Selamat Datang
Terima Kasih Atas Kunjungan

Kendatipun sekadar catatan peribadi, mana yang baik jadikanlah pengajaran. Mana yang kurang sesuai jadikanlah sempadan. Dalam kehidupan ini, ada saat manis, saat pahit, indah, muram, genting dan gembira. Semoga Allah memberkati hidup kita.

Raya Korban 1433H @ Besut

Aku tidak ingat, bila kali terakhir aku dan keluarga balik beraya Aidil Adha di Besut Terengganu. Maklumlah, cuti pun hanya sehari dua. Tetapi 10 Zulhijjah Aidil Adha 1433H jatuh pada Jumaat. So ambil cuti sehari, kami pun pulang ke Besut sambil berhasrat untuk meraikan serta memenuhi jemputan walimatul urus dan pernikahan anak sedara di Lembah Bidong. Kami bertolak awal 3.30 pagi 9 Zulhijjah. Perjalanan agak lancar walaupun agak sibuk di beberapa kawasan, terutamanya yang menjadi ‘port’ kereta berehat menghilangkan rasa ngantuk agaknya.

Namun perjalan pulang kembali ke Putrajaya sungguh menyeksakan. Masa perjalanan pulang kami menjadi double berbanding dalam perjalan biasa. Semuanya gara-gara kesesakan jalan bermula pada jam 3.30petang kira-kira 10km sebelum Plaza Tol Lanchang di penghujung LPT.

Memang aku sudah agak jalan sesak, tetapi tidak sangka sebegitu dahsyat. Bukan setakat sesak di jalanraya, nak masuk tandas di RnR pun jem jugak !!! Kalau perjalanan biasa boleh sampai jam 4.30 petang, tetapi akhirnya aku sampai rumah sekitar jam 10.00 malam. Kalau tol free pada hari tersebut, mungkin aliran trafik sedikit lancar.

Perbandingan
Sempena Aidil Adha, sering dikatakan meriah suasana di Pantai Timur. Bagiku meriah atau tidak bergantung bagaimana kita meraikannya. Walaupun tiada aktiviti ziarah menziarahi, kalau aktiviti korban tidak dilaksanakan, tidak kelihatan meriahnya. Aku walaupun tidak turut serta melaksanakan korban di tanah air, namun sempat menyibukkan diri membantu aktiviti penyembelihan korban di sana.

Berbanding dikebanyakkan tempat di pantai barat, penyembelihan korban di bawah anjuran surau, masjid atau persatuan penduduk dan dilakukan sama ada di padang, di surau atau masjid. Di pantai timur, nampaknya lebih kepada anjuran individu lantas mengajak atau menawarkan bahagian kepada jejiran untuk turut serta.

Penganjuran oleh persatuan penduduk, surau atau masjid nampak praktikal di kawasan bandar atau taman perumahan lantaran payah hendak mencari atau mengumpulkan orang yang pandai, berkemahiran serta sanggup turun bergotong royong melapah, memotong dan mengagihkan daging korban. Maklumlah, lakukannya setahun sekali.

Jamuan Korban
Setahu aku, disunat dan digalakkan daging sembelihan korban satu pertiga diambil oleh peserta korban, satu pertiga di bahagi kepada orang fakir miskin dan satu pertiga lagi kepada jiran-jiran walaupun mereka merupakan golongan yang berkemampuan. Tentu ada hikmahnya.

Tapi aku perhatikan, daging korban tersebut dibuat jamuan dengan memanggil ahli surau dan masjid. Siap dengan khemah macam majlis walimatul urus. Apakah mereka memang gunakan satu pertiga bahagian untuk mereka dan selebihnya di agigkan kepada yang berkelayakan ?

Kalau berniat korban untuk jamuan serta merasa dagingnya yang fresh dibuat salai atau masak singgang, mungkin telah lari daripada hikmah mengapa penyembelihan korban.

Sejauh Mana Golongan Susah & Miskin Memanfaatkannya
Sejauh mana sekurang-kurangnya satu pertiga bahagian sembelihan korban dapat dimanfaatkan kepada golongan susah, fakir dan miskin ? Kalau diberikan bahagian daging sekadar sekilo dua, tentunya dalam sehari dua habislah dimakan. Bagaimana dengan hari-hari yang lain ?

Seperti ibadah Zakat, mungkin perlu dilihat semula setakat mana daging korban boleh diperlakukan bagi membantu fakir dan miskin khususnya dalam meningkatkan taraf ekonomi mereka ? Memang daging korban yang diagihkan boleh dijual, tetapi berapa RM sahaja diperolehi.

