Selamat Datang
Terima Kasih Atas Kunjungan

Kendatipun sekadar catatan peribadi, mana yang baik jadikanlah pengajaran. Mana yang kurang sesuai jadikanlah sempadan. Dalam kehidupan ini, ada saat manis, saat pahit, indah, muram, genting dan gembira. Semoga Allah memberkati hidup kita.

Durian Tuaran Turun Kota Kinabalu

Dalam kesempatan berada di Kota Kinabalu 17 - 21 Dismber 2011 baru baru ini, aku sempat singgah di suatu tempat yang agak menarik berhampiran hotel penginapanku. Pada waktu siang, tempat tersebut agak sibuk dan sesak dengan kenderaan parking dan lalu lalang. Tetapi malam hari, bertukar jadi pasar malam durian.

Aku pun mengambil peluang untuk turut merasakan suasana ini. Kebanyakkan durian adalah durian kampung sahaja yang di bawa dari Tuaran, kata penjual di situ. Ada yang dijual pakai longgok, biji, timbang kilo serta yang siap buka dalam bekas polistrin. Yang timbang sekitar RM3 - RM8 sekilogram.

Tetapi yang menarik bagi ku ialah selain ada yang beli dan bawa pulang, disediakan banyak kerusi meja untuk mereka yang mahu makan di situ. Pastinya orang seperti aku, memilih cara ini iaitu makan di situ juga. Nak bawa balik hotel penginapan tidak dibenarkan. Lagipun kalau makan di situ, sekiranya isinya tidak elok, mentah atau busuk, boleh tukar dengan yang baru.

Suasana begini rasa jarang tidak pernah aku lihat di Semenanjung. Mungkin ada tetapi tidaklah sebanyak itu kerusi meja yang disediakan untuk makan durian. Air mineral juga disediakan dengan RM1 sebotol 500ml.

Rasanya ? Ah selagi nama durian memang rasa durian lah !! Tidak ada perbezaan yang ketara jika hendak dibandingkan dengan rasa durian Semenanjung.

Share:

0 Komen:

Blog Tazkirah

Penafian

Pengunjung boleh menggunakan maklumat dan gambar dalam blog ini untuk sebarang tujuan kebaikan. Digalakkan agar dinyatakan kredit kepada blog ini. Namun, atas sebarang kehilangan, kerosakan, kesusahan atau gangguan yang timbul kerana menggunakan maklumat dalam blog ini adalah tanggungjawab masing-masing.

Harian Metro

The Star Online

Pengunjung

Pengunjung 2

free counters

Total Pageviews

kata2