Selamat Datang
Terima Kasih Atas Kunjungan

Kendatipun sekadar catatan peribadi, mana yang baik jadikanlah pengajaran. Mana yang kurang sesuai jadikanlah sempadan. Dalam kehidupan ini, ada saat manis, saat pahit, indah, muram, genting dan gembira. Semoga Allah memberkati hidup kita.

Doa Akhir Awal Tahun Hijrah

Setiap kali menjelang tahun baru Hijrah atau 1 Muharram, muncullah polemik mengenai hukum, fadhilat dan kelebihan membaca doa awal dan akhir tahun. Namun acara membaca doa dan akhir tahun hijrah kini sudah menjadi majlis rasmi kerajaan. Malah ramai yang mengunjungi surau masjid pada petang menjelang 1 Muharram kerana hendak mengaminkan doa yang akan dibaca oleh para iman atau ustaz.

Boleh berdoa, namun bolehkah menyandarkan bahawa itu adalah hadis Rasulullah s.a.w sedangkan pemilihan 1 Muharram sebagai tahun permulaan Islam dibuat semasa pemerintahan Khalifah Umar. Takde kena-mengena dengan ibadah khusus. Mungkin ada sandaran daripada para alim ulama dulu-dulu yang rajin beribadah.

Kalau sebelum dan selepas makan ada doanya. Kalau masuk tandas dan keluar tandsa ada doanya. Masuk dan keluar masjid pun ada doanya. Kalau sebelum masuk tidur dan bangkit tidur ada doanya. Takkan masuk tahun baru dan keluar dari tahun lama pun tidak boleh berdoa ?

Dikatakan, "Siapa yang membaca doa ini pada 1 Muharam, Allah mewakilkan 2 malikat memeliharanya pada tahun itu". Juga, “Barangsiapa yang membaca doa awal tahun ini, insya Allah dirinya akan terpelihara daripada gangguan dan godaan syaitan di sepanjang tahun tersebut.”. Satu lagi, “Barangsiapa yang membaca doa akhir tahun ini, maka syaitan akan berkata:”Hampalah kami di sepanjang tahun ini”.

Namun bimbang sekiranya termasuk dalam ingatan hadis Rasulullah s.a.w, “Barangsiapa yang melakukan pendustaan ke atasku dengan sengaja, maka sediakanlah tempat duduknya di dalam neraka”. Dusta kerana mengatakan sesuatu daripada Rasulullah s.a.w, tapi yang sebenarnya tidak.

Memang ramai yang berkunjung memenuhi surau masjid untuk berdoa dengan harapan agar sepanjang tahun dihindari daripada gangguan syaitan pada 1 Muharram. Namun belum pun sempat hujung tahun hijrah akan datang, surau masjid kembali seperti biasa akibat penangan syaitan mulai pada hari ke-2 Muharram.
Share:

0 Komen:

Blog Tazkirah

Penafian

Pengunjung boleh menggunakan maklumat dan gambar dalam blog ini untuk sebarang tujuan kebaikan. Digalakkan agar dinyatakan kredit kepada blog ini. Namun, atas sebarang kehilangan, kerosakan, kesusahan atau gangguan yang timbul kerana menggunakan maklumat dalam blog ini adalah tanggungjawab masing-masing.

Harian Metro

The Star Online

Pengunjung

Pengunjung 2

free counters

Total Pageviews

kata2