
xp office software [url=http://akreoplastoes.net/]discount software non[/url][/b]

Blog Tazkirah

Penafian

Pengunjung boleh menggunakan maklumat dan gambar dalam blog ini untuk sebarang tujuan kebaikan. Digalakkan agar dinyatakan kredit kepada blog ini. Namun, atas sebarang kehilangan, kerosakan, kesusahan atau gangguan yang timbul kerana menggunakan maklumat dalam blog ini adalah tanggungjawab masing-masing.

Harian Metro

The Star Online

Pengunjung

Pengunjung 2

free counters

Total Pageviews

kata2