Ini belum diambil kira korban yang dilaksanakn oleh jutaan umat Islam jemaah Haji di Mekah. Kemana daging tersebut di agihkan ? Malahan kalau dilakukan di taman-taman perumahan, kekadangtu diagihkan kepada petugas serta jejiran sahaja pun tidak mencukupi. Apatah lagi kepada golongan susah, fakir dan miskin.

Korban Di Luar Negara
Memang diharuskan melaksanakan korban di luar kawasan kita, luar qariah kita, di tempat yang dikira umat Islam memerlukannya. Aktiviti begini semakin popular di kalangan umat Islam tanah air memandangkan harganya yang lebih murah berbanding dengan korban tempatan serta dipromokan sebagai 'dilakukan ditempat yang memerlukan'.

Jika semuanya hendak dilakukan di luar negara, hilanglah syiar korban di tempat atau dalam kariah kita. Ibadah ini bukan sekadar penyembelihan, tetapi juga melibatkan semangat gotong royong, bekerjasama dan silaturrahim di kalangan peserta, petugas ahli masyarakat di sesuatu tempat.

Di samping itu disunatkan para peserta melihat bagaimana penyembelihan dilakukan. Bayangkan jika kita turut serta korban di luar negara atau di surau masjid, tetapi dalam masa yang sama kita relax bersantai dirumah sambil menonton TV bersama keluarga. Apakah hikmah pengorbanan yang diperolehinya ?

Jika di dalam negara masih tidak nampak bagaimana Ibadah korban dimanfaatkan oleh orang yang memerlukan dalam bentuk jangka panjang, bagaimana juga yang dilakukan di luar Negara ? Terfikir juga kepada organisasi yang meguruskannya, bagaimana mereka boleh ‘untung’ daripada aktiviti ini. Aku rasa suatu masa nanti aku hendak turut serta menyaksikan bagaimana program ini dilakukan seperti di Kemboja.

Larangan Sembelih Bukan Di Rumah Penyembelihan
Tetiba tercetus isu ini beberapa hari sebelum korban, malah semasa hari raya korban. Khabarnya pihak Australia melihat cara penyembelihan di beberapa negara yang mungkin termasuk Malaysia, betapa zalimnya penyembelihan dilakukan. Apa yang dikatakan zalim dan kejamnya tu ?

Tidak dinafikan kekadang seekor lembu tetapi dihempap, pijak dan diduduk atasnya oleh orang ramai ketika sembelihan hendak dilakukan. Kesian tengok lembu tu. Kejamkah begitu ?

Jalan penyelesaian mudahnya, usah sembelih lembu korban dari Australia. Import dari Negara lain seperti Thailand dan India jika perlu. Bayangkan sekiranya semua korban dilakukan di pusat penyembelihan. Pelbagai persoalan timbul. Berapa banyak pusat penyembelihan ada, cukupkah ? Ini boleh meningkatkan harga haiwan korban !

Hilanglah seri, kemeriahan dan syiar ibadah korban. Hilang semangat gotong royong dan permuafakatan dikalangan ahli masyarakat. Bagaimana hendak mengambil manfaat daripada sunat menyaksikan sembelihan korbannya ? Selama inipun tidak pernah terdengar kes korban haiwan ternakan yang memberikan mudharat kepada orang ramai.

Sekarang Sesiapa Pun Boleh Serta Korban
Dalam saat rakyat negara kita pantang nampak jualan murah tiket kapal terbang melancong ke sana sini, masing-masing berebut untuk menggarap peluang dapatkan tiket murah. Bukan murah sangat pun. Duit terasa mudah sahaja keluarkan kalau nak terbang melancong sana sini. Dapat pahala ke ?

Tetapi bagaimana mengeluarkan sedikit wang untuk menyertai ibadah korban ? Nak tunggu apa lagi ? Tunggu bila gaji dah besar nanti ? Bayangkan dengan hanya RM1 sehari, dalam setahun kita boleh dapat RM365, tambah sikit sudah boleh serta mana-mana ibadah korban di negara kita.

Kita semua sebenarnya mampu, cuma keyakinan yang membezakan antara kita. Bimbang jadi fakir kalau keluarkan RM400 untuk sertai korban.

Walaupun merasai pengalaman kesesakan jalan raya yang dahsyat ketika pulang dari beraya, namun aku merasakan berbaloi serta berpuasa hati pulang beraya di Besut tahun ini. Banyak kenangan dalan pengalaman aku perolehi sebagai pengajaran diri. Sekurang-kurangnya sepanjang hari Tasyrik, tak pakai masak untuk makan tengahari dan makan malam.




Share:

0 Komen:

Pengunjung

Pengunjung 2

free counters

Total Pageviews

Blog Tazkirah